Oulu

Tal­vi­ren­kai­den vaihto- ja myyntisesonki Oulussa kiihtyy, hyvin harva ostaa kitkat – "Tämäkin viikko myyty aikalailla täyteen, vielä ei olla ihan paniikissa"

Moni rengasliikkeistä tarjoaa myös hotellipalvelua. Kuvassa Kimmo Hintsala Vasaraperän Vianorin hotellilla. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 9.10.2019 6:53 | Päivitetty 9.10.2019 10:38
Antti Karvonen

Talvirenkaiden myynti- ja vaihtosesonki on lähtenyt käyntiin vilkkaana, kerrotaan Oulun alueen rengasliikkeistä.  

– Vielä ei olla ihan paniikissa, mutta kyllä tämäkin viikko on myyty aikalailla täyteen, Teräs-Renkaan toimitusjohtaja Ari Korhonen kertoo. 

Lumen ja pakkasen saapumisen ajankohdasta riippuen rengasrumba alkaa yleensä lokakuun alussa, ja kestää marraskuun loppuun saakka. 

– Perinteisesti kiireisin aika on ollut syyslomaviikko, Korhonen sanoo. 

K-Renkaan toimitusjohtajan Tuomo Kurvisen mukaan moni asiakkaista on varautunut kiireeseen varaamalla ajan renkaiden vaihtamiseen etukäteen.

– Sesonki näkyy, ja viimeiset kaksi viikkoa on menty ruuhkassa. Varsinkin ihmiset jotka ovat olleet meillä vuosikausia asiakkaina varaavat ajan usein netistä. Tällä hetkellä noin 70 prosenttia ajoista on buukattu, Kurvinen kertoo. 

Sesongista ei selvittäisi ilman lisämiehitystä: kaikki haastatelluista rengasliikkeistä kertovat palkanneensa kiireapulaisia. 

– Meillä on huomattavasti enemmän työvoimaa käytössä kuin normaalisti. Kiireapulaisia on ainakin kymmenen, kertoo Vianorin Vasaraperän toimipisteen autohuollon työnjohtaja Olavi Juntunen.

 – Sesonkimiehistön myötä vahvuus on tuplaantunut, sanoo Rengas-Heikin toimitusjohtaja Petteri Haipus

Katso jutun faktalaatikosta eri rengasliikkeiden talvirenkaiden hinta-arviot. 

Oulussa myytyjen talvirenkaiden osalta nasta on edelleen ehdoton ykkönen. Arviot myytyjen kitkarenkaiden määrästä vaihtelevat, mutta suurin osa kertoo lukeman olevan muutaman prosenttiyksikön luokkaa.

– 95 prosenttia myydyistä renkaista on meillä nastarenkaita, Rengas-Heikin Haipus toteaa.

Kilpailu rengasmyynnissä on Oulun seudulla kovaa. Myyntivalteista tärkeimmät ovat hinta ja palvelu. Moni asioi samassa liikkeessä vuodesta toiseen.

– Jotkut yrityksistä houkuttelevat asiakkaita hinnalla. Meillä on 35 toimintavuoden aikana muodostunut vakioasiakaskunta joka arvostaa palvelua ja pystymme kilpailemaan sillä, K-Renkaan Kurvinen kertoo.

– Ihmiset kyselevät nykyään renkaiden hinnat aika tarkkaan, kyseessä on kuitenkin iso investointi, Euromasterin Oritkarin palvelupisteen päällikkö Pekka Keihäskoski toteaa.

Loka- ja marraskuu ovat kiireistä aikaa rengasliikkeille. Kuvassa Vasaraperän Vianorin työntekijä Markus Mikkonen vaihtamassa renkaita. KUVA: Jarmo Kontiainen

Renkaat on nykyään mahdollista tilata myös internetistä, ja hintojen vertailu on helppoa. 

– Kilpailu on kireää joka puolella Suomea, ja netti on yksi asia mikä siihen vaikuttaa, Teräs-Renkaan Ari Korhonen sanoo. 

– Kyllä kilpailu on kovaa, kun Oulussa on niin paljon rengasliikkeitä. Palvelulla kilpaillaan, mutta kyllä hintakin vaikuttaa, Vianorin Olavi Juntunen kertoo. 

Rengasmerkeistä myydyimpiä ovat vanhat ja vakiintuneet, laadukkaiksi mielletyt merkit. 

