Oulu

Zeppelinin edustan tietöiden pahin vaihe on kohta ohi, lii­ken­neym­py­rä valmistuu heinäkuussa

Myllytien ja Lehmikentäntien risteyksen liikennejärjestelyt muuttuvat heinäkuussa sujuvammiksi, kun työn alla oleva liikenneympyrä valmistuu. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 24.6.2019 6:17
Sonja Haapala

Kempeleessä Zeppelinin ja Zemppi Areenan edustalla on ollut huhtikuusta saakka käynnissä tietöitä. Liikennejärjestelyjä muutetaan alueella liikenteen sujuvoittamiseksi.

Projektipäällikkö Pirkko Ylitalo ELY-keskuksesta kertoo, että tietyöt ovat hyvässä vaiheessa.

– Ketolanperäntiellä kivityöt on suurin piirtein tehty, ja tällä viikolla päällystetään kevyen liikenteen väyliä.

Erityisliikennejärjestelyt alueella ovat aiheuttaneet välillä katkoksia liikenteeseen. Toissa viikolla Ketolanperäntiellä liikennevalot olivat pari päivää poissa käytöstä, kun uusia liikennevaloja kytkettiin käyttöön. Tästä huolimatta liikenne toimi alueella hyvin.

– Ihmiset ovat malttaneet noudattaa erityisjärjestelyjä, Ylitalo sanoo.

Urakan alkuvaihe, eli touko–kesäkuu, on ollut hänen mukaansa liikenteen sujumisen kannalta kaikkein vaativin. Uusia liikennejärjestelyjä alueelle ei ole juurikaan enää tulossa.

– Pahin kohta on nyt menossa, kun tehdään Lehmikentäntien ja Myllytien risteyksen liikenneympyrää. Se on suurin hässäkkä, koska ympärillä on paljon palveluita ja näin ollen liikennettä. Liikenneympyrä valmistuu heinäkuun puolella eli haittaa on enää parisen viikkoa.

Tällä hetkellä kaikki näyttäisi olevan Ylitalon mukaan aikataulussa.

– Urakoitsijalla ovat edenneet työt todella hyvin. Tietöitä tehdään aika paljon yöaikaan, mikä on helpompaa liikenteen kannalta.

Tekemättä ovat vielä pyörätie ja joitain katuosuuksia. Ylitalon mukaan katujen päällystystöiden tulisi olla tehtynä syyskuun loppuun mennessä. Urakka valmistuu syksyllä 8. marraskuuta mennessä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Hyvä tuokin paikka mutta tärkeämpää olisi tehdä ympyrä Zeppelinin jälkimmäiseen (Murron puoleiseen) sisään/ulos tulo liittymään. Siellä on ihan turhaa jatkuvaa odottamista huonoissa liikennevaloissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kempeleessä tarttis korjata tahikka mieluummin poistaa nuo hidaste pottupellot. Ja niitähän piisaa ympäri kuntaa. Tarkoitushan olisi että niiden yli pitäisi pystyä ajamaan ko. tiellä olevaa nopeutta noudattaen. EI niin että niitä ennen joutuu jarruttamaan vauhdin lähes nollaan. Ovat niin surkeassa kunnossa suurin osa. Omituisiin paikkoihin niitä on pitänyt laittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei niistä ole tarkoitus pystyä ajamaan maksiminopeutta yli. Eihän ne hidasteita muuten olisi!?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oli joskus muinoin puhetta kaverin kanssa joka oli ollut jenkeissä kesäharjoittelijana tieurakoitsijalla, että mitäs tapahtuisi jos tipautettaisi Google kartasta niitä risteyksiä Oulussa olevien päälle. Tämä ja viereinen risteys oli yksi niistä. Heti kävi selväksi että jo nyt vilkkaasti liikennöidylle alueelle on iskenyt tilan puute, koska siihen pitäisi saada kaksoiskiertoliittymä. Jotain voisi kuitenkin tehdä, esim. Lidl ja McD asiakkaat voisivat kurvata suoraan ohi kiertoliittymien Ketolanperäntielle ja siitä motarille. Muutenkin kaistojen vaihto noin pienessä tilassa tuntui huolettavan kaveria: ”Ei kestä olla kahta pidempää yhdistelmää, esim asuntovaunua tuossa tilassa, niillä saa kunnon ruuhkan aikaan”.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan turhia tietyörajoituksia taas siinä kohdalla 80 sopiva vauhti körötteliät jääköön kotiin tai ajaa polku pyörällä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se pätkä ennen motaria liittymän liikennevaloja on kyllä huono jos se semmoiseksi jää pysyvästi... Tulee vielä pelti rytisemään siinä kun risteävää kaistan vaihtoa tulee aamuruuhkassa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti tämän kiertoliittymän mitoitus leveys noudattaa autoliikenteen asettamia vaatimuksia, toisin kuin Kokkokankaantieltä moottoritielle johtavassa kiertoliittymässä jossa on miltei mahdoton kääntyä oikaisematta kivetyksen kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä! Kokkokankaan uusi kiertoliittymä on pienuutensa lisäksi myös vaaraksi kaikille niille keiden renkaiden kyljet hipovat korkeampaa kivetyksen reunusta. Siinä kun sopivasti kylki hieraisee ja rengas hajoaa moottoritiellä niin avot. Talviaikana sopivasti kivireunoja näkemättä voi syntyä melkoisia törmäyksiä renkaisiin. Useasti nähnyt miten edelläajavan suunta muuttuu hallitsettomasti kun siihen osuu. Malli ei ilmeisesti täytä vaatimuksia liikenneympyrästä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En kyllä ymmärrä miksi siihen on pitänyt laittaa ne kivetykset?? Vannehan siinä menee solmuun jos erehdyt väärästä kohtaa ajamaan. Ja kuka maksaa?? 🤔

