Oulu

Valitukset voivat viivästyttää Hailuodon pengertietä vuodella tai kahdella

Hailuotoon liikennöivät lautat alkavat tulla käyttöikänsä päähän. KUVA: Janne Körkkö
Oulu 5.9.2017 6:16
Pekka Rahko

Hailuotoon ajetaan pengertietä pitkin kesällä 2021. Tai sitten vuotta tai kahta myöhemmin.

Jos lähdetään siitä, että hankkeen kaikki luvat hyväksytään, toteutuksen aikataulu riippuu edelleen hyvin paljon mahdollisista valituksista ja niiden käsittelyn vaatimasta ajasta.

Suunnitelmissa kiinteä yhteys on käytössä aikaisintaan vuonna 2021.

 

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus on Oulun kaupungin ja Hailuodon kunnan kanssa aloittanut kiinteän yhteyden tiesuunnitelman ja vesilain mukaisten lupahakemusasiakirjojen laatimisen.

– Tiesuunnitelma valmistuu maaliskuun loppuun mennessä ja vesiluvan valmistumisen tavoiteaikataulu on tammikuun loppu, hankevastaava Ari Kuotesaho Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta kertoo.

Tämän jälkeen lupahakemukset lähtevät lausunnoille ja myöhemmin hyväksyttäviksi, tiesuunnitelma Liikennevirastoon ja vesilupa aluehallintovirastoon.

Päätöksiä odotetaan vuoden 2019 aikana, ja molempiin päätöksiin on mahdollista hakea muutosta valittamalla.

– Valitusten käsittely voi kestää yhdestä kahteen vuoteen – riippuu siitä, mistä valitetaan, Kuotesaho kertoo

Tällä hetkellä oikeus käsittelee kahta valitusta, joihin odotetaan päätöstä vuoden sisällä.

7,7 kilometriä saareen

Rakennettavan tieyhteyden kokonaispituus on 7,7 kilometriä.

Maapengertä on 6,2 kilometriä, ja kahden sillan yhteispituus on 1,5 kilometriä.

Hailuodon puoleisen Huikun sillan pituus on 767 metriä ja Oulun puoleisen Riutunkarin sillan pituus 740 metriä.

Autoliikenteen ajokaistojen leveydet ovat 3,25 metriä/kaista, kevyelle liikenteelle tehdään molemmin puolin tietä olevat 1,25 metriä leveät pientareet.

Penkereen rakenteen kokonaisleveys on 10,5 metriä.

Lähde: Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus

Lue lisää 05.09.2017 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

kaatuvat ja töihin päästään varmasti. Valittajat tietävät valittaessaan tämän. Valitukset ovat puhdasta kiusantekoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se haittaa. Maa nousee kuitenkin koko ajan, eikä kalliomursketta ja täytemaata tarvita niin paljon kuin aiemmin on laskettu. Luotolaisten käyttöön ehditään saada ainakin yksi uusi autolautta ennen pengertien valmistumista.Hyvin tämä menee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valittajien pitäisi joutua korvaamaan viivästymisestä johtuvat kulut jos valitus ei mene läpi. Tulisi jotain kynnystä lähteä valittamaan eikä voisi huvin vuoksi valittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vihreät kun ovat todennäköisesti seuraavassa hallituksessa, niin hyvä että tie on valmis kymmenenkään vuoden päästä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokaiselle valittajalle pitäisi korvamerkitä täysimääräisenä lasku töiden viivästymisestä, mikäli valitus tulee hylätyksi. Loppuisivat aiheettomat valittajaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näillä valituksilla pitkitetään sillan rakentamista ja kun Vihreät nousee valtaan siltaa ei ikinä rakenneteta. Valitukset tulee myös nostamaan rakentamisen hintaa. Mitä kauemmin suma seisoo sitä kalliimpaa tulee olemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomihan on valittajien luvattumaa,miksi ihmisten pitää valittaa joka pienemmästiki asiasta,varsinkin tämä silta hanke,eikö se ole saarella asuvien hyvinvoinin ja turvallisuuden kannalta hyväasia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö sinne voi rakentaa lentokenttää? Ei maksa paljon ja ympäristö säästyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentokenttä on jo, ja nykyisin vieläpä varsin hyvä sellainen käyttömääriin nähden, kun se pari vuotta sitten kunnostettiin. Ennen kunnostusta oli toki päässytkin jo täysin käyttökelvottomaan tilaan.

