Oulu

Vä­hä­pääs­töi­siä dieselbusseja luvassa Ouluun – jouk­ko­lii­ken­ne muuttuu ensi kesästä alkaen ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­mäk­si

Linja-autokalustoa uusitaan Oulussa ympäristöystävällisemmäksi. KUVA: Maiju Torvinen
Oulu 10.1.2019 11:35
Kaleva

Oulun joukkoliikenteessä siirrytään ympäristöystävällisempään linja-autokalustoon kesällä 2019 ja 2020.

Uusien dieselbussien päästöt ovat vanhempiin busseihin verrattuna selkeästi vähäisempiä.

Oulun joukkoliikenne laati viime syksynä linja-autoliikenteen selvityksen, jonka tavoitteena oli löytää ympäristöystävällisempiä käyttövoimavaihtoehtoja. Vaihtoehtoina olivat uusiutuva biodiesel, biokaasu ja sähkö.

Uusia käyttövoimia voidaan hyödyntää Oulun joukkoliikenteessä 2020-luvulla alkavissa liikennöintisopimuksissa. Käyttövoima valitaan joukkoliikennereitin mukaan. Valintaan vaikuttavat muun muassa reitin pituus ja automäärä sekä se, liikennöidäänkö kaupunkialueella vai maaseutumaisemmassa ympäristössä.

Tulevaisuudessa Oulun joukkoliikenteessä liikennöidään mahdollisesti myös uusiutuvalla biodieselillä, biokaasulla ja sähköllä toimivilla linja-autoilla.

Oulun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä, ja myös Oulun seutukunnissa tavoitellaan päästöjen vähentämistä.

Tutustu ja tilaa kevättarjous 😎

Kaleva Digi 2 kk vain 9,90 €!
Säästä 67 %! (Norm. 2 kk/31 €)
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (39)

Kannattaako niitä uusia busseja jatkuvasti hommata, kun joukkoliikenne ei muutenkaan toimi millään tasolla... Sijotetaan rahat mieluummin johonkin muuhun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsingissä, Tampereella ja Turussa osa busseista ajaa sähköllä. Koska Oulussa? Negatiivinen asenneko esteenä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu on takapajula, oikeastiko dieselbusseja? Onko mitään vanhanaikaisempaa? Sähköä sen olla pitää, suomalaiselta valmistajalta Linkker sähköbusseja korvaamaan nämä metelöivät saastuttajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

" jouk­ko­lii­ken­ne muuttuu ensi kesästä alkaen ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sem­mäk­si".

