Oulu

Vä­hä­pääs­töi­siä dieselbusseja luvassa Ouluun – jouk­ko­lii­ken­ne muuttuu ensi kesästä alkaen ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­mäk­si

Linja-autokalustoa uusitaan Oulussa ympäristöystävällisemmäksi. KUVA: Maiju Torvinen
Oulu 10.1.2019 11:35
Kaleva

Oulun joukkoliikenteessä siirrytään ympäristöystävällisempään linja-autokalustoon kesällä 2019 ja 2020.

Uusien dieselbussien päästöt ovat vanhempiin busseihin verrattuna selkeästi vähäisempiä.

Oulun joukkoliikenne laati viime syksynä linja-autoliikenteen selvityksen, jonka tavoitteena oli löytää ympäristöystävällisempiä käyttövoimavaihtoehtoja. Vaihtoehtoina olivat uusiutuva biodiesel, biokaasu ja sähkö.

Uusia käyttövoimia voidaan hyödyntää Oulun joukkoliikenteessä 2020-luvulla alkavissa liikennöintisopimuksissa. Käyttövoima valitaan joukkoliikennereitin mukaan. Valintaan vaikuttavat muun muassa reitin pituus ja automäärä sekä se, liikennöidäänkö kaupunkialueella vai maaseutumaisemmassa ympäristössä.

Tulevaisuudessa Oulun joukkoliikenteessä liikennöidään mahdollisesti myös uusiutuvalla biodieselillä, biokaasulla ja sähköllä toimivilla linja-autoilla.

Oulun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä, ja myös Oulun seutukunnissa tavoitellaan päästöjen vähentämistä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (39)

Kannattaako niitä uusia busseja jatkuvasti hommata, kun joukkoliikenne ei muutenkaan toimi millään tasolla... Sijotetaan rahat mieluummin johonkin muuhun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsingissä, Tampereella ja Turussa osa busseista ajaa sähköllä. Koska Oulussa? Negatiivinen asenneko esteenä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu on takapajula, oikeastiko dieselbusseja? Onko mitään vanhanaikaisempaa? Sähköä sen olla pitää, suomalaiselta valmistajalta Linkker sähköbusseja korvaamaan nämä metelöivät saastuttajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

" jouk­ko­lii­ken­ne muuttuu ensi kesästä alkaen ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­mäk­si".

Joka kesähän se muuttuu ympäristöystävällisemmäksi kun puolet vuoroista poistetaa muutenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tj. Markku Illikainen kertoo uusimmassa Forum24 lehdessä: "Biokaasupäästöisen auton hiilidioksidipäästöt ovat noin 5g/km, kun vastaavissa tavanomaisia polttoaineita käyttävissä autoissa ne ovat 120-200g/km". Keskustalaista huumoriako?
Gasum taitaa kertoa totuuden: "Gasumin asemilla voit valita joko 100 % kotimaisen ja uusiutuvan biokaasun tai maakaasun, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 25 % bensiiniä alhaisemmat. " Pelastuuko maailma (miltä?) , jos kaikki suomaliset autoilijat siirtyisivät kaasuautoihin?
Jos yksinömaan tarkastellaan päästöjä, olisi paljon viisaampaa keskittää asutus tiivimmäksi Suomessa ja kieltää haja-asutusalueille rakentaminen tyystiin. Siinä saattaisi löpöä ja bentsiiniä säästyä enemmän kuin 25% ja koko Suomen mittakaavassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti nämä uudet bussit ovat myös hiljaisempia! Järkyttävää ajomelua lähtee nykyisestä kalustosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei suoraan sähköbusseihin, koska hallituskin ajaa sähköistämistä? Latauspaikkoja löytyy kaupungissa helposti ja niitä voidaan rakentaa tarvittaessa lisää kätevästi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diesel on vanhanaikainen polttoaine. Pitäis siirtyä suoraan nykyaikaan eli biokaasuun. Jätteistä tuotettu biokaasu on nykyaikaa. Ruskosta tulee biokaasua sekä uusista biojätteistä että vanhoista kaatopaikan penkoista, tankkausasemakin on. Limingassa on myös biokaasulaitos joskin tankkauspiste vielä puuttuu. Lisää biokaasulaitoksia tulee lähiaikoina maakuntiin lisää. Biokaasun tuotolla on päästöihin vähentävä vaikutus. Biokaasu on metaanikaasua joka on monin verroin haitallisempaa kuin hiilidioksiidi otetaan jätteistä talteen ja hyötykäyttöön. Muuten se vapautuisi ilmakehään, mm. kompostoitumisen yhteydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aineen häviämättömyyden vuoksi mihinkähän muotoon se muuttuu auton moottorin läpi kulkiessaan? Ettei vaan mm. hiilidioksidiksi ja muiksi kasvihuonekaasupäästöiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin , biokaasuun siirtyminen kaupunkiliikenteessä olisi helppoa jos vain poliittista tahtoa riittää.
Ja tuolle "kysyn vaan" nimimerkille sen verran että eikö se olisi kuitenkin ekoloogisempaa muuttaa liike-energiaksi ja sen jälkeen hiilidioksiidiksi auton moottorissa kuin mädättää suoraan hiilidioksiidiksi ilmaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin...moottoriveneilyt,mopoilut,harrastusautoilut,lentämiset ja jne...tuntuu aina hassulta että paine kohdistuu kulkuneuvooon jolla käydään töissä. Kohta ei voine töissä käydä kun/jos ei ole varaa ostaa hienoa sähköautoa jolla pääsee jumalan selän taaksekkin.
Hyvin monet osaa arvata millä sähköautolla pääsee talvipakkasella hesasta ouluun yhdellä latauksella...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millä tahansa autolla pääsee jopa Rovaniemelle, kun ottaa autonsa sähköjunan kyytiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tuhlausta ostaa kohta väistyvää dieselkalustoa, kun sähköisiä on jo saatavana. Muutaman vuoden kuluttua viimeiset dieselit siirtyvät automuseoon varoittavaksi esimerkiksi tuleville polville. Tulevaisuuden muutosnopeutta aina aliarvioidaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokohan viimein päästään meluisista Kabus romuista eroon jotka täriseekin niin että hampaat tippuu suusta. Jotkut niistä vielä nykiikin niin että niskat katkeaa kyydissä :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös vähäpäästöisiä jakeluautoja Rotuaarille, kiitos! Tuo "hiilineutraali 2040" -tavoite varmaan saavutetaan, jos Fennovoima saadaan siihen mennessä valmiiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (39)

