Oulu

VR rahoittaa radan itse, kilpailutus seis 10 vuodeksi

VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aron mukaan VR:llä ei ollut muita vaihtoehtoja kuin rahoittaa itse Oulun ja Seinäjoen välisen rautatieosuuden peruskorjaus. KUVA: Mauri Ratilainen
Oulu 25.5.2010 12:55 | Päivitetty 25.5.2010 13:13
Kaleva
VR-konserni on päättänyt rahoittaa Seinäjoen ja Oulun välisen rautatieosuuden peruskorjauksen itse, koska valtiolta ei ollut luvassa tälle vuodelle riittävästi töiden vaatimaa lisärahoitusta.

VR-konsernin hallitus päätti asiasta tiistaina.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies hyväksyi rahoitusmallin pitkin hampain.

"Korostan, että tämä on kertaluonteinen päätös eikä tästä saa tulla pysyvää käytäntöä", Häkämies sanoo.

Hän hyväksyi VR-konsernin ratkaisun, koska rataverkon heikko kunto on näkynyt routavaurioina ja jatkuvina myöhästelyinä.

"Siitä syystä VR-konserni on päättänyt toimia näin ja tätä päätöstä haluan tukea."

Samalla Häkämies vihelsi poikki keskustelun henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle rautateillä.

"Kun VR rahoittaa itse ratainvestointeja jotka kuuluisivat liikenneministeriölle, on viimeistään nyt syytä lopettaa keskustelu henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta ja antaa VR:lle ja sen henkilöstölle jo päätetty 10 vuoden työrauha."

VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aro sanoo, ettei vaihtoehtoa ollut.

"Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa lykätä Oulu-Seinäjoki-radan perusparannusta. Hankkeen valmistuminen aikataulussaan on elintärkeä koko maan kuljetusjärjestelmän ja kilpailukyvyn kannalta", Aro sanoo.

Hänen mielestään kyseessä on tärkein käynnissä oleva ratahanke.

"Lisäksi pätkittäinen toteutus nostaa kustannuksia turhaan".

VR-konsernin tekemä päätös käytännössä pelastaa ratatyöt keskeytykseltä. Ilman lisärahoitusta työmaa olisi suljettu kesän loppuun mennessä.

Lue lisää huomisen Kalevasta!

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (49)

Kreikan lainaan syntyi päätös ja sitä kautta löytyivät/löytyvät rahatkin jatkossakin. Näinhän se menee, eihän tuo rata ole millään tavalla kriittinen... Säästetään peruskorjauksessa ja kaikessa ylläpitoon liittyvässä. Uusiin Kreikan kaltaisiin projekteihin päätös saadaan hetimiten. Ihmetellä täytyy, miksei tähänkin saada hetimiten päätöstä ja sitä kautta rahoitusta. Samasta laaristahan ne löytyvät valtion rahat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisköhän jättää pakolaiset ottamatta, niin sais vaikka toisenkin raiteen vanhan viereen. Näin on monissa maissa ja siellä junayhteydet TOIMII.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkinainen pilkkominen, pätkiminen, ulkoistaminen nostaa kustannuksia sekä ennenkaikkea tuo tehottomuutta. Tämä nähty yhteiskunnan eri sektoreilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, Kerrankin loistava päätös. Eipä Suomen eduskunnalta tällaisia kansaa ja maata hyödyttäviä päätöksiä voisi odottaakaan. Kaikki rahoitus suunnataan etelään eikä nähdä kokonaiskuvaa jotta saataisiin todellinen hyöty irti rahoituksilla. Ketään ei hyödytä jos tehdä lisää ratoja etelään kun junaliikenne takkuaa pohjoisen pullonkaulan vuoksi ja kun saataisiin rataverkko Ouluun asti 200km/t nopeuteen niin Helsinki-Oulu matka-aika saataisiin tippumaan jopa 5 tuntiin. Ei meidän rataverkkomme lopu Seinäjokeen eikä varsinkaan Tampereelle. Turha väittää ettei kunnostus kannata kun asiakkaita ei pohjoisessa ole, eihän kukaan junalla viitsi kulkea täällä kun autolla pääsee puolta nopeammin perille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja valtion omistajaohjauksesta vastaava kokoomushäkämies vastusti "pitkin irvihampain" viimeiseen asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei VR mikään hyväntekeväisyyslaitos ole ja tappiot maksatetaan aina yhteiskunnalla. Liikenne- ja viestintäministeriö ostaa VR Yhtymä Oy:ltä kaukoliikennettä vuosittain 31,5 miljoonalla eurolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jyrkkä EI yksityistämiselle. Ettekö muista miten kävi esim. katsastuskonttoreiden tapauksessa? Hinnat nousivat moninkertaisiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todella järkevä päätös. Julkaistuista kommenteista paistaa vain se valitettava tosiasia, että edelleenkään 95 % suomalaisista ei ymmärrä, että radat ja VR liittyvät toisiinsa vain siten, että VR:n junat liikkuvat sillä (huonokuntoisella, Liikenneviraston omistamalla) radalla ja myöhästelevät suurimmaksi osaksi infran huonon kunnon vuoksi, ja on vain yksi niistä yrityksistä jotka pyrkivät pitämään radat kunnossa. Kunnossapitoon ei taas kuulu koko sepelikerroksen uusiminen....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenneministeri Vehviläinen (kepu) eroa, sinua ei enää tarvita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka raiteilla ei kilpailua olisikaan niin onneksi liikenteessä yleensä on. Voin valita hitaan ja epäluotettavan junan sijasta lentokoneen tai auton. Ei rautatieliikenne mikään itseisarvo ole ainakaan suurimmalle osalle suomalaisista. On vain järkevää hoitaa liikenne sillä tavalla joka sopii useimmille. Mitä nopeammin junia saadaan vähemmäksi, sitä enemmän säästetään yhteisiä varoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Häkämies? Menikö bonukset tämän myötä? Paljonko olisit tienannut ja keneltä jos kilpailua olisi tullutkin? No hyvä että edes jossakin on kunnon töitä vielä. meinaan siis vr:lä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä uutinen VR:n suunnalta todella pitkään aikaan. Ja suorastaan hykerryttävän herkullista kuinka VR saa nykyisen hallituksemme näyttämään vielä entistäkin kädettömältä. Matti ja Jyrki vaan puhua puputtavat joutavia korulauseita, mitään konkreettista ei tapahdu. Tässä on melko mukavasti statementin makua, malliin "me tehdään sitten itse kun ei teistä neideistä ole näköjään edes kahvia keittämään".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luuleeko ihmiset täällä, että jos rautatieliikenne "vapautetaan" niin palvelut paranee? Tappiollinen toiminta jota valtio tukee? Ehkä jostain siivouspalvelusta voidaan nipistää/tehostaa työntekijöiden selkänahasta, mutta nämä ovat junia raiteilla. Menkää nurkkaan miettimään miksei kaikkea voida vapauttaa kilpailulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuntuu hallintomme nykyisiä päätöksiä ja päättämättömyyksiä seuratessa siltä, että meillä olisin valistunut yksinvaltius parempi valtiomuoto kuin nykyinen näennäisdemokratia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos tämän rahoituskikkailun, Valtion Rautateiden surkeasta palvelusta voimme nauttia ainakin seuraavat kymmenen vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

