Oulu

Selvitys korostaa kak­sois­rai­teen merkitystä Pohjois-Suomelle – Oulun ja Ylivieskan välinen yksiraiteinen rataosuus on tiheästi liikennöity ja hyvin häiriöherkkä

KUVA: Jukka LehojŠrvi
Oulu 30.1.2020 11:18
Heidi Peltonen

Oulu-Liminka-Ylivieska-kaksoisraidetta tulisi kehittää. Oulun kaupunki, Oulun seudun kunnat ja Pohjois-Pohjanmaan liitto toteuttivat selvityksen, jossa tutkittiin Oulu-Liminka-Ylivieska kaksoisraiteen ja asemanseutujen kehittämisen vaikutusta päärataan. 

Selvityksen mukaan pääradan kehittäminen parantaa Pohjois-Suomen saavutettavuutta ja se yhdistää Suomen kasvukeskukset, vientiteollisuuden tuotantolaitokset ja logistiset solmupisteet. 

Oulun ja Kokkolan välillä kulkee vuosittain noin seitsemän miljoonaa tonnia tavaraliikennettä. Väli on Suomen toiseksi vilkkain tavaraliikenteen määrässä ja määrän ennakoidaan kasvavan noin kymmenen prosenttia vuoteen 2030 mennessä. 

Henkilöliikenteessä on yli miljoona matkustajaa vuosittain Oulusta etelään. Matkustajamäärien arvioidaan kasvavan 40-45 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. 

Oulun ja Kokkolan välillä kulkee yhteensä 37 henkilö- ja tavarajunaa päivittäin. Selvityksen mukaan yksiraiteinen rataosuus on erittäin tiheästi liikennöity. Lisäksi junien suuret nopeuserot tekevät radasta hyvin häiriöherkän. 

Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Jussi Rämet toteaa, että raideliikenteen kehittäminen tukee Pohjois-Suomeen sijoittuvan teollisuuden toimintaedellytyksiä, mikä vaikuttaa positiivisesti vientiin.

– Se on myös tärkeä osa päästötavoitteiden saavuttamista, sillä tavara- ja henkilöliikenteen siirtymillä raiteille on huomattavia vaikutuksia liikenteen päästöihin. Eräs konkreettinen toimenpide onkin siirtää pitkämatkaista kumipyöräliikennettä raiteille, Rämet sanoo.

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala korostaa myös kaksoisraiteen rakentamisen myönteisiä aluetaloudellisia vaikutuksia alueen elinvoimaan ja saavutettavuuteen. Myös Oritkarin kolmioraiteen toteutus parantaisi Laajalan mukaan tilannetta. 

– Oritkarin kolmioraiteen toteutus mahdollistaa liikennöinnin pohjoisesta ja tavararatapihalta suoraan Oritkarin teollisuusalueelle, yhdistettyjen kuljetusten terminaaliin sekä Oulun satamaan, Laajala sanoo.

Lisäksi selvityksessä todetaan, että maankäytön kehittyminen erityisesti asemien lähialueilla tuo lisää matkustajapotentiaalia junaliikenteelle. 

