Oulu

Yle: Hallitus hyväksyi 30 miljoonan euron li­sä­ra­hoi­tuk­sen Hailuodon sil­ta­hank­keel­le

Hailuodon kiinteän yhteyden kustannusten kasvu johtuu muun muassa suuremmista kuljetuskustannuksista. Havainnekuva sillasta.
Oulu 5.11.2019 17:38
Kaleva

Yle Oulu kertoo hallituksen hyväksyneen 30 miljoonan euron lisärahoituksen Hailuodon siltatien perustuksiin. Lopullisesti asiasta päättää eduskunta lisätalousarvion yhteydessä vielä tämän vuoden puolella.

Asia sisältyy hallituksen esitykseen eduskunnalle vuoden 2019 neljänneksi lisätalousarvioksi. Esityksen mukaan Hailuodon kiinteän yhteyden valtuutta korotetaan 30,1 miljoonalla eurolla 116,9 miljoonasta eurosta 147 miljoonaan euroon.

Kustannusten kasvu johtuu erityisesti kiviaineksen arvioitua suuremmista kuljetuskustannuksista, eroosiosuojauksesta ja penkereen rakentamisesta. Hallituksen esityksen mukaan myös rakennusaika pitenee alkuperäisestä. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (43)

Hailuodossa käynyt 20 vuotta siitä on aikaa.Silloin sanoin,että seuraavan kerran tulen siltaa myöten;mikä naurun remakka siitä syntyi.Mutta nyt odotan siltaa ...ja menen kalastamaan siltaa pitkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tuolla budjetilla siltaa rakenneta. Mistä nuo luvut on repäisty. Tulee mieleen paljon muitakin tieosuuksia joita voitaisiin tälläkin rahalla kunnostaa. Tuntuu että tämä väkisin tehdään, ja jos, niin toivottavasti hyvällä suunnittelulla, laskelmilla(lujuuslaskijat erityisesti), eikä hutaisten kiireellä jo valmiiksi remontin tarpeessa olevaa häkkyrää. En kannata siltaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen Hailuotolainen, asun täällä ja kannatan kiinteää yhteyttä kuten suurin osa luotolaisista pienen mutta sitäkin äänekkäämmän marginaaliryhmän pitäessä mekkalaa vastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä itekkin. Ja niinhän se on että pieni osa vaan pitää isoa ääntä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuodon kunnan virallinen päätös sillan puolesta on tehty. On yksipuolinen asia puhua vain sillan kustannuksia. Koko ajan tulee kustannuksia kahden lautan toiminnan aiheuttamista kustannuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole saanut mistään tietää, mikä on hailuotolaisten nykyinen kanta silta+pengertieyhteyteen. Se olisi luullakseni melko vaivaton tehdä kyselyllä, johon osallistuisivat vakinaisesti Hailuodossa asuvat ja heistä selvästi erotettuna tilapäisesti siellä oleskelevat kuten mökkiläiset. Ei sotkettaisi mukaan niitä kuuluisia serkun-kummin kaimoja tai muilla sukusiteillä saaressa roikkuvia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johan jotakin,onpas täällä mielipiteitä osa aika kevyin perustein.
Mitä sanoo Hailuotolaiset itse?
En ole Hailuotolainen,mutta kannatan siltaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiestä tulee Suomen vaarallisin tieosuus, koska turvallisuudesta on tässä hankkeessa tingitty aikalailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko hailuodossa paljon teollisuutta .Minuusta hanke on että rikkaat pääsee mökeileen,H-pudas -ii

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensinnäkään tuo ei ole mikään siltayhteys. Siellä on kyllä pari siltaa mutta suurin osa on pengertietä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siikajoen kohdaltahan ylikävelee luotoon nappaskengissä, kovalla pohjoistuulella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpä täällä valitus käy, mieli on niin pahoitettu jälleen.
Sillasta tulee upea ja kun se valmistuu, moni toteaa, miksi ei rakennettu jo aiemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi tätä siltaa ei rakenneta puusta? Betoniteollisuus aiheuttaa 3% maailman hiilidioksidipäästöistä, eikä ole järkevää ympäristön käyttöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todella typerää rahan haaskuuta: vain muutama sata vuotta vielä ja pelkkä pengertie riittäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä jos maksetaan vain jokaiselle luotolaiselle 150 000€, jotta muuttavat pois?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Luotoon jäätie riittää näillä leveyspiireillä. Halvempi ja luomu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Silta" ja "siltatie", kyllä se vain on pengertie. Ei Pohjantien siltakaan määritä sitä muuksi kuin moottoritieksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

30 miljoonan lisärahoitus? Senhän piti maksaa 65 miljoonaa 65+30=90 miljoonaa.... Lypsy on alkanut

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siltaa pitkin sinne voi hakeutua töihinkin. Nyt lautta ja julkinen liikenne palvelevat vain saaresta kaupunkkin suuntautuvaa työmatkaliikennettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (43)

Uutisvirta

20.11.
Postin työriitaan ei saatu keskiviikkona ratkaisua – PAU: keskeiset asiat yhä ratkaisematta
20.11.
Voitot kiersivät ravilegenda Pekka Korpea juhlakilpailussa – toisen juhlalähdön voittoon ajoi poika Janne Korpi
20.11.
Tähtitodistaja: Trump vaati Ukrainalta vastapalvelusta vierailusta Valkoiseen taloon
20.11.
Uutissuomalainen: Omistajaohjausministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista
20.11.
Kun professori Vesa Puuronen pyysi Mannerheimin kuvan poistamista kasvatustieteilijöiden kiltahuoneelta, oli lopputuloksena valtava myrsky
20.11.
Kaleva Live: 22-Pistepirkon Oulun-keikka keskiviikkona Tilaajille
20.11.
Pudasjärven lentokentän vuokrakiistan taustalla lukion ilmailulinjan oppitunnit – Suviseurojen järjestäjät odottavat oikeuden päätöstä lentokentän käytöstä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kovapalkkaisimmat ammattityöntekijät kuuluu ammattiliittoon. Nytkin itselleni maksetaan 25% enemmän kuin TES määrää. Amm... Lue lisää...
FAKTAA.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image