Oulu

Rekkamiehet ällistelevät ou­lu­lais­kus­ke­ja

Vilkkaasti liikennöidyllä Pohjantiellä liikkuu vuorokaudessa jopa 50 000 autoilijaa.
Oulu 14.1.2010 0:00
Arja Mikkola
Suomen läpi ajavat rekkakuskit kuvaavat oululaisia moottoritiellä ajajia maailman huonoimmiksi.

Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi Liikenneturvasta väittää kuljettajilta saamansa palautteen perusteella, että kuljettajat hätäilevät erityisen paljon Oulun läpi kulkevalla nelostiellä eli Pohjantiellä.

"Missään muualla ei ole näin kiireistä ja hektistä kuin Oulussa. Ajetaan valtavilla nopeuksilla ja kiilataan pienimpiinkin rakoihin. Malttamattomuutta ja taitamattomuutta", Kinisjärvi sanoo.

Pohjantiellä tulee ja lähtee tiheästi ramppeja, koska vilkas moottoritie palvelee myös oululaisten kaupunkiväylänä kaupunginosasta toiseen. Pohjantietä kaasuttelee vuorokaudessa 40 000-50 000 kuskia.

Pohjantien liikenneturmia ei kirjata erikseen, mutta jo Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen onnettomuuskartta viideltä vuodelta osoittaa, että kolareita sattuu ihan missä tahansa.

Auto karkaa kuskin käsistä usein. Tulee yllättäviä kohtaamisia, ja myös kääntymisturmia ja peräänajoja on sattunut niin runsaasti, että tuloksena on kirjava helminauha, joka jatkuu tiheänä läpi Oulun.

Liian monelta autoilijalta puuttuu kyky suhteuttaa ajonopeutensa vaihtuviin olosuhteisiin. Niinpä kielteinen palautekin koskee turhiksi kuviteltuja nopeusrajoituksia: "Se on pienin ja äänekkäin joukko", Kinisjärvi viittaa.

"Mitä enemmän liikennettä, sitä enemmän henkilövahinkoja", vanhempi konstaapeli Matti Kiljunen Liikkuvasta poliisista huomauttaa.

100 kilometriä tunnissa -kilpi ei tosin edusta mitään luonnonlakia pyryssä ja pakkasessa: "Talvikeleillä on pidettävä pienempää nopeutta", vetoaa tieinsinööri Heino Heikkinen Ely-virastosta.

Takapuskurissa roikkuviakin riittää, vaikka turvallisuusvälin pitäisi vastata metreissä vähintään auton nopeuslukemaa.

Asenteiden olisi muututtava, sillä muuttuvia nopeusrajoituksia joudutaan Pohjantiellä edelleen odottamaan. Pelkästään Lintulan ja Iskon välin varustaminen uusilla nopeusmerkeillä vaatisi 300 000 euroa.

Rampille nousevan olisi puolestaan aika ottaa itseään niskasta. Liittymiin tullaan liian varovasti eikä sopeuduta joustavasti liikennevirtaan, Heikkinen manaa.

Erityisenä vaaranpaikkana Heikkinen nostaa esiin Laanilan liittymän. Oulun eteläisellä osuudella taas sattuu peräänajoja, kun ajaja ei huomaa lähtörampin täyttyneen seisovista autoista.

Kaiken kaikkiaan Pohjantien rampit ovat liian jyrkkiä ja lyhyitä nykyautoille. Silti suurin vastuu on aina liittyjällä, sillä rampilta tullaan kärkikolmion takaa, Kiljunen painottaa: "Oikealla nopeudella mahtuu pieneenkin rakoon."

Välillä tosin pitää hiukan kehuakin: "Meillä on hyviä kuljettajia, hyvä lainsäädäntö, hyvä poliisi ja hyvä tiestö", Kiljunen muistaa suhteuttaa kokonaistilannetta kehitysmaiden mittakaavaan.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (389)

Itse olen ihmetellyt näitä yhden nopeuden kuskeja. 100km/h rajoitusalueella ajetaan n.90km/h, ja juuri ohitettuasi tällaisen kuskin tulee työmaarajoitus 80/60/50km/h, niin nämä samat kuskit puhaltaa samantien oikealta ohi ja koko työmaan läpi sitä samaa 90km/h vauhtia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjantie ei ole moottoritie vaan oululaisten kylätie.

50km/h on sopiva nopeus Pohjantielle liittymien kohdalla koska siinä nopeudessa onnistuu liittymissä ajokin.

