Oulu

Yk­si­tyis­tie­uu­dis­tus herätti kysymyksiä Oulun valtuustossa – "Vä­him­mäis­vaa­ti­mus sille, että reuna-alueilla pystytään asumaan, on että tiet ovat auki"

Koitelin ja Jäälin välinen yksityistie Koitelintie oli suljettu puomilla tien huonon kunnon vuoksi. KUVA: Pekka Peura
Oulu 12.11.2019 10:32
Antti Ervasti

Tänä vuonna voimaan tullut lakiuudistus yksityisteiden kunnossapidosta on tuonut Ouluunkin muutoksia, mikä aiheuttaa jonkin verran hämmennystä tietyissä osissa kaupunkia. Oulun kaupungin kunnossapitopäällikkö Kai Mäenpää kertoi maanantaina Oulun kaupunginvaltuustolle uudistuksesta ja aiheutti runsaasti kommentteja lähinnä reuna-alueiden valtuutettujen keskuudessa.

Uudistuksen keskeisin muutos on se, että nyt yksityisteiden asukkaiden täytyy hakea avustusta kaupungilta kunnossapitoon ja auraukseen, kun aikaisemmin palvelut tulivat kaupungilta. Mäenpää korosti, että teiden omistajien ja asukkaiden kannattaa perustaa tiekuntia tai liittyä naapureiden kanssa kimppaan ja hakea avustuksia.

Hänen mukaansa suuria ongelmia ei ainakaan tänä vuonna ole tullut tietoon.

– Muutamia urakointiin liittyviä ongelmia on ollut lähinnä Ylikiimingissä. Jonkin verran on ilmennyt auraajien saamisen vaikeutta, Mäenpää sanoi.

Osa valtuutetuista ei niellyt Mäenpään käsitystä ongelmista. Myös tiedottaminen muutoksista jakoi näkemyksiä.

– Eikö ole ongelmia? Tosiasia on, että ongelmia on tullut esille. Minä olen ajanut yli kymmenen vuotta Ylikiimingin teillä ambulanssia, ja tiedän millaiset tiet siellä on. Vähimmäisvaatimus sille, että reuna-alueilla pystytään asumaan, on että tiet ovat auki. Siksi tätä ei saa kuitata huolettomuudella, vaan teitä pitkin pääsy joka paikkaan on varmistettava, sanoi kokoomuksen valtuutettu Sami Pikkuaho.

Lue myös: Moni yksityistie uhkaa jäädä auraamatta Oulussa, ihmiset vaativat vanhaan käytäntöön palaamista – kaupunki patistaa asukkaita yhteistyöhön

Perussuomalaisten Veijo Väänänen sanoi, että kaikki eivät Ylikiimingissä ole saaneet tietoa muutoksesta, toisin kuin Mäenpää mainitsi.

"Vähimmäisvaatimus sille, että reuna-alueilla pystytään asumaan, on että tiet ovat auki. Siksi tätä ei saa kuitata huolettomuudella, vaan teitä pitkin pääsy joka paikkaan on varmistettava".

Keskustan Antti Huttu-Hiltunen korosti, että kaupungin kaikki huoltotoiminta, puukuljetukset ynnä muut ovat riippuvaisia yksityisteistä.

– Kuinka paljon meillä on metsäteitä ja yksityisteitä Oulussa kilometreinä? Teiden kunto vaikuttaa suoraan metsäteollisuutemme kilpailukykyyn parantavasti tai heikentävästi.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (77)

eikös ne tiemaksut myös marjastajille,metsästäjille,kalastajille,yrittäjille,jne..,eihän minun kuulu maksaa myyjien ramppaamiset.??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saattaahan se aiheuttaa hieman harmistusta, kun tiet on aurattu vuosikymmeniä ja sitten ilmoitetaan, että auraa itse. Kustannus on pieni osa asiassa, mutta byrokratia ym. on kyllä hölmöä. Paljon pieniä tiekuntia jotka pyörittää omia tiekokouksia, rahaliikennettä ym. ja kaikkien periaatteessa pitää hommata oma urakoitsija tiekunnalleen. Eli "työnjohdon" määrä on satakertaistunut muutoksen jälkeen. Eihän tällä toki ole merkitystä, kun se ei ole kaupungin asia. Toki hakemuksia ym tulee sadoittain kaupungille jotka työllistävät heitäkin.

Oulun alueella on "yksityisteitäkin" jotka on kestopäällystetty, on joen ylittäviä siltoja, on katuvalot, on koulut tien varrella jne. Ko. tiet ovat aiemmin olleet valtion teitä, mutta muutettu yksityisteiksi parempien tukien saatavuuden takia. Nyt ne on sitten aika hankalassa välissä.

