Oulu

Syksyllä moottoritietä pääsee Kii­min­ki­joel­le saakka, kun nelostien parannustyöt etenevät Oulun poh­jois­puo­lel­la

Oulu 12.8.2019 18:19
Eevi Heikkinen

Nelostien parannustyöt Oulun pohjoispuolella etenevät, Kellon ja Kiiminkijoen välisellä osuudella päällystetään tulevaa moottoritietä.

Päällystystyöt saadaan päätökseen syyskuun puolessavälissä, ja moottoritie otetaan käyttöön syys–lokakuun taitteessa.

– Pohjoiseen menevät pääsevät ajamaan sitten uutta moottoritietä Kiiminkijoelle asti, Destia Oy:n projektijohtaja Risto Lippo kertoo.

Päällystystöiden lisäksi tiellä on vielä tehtävää valaistuksien sekä ajoratamerkintöjen ja luiskien kanssa.

– Ensi kesänä tulee vielä viimeinen päällystyskerros, mutta tie otetaan talveksi käyttöön liikenteelle.

Talvella tiellä ajetaan pääasiassa 80 kilometrin tuntivauhtia, sillä tie on vielä tietyöaluetta. Lippo kertoo, että paikoittain tiellä ajetaan hieman tätäkin hitaammin.

Kiiminkijoelta Räinänperään jatkuvalla tieosuudella on puolestaan käynnissä tien levitystyöt.

– Levitysosat päällystetään, mutta niitä ei oteta vielä käyttöön. Tie tehdään ensi vuonna loppuun ja laitamme keskikaiteet paikalleen.

Kiiminkijoen pohjoispuolinen osuus rakennetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Aiemmin tie oli korkeamman ohituskolaririskin vuoksi vaaralliseksi todettu leveäkaistatie, joka nelostien parantamistöissä kavennetaan normaalimittoihin.

Molemmat osuudet Kello-Räinänperän urakasta hiljenevät talviajaksi.

– Keväällä työt taas aloitetaan, kun lumet ja routa ovat sulaneet, noin huhti–toukokuussa. Silloin alamme tekemään lopullisia päällysteitä sekä uudelle moottoritien ajoradalle että vanhalle ajoradalle, missä nykyiselläänkin kulkee liikenne.

Ensi vuoden puolella työskennellään vielä Haukiputaan risteyksen parissa, jota tullaan kanavoimaan. Kanavoinnissa rakennetaan uusia kääntymiskaistoja risteysalueelle.

Kokonaisuudessaan Kello-Räinäperän urakka valmistuu vuoden päästä syyskuussa.

– Työt ovat edenneet aivan aikataulussa, siten kuin olemme suunnitelleet, Lippo vahvistaa.

Tietyöt ovat osa valtatie 4:n Oulu–Kemi-välin kehittämistä, joiden tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä vähentää ruuhkia Oulun kohdalla.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (59)

Millä valuutalla teiden kunnostukset ja kehittämiset lasketaan maksavan itsensä takaisin? Tavoite lienee yleensä nopeampi ja jouhevampi liikenne turvallisuutta unohtamatta. Tällöinhän matka-aika on se valuutta. Kuinkahan paljon on tätä "matka-aikarahaa" tuhlattu pitämällä pitkiä aikoja erittäin alhaista nopeutta välillä Kempele-Kuivaniemi? Kuinkahan kauan menee aikaa, että tämä saavutettu jouhevuus ja matka-ajan lyheneminen on nopeuttanut koko liikennevirtaa saman verran kuin siihen on nyt tuhlattu?

Nykymenolla takaisinmaksuajat pitää olla lyhyitä, mikä ei ole ainakaan matka-aikavaluutalla katsottuna toteutunut. Ylityssillatkin olisi voinut tehdä valmiiksi teräksestä tai betonielementeistä ja laittaa liikenne kiertotielle sen päivän-kahden ajaksi, kun ne asennetaan. Vaan meilläpä rakennetaan 50 metrin siltoja puolitoistavuotta ja liikenne kärsii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jätettin sitten Kiiminkijoen ylittävä silta pullonkaulaksi. Parempi olisi ollut, jos olisi nelikaistainen koko matkalta Iihin saakka (ja mielellään Iin ohi).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäpä se rautatiesilta, joka ylittää 4-tien? Laitetaanko kiertotie junaa varten?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelämpänä 80 rajoitukset säilyvät varmaan ikuisesti. Tie ollut jo aikaa sitten valmis. Vedotaan tietyöhön.
Tietyö ja penkkatyö 50m päässä metsässä on täysin eri asia. Tällaista ei muualla maailmassa tapahdu, kuin täällä virkamieskekkoslovakiassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi kyllä moottoritiemerkit poistaa. Ei vastaa oikein esim Wikipedian määritelmää Oulun kautta kulkeva 4 tie. 60 km/h rajoituksia ja pahimmillaan jopa alle vuosikaudet. Liittymiä lätkitty pahimmillaan 500 m välein. Yhdessä lyhyiden liittymäkaistojen kanssa tekevät liikenteen tosi sujuvaksi ja turvalliseksi, varsinkin kun joku on aina liikkeellä 20 km/h alle rajoitusten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun täällä rakennetaan niin sitten rakennetaan kunnolla ja pitkään, vuosikymmenkään ei ole näille liikaa, työmailla ei ole koskaan ketään mutta nopeusrajoitukset ovat kyllä pienimmät mahdolliset, joten niitä ei noudata juuri kukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päällystystyöt, siis Pohjois-Oulussa, ei Oulun pohjoispuolella. Olisi hyvä jos toimittajatkin oppisivat uudet kaupungin rajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu-Kemi tieosuuden parantamisurakan hitaudessa ei ole muusta kysymys kuin rahasta ja tarkemmin sanottuna rahapulasta. Tämän maan talous on ollut vuosia kovassa syöksyssä ja kirstun pohja häämöttää usein kunnes välillä myydään kansallisomaisuutta. Suomella on ns. per se auki ja siksi tämäkin tieurakka venyy. Siksi meillä myöskään ei ole tuplaraidetta pohjoiseen ja nyt alkaa näyttämään siltä, että tavarat menevätkin Norjan satamiin Suomen satamien sijasta koska esim. Narvikiin on Haaparannasta tuplaraide.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietöitä voisi nopeuttaa, kun niitä tehtäisiin kaikkina vuorokauden tunteina. Ennen osattiin tehdä talvellakin näitä töitä. Nykyisin on routa esteenä, ennen oli rautakanki aseena ja tuli tehdyksi. Kuitenkin se lienee ollut kallista työtä, mutta oli se kuitenkin aikansa sosiaaliturvaa, eli hätäaputyötä.