Selvityksen mukaan Euroopan unionin TEN-T ydinverkkokäytävän laajentaminen edellyttää pääradan kehittämistä ja raideinvestointeja myös pohjoisessa. Pohjois-Suomen raideliikenteen kehittäminen ja Ylivieska-Oulu kaksoisraide on otettava huomioon valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, MAL-sopimuksessa ja hankesuunnittelussa. 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Kyllä! Matkustan joka arkipäivä Ylivieskan ja Oulu välissä omalla autolla ja käyttäisin mielellään junaa, jos vaan onnistuisi. Turvallisempi ja vihreämpi vaihtoehto. Aamujuna saapuu Ouluun klo 8:10 jos ja kun ei ole myohässä (valitettavasti yleensä on), eikä töihin ehtii ajoissa. Harmittaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laittakaa - eli siis tehkää - jo jotain lopuksi. Yhtä "pohdintaa, mietintöjä, esityksiä" kaikkineen. Mitään ei tapahdu, aina joku jarruttaa ,kuten tehtaiden tekemisisessä ja työpaikkojen syntymisessä? Lapion varteen ei kukaan ole halukas meneen ,saati maksamaan siitä? Minusta juna liikenne on kaikkein ympäristöystävällisin väline. Kaksioisraiteet koko maahan Oulua myöten! Maamme sisäiseen liikenteeseen lentokoneita ei tarvita Oulun alapuolelle olleenkaan, ainoastaan suorille ulkomaan lennoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan todella surkeaa touhua, että tätä ei ole saatu aikaan aikaisemmin. Olisi pitänyt tehdä jo 20 - 30 vuotta sitten. On ollut pääministereistä lähtien, mutta mitään ei ole tapahtunut. Helsinkiin pitää päästä maksimissaan 3 tuntiin, silloin siitä on jotakin hyötyä ja maan suurin alue on silloin lähellä pohjoisen keskustaa, josta hyötyvät kaikki. Uudella radalla pitää pystyä ajamaan vähintään 200km/tunnissa, mielellään 300km/h, koska silloin siitä on jotakin hyötyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yllättikö tulos? Mikähän olisi ollut selvityksen tulos, jos esimerkiksi Lappeenrannan seutukunta olisi selvityksen tilannut saman radan merkityksestä alueen teollisuudelle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kokoomus ollut vuosikaudet jarruttamassa hanketta,, jospa saatais kun on nyt oppositiossa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri niin. Ja nyt Orpo Opportunisti oppositiosta huutelee, että kannattaisi Oulun radan kehittämistä. Kuten kaikkea muutakin sellaista, jota on ollut vastustamassa hallituksessa yli 10 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vapaavuori-trollit täällä vastustaa kaksoisraidetta. Hyi, mitä porukkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt ollaan asian ytimessä koko Suomen kannalta: kaksoisraide Ouluun ja sassiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä ihmettä täällä suomessa oikein tapahtuu?
Selvitellään, suunnitellaan ja kaikkea siltä väliltä eikä tule valmista.
Ei ne asiat tapahdu muuten kuin tekemällä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, ilman muuta miljardiluokan hankkeisiin pitää sännätä silmät kiinni. Aivan turhaa hifistelyä mitkään suunnittelut ja selvittelyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko Suomen huoltovarmuus on kyettävä yhteistuumin takaamaan eikä aina, milloin minkin vippaskonstein yrittää vetää lyhytnäköisesti välistä vain kotio päin!
Asummehan Suomen niemellä, josta maayhteys raideliikenteelle Torniosta Ruotsin kautta etelään tai luoteeseen Atlantin satamaan ovat meille elintärkeitä huoltovarmuuden turvaamiseksi!

Ruotsi on jo osannut Perämeren kaarelle anoa ja saada EU:lta tuet rataverkostonsa kehittämiseen ja se toteutukseen Luleosta Haaparantaan!. Suomella ei ole vastaavasti omia suunnitelmiaan tehtyinä yhteishankkeelle samoin EU:lta anottaville tuille! Olisiko edes meillä etelässä näköjään ministeriössä haluakaan hakea ulkopuolista rahoitusta tänne Pohjois-Suomeen, mikä olisi myös todellisuudessa mahdollista saada tasapuolisesti meidänkin maahamme mahdollistaen näin eri reideleveys ongelman ratkaisunkin teknisesti.

Suomessa kouhkataan nyt vain Helsingistä nopeampia yhteyksiä länteen tai itään, johon jo mahtavasti viime viikolla 'lyötiin vetureihin tosi pökköä pesään' asetellen toivelistalle luotijunaa aivan Moskovaan asti ja pohjoiseen tarjotaan Suomi-radan nopeuttamista, mikä nimike tarkoittaakin oikeasti vain työmatkaliikteen tehostamista pääkaupungin ja Tampereen välillä!

Valtion päättäjien olisi reilua puhua hankkeissaan edes totta ja ajatella koko laajan Suomenniememme yhteistä parasta! Kaksoisraiteiden jatkaminen pohjoiseen on aivan välttämätön ja kiirehanke teollisuuden tarpeisiin ja riittävän infran takaaminen toimintojennsa jatkumiselle!
Miksi joka vuosikymmen pitäisi aina uudelleen todistaa ja patistaa samoihin tositoimiin muistuttaen täältä kaukaako? Ylivieskasta ja Oulusta asti, kun tuo Ruotsin raja, se lähin maayhteys muualle Skandinaviaan ja Atlantille on niin tässä lähellä!

