Oulu

Selvitys: Lähijuna sopii Oulun seudulle – Li­min­ka–Ou­lu–Ii lä­hi­ju­na­lii­ken­ne tunnin vuorovälein toteutuisi noin 36 miljoonalla eurolla

Kempeleen asemalla kävelevät professori Jorma Mäntynen (vas.) ja projektipäällikkö Susanna Kaitanen WSP Finland Yy:stä ja Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava pitävät Oulun seudun lähijunahanketta toteuttamiskelpoisena. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 4.6.2019 17:45 | Päivitetty 4.6.2019 20:01
Helge Murtovaara

Selvityksen mukaan lähijunaliikenteen käynnistäminen Ii–Liminka -välillä on nykyisellä ratakapasiteetilla mahdollista yhden tunnin vuorovälillä.

Asia ilmenee Oulun kaupunkiseudulla tehdystä lähijunaliikenneselvityksestä, joka julkistettiin tiistaina Kempeleessä.

Liikennöinnin käynnistäminen on mahdollista ja kannattavaa, mikäli Oulun seutu siihen yhteisesti sitoutuu.

– Jos on vain vahva visio ja tahtotila, se pystytään kyllä tekemään. Siitä on kaikki kiinni, lähijunaliikenteen vaikutuksia arvioinut professori Jorma Mäntynen WSP Finland Oy:stä vakuuttaa.

– Tällä seudulla tarvitaan eniten sitä, että kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja luovat yhteisen näkemyksen siitä, millainen tämä seutu haluaa tulevaisuudessa olla.

Lähijunaliikenne eheyttää yhdyskuntarakennetta, parantaa alueiden saavutettavuutta, parantaa työvoiman saatavuutta, tukee ilmastonmuutoksen torjunnassa ja tukee elämäntapamuutosta kohti kestäviä kulkutapoja.

Merkittävien positiivisten ympäristövaikutusten lisäksi lähijuna vastaa yleiseen elämäntapamuutokseen antaen mahdollisuuden autottomaan arkeen, terveys- ja hyvinvointihyötyihin ja turvallisuuteen.

Kuntalaiset suhtautuvat lähijunaliikenteeseen myönteisesti: Lähijunaliikenne on erittäin odotettu ja toivottu liikkumismuoto.

Se palvelee etenkin säännöllistä työmatkaliikennettä kuin myös vapaa-ajan matkustusta. Lähijunilta toivotaan nopeutta sekä vaivattomuutta.

Nykyisellä vajaalla käytöllä olevalla ratayhteydellä liikenteen aloittaminen onnistuu nykyisellä ratayhteydellä. Yhden tunnin vuorovälein tapahtuva liikennöinti vaatisi asemien uudistamiseen ja uusien asemien rakentamiseen noin 36 miljoonan euron lisäpanostuksen.

Kuntien maankäyttö ja asukaspotentiaali luovat edellytykset kehittämiselle, mikäli Oulun seutu yhteisesti päättää sitoutua lähijunaliikenteen toteuttamiseen.

– Jo nykyisellään kunnat ovat vahvasti suuntaamassa maankäyttöä sinne asemien äärelle, vaikka vielä ei ole tietoa, kulkeeko juna, selvityksen tekijä, projektipäällikkö Susanna Kaitanen WSP Finland Oy:stä jatkaa.

Iin, Kempeleen ja Limingan kunnanjohtajat pitävät lähijunaliikennettä kustannustehokkaana tapana parantaa kaupunkiseudun sisäistä liikennettä. Ne ovat jo vahvistaneet asemanseutujen maankäyttöä.

– On erittäin tärkeää, että meillä on nopeat, sujuvat, toimivat ja helpot yhteydet Ouluun. Junan käyttö tällä alueella uutena sisäisen liikkumisen välineenä on minusta erittäin tärkeä, Iin Ari Alatossava miettii.

Kempeleen Tuomas Lohen mukaan lähijunaliikenne tulee Oulun seudun nauhamaista rakennetta ja mahdollistaa entistä tiiviimmän ja tehokkaamman maankäytön radan varrella.

