Oulu

Verkkomedia MustReadin Oulun-kir­jeen­vaih­ta­ja sai jatkoa – Kaupungin vuosipanos 27 000 euroa, myös Oulun yliopisto ja Arina rahoittavat

Oulun-kirjeenvaihtaja aloitti viime vuonna pilottijaksolla, joka sai nyt jatkoa. Aloitustunnelmissa Oulussa olivat vasemmalta lukien osuuskauppa Arinan viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen, MustReadin toimitusjohtaja Ari Lämsä, MustReadin Oulun kirjeenvaihtaja Heli Koppelo, Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi ja MustReadin päätoimittaja Anne Moilanen. KUVA: Sanna Krook
Oulu 19.2.2020 20:28
Antti Pasanen

Viime vuoden puolella kokeiluna alkanut verkkomedia MustReadin Oulun-kirjeenvaihtaja on saanut jatkoa.

MustRead on ensi sijassa maan päättäjille ja vaikuttajille suunnattu digitaalinen media, jonka artikkelit käsittelevät politiikkaa ja yhteiskuntaa. 

Vuodenvaihteessa päättyneellä pilottijaksolla Oulun seutuun keskittyvää journalismia tekevää kirjeenvaihtajaa rahoittivat Oulun kaupunki ja Arina yhdessä.

Oulu on ensimmäinen suomalaiskaupunki, joka on lähtenyt MustReadin kanssa tällaiseen yhteistyöhön. Oulun viestintäjohtaja Mikko Salmi kertoi Kalevalle syksyllä 2019, että  kirjeenvaihtajaa rahoitetaan, jotta Oulun valtakunnallista näkyvyyttä saataisiin lisättyä ja imagoa kohennettua.

Hanke on nyt saanut vuodenvaihteen jälkeen jatkoa ja rahoittajiin on liittynyt Oulun yliopisto. Rahoitus kanavoidaan BusinessOulu-liikelaitoksen kautta.

Jatkosopimus koskee vuotta 2020. Oulun-kirjeenvaihtajana jatkaa puolipäiväisesti freelance-toimittaja Heli Koppelo.

MustReadin päätoimittajan Anne Moilasen mukaan rahoituksen osalta käydään neuvotteluja myös muiden toimijoiden kanssa. Jos lahjoittajia tulee lisää, kunkin maksama osuus pienenee.

– En voi vielä kertoa näistä tarkemmin.

– Tämä on nyt yksi Oulun seudun markkinoinin hanke. [Kaupunginjohtaja] Päivi Laajala ja kaupunginhallitus ovat tämän järjestelyn siunanneet, Moilanen kertoo.

Johtaja Ari Heikkinen kaupungin konsernipalvelut-yksiköstä kertoo, että vuositasolla kaupungin panostuksena on varauduttu 27 000 euroon. 

– Kustannuksista kaupunki kantaa puolet ja loput Arina sekä yliopisto, Heikkinen sanoo.

Myös Arina on mukana BusinessOulu-yhteistyön kautta. Arinan vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen ei täsmennä summia, mutta toteaa, että Arina on tasavertainen kumppani hankkeessa.

Ruuskasen mukaan Arina isona toimijana haluaa olla mukana Oulun kaupunkimarkkinoinnin edistämisessä ja seudun vetovoimaa parantamassa.

Myös Oulun yliopisto on kanavoinut oman noin 10 000 euron rahoituspanoksensa BusinessOulu-yhteistyön kautta. Yliopisto on mukana seudun yhteismarkkinoinnissa, joista kirjeenvaihtajan rahoittaminen on yksi hanke. Summa on enimmäismäärä, johon yliopisto on sitoutunut.

Yliopiston viestintäjohtaja Marja Jokinen perustelee mukaanlähtöä sillä, että yliopiston ja alueen asioiden näkyminen suoraan MustReadin kohderyhmälle eli maan päättäjille on nähty arvokkaaksi.

Päätoimittaja Moilasen mukaan yliopisto on jo julkaissut ainakin yhden MustReadin tekemän jutun. Jutut julkaistaan kumppanien kanavissakin kokonaisina ja kreditoituina, eli tekijätiedot on merkitty näkyviin.

Myös vasta aloittanut, ristiriitaisen vastaanoton saanut kaupunkimedia Mun Oulu on Moilasen mukaan kiinnostunut käyttämään MustReadin Oulu-juttuja.

– Heillä on siihen sopimuksen perusteella oikeus. 

MustReadilla on ollut ennen Oulua kirjeenvaihtaja Brysselissä, jota rahoitti ensin työnantajien Teknologiateollisuus ry. Nyt rahoittajaksi on vaihtunut Finanssiala ry, joka edustaa pankkeja sekä vakuutus- ja rahoitusalan yhtiöitä.

Päätoimittaja Anne Moilanen painottaa, että Oulun osaltakaan hankkeen rahoittajat eivät sanele juttujen sisältöä, vaan journalistinen päätösvalta pysyy aina MustReadilla. MustRead on myös Julkisen sanan neuvoston jäsen ja sitoutunut journalistin ohjeisiin.

