Oulu

Tukkirekka kaatui ja lasti levisi tielle Muhoksella, Kyl­mä­län­ky­län­tie oli suljettu liikenteeltä

Tukit levisivät tielle ja tienpientareelle. KUVA: Lukijan kuva
Oulu 13.7.2018 6:32 | Päivitetty 13.7.2018 7:25
Kaleva

Tukkeja kuljettaneen raskaan ajoneuvon rengas puhkesi kesken ajon Muhoksella myöhään torstai-iltana. Sen seurauksena ajoneuvo oli alkanut heittelehtiä, ja se oli kaatunut tielle. Myös kyydissä olleet tukit levisivät tielle.

Oulu-Koillismaan pelastuslaitokselta kerrotaan, että ajoneuvon kuljettaja loukkaantui lievästi. Hänet on kuljetettu sairaalaan tarkastukseen.

Onnettomuus tapahtui noin kymmenen kilometriä Muhoksen keskustasta etelän suuntaan. Tie oli suljettu liikenteeltä yli seitsemän tunnin ajan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (26)

Tuosta kun arvioi niin 60 tonnin yhdistelmässä on täytynyt olla märkää koivua ainakin 80 tonnin edestä.
Milloin poliisi puuttuu näihin järjettömiin ylikuormiin. Lisäksi kuormat ovat reilusti yli 4.4 metriä korkeita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse kuvan perusteella laskin kuormaa olleen 120tn ja korkeutta 6m. Korkeus ei sinällään haitannut, koska kuljettaja oli ollut kyyryssä ajaessaan siltojen alta. Minusta ei kannata arvioida, jos tietämys ei riitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi turvallisempaa kun puut ajettas pienillä nuppi kuormilla rautatieasemille ja siitä eteenpäin vain rautateitä pitkin. Vähemmät voitot riittäis tehtaille, metsän omistajille kun he eivät maksa mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika erikoinen tilanne kun kerrotaan, että lasti on levinny tielle. Mistähän se tie oikein menee toimittajan silmällä katsottuna. Toimittaja voi katsoa kuvaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen verran oon rekkaa ajanu että jos rengas puhkeaa nii se on menoa. Se hyökkää nii nopeaa haluamaansa suuntaan että ei kerkiä kun toivoa parasta. Viime kesänä 70-80kmh vauhdista moottoritiellä rengaspuhki ja suoraan kaiteeseen. Eli jos ette asiasta mitään tiedä nii kannattaa olla hiljaa ja jatkaa ajamista sillä fiiat puntolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpsistä. Jos olet hereillä ja eturengas puhkeaa niin ei lähde vetelemään mihinkään jos kädet on ratilla. Pamahdus on kyllä melkoinen ja parlocit, vilkut yms. lentelee kyllä tielle. Neljä kertaa itsellä räjähtänyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäkin olen pitkänlinjan kuski evp. Mutta on mullakin räjähtänyt eturengas 80 vauhdissa. Mutta ei mihinkään lähdetty , tunkki alle ja uusi rengas alle. Tämä on tosi. Tuurilla valtameri.laivat seilaa🤗

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rekkahaavereita on nykyisin aivan turhaa. Ei tarvittaiskun kunnon valvonta ja ajokortti pois rekkakuskilta kun puhuu kännykkään ajon aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokonaispainorajoitusta nostettiin, taas! Se on vähitellen noussut 40 tonnista 70 tonniin. Tämä tarkoittaa, että kun kuorman leveyttä ei voi kasvataa, niin kasvatetaan kuormaa ylöspäin, myös vanhemmalla kalustolla. Tällöin niistä tulee epävakaampia ja kaatumiset lisääntyy, samoin tieturvallisuus kun kaatumisten lisäksi jarrutusmatkat pitenee!
Pitäisikin harkita kuorma-autoille 70 km/h yleisrajoitusta, jotta vaaratilanteet vähenisi!
Nyt viranomaiset heikentää päätöksillään rekkojen tieturvallisuutta ja samalla myös muuta liikennettä kun henkilöautoliikenteen turvallisuutta on aina lisätty siten, että ajonopeuksia pienennetään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylmäläntie on päästetty huonoon kuntoon. Viranomaisratkaisu turvallisuuden parantamiseksi on yleensä nopeusrajoituksen alennus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaarteessa mahdottomuus pitää tiellä pystyssä jos eturengas hajoaa. Ei tipu tukit eikä pöllit tielle kiihdytyksessä eikä jarrutuksessa, kiihdytys 0-80km/h kestää minuutteja ja jarrutus ei lukkojarrutuksessakaan saa puita irti kuormasta, massaa on senverran paljon, sellaista vaijeria ei ole olemassakaan joka pitäisi puut kyydissä kun ajoneuvo kaatuu. Yks ja sama olipa kyydissä koivulankkuja, mäntytukkeja tai pöllejä niin näsäviisastelijatkin tietävät että tukkirekaksi tuota yhdistelmää sanotaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Ja minkä kuntoinen oli se rengas ennen puhkeamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näyttäisi olevan väärinpäin kallistettu mutka. Mutta taiteellinen vaikutelma on hieno. Kaupunkilaisten kielenkäytössä tosiaan sulli=tukki ja kuorma-auto=rekka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta näyttää tuo kuorma olevan kuitupuuta ei mitään tukkia.. Ja sitten vielä korjaan yhden tietäjän lausumaa, vaikka kuorma ei ole mitenkään kiinni, siitä ei putoa yhtään puuta kiihdyttäessä.. On nimittäin se verran raskas lähtö kun on täysi kuorma päällä. Vaan näin ikkäästi eteenpäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovin ovat ohuita nykyiset tukit, sanoisin kuormassa olleen mäntykuitupuuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ja auton ja varsinaisenperävaunun yhdistelmä, eikä rekka. Mutta vaikka puhutaan rekasta ja tukkeista, niin kaikki ymmärtävät mistä kansankielellä puhutaan. Tuskin näissä asioissa niin virallisia tulee olla. Tämä sama kommentointi vyöry tulee lähes joka "rekka" uutisessa ilmi kun nämä ammattimiehet esittävät nippeli tietouttaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (26)

Uutisvirta

113
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
87
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
46
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
39
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
34
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä
32
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
31
Maatilojen kriisituen valtaosa suunnattiin kuivuudesta eniten kärsineeseen Etelä-Suomeen – mihin kriisituki riittää?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Olen paremmin köyhästä, henkilökohtaisen konkurssin kokeneesta perheestä jossa ei paljon rahalla rellestetty. Otin opiks... Lue lisää...
Olen erimieltä!

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image