
Oulun Limingantullissa oli pitkään työnaikaisia liikennerajoituksia ja tilapäisiä, kapeita ajokaistoja Rautionpolun alikulkukäytävän rakentamisen vuoksi.
Uusi alikulku Limingantiellä Kempeleentien liittymän pohjoispuolella yhdistää jatkossa Limingantien länsi- ja itäpuoliset alueet toisiinsa. Näin helpotetaan kevyttä liikennettä Etu-Lyötystä Heinäpään suuntaan.
Uusia kääntymiskaistoja
Nyt on voitu ottaa käyttöön myös samalla kertaa Limingantielle rakennetut lisäkaistat ajoneuvoliikenteelle.
– Etelästä keskustaan tultaessa Limingantietä pitkin on tehty lisäkaista Kempeleentien ja Puistokadun välille, Oulun kaupungin rakennuttajainsinööri Vilho Vanhatalo kertoo.

Kun ajellaan Puistokatua pitkin Hollihaan suunnasta Limingantielle päin, niin etelään päin kääntyville on rakennettu uusi kääntymiskaista. Puistokatua Hollihaan suuntaan ajaville on myös rakennettu uusi kääntymiskaista Isonkadun liittymästä etelään päin kääntyville.
– Kempeleentieltä Limingantielle tultaessa oli ennen kaksi kääntymiskaistaa, nyt sinne tehtiin kolmas: kahdelta kaistalta pääsee keskustaan ja yhdeltä etelään.
– Kaikki kaistat ovat nytkaikkien ajoneuvojen käytössä.
Aikainen talvi yllätti
Ihan valmiiksi urakkaa ei aikaisen talven takia saatu. Työtä jäi vielä ensi keväällekin.
– Viimeinen, ylin päällystekerros jäi tekemättä, kun aikainen talvi yllätti. Eli päällystekerros tiemerkintöineen jäivät ensi vuodelle. Lisäksi jonkin verran viheraluetöitä siirtyi, Vanhatalo sanoo.
Limingantien alittavan uuden alikulun päällystys ja kivettäminen jäivät myös ensi kevääseen, joten kokonaisuus on siis selvästi kesken.
– Jonkin verran autoilijoilla voi tulla sekaannusta uusilla kaistoilla, kun tien pinnasta ei löydy vielä kaikkia nuolia. Ajokaistaopasteet ovat ylhäällä portaaleissa kuitenkin paikoillaan.
Kommentoi ()
Eli ensi keväänä vedetään taas risteys tukkoon neljäksi kuukaudeksi.
Saisiko sinne alikulkuun edes valot päälle pimeän aikaan? Vai jäikö nekin laittamatta joka vuonna tulevan talven takia? On myös ilmeisesti jäänyt aurausurakoitsija hankkimatta.
eiköhän lähipäivinä saada valot toimimaan
Miksi ette tehneet aikoinaan?
Kaupunki ottaa isot rahat noista remonttiaikaisista katujen sulkemisista. Miten se korvaa sen meille autoilijoille? sitä olen monesti miettinyt.
Paljonko olet menettänyt euroja??
Miten täällä ei ymmärretä, että jos jotain asiaa tuetaan, ei se ole toiselta asialta pois? Vaikka Oulun kaupunki rakentaa lisäkaistoja autoille (tuleville sähköautoille), ei se tarkoita sitä, että pyöräilyyn ei tultaisi panostamaan. Vasta rakennettiin Linnanmaan baanakin, rauhaa ihmiset.
Nyt kun autoilijat vielä muistaisivat, että kääntyvä moottoriajoneuvo väistää aina suojatien ylittävää. Läheisyydessä on kaksi koulua ja vaaratilanteita sattuu autoilijoiden piittaamattomuuden takia usemman kerran päivässä.
Katukivet on ilmeisesti vielä Kiinassa, näin kävi Jäälissä kun katutyöt myöhastyi vuodella
Isokadun ja Puistokadun Hukalle kääntyvä kaista on vaarallinen. Liikenteen ohjauksen mukaan siinä on kolme kaistaa ja lumessa ajourat kahdelle kaistalle. Urakoitsija voisi selkeyttää risteystä ennenkuin menee peltiä ruttuun.
Lisäkaistoja henkilöautoliikenteelle. Tämäkö on kaupungin liikennepolitiikkaa? Aleksanterikadun käyttöä keskustan läpikulkuväylänä lisätään näillä ratkaisuilla. Tämäkö oli tarkoitus?
Ei todellakaan tunnun tämän päivän ratkaisulta, kun pitäisi suosia kävelyä ja pyöräilyä. Autoliikenteen lisääminen ei paranna keskustan houkuttelevuutta. Varsinkin Uudenkadun ja Puistokadun risteys on aika epämielyttävää ympäristöä, koska kaistoja on niin paljon.
Olen ajanut autolla reilun viikon verran päivittäin limingantietä keskustaan päin ja todennut puistokadun risteyksessä aina saman ongelman: jotkut autoilijat eivät osaa ryhmittyä oikein käännyttäessä puistokadulle vaan vetelevät vanhasta muistista keskustaan menevältä ajokaistalta vasemmalle. Kuinka vaikeaa on ymmärtää ajoratojen yläpuolella olevia opasteita joista selvästi näkee millä kaistalla tulisi olla jos haluaa kääntyä puistokadulle kohti torinrantaa? Opasteista näkyy, että kaksi vasemmanpuolista kaistaa ohjaa autoilijoita torinrantaan, kaksi oikeanpuolimmaista kaistaa ohjaa keskustaan.
Juuri näin. Ajan tuosta risteyksestä päivittäin useita kertoja päivässä bussia. Kertaakaan siitä ei pääse ilman "läheltä piti" tilannetta. Siinä ajetaan vanhasta muistista. Kaipaa jonkin ison kelta-mustan lisätaulun, jossa osoitetaan nuolein muuttuneet ajojärjestelyt.
Muutoin muutos on erittäin. hyvä.
Onko pakko mennä bussilla jos se on niin vaikiaa, hä.
Piti olla valmis tänä vuonna. Kai urakoitsijalle annetaan tästä täydet sakot. Taisi tekijällä tulla kiire uuteen urakkaan Alakyläntielle ja vanhat jäi tekemättä. Noo sitä varten on sakkopykälät.
Samaa olen ihmetellyt. Tuohonkin hommaan saatiin tuhrattua puoli vuotta, eikä valmista saatu aikaiseksi. Huhti-toukokuussa jo aloitettiin, mutta työt näyttivät olevan vauhdikkaimmillaan vasta syys-lokakuussa. Kaipa ne kesälomat on pidettävä tuollaisissakin hommissa, vaikka kesä olisi parasta aikaa maanrakennushommiin...
Ei kestetty totuutta näillä keskustelupalstoilla.
Tuossakin risteyksessä on se oululainen kummallisuus, että kääntyminen osoitetaan suunnitustauluilla eikä pyöreillä pakollisen ajosuunnan merkeillä. Lisäksi tien pinnasta puuttuvat maalauksetkin eli nyt risteyksessä voi ajella melkein miten vain, ihan oman maun mukaan.