– Erityisen tärkeää, että Oulun seutu ottaa tulevaisuuden mahdollisuuksia omiin käsiinsä. Nyt on aikaikkuna auki, nyt on välttämätöntä myös täällä toimia, sillä muuten me jäämme junasta asemalle tai junien väliin, Limingan Pekka Rajala muistuttaa.

Juttua muokattu kello 20.01: Korjattu Kempeleen kunnanjohtajan nimi. 

Keskustelun pohjaksi

Kiinnostus kehittää lähijunaliikennettä Oulun seudulle on tuonut alueen kunnat yhteen selvittämään lähijunaliikenteen toteutettavuutta ja vaikutuksia pääradalla välillä Ii–Oulu–Kempele–Liminka.

Tavoitteena työssä on ollut saada tutkittua tietoa kuin myös arvioita toteuttamisen vaatimista investoinneista, jotta keskustelu lähijunaliikenteestä voi alkaa.

Selvityksen on toteuttanut WSP Finland Oy Iin Micropolis Oy:n tilauksesta.

Sen ovat rahoittaneet Pohjois-Pohjanmaan liitto sekä Iin, Kempeleen ja Limingan kunnat. Mukana ovat olleet myös Oulun kaupunki ja Väylävirasto.

"Selvitystyö on käynnistyshanke. Nyt meillä on faktaa ja tietoa keskustelun pohjaksi." Leena Vuotovesi Toimitusjohtaja29Iin Micropolis Oy

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (48)

Eikö työssäkäyntiä Oulussa Haukiputaalta ja Limingasta käsin kannattaisi edistää? Lähijunat palvelisivat yhdessä kaupunkipyörien kanssa myös Linnanmaalla opiskelevia eikä ratikkaa tarvitsisikaan. Arkiliikunta kunniaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisikö selvittää mahdollisuus toteuttaa Limingan ja Iin väliin metrotunneli? Ei haittaisi kiskoliikennettä, jolloin metroja voisi kulkea vaikka 15 min välein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junaa vanhanaikaisempaa liikennemuotoa on vaikea keksiä. Ja no ehkä seuraavaksi esitetään höyrylaivaliikennettä Iin ja Limingan välille. Olisihan se jopa joustavampaa kuin juna ja jännittävämpää sumuinen ja kareineen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä vanhanaikainen liikenne kulkisi sähköllä toisin kuin nykyinen "uusi" yksityisautoilu ja raiteetkin olisivat valmiina :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EI muutako toimeksi, nätä pessimistejä on aina esittämässä miksi ei kannata. Pari painavaa syytä on lähijunaliikenten puolesta, ympäristö syyt, turvallisuus ja alueen kehittymisen syyt. Näilläkin varoilla mitä ollaan laittamassa kumipyörä liikenteeseen, oltaisiin jo pitkällä alueellisessa raideliikenteesä. Kyllä Oulun seudulle täytyy löytyä pysyvempiä liikkumisen ratkaisuja kuin ohitustiet !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asemat ilmeisesti laitureineen ja pysäköintialueineen 36 miljoonaa. Tosi edullista! Jos joku tekee niin heti tilaus liikkeelle. Liityntäliikenteet busseilla? Junakalusto. Huoltohallit junille. Tulevatkohan nämä vielä tuon 36 miljoonan päälle? Halpaa? Vai moninkertaistuuko tuo arvio? Oisko 100 miljoonaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuo 100 miljoonaa tosiaan tuntuukin pieneltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiskoliikenne keksittiin 1800-luvun puolivälissä. Sen liikenteellisestä jäykkyydestä ei ole päästy mihinkään koko aikana. Kehitys pysähtyi mahdottomuuteen. Nykyään sähköbussit hoitavat liikenteen saasteettomasti ja joustavasti. Reittejä voi säätää kysynnän mukaan vaikka lennosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä löytyisivät työmatkojen lisäksi ne tarvittavat matkustajat, jotka täyttäisivät junat molempiin suuntiin tunnin välein?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mistään.
Oululaisilla on kumma ajatus, että tämä kaupunki lähialueineen on jonkinlainen
metropoli.
Kyllä, aamusta on Pohjantiellä pientä ruuhkaa, mutta suurimman osan ajasta tiet ovat aika vähäliikenteisiä.
Tämmöiset liikennesuunnitelmat vaativat vähän isompaa väestöpohjaa, mitä Liminka Oulu-Ii akselilta löytyy.
Ehkä tuommoset 500 000-700 000, niinku Dusseldorfissa ja sen lähialueella.
Dusseldorfissa väki liikkuu, lentoaseman käyttäjiäkin vuodessa yli 20 miljoonaa.
Montako Oulunsalon kentällä?
Bussiliikennettä parantamaan, niin se on siinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutta kaava-aluetta suunnitellaan Iissä yli 10 km päähän asemasta!Tuleekohan tuo liian kauas?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos nyt kuitenkin käytettäisiin nuo rahat junaradan kehittämiseen siten että oulu - helsinki väli taittuisi junalla 4 tunnissa, puuhastelee sitten tuommoisten seikkojen ääressä kun isot asiat on kunnossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tule enää onnistumaan, se juna meni jo. Asukkaita on liian vähän ja asuvat kaukana asemilta, Bussit kulkee kymmenesosalla tuosta budjetista, tilaustaksit nettisovelluksella ovelta hakien. Täysin järjetöntä kouhkaamista ja julkisten varojen haaskuuta, kuten Jäämeren ratahankkeetkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parempi oliskin ettei koskaan tehtäis mitään. Varsinkaan mitään uutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistavaa ja vihdoinkin tässäkin osassa Eurooppaa ryhdytään tekemään järkeviä liikenneratkaisuja. Asuin vuosikausia Dusseldorfissa, missä nopeilla ratsikkajunilla pääsi joko Krefeldiin tai Duisburgiin. Tuota järjestelyä kannattaa matkia ja muistaa, että pääpysäkkien välittömässä yhteydessä on oltava riittävän isot parkkialueet alueitten eri puolilta tuleville matkustajille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtaa Dusseldorfissa olla hieman enemmän asukkaita,kuin Iissä. Hieman realismia kehiin. Oiskohan edes kymmentä matkustajaa, tunnin välein meniviin juniin..... tuskin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (48)

