Oulu

Tenho Riiski löysi Yh­dys­val­lois­ta kauan etsimänsä punaisen Thunderbirdin – silmäterä matkusti Suomeen viikkokausia rekassa ja meriteitse

Auto kuin karamelli. 50-luvun muotoilu ja väri ovat osittain syynä Tenho Riiskin Thunderbird-rakkauteen. Tällaista autoa Suomessa näkee harvoin. KUVA: Sauli Pahkasalo
Oulu 3.7.2019 19:37
Sauli Pahkasalo

Tenho Riiski odotti auto­unelmansa toteutumista 30 vuotta.

Kun lakeuden maisemassa katselee Fordin ensimmäistä urheiluautoa, vuoden 1955 Thunderbirdia, ymmärtää miksi yhtiö halusi antaa sille nimen Pohjois-Amerikan lounaisrannikon intiaanien vaurauden ja sateen jumalan mukaan. Autohan on kuin karkki pellonreunassa.

Auton omistajalla, tyrnäväläisellä Tenho Riiskillä ei ole aikakauden mukaista lyhythihaista trikoopaitaa ja suoria housuja, mutta hymy on varmasti yhtä leveä kuin auton ensimmäisellä omistajalla.

– Ford markkinoi näitä varakkaammille kotirouville. Auto maksoi vajaat 3 000 dollaria. Samaan aikaan Kuplan sai viidesosan hinnalla, Riiski kertoo.

Punaisen Thunderbirdin metsästys kesti kolmisenkymmentä vuotta. Kaikki alkoi satunnaisesta autoon istumisesta: kun parikymppinen nuorukainen 1980-luvun lopulla pääsi istahtamaan punaisen, vuoden 1955 Ford Thunderbirdin nahkapenkille, iski häneen selittämätön mielihalu siitä, että jonain päivänä alla olisi prikulleen samanlainen jenkkirauta.

– En tiedä miksi Thunderbirdin halusin niin kovasti. Paljon olen 30 vuoden aikaan nähnyt kauniita autoja, mutta yksikään toinen ei ole tehnyt samanlaista vaikutusta, hän pohtii.

Ajotuntuma vuoden 1955 urheiluautossa on kohdallaan. ”Amerikkalaiset sanovat, että riittää kun kuski on läsnä. Auto hoitaa loput”, Riiski naurahtaa. KUVA: Sauli Pahkasalo

Erilaisia amerikanautoja sekä moottoripyöriä tuli ja meni, mutta Thunderbird ei jättänyt Riiskiä rauhaan. Kun kaksi vuotta sitten miehen mittariin iskeytyi 50 vuotta, päätti hän toimia.

Aikaa ehti kulua viime syksyyn, kunnes toden teolla tärppäsi. Auto löytyi Yhdysvalloista Iowan osavaltiosta. Winthropin kaupungissa asuvalla liki kahdeksankymppisellä eläkeläispariskunnalla oli myynnissä haluttu nelipyöräinen. Ja vieläpä punainen!

– Myyjät piti vain vakuuttaa siitä, että auto pääsee hyvään kotiin. Aluksi he eivät innostuneet myymään sitä näin kauas ulkomaille. Lupasin, että pidän auton alkuperäisessä kunnossa.

Thunderbirdin pitkä matka Riiskin luo alkoi rekkakuljetuksella 2 700 kilometrin päähän Houstonin satamaan, missä se pääsi merikonttiin. Merimatka kesti viisi viikkoa.

– Olihan se aika polttavaa aikaa. Seurasin laivan kulkua verkkopalvelun avulla, mutta kun laiva New Yorkin kohdalla kääntyi Atlantille, yhteys meni poikki. Muistan hetken elävästi, kun yhteys palasi ja laiva ilmestyi Englannin kanaaliin, Tenho Riiski hymyilee leveästi.

Syksyllä Tenho Riiski ei ehtinyt paljoa Fordillaan kurvailemaan, mutta vapusta asti auto on ollut ahkerasti tiellä. Hän on käynyt sillä muun muassa kolme kertaa kesämökillään Vaalassa.

– Kun on vaimo ja kaksi lasta, niin jokaista on pitänyt ajeluttaa erikseen.

Se ei ole Riiskiä haitannut. Päinvastoin. Kun alla on Thunderbird ja ympärillä maalaismaisema, ei hän voisi parempaa toivoa.

– Auto on päivä päivältä parempi. Tämä myös kerää katseita. Vastaantulijat peukuttavat ja hymyilevät. Tankilla sivulliset tulevat jututtamaan. Kun ajan työajot pakettiautolla, ei silloin kukaan minulle huiskuttele.

Mieluinen ajoreitti Riiskillä on Tyrnävältä Lumijoen kautta Siikajoelle, sieltä Revonlahdelle ja kasitietä takaisin.

– En oikein tykkää ajaa moottoritiellä. Vaikka tämä aikoinaan oli Amerikan nopeimpia autoja ja tehdaskin lupaa huippunopeudeksi 209 kilometriä tunnissa, niin kahdeksankympin vauhti on hyvä.