Moilasen mukaan juttuja ei siis esimerkiksi käytetä ennalta lahjoittajien hyväksyttävänä, eikä lahjoittajaksi lähteminen anna suojaa kritiikiltä.

MustRead on perustettu kaksi vuotta sitten ja se keräsi alussa julkisuutta antamalla tilauksen ilmaiseksi valituille päättäjille, kun muilta perittiin sisällöistä maksua.

Nykyään MustReadin suurin tilaajakunta koostuu pääasiassa julkishallinnon organisaatioiden kuten virastojen, kaupunkien ja yliopistojen tilauksista.

Tulovirtaa syntyy lisäksi kaupallisista yhteistyösisällöistä.

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Taas saa mielensäpahoittajat purkaa suruaan. Tämä on parasta mahdollista hyvinvoinnin tukea, koska missä muualla kaikki ahdistuneet saavat julkisesti mieltänsä purkaa. Oulu ajattelee asukkaitaan ja toimii ennaltaehkäisevästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No voi hyvät hyssykät sentään, miten taas verovaroja heitetään kankkulan kaivoon. Ei kai kukaan mainoslehtisen saaja kuvittele mainoksen sisältävän mitään puolueetonta informaatiota jota voisi käyttää päätöksenteon perustana, vaan kyseessä on pelkkää mainosta ja propagandaa. Mutta ilmeisesti päättäjämme eivät kuvittele muidenkaan päättäjien olevan kovin ajattelevaisia, mikä toki näkyy näissä omankin kaupungin päätöksissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti ei mene rahat hukkaan tässäkin. Kaupungin oma ”uutismedia” vaikuttaa suorastaan mahalaskulta. Samaa vanhaa kepeän kankeaa kuntaviestintää, joka on kääräisty mainostoimiston kautta uudennäköiseen pakettiin ja köpöiksi nettisivuiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voe tokkiissa. Kaupunki on konkurssikypsä ja säästöjä haetaan konsultin avulla, kun päättäjät ovat niin kädettömiä, että eivät itse osaa säästöjä löytää. Ja mitä tekee media-Mikko ja kumppanit? No laittavat tietenkin rahaa palamaan joutavaan roskaan. Näin tekee osuuskauppaväki ja oululaiset.

Oululaista ossaamista. Vyrkka on rahhaa ja tuuni on työtä, vai miten se meni? Kivaa on laittaa rahaa palamaan, kun se ei ole omaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki kaataa surutta rahaa brändin kiillotukseen ja ylläpitää poskettoman suurta viesintäkomppaniaa palkkalistoillaan. Samaan aikaan kaivellaan säästöjä. Poliitikkojen olisi syytä herätä kun kerran virkavastuulla hääräilijät eivät tunne vastuutaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19:11
Talousviisaiden ryhmän puheenjohtajan neuvo yritysten pelastamisessa: Ostakaa edes silloin tällöin take away -ruokaa tai vaikka suomalainen kiuas
19:00
Näin oululaisyrittäjät ovat reagoineet koronaan: asuntoesittelyitä etänä, verkkokauppojen perustamista ja laajentuneita kotitoimituksia Tilaajille
18:31
Kotipuoti on Inarin Kaamasessa koko kylän keskus – puodinpitäjä Sonja Loponen jututtaa kävijöitä pidempään vähintään kerran viikossa Tilaajille
18:24
Kempeleen kunnanvaltuusto siirtyy etäkokouksiin
18:00
Pandemia teki Andrew Cuomosta poliittisen sankarin – rohkeimmat ehdottavat demokraattien presidenttiehdokkaan vaihtamista
16:38
Henkilöauto törmäsi valopylvääseen Pohjankartanon koulun edustalla, kyydissä olleet pääsivät ulos omin avuin
16:33
Suojavarusteiden väitetään jumittavan sairaanhoitopiireissä – "Yhdenvertainen kohtelu on turvattava kaikin keinoin"
66
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
31
Asiantuntijat: Sosiaali- ja terveysministeriön käsitys koronan tarttuvuudesta taksissa on virheellinen
24
Oululaisfirman pikatestiä voidaan käyttää myös koronan löytämiseen – testitulos luetaan älypuhelimen ruudulta
20
Stockmann hakeutuu yrityssaneeraukseen – koronaepidemia katkaisi uudistusohjelman aloittaman nousun
17
THL:n maanantain luvut: Suomessa pian 2 200 varmistettua tartuntaa, kasvua eilisestä peräti 249 tapausta – PPSHP:n alueella kahdeksan lisää
15
Sikainfluenssan aikaan kriisikokouksissa istunut ex-kansliapäällikkö ihmettelee keskustelua "nyrkistä", koska sellainen on jo olemassa
14
Koitelissa viikonloppuna hirmuisesti väkeä ja parkkipaikat täynnä - Oululaiset nauttivat täysin rinnoin aurinkoisesta kevätsäästä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

322 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

6.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image