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ottaisivat motarin urakoitsijat mallia miten jokin valmistuukin joskus, Keskuskta - Kaakkuri välillä ei sitten millää saaha valmista. Meluaitojen lasit on varmaan jääny tilaamatta ja työtekijät kesälomilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisivat sentään asfaltoineet tuonkin ympyrän. Ei ymmärrä tuota mukulakivi vouhotusta autoteille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisikö odottaa ensin valmistumista ja arvostella sitten? Ympyrä voi näyttää valmiina ihan erilaiselta kuin nyt keskeneräisenä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kempele kehittyy hirveetä vauhtia ja me täällä oulussa vaivuttu horrokseen. Missä vika?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No sitä Oululaista ossaamista ja priorisointia. Kaupungintalon portaiden lämmitystä jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikennevalot shellin kohdalla ovat toimineet todella huonosti, samoin abc kylmäaseman luona. Valot ei päästä suoraan ajavia, kuin vähän aikaa, kun sivuilta zeppeliinistä ja kyläkaupalta päin pääsevät kauankin, vaikka seiltä ei ole tulioita. Päätietä ajavat odottavat vain jonossa. Aikaa ois syytä rukata valoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niitä liikenne valoja on säädetty palamaan pitempään vihreällä sieltä uudelta ympyrälyä tulijoita ajatellen... Liikenneympyrätyömaan takia??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä. Pahimmillaan ABCn valoista ei edes pääse kun Shellin valot ei päästä ja suma seisoo. Oikeasti jotan pitäisi osata säätää valojen johtokeskuksessa, haloo!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

33
MTV: Kalle Palander muuttaa takaisin synnyinkaupunkiinsa Tornioon – syynä lasten koulunkäynti
31
Toripolliisi-patsas oli töhritty meikkaamalla sen kasvot – "Nuoret tytöt yrittivät puhdistaa patsasta"
26
IS: Liikennelääketieteen professori pitää uutta pistekohtaista nopeusvalvontaa älyttömänä – "Homma on lähtenyt täysin lapasesta"
17
Suomalainen autojen yhteiskäyttöpalvelu aikoo globaaliksi – "Sama jakamis- ja kiertotalouden mullistus tapahtuu liikkumisessa nyt kuin Airbnb:ssä 10 vuotta sitten"
17
Hirvenpyyntilupia myönnetty Oulun toimialueelle tänä vuonna huomattavasti viimevuotista vähemmän – pyynti alkaa syyskuussa
14
Poliisi valvoi liikennettä Käsivarren Lapissa: ylinopeuksia, useita ajokieltoja ja 11 000 euron ylikuormamaksu
13
Qstock aiheuttaa poikkeuksia liikennejärjestelyihin festivaaliviikon alusta alkaen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Tornio ja Utsjoki.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Naton vastustus hiipuu

223 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mansikka maalle töihin?

Kyllä se on ongelmana, että osa suomalaisista eivät halua tehdä töitä, jos siinä ei ole jotain "hohtoa" tai ei muutoinka... Lue lisää...
Ryö palkitsee

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

16.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image