Joka kesähän se muuttuu ympäristöystävällisemmäksi kun puolet vuoroista poistetaa muutenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tj. Markku Illikainen kertoo uusimmassa Forum24 lehdessä: "Biokaasupäästöisen auton hiilidioksidipäästöt ovat noin 5g/km, kun vastaavissa tavanomaisia polttoaineita käyttävissä autoissa ne ovat 120-200g/km". Keskustalaista huumoriako?
Gasum taitaa kertoa totuuden: "Gasumin asemilla voit valita joko 100 % kotimaisen ja uusiutuvan biokaasun tai maakaasun, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 25 % bensiiniä alhaisemmat. " Pelastuuko maailma (miltä?) , jos kaikki suomaliset autoilijat siirtyisivät kaasuautoihin?
Jos yksinömaan tarkastellaan päästöjä, olisi paljon viisaampaa keskittää asutus tiivimmäksi Suomessa ja kieltää haja-asutusalueille rakentaminen tyystiin. Siinä saattaisi löpöä ja bentsiiniä säästyä enemmän kuin 25% ja koko Suomen mittakaavassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti nämä uudet bussit ovat myös hiljaisempia! Järkyttävää ajomelua lähtee nykyisestä kalustosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei suoraan sähköbusseihin, koska hallituskin ajaa sähköistämistä? Latauspaikkoja löytyy kaupungissa helposti ja niitä voidaan rakentaa tarvittaessa lisää kätevästi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diesel on vanhanaikainen polttoaine. Pitäis siirtyä suoraan nykyaikaan eli biokaasuun. Jätteistä tuotettu biokaasu on nykyaikaa. Ruskosta tulee biokaasua sekä uusista biojätteistä että vanhoista kaatopaikan penkoista, tankkausasemakin on. Limingassa on myös biokaasulaitos joskin tankkauspiste vielä puuttuu. Lisää biokaasulaitoksia tulee lähiaikoina maakuntiin lisää. Biokaasun tuotolla on päästöihin vähentävä vaikutus. Biokaasu on metaanikaasua joka on monin verroin haitallisempaa kuin hiilidioksiidi otetaan jätteistä talteen ja hyötykäyttöön. Muuten se vapautuisi ilmakehään, mm. kompostoitumisen yhteydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aineen häviämättömyyden vuoksi mihinkähän muotoon se muuttuu auton moottorin läpi kulkiessaan? Ettei vaan mm. hiilidioksidiksi ja muiksi kasvihuonekaasupäästöiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin , biokaasuun siirtyminen kaupunkiliikenteessä olisi helppoa jos vain poliittista tahtoa riittää.
Ja tuolle "kysyn vaan" nimimerkille sen verran että eikö se olisi kuitenkin ekoloogisempaa muuttaa liike-energiaksi ja sen jälkeen hiilidioksiidiksi auton moottorissa kuin mädättää suoraan hiilidioksiidiksi ilmaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin...moottoriveneilyt,mopoilut,harrastusautoilut,lentämiset ja jne...tuntuu aina hassulta että paine kohdistuu kulkuneuvooon jolla käydään töissä. Kohta ei voine töissä käydä kun/jos ei ole varaa ostaa hienoa sähköautoa jolla pääsee jumalan selän taaksekkin.
Hyvin monet osaa arvata millä sähköautolla pääsee talvipakkasella hesasta ouluun yhdellä latauksella...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millä tahansa autolla pääsee jopa Rovaniemelle, kun ottaa autonsa sähköjunan kyytiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tuhlausta ostaa kohta väistyvää dieselkalustoa, kun sähköisiä on jo saatavana. Muutaman vuoden kuluttua viimeiset dieselit siirtyvät automuseoon varoittavaksi esimerkiksi tuleville polville. Tulevaisuuden muutosnopeutta aina aliarvioidaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokohan viimein päästään meluisista Kabus romuista eroon jotka täriseekin niin että hampaat tippuu suusta. Jotkut niistä vielä nykiikin niin että niskat katkeaa kyydissä :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös vähäpäästöisiä jakeluautoja Rotuaarille, kiitos! Tuo "hiilineutraali 2040" -tavoite varmaan saavutetaan, jos Fennovoima saadaan siihen mennessä valmiiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (39)

Uutisvirta

16:44
Kokoomus haluaa tiukentaa hoitotakuuta ja uudistaa soten kuntapohjalta: Vapaaehtoiset kuntayhtymät keinona
16:20
Asiantuntijat pitävät Lokan ja Vehkoon välistä oikeudenkäyntiä poikkeuksellisena – "Tämä on vasta ensimmäinen näytös"
16:18
Nokian yt-neuvottelut päättyivät, Oulusta irtisanotaan noin 70 työntekijää
15:59
Unelmien liikuntapäivä järjestetään Oulussa toukokuussa – kaupunki etsii tapahtumia päivään
14:47
Googlelle jälleen miljardisakko EU:lta – muutti jo eilen hakukonetoimintojaan
14:37
Viktor Orbán muovasi Fideszistä äärikonservatiivisen populistipuolueen – nyt sitä uhkaa lähtö EPP-puolueperheestä
13:39
Donner tilittää eduskuntavuosistaan – Soini halusi koko ajan ulkoministeriksi, harva kollega jutteli tai esitteli itsensä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan keski- ja itäosassa sekä Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Oulun Stora Enson tehdas onko seuraava?

146 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eläkkeiden OSTOvoimaa on korotettava

Kyllä minä mieleni pahoitin. Laitan tämän kommentin tietättömyyden piikkiin. En kirjoita enempää. Lue lisää...
yks`vaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image