Uutisvirta

89
Vihreät lupaa korvata maaseudulla bensan hinnan korotukset – "Jos ei joukkoliikennettä, jollain tavalla pitää kompensoida"
68
Näkökulma: Suomi ostaa kymmenen miljardin euron palovakuutuksen, jonka pitää olla voimassa pitkälle 2060-luvulle – nämä ovat hävittäjäehdokkaiden näkymät
60
Vihreiden puheenjohtajan uudet ilmastoesitykset: 16-vuotiaille äänioikeus ja hallituksen kanssa samaan pöytään päättämään ilmastotoimista
51
Vorot iskivät Oulun Verkkokauppa.comiin ja veivät huomattavan määrän elektroniikkaa – poliisi kertoi tuntomerkkejä paikalta poistuneesta henkilöstä
24
Elina Lepomäki ei haasta Orpoa, mutta saattaa pyrkiä kokoomuksen varapuheenjohtajaksi – "Oppositiotyössä aletaan niittää tulosta, siitä ei ole kahta sanaa"
20
Oulun yliopiston professori: "Potilaiden määrä on selkeästi lähtenyt kasvuun kymmenen viime vuoden aikan" – Lastenpsykiatriaan ohjataan yhä enemmän psyykkisestä häiriöstä kärsiviä lapsia ja nuoria
20
Presidentti Niinistö ulkoministeri Haaviston esitutkinnasta Ylellä: "Voi olla hänen itsensä kannalta kiusallinen tilanne"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

232 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eläkkeet

Aina on julkisuudessa puhuttu, että eläkkeisiin ei rahat riitä, se on vain kansan huijaamista, kyllä rahaa on. Lue lisää...
näin se on...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image