Pyöräteiden värjäys on kyllä ymmärrettävästi tärkeämpää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tuo tiekunnan pyörittäminen mitään rakettitiedettä ole. Meillä alettiin toimimaan heti kun tieto tuli ja nyt on hommat hanskassa. Kohta tippuu kaupungin avustus tiekunnan tilille. Avustus on laskelman mukaan tuhansia euroja pelkästään nyt loppuvuodelle, kun on läpiajotie, siltaa ym.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, asia on yksinkertaista, mutta vie jonkin verran aikaa ja sama asia tehdäään sadassa eri tiekunnassa kun ne voisi tehdä keskitetysti. Ja joo, meidänkin tiekunnalle pitäisi olla tulossa avustukset. Arvaappa nouseeko vai laskeeko avustukset vuosi vuodela, kun nyt pää on saatu auki. Viiden vuoden päästä et tule saamaan automaattisesti avustuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos on kilometrin pätkä niin siitä ei ole kuin riesaa perustaa tiekunta...parempi maksaa muutama satanen kuin olla valvovan silmän alla...jos jää kokous pitämätää tai kirjapito klaaraa niin maksat joka centin takasin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehtiin yhteistyötä naapurireiden kesken. Meitä oli yhteensä lähes 40 (neljäkymmentä) lähekkäin sijaitsevaa tiekuntaa, ketkä pyysi yhteistarjousta kymmeneltä aurausurakoitsijalta. Yhtään tarjousta ei saatu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka sitä traktoria ajaisi? Meidän perältä ei tällä hetkellä löydy yhtään joutojätkää, joka homman ehtisi hoitaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarjouspyyntö tietysti täynnä sakkopykäliä ja sanktioita. Ja hirveät vaatimukset laadun suhteen. Urakoitsijat ajattelevat että pitäkää tunkkinne...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

asianmukainen kalusto, toimenpideraja 6 cm ja toimenpideaika 16 h, ei muita vaatimuksia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

10 ekeä kilometri.. Kyllähän tuolla pärjää... Lingon tuntivauhtia 20km tunnissa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä käytettiin tieisännöitsijää, jolla asian osalta myös osaamista. Ehkä jatkossa teilläkin kun ei homma onnistu osaamattomilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Isämme asuu yksityistien päässä, ja on sen ainoa vakituinen asukas. Tiekuntaa ei voi ko. tielle perustaa. Mittaa tiellä on noin puolitoista kilometriä. Me lapset olemme koko syksyn ajan kyselleet tarjouksia tien talvikunnossapidosta. Halvin tarjous, joka saatiin, on hinnaltaan1800 euroa/talvikausi. Isämme kahden kuukauden eläke menee siis kokonaisuudessaan aurauslaskuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei yksityislain muutos edellyttänyt mitään muutoksia oulun kaupungilta.Mäenpää ja kumppanit on aurausta ollut lopettamassa jo kymmenisen vuotta.Nytsaivat sitten harhautettua päättäjiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meilä ainakin toimii paremmin kun tienhoitokunta hoitaa. Kaupungin edellisen päätöksen mukainen aura tuli vasta kuudella sentillä ja nyt ei tamppaannu lumi kun aura tulee ajoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no saittako paljon avustusta...toimisko auraaminen myös yhteistyöllä ilman tiekuntaa ja olisiko halvempi ilman tiekuntaa kun ei tarvitsisi pitää kokouksia ja valvoa tilejä mihin rahat on käytetty..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiekunta ei ole mikään mörkö. Siinä on laki taustalla, jonka mukaan kaikki kiinteistöt osallistuvat tienpitoon. Taloyhtiössäkin olisi mahdotonta jos ei järjestäydyttäisi ja olisi osa porukkäa, joka ei osallistuisi kustannuksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mekin liityttiin mökkitie tietkuntaa ja maksetaan nyt toisten ulkopuolisten ramppaamisesta,marjamiehet,metsästäjät,jne aikoinaan hakivat avustuksen tien perustamiseen ja nyt ei voi sukea tietä kun ottivat avustuksen ,eikä rajoittaa kulkua ulkopuoliselta, eli maksele vaan tien korjaamiskulut...sitten kun ei ole vakituista asutusta niin tukea ei saa...tässä sulle yks mörkö

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (77)

Uutisvirta

13.12.
Kiviharjuntien jatkeen rakentaminen alkaa vuoden alussa OYSin tuntumassa – uusi pysäköintitalo valmistuu keväällä
13.12.
Jari Sailio iskee Kärppien kavennusmaalin
13.12.
Sarjajumbo Sport näpäytti Kärppien varamiehistä joukkuetta – Jari Sailion kavennus jäi Vaasan perjantai-illassa laihaksi lohduksi
13.12.
Insinööriliitto: Nokia purki luottamusmiehen työsopimuksen lakon jälkeen – ammattiliiton mukaan kyseessä oli kosto
13.12.
Analyysi: Kulmunilta karkasi some-mopo käsistä – sosiaalisessa mediassa poliitikko voi mokata helposti ja pahoitella nopeasti
13.12.
Ainakaan kaikkia al-Holin naisia ei voitaisi syyttää Isisin riveihin matkustamisesta – terrorismin edistämisestä voidaan tuomita jopa kahdeksan vuotta
13.12.
Hovioikeus: Oulun seksuaalirikosvyyhden syytetyn saatava tutustua uhrin salaiseen kuulustelukertomukseen – "Hänen oikeus on joka tapauksessa painavampi" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

OKT 250 neliöä omalla lähes hehtaarin tontilla lähellä palveluja, aah. Tarvittaessa palveluja saa rahalla, kun joskus se... Lue lisää...
VELATON NAUTISKELIJA

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image