– Nokia on meillä ehdoton ykkönen talvirenkaissa. Continentalia ja Michelinia menee myös, Teräs-Renkaan Ari Korhonen sanoo.

– Asiakkaat arvostavat merkkejä joilla on pitkän perinteet, K-Renkaan Tuomo Kurvinen kertoo.

Kaikki haastateltavat ovat yhtä mieltä siitä, että talvirenkaita ostettaessa hinta ei ole välttämättä se tärkein valintakriteeri. Turvallisuus ja luotettavuus painavat vaakakupissa usein enemmän. 

– Talvirenkaissa asiakas haluaa maksaa siitä että talvella on pitoa. Kesärenkaissa usein riittää, että rengas on musta ja pyöreä, tiivistää Vianorin Olavi Juntunen.

– Takavuosina on ollut huonompiakin talvirenkaita, mutta nykyään myös edulliset merkit ovat toimivia, toteaa Rengas-Heikin Petteri Haipus. 

Talvirenkaiden hinta-arviot

Kaleva pyysi viideltä eri rengasliikkeeltä karkeaa arviota henkilöautojen yleisimmän rengaskoon (205/55/16) ja katumaastureiden talvirenkaiden hintahaitarista.

Katumaastureiden osalta arvio koskee kaikkia rengaskokoja yleisesti.

Myös renkaiden vaihdon ja mahdollisen hotellipalvelun hintaa pyydettiin arvioimaan.

Hintojen vaihtelu riippuu muun muassa palveluiden laajuudesta. 

Euromaster Oritkari:

Henkilöauto: 300-650e

Katumaasturi: 450-1000e

Vaihto: alkaen 45e

Hotelli: 85e

Teräs-Rengas: 

Henkilöauto: 400-625e

Katumaasturi: 500-950e

Vaihto: alkaen 35e

Hotelli: alkaen 40e

K-Rengas:

Henkilöauto: 375-650e

Katumaasturi: 475-1100e

Vaihto: alkaen 25e

Hotelli: 95e 

Vianor Vasaraperä:

Henkilöauto: 400-700e

Katumaasturi: 600-900e

Vaihto: alkaen 45e

Hotelli: 89e

Rengas-Heikki: 

Henkilöauto: 300-600e

Katumaasturi: 450-900e

Vaihto: alkaen 45e

Hotelli: Ei tarjolla. 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (60)

Mikä hätä vaihtaa jo talvikumeihin? Itse ostin alkuliukkaille uudet nokialaiset AA-luokan kesäkumit. Takaveto Volvo kyllä ilmaisee liukkauden tiessä. Samalla muistuu liukkaalla ajo selkärankaan. Hakkapelìitta 9 menee alle joskus marraskuun lopulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumma juttu. Monet autolehdet ovat vuosikausia testailleet talvirenkaita ja todenneet nastarenkaat ovat paras valinta talvella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kitkarenkaat ovat onnettomuustilastojen mukaan turvallisemmat.

https://yle.fi/uutiset/3-10689503

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinhän se on että niin monta mieltä kuin on miestä. Pätee myös näissä rengas asioissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Euromaster on kadottanut renkaani. Huonoa palvelua ja hitaasti selvittävät asiaa. Olkaa varovaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä aloin ajamaan kitkoilla 26 vuotta sitten ja joka talvi kolme- neljä kertaa auto pajalla kolhujen takia. Minulle myyjä silloin vakuutti kitkojen olevan hyvät tai ei oikeastaan hyvät vaan parhaat. Minä kun uskovaisena miehenä tietysti uskon mitä sanotaan, niin elämäni on ollut melko liukasta nämä 26 vuotta. Nykyään olen niin ihastunut kitkoihin, että ajelen niillä läpi vuoden ja nastarenkaat aina takakontissa, jos joskus älyän, että minua on kitkojen osalta huijattu. Vielä en ole älynnyt onko minua huijattu, mutta stressiä ja kalliita vuosia nämä 26 vuotta ovat olleet.
Onko kitkat parhaat, en osaa vielä kokemukseni perusteella ihan varmana sanua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