60km/h on sopiva nopeus Pohjantielle liittymien välillä koska siinä nopeudessa onnistuu ajo 3 metrin turvavälillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Palstalla jauhetaan loputtomiin, että kiihdytä nopeutesi tulorampilla 100 km/h. Kuljettajan pitää olla lähes kaheli, jos luottaa siihen, että aamuruhkassa tiiviistä jonosta aina löytyy paikka autollesi. Tietysti sieltä löytyy, mutta joskus melkoisesta peltikasasta. Mielipidepalstan perusteella Oulusta pitäisi löytyä useita Räikkösen veroisia formulakuskeja ainakin ajotaitojen perusteella!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä nykyauto artikkelin mukaan vissiin kiihdy noin lyhkäsillä rampeilla. Ostakaa käytettyjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Otappa Heino Heikkinen Ely-virastosta selvää ramppien nopeusrajoituksista ennenkuin tämmösiä kirjoitat
rampilla alkaa 80km rajoitus kun ohitan ns,kersantin merkin,eli tasan sen merkin jälkeen pitää auton nopeus
olla 80 ei 100.

Tässä olet pahasti väärässä.
Rampille nousevan olisi puolestaan aika ottaa itseään niskasta. Liittymiin tullaan liian varovasti eikä sopeuduta joustavasti liikennevirtaan, Heikkinen manaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kersantinmerkki" ei muuta nopeusrajoitusta, se on vain informatiivinen merkki ajoradan jakautumisesta. Nopeusrajoitus pysyy samana kuin moottoritiellä, kunnes se liikennemerkillä, esim. nopeusrajoitusmerkki, "moottoritie päättyy"-merkki tai "taajama alkaa"-merkki, osoittaen muuttuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Jätän aina lakisääteisen turvavälin, mutta niihin kiilaa aina joku törpö volvo tai bmw väliin tai joku maastoauto." -Lukija. Niin, tai sitten Toyota, Nissan, Peugeot tai henkilöauto! Ne vasta "törpöjä" on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

POLIISEJA lisää. Kaikki ajaa kuin villissä lännessä kun ei ole valvontaa. Moni ajattelee vain itseään, kun pitäisi poistua moottoritieltä, eli vasemmalta kaistalta suoraan ensimmäiseksi autoksi oikean kaistan yli ja rampille. Kaikki, jotka ovat oikealla turvavälillä jonottaneet poistumista rampille joutuvat jarruttamaan, koska turvavälit katoaa.Tämä vaikutus tuntuu pitemmälle moottoritiellä ajaville. Miksi sitten ei pidetä pitempiä välejä, koska ei haluta niitä itseään ajattelevia kiilareita sinne kärkeen. Ouluun oma sääntö 0,5 km ennen poistumisramppia vasemmalta oikealle kaistalle siirtyminen ei sallittua, Muuttuiskohan sama kiilaaminen vain kauemmas moottoritielle. Muutenkin tämä kaistanvaihto on semmoista kyttäämistä ja hiipimistä, ettei vilkku kerkeä päälle ennen kääntymistä. Rehellisesti voin sanoa, kun vaihdat kaistaa ajoissa (ajamatta kaikkien jonottajien ohi) panemalla vilkku päälle reilusti ennen kaistan vaihtoa, (merkitsee pyydän päästä) niin varmasti pääset toiselle kaistalle. Sama pätee, kun lähtee liikennevaloista kahta vierekkäistä kaistaa. Älä luistata, kyttää, kilpaile pääsystä viereisen kaistan ensimmäiseksi, vaan kun valot vaihtuu kaikki lähtee samanaikaisesti. Jos katsot vain edellä ajavan perää niin kaikki lähtee eri aikaan. Tämän jälkeen, jos vaihdat kaistaa niin vilkku (pyydät kohteliaasti) päälle ja johan väli löytyy. On tosi nautittavaa ajaa Helsingissä, koska siellä liikenne sujuu aivan toisella tavalla, ei turhia kaistanvaihtoja, ei kiilareita vaikka paljon enemmän liikennettä. Itse vältän Oulun moottoritietä ruuhka aikoina. Turvaton paikka olla kaiteiden välissä, jos siellä alkaa pelti rytiseen. Ei sieltä muuten löydy piilopaikkaa ja takaa tulevat lisäksi ajavat päällesi. Itse ajan mieluimmin kaupungin ohi muita reittejä käyttäen. Pääsispä POLIISIKSI, niin kyllä pääsisin palkoille vaikka sakoista saatavilla proviisioilla. POLIISEJA lisää!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