Talousihme Thunderbird ei ole. 4,5 litran V8-bensiinimoottori nielee noin 12 litraa satasella.

Ford Thunderbird

Auto, jota yhdysvaltalainen Ford Motor Companyn valmisti vuosina 1955–1997 ja 2002–2005.

Vuoden 1955 Thunderbirdia valmistettiin 16 000 kappaletta.

Thunderbirdissä oli edessä erilliset kierrejouset, takana puolestaan lehtijousitus. Perusmoottori oli 4,8-litrainen OHV V8, jossa oli tehoa 193 hevosvoimaa. Voimansiirtona oli kolmivaihteinen manuaalivaihteisto, jonka sai halutessaan myös ylivaihteella varustettuna. Lisävarusteena sai kolmiportaisen Ford-O-Matic-automaattivaihteiston.

Vakiona Thunderbirdissä oli irrotettava lasikuitukatto, mutta optiona oli tilattavissa myös kangaskatto. Lisävarustelistalta oli valittavissa muun muassa ohjaustehostin, sähköikkunat, radio, sähkösäätöiset istuimet ja -katto, jarrutehostin.

MAINOS

Kommentoi

Ohitin prätkällä tämän yksi ilta, hyvät saundit kuulosti olevan ja tyylikäs auto. Hiljaa ajoi joten siksi mentiinkin ohi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin asiallinen kulkupeli kaikkien John Deerien seassa Tupostiellä, ainakaan ei huku massaan ja helviitin paremman näköinenkin. Lisäks hyvä investointi, vanhat trakvaattorit romiskamaa, ton arvo nousee jatkuvasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Upeaa. Hieno auto ja hieno väri. Fiilikset on varmasti kohillaan kun saa tuolla ajaa mutkaista pikitietä kesämaisemissa. Ja V8 murisee. Laittasin itelle vastaavan jos ois rahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvia olis saanu olla enempi. Pitii googlata minkä mallinen sivulta. Varmasti mahtavat fiilikset katella mökillä autoo ja korkata jokunen olut ja kuunnella autosta kuuluvaa 50 luvun ajankohtaan sopivaa rokkenrollia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno! Samanlainen on Fabulous Thunderbirdsien levynkannessa 80-luvun alussa. What's the word?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19:32
Kärppien pelaajabudjetti ylittyi Junttilan hankinnan myötä, liikennettä luvassa toiseenkin suuntaan – Toimitusjohtaja Virkkunen: ”Haluamme tällaisilla hankinnoilla antaa faneille lisäarvoa”
19:29
Lumo-festivaali levittäytyy keskustan ja Hupisaarten lisäksi viiteen eri kaupunginosaan
19:06
Oulun Vesi suunnittelee uutta vesilaitosta Oulujoen rantatörmälle – kesämökki, asuinrakennus ja asukastupa joutuisivat väistymään sen tieltä Tilaajille
18:32
Aluesyyttäjä selvittää poliisin kiinniottamien kuolemia Oulussa – toiseen henkilöön käytettiin etälamautinta ja toinen henkilö kuoli päivien päästä sairaalassa Tilaajille
18:26
Iivo Niskasen tavoitteena on normaalimatkojen maailmancup - "Fischer on kiistatta ykkösmerkki"
18:13
Ex-pääministeri Paavo Lipponen avautuu nyky-EU:sta ja tyrmää uusien jäsenien ottamisen: "Ensin täytyy saada asiat unionissa kuntoon"
17:33
Armeijan tiedusteluleirit ovat vaikuttaneet Anita Korvan treeniohjelmaan – kiiminkiläistaustaisen hiihtäjän katse on erityisesti sprinttikisoissa
108
Pohjantiellä sattui kolmen auton peräänajokolari – onnettomuus ruuhkautti aamuliikennettä
51
Kärpät helpotti CHL-putoamisen tuskaa pelaajahankinnalla – Julius Junttila palaa oululaisjoukkueen riveihin
40
Apuja ei tullut Ranskastakaan, Kärpät Skellefteå-voitosta huolimatta ulos Mestarien liigan pudotuspeleistä – Manner: ”Emme pystyneet parempaan, joten emme jatkopaikkaa ansainneetkaan”
36
Näyttelijä Joose Mikkonen vastaa Merja Larivaaran syytöksiin työpaikkakiusaamisesta Oulun Teatterissa – "Puhelun soittaja hoiti luottamustehtäviään. Asiaa ei koskaan annettu anteeksi"
35
Suomalaisten mielestä Euroopan unionissa on hyvä olla – eniten tavalliset kansalaiset arvostavat vapaata liikkuvuutta
33
Kaatumisesta virisi keskustelu punaisen Baanan liukkaudesta – Kysyimme aiheesta liikenneinsinööriltä: ”Uusi asfaltti tuppaa aina olemaan liukkaampaa”
26
Virolainen Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa – liikennealueeksi tulee koko maa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image