Ankaraa se on maailman kehityksessä mukana pysyminen, pitää olla leveät baanat, koska on nopeat, tehokkaat ja leveät kulkuvälineet. Ei nämä baanat valmistu lapiolla. On meillä kuitenkin hyvät työkoneet, mutta näyttää olevan vajaa niiden käyttöaste, kun sen pitäisi olla lähellä sataa prossaa.

Töiden hitauden syynä on valtion budjetointityyli ja rahan antaminen vain silloin kun ei ole routainen maa. Kuitenkin vuorokausi on läpi vuoden saman pituinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuleekohan Haukiputaan risteyksen kanavasta niin kunnollinen, että sitä pitkin pääsee hyvin ajelemaan risteyksestä merelle saakka, jos haluaa vaikka mennä verkoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääseehän siitä Virpiniemeen, joka lienee hyvä. Siellähän on venesatama tien päässä. Vie sinne verkkoveneesi ja häpeä muskeleiden seassa olemustasi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EIkö olisi parempi käyttää kuvausta "moottoritietä pääsee Haukiputaalle saakka"? Kiiminkijoelle-termi viittaa vahvasti ennemminkin Kiiminkiin kuin Kiiminkijoen suulle Haukiputaalle! Mielikuvaksi nousee silloin Kuusamontie eikä Kemintie, mistä jutusssa kuitenkin on kyse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan turhaa haaskausta käyttää valtion rahavarat johonkin Oulun lähiseudun tieverkon parantamiseen.
Oulun pohjoispuolella olevien satamien kehittäminen olisi ollut paljon tärkeämpää, jotta rekkaliikenne olisi vähentynyt.
Samoi tieverkon kehittäminen Kajaanista Kuusamoon ja Lappiin, jotta ihmisiä ei ajatettaisi pakolla Oulun kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katsopa Mopedimies Suomen karttaa ja mieti hetki, mitä kautta tavara kulkee Oulun pohjoispuolen satamoihin ja Lappiin.

Vinkki: Se kulkee sinne nelostietä, jota tässä parannetaan.

Terveisiä Lapista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovin ihmetyttää hommien hidas eteneminen. Laitetaan lapio pystyyn tien reunaan ja lasketaan nopeusrajoitukset. Sitten ei tapahdukaan yhtään mitään aikoihin. Tie on kuitrnkin samassa kunnossa kuin vuosia sitten kun sitä ladalla posotin satasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko tieurakka Oulu- Kemi välillä on jo taidetta. Taidetta siinä suhteessa, että miten sitä voikin tehdä noin hitaasti? Sama koskee nopeusrajoituksia tietyöalueella. Alhaiset rajoitukset saadaan paikoilleen viikkoja ennen kuin mitään alkaa tapahtua. Vastaavasti ne poistetaan kun muistetaan. Esim. Iin Kärkkäisen kohdalla ollut jo viikkoja 40km/h rajoitus aivan turhaan. Mitään töitä ko. alueella ei ole tehty. Poliisien pitäisi sakottaa urakoitsijoita tarpeettomista rajoituksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

29.7 oli vielä normaali 60-rajoitus kärkkäisen kohdalla,kaivoivat tien viereen varmaan tolpille alustaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, ja siinä on viikon aika kyllä tehty myös hommia. Siihen risteykseen tulee liikennevalot ja niitä varten kaivellaan ilmeisesti kaapeleita yms. maahan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (59)

Uutisvirta

19:00
Massiivisesta maalimäärästä huolimatta Mika Pyörälä ei miellä itseään maalitykiksi: "Ei tällä laukauksella voi kutsua itseä sniperiksi" Tilaajille
18:47
Kempeleen kunnanjohtaja: Lähijuna voisi liikennöidä Limingasta Iihin jo 2020-luvun puolessa välissä – kysyimme, miten lähijunaliikennehanke nytkähtäisi eteenpäin Tilaajille
18:27
Jonas Liimatta jatkaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen johtajana
18:00
Reportaasi vuosien takaa: Anjan etsintä toukokuussa 1963 ei unohdu – Viisivuotiaan tytön katoaminen Kerässiepistä aiheutti Suomen ensimmäisen suuretsinnän Tilaajille
17:56
Pakettiauto kaatui kyljelleen kolarissa Rovaniemellä
17:35
Paperisten laskujen eräpäiviä siirretty eteenpäin postilakon vuoksi – IS: Valtakunnansovittelija aikoo tehdä sovintoehdotuksen maanantai-iltana
16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
67
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
53
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
36
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
33
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
27
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
19
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image