neliveto sen olla pitää,muut autot,pitäisi lailla kieltää

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä nastarenkaassa on aina nastarenkaan pito jäällä ja lumessa. Kitkarenkaalla taas ei taida olla samoja ominaisuuksia esim.kirkkaalla jäällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bmwllä on hyvä huristella kitkoilla! Suomessa pitäisi kieltää nastojen käyttö autoissa, hirveää tuhlausta, asfaltit kuluu ja tuulilasit paukkuu rikki! Älytöntä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nastarenkaat kiellettävä, jos ei ranteet riitä ajamaan kitkoilla niin bussilla pääsee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talvella kovassa pakkasjäässä kitkarengas pitää nastaa paremmin,rengas valmistajat on sen testanneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ikinä Rengasheikkiin oli todellakin röyhkeää palvelua. Ostin uuteen autoon Nokian nastarenkaat jotka olivat oudot ja eivät tasapainoittuneet täysin laisinkaan.
Valitin asiasta JÄBÄ joka seisoo ulkona ja odottaa asiakasta siepatakseen sisälle alkoi haukkumaan minun autoa???
Myöhemmin osottautuikin, että kyseiset Nokialaiset olivat surkeita ja tehdas oli huijannut asiakkaita antamalla parempia renkaita testeihin.
Nokia 8 oli kyseessä.
Asiakas oli oikeassa ja sai haukut Jäbältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saman ketjun eri toimipisteissä saa erilaista palvelua. Euromasterilla sain liian pienet rengaspaineet (2.1-2.4, kun ohjekirjassa 2.7) sekä likaiset rengaat takaisin. Länsirannikolla sai Euromasterilla aina pestyt renkaan kotiin vietäväksi. Seuraavalla kerralla kokeillaan toista liikettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rengasheikillä yhdessä oli 0,3 vähemmän kuin muissa ja pultteja oli löysällä 3kpl. Jäi vain mietityttään oliko tasapainotus siellä päinkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (60)

Uutisvirta

10:23
Puolangan Hepokönkään vesiputous on suosittu virkistyskohde – viime vuonna yli 16 000 kävijää
10:15
Lapissa varttuneelle Miia Tervon Auroralle eniten Jussi-ehdokkuuksia – oululainen Suvi-Tuuli Teerinkoski myös ehdolla
10:13
Ensi viikolla uhannutta kemian alan lakkoa lykätty kahdella viikolla, valtakunnansovittelijan toimisto kertoo
9:47
Kerro meille: Oletko kohdannut urheiluharrastuksissa valmentajien taholta epäasiallista käytöstä?
9:46
Labradorinnoutaja on yhä Suomen ykköskoira – katso lista kymmenestä suosituimmasta rodusta
9:38
Asiantuntijat: Nuoret brändäävät itseään, ovat määrätietoisia, itsevarmoja ja yksilökeskeisiä – jääkiekon nuorten MM-kisat herätti jälleen kysymyksen "ylikorostuneesta individualismista" Tilaajille
9:18
Uusi ryhmä ehdolla kirkolliskokousvaalissa Oulun hiippakunnassa
21
Eri puolueet odottavat Niikolta selvityksiä esille nousseista Kiina-yhteyksistä – epäluottamusta ei kuitenkaan ole tässä vaiheessa
16
Volkswagenille Kanadassa miljoonasakot päästöhuijauksesta – päästöhuijaus maksanut autonvalmistajalle yhteensä kymmeniä miljardeja
14
Kyllästetyn puun kierrätyksestä vastaava Demolite Oy ihmettelee Kiertokaaren hinnoittelua – pelkää korkean jätemaksun johtavan puun ohjautumiseen jatkossa vääriin paikkoihin
11
Suomen pääministerin hehkuttajien "kerho" täydentyi Davosissa – Marinin kannattaisi käyttää nyt Davosin-nostetta hyväksi, jotta julkisuus tulisi teoista
10
Metallirockin suurnimi Volbeat on Qstockin lauantain pääesiintyjä ensi heinäkuussa
9
Kiinalaismatkailijat täyttävät nyt Rovaniemen, mysteerivirus saanut matkailuyrittäjät tarkkailulinjalle – "Eihän siitä vielä kovin paljon tiedetä", sanoo Joulupukin kammarin yrittäjä
9
Kemiin kaavailtu tehdas ei jää väylistä kiinni – Meri-Lapissa vieraillut ministeri Timo Harakka vakuutteli, että valtio kantaa kortensa kekoon Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Viikot töissä toisella paikkakunnalla ja viikonloput kotona

On tietenkin kokemuksia. Melko avartavia myös ammatillisesti. Se tämä meidänkin valtakunnan väki on melko erilaista, voi... Lue lisää...
Pontus.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image