Mahdolliseen tulevaan kannattaa satsata ennen, kuin on liian myöhäistä ja ajatella koko valtakunnan tarpeita ja ehtiä EU-pussille Perämeren radan tasavertaiseen ja - aikaiseen toteuttamiseen Ruotsin kanssa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Oulun ja Ylivieskan välille mahtuu vielä lisääkin junia. Mutta hyvä tietenkin olisi, että kaksoisraiteeseen löytyisi tarvittavat rahat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei Ratahallintokeskuksella tai Liikenneministeriöllä ole tällaisiin intressiä. Nyt täytyy keskittyä etelän raideliikenteen kehittämiseen: tunnin junayhteydet, pääkaupunkiseudun hankkeet Pisararatoineen, kaikki tämä vie kehittämisrahat vuosikymmeniksi. Mutta eihän tässä mitään uutta ole!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelään suuntautuvan muuttovirran ansiosta riittää kun Helsingistä Ouluun on yksi raide ja toiseen suuntaan kaksi raidetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö kannattas elellä onnellisena siellä etelässä ja antaa meidän pohjoisen ihmisten olla rauhassa? Vai...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraiteen merkitystä talouden, kehityksen ja ilmaston näkökulmasta ei kyseenalaista kukaan. Hallituspuolueiden kansanedustajat ovat nyt tärkeimmät vaikuttajat. Nyt tarvitaan tekoja eikä puheita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan oikeaa asiaa. Ruuhkainen Ylivieska-Oulu-väli kaipaa toista raidetta niin häiriönsiedon, nopeuden, kuin rahdin lisäämisen vuoksi. Monet junien myöhästymiset aiheutuvat juuri tällä välillä, kun jokin toinen juna ei ole aivan aikataulussa ja suunniteltu kohtaaminen siirtyy tai viivästyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjoisen häiriöt säteilevät myös etelään, vaikka sitä ei etelässä aina tahdota ymmärtää. Kaksoisraiteen rakentamalla liikennöinti pohjoiseen nopeutuisi, ja junamatkustuksesta tulisi suositumpaa. Tämä mahdollistaisi junavuorojen lisäämisen. Näin yhteydet paranisivat myös Seinäjoella, Tampereella ja muualla pääradan vaikutusalueella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

8:52
Nyt se on tutkittu – moni pitää vihreään kuluttamiseen kannustamista vastenmielisenä tuputtamisena
7:35
Ainakin 11 ihmistä kuoli asehyökkäyksissä vesipiippubaareihin Saksassa – myös epäilty löytyi kuolleena
7:00
Päivän leffapoiminnat: Alakuloinen jännäri varoittelee tulevaisuudesta – populistinen presidenttiehdokas on kuin nykypäivän hahmo
7:00
Älä tyydy tavanomaisiin laskiaispulliin – kokeile aivan uusia täytteitä tai yhdistele perinteisiä omaperäisesti Tilaajille
6:54
Pikaluottoja tyrkytetään myös firmoille – "Se on äärimmäisen kallista rahaa" Tilaajille
6:33
Tuulilasit ottavat taas osumia irtokivistä – oululaisyrittäjällä poikkeuksellisen kiireinen alkuvuosi: "Etenkin Pohjantiellä napsuu kuulemma ihan jatkuvasti" Tilaajille
6:30
Mies ajoi rajua ylinopeutta Iissä – alkometri näytti törkeitä lukemia
13
Uudet liikennemerkit tulevat Suomen teille – keltainen viiva vaihtuu valkoiseen
13
Kärpät säilytti sarjataulukon piikkipaikkansa nihkeähköllä voitolla sarjajumbosta – Sportin Dufva: ”Paras tänään näkemäni maalintekijä oli Hannu Hilli Oulun Värisilmästä”
11
Karjasilta on kaikesta huolimatta vielä yksi maamme yhtenäisemmistä jälleenrakennusalueista – joitain käsittämättömiä kötöstyksiä löytyy Lukijalta
6
Perhe jäi kahden tulen väliin: Oulun kaupunki vaatii Karjasillan suojeltuun hometaloon korjausta, 50 neliön talolle kustannusarvio jopa 365 000 euroa – purkulupa ei hevillä heltiä kulttuurisesti arvokkaalla alueella Tilaajille
5
Kysyimme, miten opettajien kohtaamista vaaratilanteista ilmoitetaan – "Suurin osa ilmoituksista on oppilaiden aiheuttamista väkivaltatilanteista"
5
Koppikorvausten jyrkkä kasvu tyssäsi viime vuonna – syyttömänä vangituille maksettu korvaussumma romahti 1,3 miljoonalla eurolla
5
Äänestysinto on nousussa Yhdysvaltojen demokraattimielisillä alueilla – lupaa hyvää Trumpin kaatoa yrittäville

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi aamulla Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamulla maan itäosassa, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

264 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

ministerien virka autot

Onnellinen ihminen ei kadehdi. Ei ketään, ei mitään, ei missään. :) Lue lisää...
VELATON VARALLISUUTE...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image