Oulu

Tavarajuna törmäsi rajusti mal­mi­vau­nui­hin Oulun ratapihalla – "Ta­va­ra­lii­ken­teel­le isot ongelmat pitkäksi aikaa"

Kemistä tullut juna törmäsi ratapihalla tyhjillään seisseisiin malmivaunuihin. KUVA: Santeri Rahkamaa / Lukijan kuva
Oulu 13.8.2016 17:23 | Päivitetty 13.8.2016 21:21
Silja Aitoaho

Kemistä tullut tavarajuna törmäsi rajusti ratapihalla tyhjillään seisseisiin venäläisiin malmivaunuihin Oulun Nokelan ratapiha-alueella hieman ennen viittä lauantaina iltapäivällä.

Törmäyksen seurauksena ilman lastia liikkeellä olleen junan veturi sekä kolme ratapihalla siirtoa odottaneista malmivaunuista suistuivat raiteilta. Lisäksi kaksi malmivaunuista sinkoutui viereisellä raiteella olleen puutavarajunan päälle.

Ilman lastia liikkeellä olleen junan kuljettaja loukkaantui lievästi, ja hänet kuljetettiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan jatkotutkimuksiin. Onnettomuudessa ei ollut osallisena muita henkilöitä.

Liikenne on turmapaikalla tällä hetkellä poikki. Alueella on myös katkennut sähkölinjoja, ja rataverkossa on jännitekatko.

– Törmäyksessä on ollut valtavat energiat, Oulu–Koillismaan pelastuslaitoksen palomestari Kimmo Virkkala kertoo.

Alueen raivaustöitä Virkkala luonnehtii isoksi operaatioksi massiivisen kaluston vuoksi.

Ei vaikutusta henkilöliikenteeseen

Onnettomuus ei vaikuta henkilöliikenteeseen, joka toimii normaalisti.

Tavaraliikenteelle onnettomuudesta koituu sen sijaan merkittävää haittaa jopa useiden päivien ajaksi, sanoo Liikenneviraston rataliikennekeskuksen liikennepäällikkö Jari Lindström.

Kemin suunnasta tullut tyhjillään ollut juna oli matkalla Kontiomäelle. Onnettomuuden syystä ei ole vielä tietoa.

– Onnettomuustutkintakeskuksen väki tutkii parhaillaan asiaa, Lindström kertoo.

Hän luonnehtii onnettomuutta hyvin poikkeukselliseksi.

– Tavaraliikenteelle tästä tulee isot ongelmat pitkäksi aikaa. On hirveän poikkeuksellista, että junat törmäävät tällä tavalla.

Liikennevirasto pääsee aloittamaan onnettomuuden raivaustyöt yhdessä VR:n kanssa sen jälkeen, kun Onnettomuustutkintakeskus on saanut omat selvityksensä tehtyä, kertoo Liikenneviraston kunnossapidon aluepäällikkö Teemu Poussu.

– Ensin on raivattava kalusto pois, jonka jälkeen päästään aloittamaan korjaustyöt. Törmäys vaurioitti sähköradan rakenteita ja myös junarataa.

Etu-Lyötyssä asuva Kalle Pernu kertoo, että oli lauantai-iltapäivällä kotonaan katsomassa televisiota, kun varttia vaille viisi ratapihan suunnasta kuului valtava rymähdys.

– Se oli kuin ukkonen olisi iskenyt. Kun katsoin ulos ikkunasta, näkymä ratapihalla oli melko tyly. Junan vaunuja oli kimpoutunut törmäyksen seurauksena tukkijunan päälle.

Juttua korjattu kello 20.52: Kemistä tullut juna ei kuljettanut puutavaraa, vaan oli liikkeellä ilman lastia.

Kaksi tavarajunaa törmäsi Oulun ratapiha-alueella Etu-Lyötyn kohdalla. KUVA: Kalle Pernu / Lukijan kuva
Etu-lyötty Oulu. Juna raiteilta KUVA: Samiv / Lukijan kuva
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (161)