Uutisvirta

15:11
Oulussa poliisien murhan yrityksestä syytetyn miehen tuomio lieveni edelleen hovioikeudessa
15:00
Limingan työllisyystilanne parantunut – kunnassa 5,1 prosenttia työttömiä, koko Pohjois-Pohjanmaalla 9,4 prosenttia
14:59
Epäilys harvinaisesta vieraasta sai muoniolaisen luontoharrastajan kulkemaan metsässä viikkoja – lopulta riistakamera tallensi kuviin mäyrän
14:44
Pääministeri Rinne painotti EU:n globaalia ilmastojohtajuutta esitellessään Suomen puheenjohtajakauden tavoitteita
14:16
Puheenjohtaja Mika Kari: Tiedusteluvalvontavaliokunnassa ei ole mystiikkaa - me valvomme, emme tiedustele
13:41
Yhdysvaltojen rajavartiolaitoksen johtajan vaihtuminen ei takaa parannusta rajalla jumissa olevien lasten elinoloihin
13:38
Suviseuralaiset jonottivat Muhoksen Matokorpeen jo ennen alueen aukeamista ­– pahimpien ruuhkahuippujen ennustetaan ajoittuvan iltoihin
51
Työministeri Timo Harakka tarjoaa lempiveroaan vaihtoehdoksi, jos julkista taloutta tarvitsee vaalikauden lopulla tasapainottaa
30
Kaikkonen sai haastajan – elinkeinoministeri Katri Kulmuni hakee keskustan puheenjohtajaksi
29
Poliisi tehnyt virka-apupyynnön Luonnonvarakeskukselle Kuusamon Rautakarhusta: "Ensin selvitetään Luonnonvarakeskuksen kanssa, onko karhun auttaminen mahdollista"
26
19-vuotias sotki Rotuaarilla tussin kanssa – poliisi tutkii vahingontekona
24
Katuruokafestivaali täyttää Oulun torin kansainvälisillä mauilla – kolmannen kesän uutuudet tulevat Italiasta ja Ranskasta
23
Paloauto suistui ojaan Suviseura-alueella Muhoksella
21
Apulaisoikeusasiamies pitää kaupunginvaltuutettu Moilasen ihmisroskapuheenvuoroa "epäasiallisena, epäkunnioittavana ja loukkaavana"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

152 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomen on aika ottaa markka takaisin

Kansa voisi olla tyytyväinen kunnes ensimmäinen devalvaatio tai muu markan arvon romahdus nostaisi tuontitavaroiden ja p... Lue lisää...
Devalvaatio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image