unohdatte työntekijät yksityistäminen tarkoittaa monoa perseeseen mistä luulette voittojen otettavan olin töissä vr.llä pitkä kapea leipä mutta turvallinen työpaikka tuskin olisin mennyt naimisiin ja perustanut perhettä jos en olisi päässyt töihin olisin luultavasti mullan alla tai hoippuisin porttikongeissa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa aa, kovinpa porukan mielestä kilpailun avautuminen on autuus jossa lippujen hinnat laskevat ja kaikki muukin muuttuu hyväksi. Mainitkaapa jokin esimerkki näistä takavuosien yksityistämisen kohteista joissa asiat olisivat tässä suhteessa parantuneet? Olemme loppujen lopuksi tainneet jotua joka tapauksessa porukalla maksumiehiksi, voito vaan menee johonkin muuhun osoitteeseen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääkaupunkiseudun lähiliikenne on tuottoisaa vain toiselle osapuolelle ja vain siksi kun VR saa siihen todella härskit korvaukset pääkaupunkiseudun kunnilta jotka liikenteen tilaavat. Kunnille ja matkustajille se ei olekaan enään niin kauhean tuottoisaa - varsinkin jos junat myöhästelevät ja jäävät kokonaan ajamatta niin kuin viime aikoina on tapahtunut. Jos HSL saisi ostaa liikenteen esimerkiksi HKL-Metroliikenteen tuottamana, kustannukset putoaisivat selvästi ja joko lipunhintoja tai veronmaksajien kuluja voisi alentaa. Eikä tällöinkään olisi kyseessä se paha "yksityistäminen", HKL kun on kaupungin organisaatio. Tämä ei kuitenkaan käy monopolia suojeleville poliitikoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (49)

Uutisvirta

50
Oulun poliisilaitoksen sisäilmaongelmat jatkuvat, osa väestä välttelee Hiukkavaaran tiloja – Työsuojeluvaltuutettu: "Kyllä siellä aika tyhjää on"
15
Biologi kouluttautuu nyt 12 viikossa koodariksi, kun oman alan töitä ei löytynyt – pikakoulutuksista toivotaan apua ohjelmistoalalle
12
Oulun kaupunginhallitus myönsi Torihotellille jatkoajan tiukoilla ehdoilla – kaupungille 800 000 euron vakuus
8
Kauppa yritettiin ryöstää Oulun Koskelassa, teko keskeytyi toisen myyjän tultua paikalle – poliisi kaipaa havaintoja tapahtuneesta
7
Qstockin kahden päivän liput myyty loppuun kuukausi ennen festivaalia – tältä kesältä odotetaan uutta kävijäennätystä
6
Oulun kaupunki myy kaksi määräalaa Vaaranpihasta – Rintamäen paikalle rakennettavien tornitalojen rakentaminen etenee
5
Kati Leinosen kuvissa hevosharrastajat eivät pyynnöstä hymyile: "Koen, että hymy on maski, joka peittää alleen jotain"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

182 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kaleva rikkoo

Kaikilla suomen kansalaisilla on myös oikeus valittaa. Myös mediassa. Mikä ihmeen pyhä lehmä on eri uskonnot. Saako sitt... Lue lisää...
jussijuonio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image