Ympäristön säästymisestä ja lentoliikenteestä samassa virkkeessä puhuminen kyllä on enemmän tai vähemmän kyseenalaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eivät voi, koska kaikki valitukset on käsiteltävä - siis hylättävä - alle puolessa vuodessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan ei olisi nämä valittajat mantereen puolelta? Jos ovat luotolaisia niin silloin asia on OK.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuli silta lopulta tai ei, päätöksiin tyytymättömillä on oikeus valittaa eikä valituksen käsittely ole oikeusvaltiossa jutun kirjoittaneen esityksen tapaista. Jos esimerkiksi jonkin hankkeen rahoitus on perustellusti väärin tai ympäristövaikutuksia ei ole kunnolla selvitetty, rakentamispäätös ei pelkästään viivästy suunnitelmien muutosten vuoksi vaan se voidaan hylätä kokonaan. Moni olisi varmasti myöhemmin toivonut että esimerkiksi Talvivaaran suhteen olisi löytynyt Joku joka olisi ymmärtänyt etteivät kaivoksen vesitaloussuunnitelmat olleet kunnollisia tai prosessia testattu riittävästi ja valittanut asiasta.

Ja aivan varmaa on se ettei Hailuotoon ajeta pengertietä pitkin vielä 2021. Noin optimistinen aikataulu kertoo ettei kaikkea ole voitu selvittää kunnolla ja se viittaisi siihen ettei kaikkia vaikutuksia ole selvitetty tai ihmisiä kuultu. Jos aikataulu on noin tiukka, se kertoo myös että rahoitus ja kustannuslaskelmat eivät voi olla realistisella pohjalla. Nyt on vuosi 2017. Jos sillan rakentaminen käynnistyy, on taviksen veikkaukseni että ajan Hailuotoon aikaisintaan 2030.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei valitukset aidosti hyvää projektia voi kaataa, jos projekti on hyvin ja asianmukaisesti suunniteltu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkähän takia tästäkin siltapäätöksestä valitetaan? Suomi on valittajia täynnä ja toisaalta luonnonsuojelualuetta on koko maa. Ei missään ole niin harvaan asuttua maata kuin Suomi ja kaikki rämeet ja suotkin pitää suojella.
Kävin kesällä Suomenlinnassa joka on yksi maailman perintökohteista. Häpeäksi kävi kun paikka on aivan surkeassa kunnossa. Olen vieraillut useasti myös Hailuodossa, mutta eihän siellä ole oikeastaan mitään. Hailuodon luonto ei ole myöskään suojelun arvoinen. Hailuodon voisi aivan hyvin rakentaa kokonaan ihmisten käyttöön tai toisaalta vaikkapa autioittaa koko saaren, niin olisi yksi ongelma vähemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö anneta biologinen määritellä säilyttämisen arvoiset luontopaikat siinä laajuudessa, että niillä on mahdollista säilyä.
Jos Hailuodossa ei ole mitään arvokasta, niin miksi sinne pitää mennä?

Oletko käynyt Perämeren saarissa ihailemassa herkkää luontoa esim. Sandskär, Iin Röyttä, Ulkokrunni, Santapankki?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossa Hailuodon siltayhteydessä ei ole järjenhäivää ? Siellä on n. 900 asukasta ja kesällä muutama sata enemmän. Mietitäänpä tärkeysjärjestystä kansalaisten kannalta, niin on täysin selvää, että oikea kohse on Oulu -Kemi-Tornio, missä on valtava liikenne kesät talvet. Turismi senkun sinnepäin lisääntyy ja muutoinkin kaikenlainen kuljetus ym. liikenne on hurjaa.
Ajeleekohan Sipilän porukka joskus sinnepäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kun sen lautan on kuljettava ja kiinteäyhteys on halvempi. Tieverkostoa rakennetaan kokoajan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)

Uutisvirta

64
JHL julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon – "Olemme valmiita laajentamaan työtaistelutoimia, jos hallitus ei peräänny"
53
Oulun Allas Sea Poolin suunnitelmat ovat valmiit – Kiikeliin rakennetaan kolme allasta, kaksi saunaa ja erillinen ravintolarakennus
40
Työttömyysaste laski Pohjois-Pohjanmaalla alle 10 prosentin – edellisen kerran sama tilanne vuonna 2012
36
Oulun kaupungille 18,2 miljoonan potti Technopoliksen osakekaupasta – vähentää lainatarvetta
32
Oulun Allas Sea Pool innostaa ja huolettaa – suunnitelmia esiteltiin tiistaina Pakkalan salissa
20
OP aloittaa massiiviset yt-neuvottelut keskuskonsernissaan – neuvottelut eivät koske OP-ryhmän osuuspankkeja
18
Oulun keskustan joulutorikokonaisuus levittäytyy Rotuaarilta kesäkadulle – myyjiä haetaan jo

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinisilmäinen Suomi ja tonnttikaupat

167 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Venäläisiä syrjitään Suomessa.

Kaksoiskansalainen ei pääse venäjällä armeijan palvelukseen, korkeimpiin virkoihin eikä muuallakaan, paitsi suomessa täm... Lue lisää...
veteraanin jälkeläin...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

25.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image