Oulussa kolajaa, Hesassa kolajaa.
Pääjohtaja saa melkein miljoona euroa vuodessa palkkaa.
Remmi löysällä ja raiteet solmussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavarajunien järjestelypihat ja miehistönvaihtopaikat ovat jääneet monessa paikassa kaupunkiasutuksen keskelle. Hämeenlinnassakin on suunnitteilla suuren asuntoalueen ja jopa uuden sairaalan rakentaminen ratapihaan kiinni. Asemakaavojen valmisteluissa laiminlyödään turvallisuus- ja terveysnäkökohdat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tainnut olla raju törmäys kun ei päässyt juttu edes pääuutislähetyksiin. Asiahan olisi ollut ihan eri jos tuo olisi tapahtunut kehäkolmosen sisäpuolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuulikaappi asiantuntijat ovat sitten siirtyneet tänne ja yhtä naurettavaa on lukea heidän kommentteja!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt he tuulikaappi asiantuntijat on VR asiantuntijoita yhtä korkeatasoista on keskustelut!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monesti miettinyt tuon tavarajunien ratapihaa että eikös nyt sitä voisi siirtää vaikka 10 etelämmäksi sillä purkutyötä ei siinä kuitenkaan tehdä... vaan kiskojen vaihtoalue/säilytys piha tuo näyttää olevan.. lisäksi tämä ratapiha alue olisi melko tuottavaa maa-aluetta gryndereille?!. tottakai juna-asema säilyisi omassa paikassa, rakennushan on pyhäkirkko/vaelluskohde kaikille yli 40 vuotiaille. Tosin sen Oulussa voisi rakentaa uudenkin juna-aseman... tälläisistä muutostöistä saisi alue uutta rahaa virtaamaan monessa muodossa.. vai pitääkö tässäkin hankkeessa odottaa ARINA heräämistä jotta saadaan hankkeesta mielekäs...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuskin Arina alkaa Helsingin VR:än korvaajaksi, vaikka Oulussa paljon hyvää tekeekin. Helsingissä rakennetaan asemia, pisara, metro, kehä, länsi jne. radoille, niin VR jättää Oulun aseman tekemättä, koska pääkaupunkiseudun miljardi menot on tärkeimmät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mielikuvituksesta - ei mistään muusta! - Ihmiset ajattelevat nykyään kaiken mahdollisimman negatiivisen kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi veljet ratapihalla kloori ja muita kemikaaleja vaunuja"ken idea ollut antaa lupa vaarallisille aineille"hölmöläisten homaa rakentaa kivisydän tämmöinen myrkky pesäke jätetty keskelle kaupunkia ensinä pitäisi turvallisuus taata asuinympäristö Nuottasaaren alueella kumipyörien päällä kuljetetaan supermyrkkyjä Oulussa viranomaiset katsovat läpisormien touhua ilmeisesti keskitykset purreet vallanpitäjien taskuihin:)Suomessa virkamieskoneisto lahjottu lainoppima myöten hyväveliverkisto toimii jokaisessa kunnanelimissä"hyvä esimerkki Aritzona; Storaenso ja Kemira pukkaa myrkkyjä ilmaan vuositasolla tonnettain"supermyrkkyjä"Oulun asukkaata sairastuvat erinlaisiin syöpiin viivellä on aikoihin eletty""" puhutaan lopaalitaloudesta kaikki verotulot käytetään virkamieskoneiston pyörittämiseen ympäristöriskeista Ei parannuksia Ouluun"""

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Harvoin sattuminen" on selittelyä. Vastuunottajan kuuluisi sanoa: "Tätä ei olisi pitänyt sattua."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jep asutus ajautunut liian lähelle ratapihaa, entäpä jos ja kun siellä osallisena kaasu-, kemikaali- tai polttoaunevaunut? Tuolla energiamäärällä olis löyttyläisillä piilopaikasta uupelo...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luuletko että kaasut leviävät vain sadan metrin päähän. Kyllä silloin evakuoitaisiin heinäpää ja karjasilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entä jos ois ollut kyseessä rikkihappo- tai muu myrkkykuljetus? Etu-Lyötty on hengenvaarallisen lähellä tätä kaikkea! Oulussa ei opita, kuin vasta jälkiviisaasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

alegro oli myös osunu tännään puuhun ja siellä kans samat isot ratavauriot miksei väistäny.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No sattuuhan sitä.
Ai jaa, venäläisiä malmivaunuja. Tekisipä mieli sanoa, että ehkä joku vihreä mies väänsi ratavaihteet väärään asentoon, mutta enpä kuitenkaan sano.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (161)

Uutisvirta

135
"Suomeen pitää houkutella 20 000 – 35 000 ulkomaalaista töihin" – EK esittää myös 70 prosentin palkkatukea, jos yritys työllistää turvapaikan saaneen
77
Liikenneministeri Berner Suomen Kuvalehdelle: ”Dieselautojen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään”
63
Tulli: "Nyt rysähti!" – Virolainen nuuskajengi salakuljetti Suomeen tuhansia kiloja, miljoonien eurojen tapaus
60
Kärpät eteni kahdeksan parhaan joukkoon CHL:ssä - Tshekkihyökkääjä Radek Koblizek oli kahdella maalillaan oululaisten sankari
42
Oululaiset ruokakaupat myyvät hävikkiruokaa ResQ-sovelluksen kautta – ruokakasseille ollut kova kysyntä
41
Kiire ja suorituspaineet uuvuttavat lapsia ja nuoria – asiantuntijat penäävät lisää lepoa ja vaatimusten vähentämistä
40
Siniset ja Kansalaispuolue solmivat vaaliliiton Oulun ja Vaasan vaalipiireissä – "Eduskuntavaalit ovat kaikille iso ponnistus"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

miten syntyvyys nousuun

108 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Olisi oikeudenmukaista kohtuullistaa eläkkeet niin, että kukin ikäpolvi saa sen, kuinka paljon ovat siihen eläkemaksuill... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.11.

Fingerpori

20.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image