helppo tehdä muutos liikennekäyttäytymiseen, asennetaan kamerat joka sillan alapuolelle välillä kempele-haukipudas. kaikkiin kamerat, leveäkaistatielle myös kamerat ja sakko kotiin kun ohittaa vastaantulijan kohdalla,ylittäen keskikaistan. kuljen haukiputaalta ruskoon töihin aamulla ajan pateniemen kautta ja ajoaika on kotoa työmaalle 20min,takaisin tulen moottoritietä ja ajoaika on 17min,ehdin siis molempia teitäkin kotiin mut tulee käytyä päivällä katsomassa hulluja oululaisia. leveäkaistalla ohitetaan vasempaa kaistaa vaikka on vastaantulija. ajoin kerran yhden haukiputaalaisen naisen perässä ruskosta haukiputaalle. teki koko matkan hengenvaarallisia ohituksia,kännykkä oli korvalla ruskosta haukiputaalle,rekan ohitti leveäkaistaisella tiellä niin vastaantulija joutui väistämään pientareelle. valvontaa enenmmän tielle vaatii vanhempi ajokortin omistaja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Pelkästään Lintulan ja Iskon välin varustaminen uusilla nopeusmerkeillä vaatisi 300 000 euroa." Voin hoitaa homman 30 000 eurolla. Vai onko olemassa laki, joka pakottaa hommaamaan lätkät ja asennukset yhdeltä tietyltä toimittajalta? Tämähän tietysti selittäisi tuon hinnan. Mutta me suomalaisethan toteamme ykskantaan että ai jaha, jatkamme pullan mussutusta ja vaadimme saada maksaa lisää veroja, kunhan se ei ole alkoholiveroa. En rehellisesti sanoen tiennyt että ne lätkät tehdään kullasta ja jalokivistä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

a) taitanee motarin käyttäjät pääosin olla haukiputaalta, iistä, kiimingistä, oulunsalosta, kempeleestä, limingasta jne.. harva oululainen oikeasti ajaa motarilla b) oulun alueella on jotenkin vaikeaa antaa tilaa toisille c) immeiset ei ymmärrä, ettei keltaisella enää tarvi tunkea risteykseen. d) punainen tarkoittaa oikeasti että silloin odotetaan seuraavia vihreitä. e) motarilla ei jarruteta kun poistutaan motarilta, muuten koko automassa pumppaa ja tulee perään ajoja. tässä pari havaintoa 10+ muualla ajetun vuoden...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

rekkamiehet olkoon hiljaa.puskevat joka kolosta,olkoon ramppi tai mikä hyvnsä,niin eteen vai isomman vahvuudella.30+ vuotta seurannu tätä rallia oulussakin ja sama muualla Suomessa.fakta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen täysin sama mieltä ammattikuskien kanssa, Oulussa todella huonotapainen liikennekulttuuri. Erittäin joustamatonta ja roikutaan edellä ajavan auton puskurissa kiinni mustasukkaisesti:"tähän väliin et ainakaan tule". Liikkenne sujuu huomattavasti joustavammin jos rampeilta tuleville annetaan tilaa joko jättämällä sopivasti väliä tai vaihtamalla toiselle kaistalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyi oululaisia. Oulussaha ei asu muita ku Oululaisia,hä..? Kärpissäki vissiin pellaa vaan pelekkiä oululaisia...hä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaiset autoilijat ovat kyllä ihmeen kärkkäitä roikkumaan puskurissa kiinni ....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

SUURIN VIKA OULUN MOOTTORITIELIIKENTEESSÄ ON RAMPILTA TULO. ELI EI KIIHDYTETÄ SITÄ VARTEN RAKENNETULLA KAISTALLA VAAN TULLAAN SATASTA AJAVIEN SEKAAN 60-80 NOPEUDELLA JONKA JÄLKEEN ALETAAN PAINAAN SITÄ KAASUA.... TÄÄ ON TODELLA ISO ONGELMA. OLEN OULUSTA KOTOISIN MUTTA AJANUT RASKASTA LIIKENNETTÄ PÄIVITTÄIN ULKOMAILLA ISOISSA KAUPUNGEISSA JA NYT PÄÄKAUPUNKI SEUDULLA... OPETELKAA AJAAN SIELLÄ OULUSSA, KAIKKI SAIS KÄYDÄ VIIKON AJOKURSSIN ESIM. TUKHOLMASSA NIIN JOPA LIIKENNEKULTTUURI MUUTTUIS TODELLA PAREMPAAN SUUNTAAN.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On totta, että rampilla liian hitaasti kiihdyttävät ovat ongelma. Turhaa lisävaaraa aiheuttavat myös nämä:

-kaksi autoa kiihdyttää rampilla niin lähellä toisiaan, että niiden pitää liittyä moottoritiellekin yhdessä, jolloin tarvittavan "välin" löytyminen liikennevirrasta on entistä vaikeampaa - käytännössä mottoritiellä ajavien pitää jarruttaa tai väistää

-moottoritiellä ajetaan ramppien kohdalla oikeallakin kaistalla pientä ylinopeutta (esim. 10 km/h), mikä turhaan vaikeuttaa rampilta tulevien liittymistä liikennevirtaan.

-ramppien lähestyessä pitäisi jokaisen oikeaa kaistaa ajavan tarkistaa, että ei aja liian lähellä edellä ajavaa. Näin rampilta tulija mahtuu hänelle tarkoitettuun väliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Novalta kuultua n. klo 14.30. Kaksi rekkaa ajaa moottoritiellä Lahden eteläpuolella kilpaa, molemmat omalla kaistalla ja 80km/h ja suuntana Helsinki. Kumpikaan autoista ei pääse toisen edelle, kun molemmilla on rajoittimet jotka rajoittavat nopeuden n. 80 km/h. Tällaisia ovat nämä etelän "teiden ritarit"!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaiskuskit ällistelevät takapuskurissa roikkuvia ja leveäkaistatiellä keskellä tietä ajavia rekkakuskeja. Näin se vaan menee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (389)

Uutisvirta

18:25
Seutukaupungit iloitsevat, maakuntien keskuskaupungeissa ehdotus siirtää rahanjaon painopistettä huolestuttaa – Oulu toivoo aluekehitysrahojen säilyvän nykyisellä tasolla
18:00
Kannuksen karhuhyökkäys on tyyppiesimerkki, mutta tapaukset ylipäätään ovat harvinaisia – "Saat helpommin lottovoiton kuin karhun kimppuusi"
17:49
Elinkautisen tiukentaminen edelleen oikeusministeriössä mietittävänä – selvitystehtävä laajeni kesällä hallitusohjelman kirjauksen myötä
17:00
"Kusi ja potki, mutta opetti paljon" – Lapin ensimmäisissä lämminverisissä riitti luonnevikaisia ja loppuunajettuja, mutta niistä alkoi ravien uusi aika Tilaajille
16:41
Kommentti: Vasta Macronin tviitti räjäytti pankin Amazon-kannanotoissa – näin ei olisi pitänyt olla, sillä helvetintuli on raivonnut viikkotolkulla
16:06
Heijastuvatko Brasilian sademetsien maastopalot ja mahdollinen kauppasopimuksen hyllytys suomalaisen kahvikupilliseen? – Näin vastaa Paulig
15:56
Sotkamossa on liikkeellä haavoittunut karhu – "Väistää ihmistä, jos sitä ei uhata"
114
Muovin kierrättäminen on monelle epäselvää – tarkista ainakin pakkausmerkintä ja kokeile rypistystestiä
99
Kaupungin päättäjillä edessä isojen päätösten syksy – kovaa tasapainoilua liiallisen velkaantumisen ja välttämättömien investointien välillä
59
Kahden naisen epäillään varastaneen pankkikortteja palvelutalon asukkailta Oulussa – varkaat saivat saaliikseen useita tuhansia euroja
54
IS: Jyrki Katainen nousemassa Sitran johtoon
45
Onko kuusivuotias liian vanha aloittamaan uuden harrastuksen? Lukijalta
42
Iin IlmastoAreenalle tultiin pohtimaan kestäviä ilmastoratkaisuja sadesäästä huolimatta – "Paljon on muuttunut meidän aikanamme, ilmaston tilanne huonoon suuntaan, mutta ihmisten käytös parempaan"
38
Latitude 66 -kaivosyhtiö aikoo etsiä teknologiamineraaleja Lapista – yli 2000 neliökilometrin alue levittäytyy Rovaniemelle, Tervolaan, Ranualle ja Kemijärvelle

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula?

Työvoimapula on vaivannut Suomessa jo vuosikymmeniä! Ei tuo mitään uutta ole! Lue lisää...
Työvoimapula jyllää!

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image