Oulu

Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja am­mat­ti­pä­te­vyy­den puuttuminen

Tarkastuksissa löytyi liikenneturvallisuuteen vaikuttavia vikoja jarruista, perävaunun kytkentälaitteista ja ajoneuvojen alustarakenteista. KUVA: Heikki Uusitalo
Oulu 25.2.2020 22:39
Heikki Uusitalo

Viranomaiset tarkastivat seitsemän raskasta ajoneuvoa Haukiputaan katsastuskonttorissa. Tarkastukset tekivät yhteistyössä poliisi, työsuojelu ja katsastustoimi.

Tarkastuksissa löytyi liikenneturvallisuuteen vaikuttavia vikoja jarruista, perävaunun kytkentälaitteista ja ajoneuvojen alustarakenteista.

Ajopiirturitarkastuksissa löydettiin kortitta ajoja. Yhdeltä kuljettajalta puuttui vaadittava ammattipätevyys.

Poliisi muistuttaa, että työnantajan velvollisuus on pitää kuljetuskalusto liikennekelpoisessa kunnossa, kun se luovutetaan työntekijän kuljetettavaksi. Yrityksen velvollisuus on huolehtia myös siitä, että kuljettajat tuntevat heitä koskevat ajoaikasäännökset ja noudattavat niitä.

Kuljettajan velvollisuus on ilmoittaa työnantajille havaitsemistaan puutteista ja vioista ajoneuvon kunnossa sekä huolehtia ammattipätevyyden voimassaolosta.

Poliisi kertoo jatkavansa raskaan liikenteen valvontaa säännöllisesti Oulun poliisilaitoksen alueella.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (30)

Vertailun vuoksi voisi ratsata myös henkilöautot peräkärryineen. On sen verran hurjan näköisiä virityksiä liikkeellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa mieltä henkilöautot peräkärryineen joissa ei valot, vilkut ja jarruvalot pelaa. Sitten on kaikenlaisia viritelmiä kuormauksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokainen voi katsoa nettisivuilta esimerkiksi, mitä Oulun kaupunki maksaa kuljetuksia suorittaville alihankkijoillensa. Ei tarvitse olla suurikaan matemaatikko laskeakseen paljonko hinnoista jää korottamaan sitä kuljettajan "ammattiylpeyttä".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokainen aliurakoitsija on vapaaehtoisesti tehnyt tarjouksen ja ryhtynyt kelkkomaan tavaraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkistakaa myös noita itäblokin autoja myös ,ei kannata vedota kielimuuriin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on ammattiylpeys kadonnut tienpäältä muutamassa vuodessa. Huonoimmat kuskit löytyy nykyään rekkojen rateista. Liekkö huono palkka vai mikä syynä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siitähän on kysymys raha ratkaisee kaiken .mahdollisimman paljon isännälle, ja kilpailutus halvin eiole aina paras. ja joka portaassa näitä ilmanaikuisia tyjäntoimittajia kyttääjiä jotka ei ymmärrä työntekijöitä ruohonjuuritasolla ollenkaan jotka sen työn tekee ,eli välistävetäjiä liian paljon

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Resurssipulallaan jatkuvasti harventunutta liikenteenvalvontaakin puolusteleva poliisi sai yllätystarkastuksellaan selville sen, että aihetta vastaaviin tarkastuksiin olisi vähintään joka toinen kuukausi. Tien päälla paljon liikkuvat kansalaiset näkevät tämän tästä mm. puutavara-autojen ylikuormia, huolimattomasti lastattuja hiekka- ja sora-autoja, jotka tiputtavat teille pikkukiviä, jotka särkevät joukoittain tuulilaseja. Varsin usein myös kookkaat kuorma-autut kattamattomina lastattuina puruilla ja lastuilla kylvävät tienvarret valkoisiksi kuormasta lentävällä lastulla. Kaikki tämä vain siksi, että valvonta on käynyt harvinaiseksi. Kansalaisia kummastuttaa miten tähän on tultu, sillä vaikka poliisin määriä on lisätty jatkuvasti, valvontamäärät on pudotettu minimiin ja tutkintapyynnöistä yli puolet jätetään tekemättä, silti toimimattomuutta selitetään resurssipulalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eilisen näkemisen perusteella aikamoisia "pommeja" liikenteessä, jos kaikki asiat eivät kohdallaan, oli sen verran järeen näköistä ajoneuvoa jonossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auto voi olla hyväkuntoinen vaikka pommilta näyttäisi, kyseessä ei ole missikisat. Ja tiedän reissussa rähjääntyneen näköisiä rekkoja jotka on tuoreella leimalla, katsastusinssi ei onneksi katso ulkonäköä,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi vähän tarkistella myös noita kivikuormia lavat kukkurillaan sitten lähetään tielle varistellaan ylimenevät ajoradalle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

20 vuoteen ei ole ollut valvontaa suomen teillä poliisia teillä ei oo näkynyt eikä mitään ratsioita puskista emään tehdä onhan meillä peltipoliisit

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juniorit ajaa, melkein ilmaiseksi kunhan saavat vain ajaa ja olla rekkamiestä. a
Alalle ei sasda enään kokeneenpaa mihistöä joka nostaisi palkat ja pitäisi autot kunnossa, kun tohtivat vaatia ei vain hyväksyä kaikkea, kun uusia nuoria tulioita on. Tämähän on se totuus mistä vaijetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mistähän meinasit niitä kokeineita konkareita taikoa. jos nuoret sällit ei rupee heti ajamaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikähän tarkotus tuolla "ammattipätevyydellä" on? Itse sain kyseisen pätevyyden kun kävin pakollisen ennakoivan ajon kurssin, tieturvakurssin ja kolme kertaa työturvakurssin. Tarvittavat viisi kurssipäivää oli täynnä ja taas osaan ajaa autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei yhtään mitään. Terveellisen ravinnon kurssiltakin saa niitä pisteitä. Halooooo????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

rahastusta. On taas yksi tekosyy rahastaa autoilijoita. Nuilla kursseilla ei sinällään ole mitään tekemistä auton ajamisen kanssa kuten ei ajokortillakaan, eihän sillä kortilla ajeta. Sekin on vaan rahastusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja nyt kauhiaa kilpailua pitäs käydä toukokuuhun mennessä taas ne viis kurssia,vasta 5kk sitten kävin ne,eli 10 vuoden aikana maksanut 1900 euroa sis. digikortit ym. kortit.Kuulemma maksanut suomi euuhun 85 miljoonaa euroa niistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (30)

Uutisvirta

7.4.
Britannian koronavauhti kiihtyy, lähes 800 kuoli vuorokaudessa – tuoreen tutkimuksen maassa voi kuolla jopa 66 000 ihmistä pandemian ensimmäisessä aallossa
7.4.
Muuttolinnut saapuivat Rommakonselälle Lukijalta
7.4.
Suomalaiset luottavat televisioon ja sanomalehtiin koronauutisissa – sanomalehtien suosio vahvaa etenkin nuorten aikuisten keskuudessa
7.4.
Julkinen sektori kieltäytyy lääkäriyhtiöiden koronatesteistä, edunvalvoja keskittäisi päätökset valtiolle – Ministeriö kiistää periaatteelliset syyt: Yhteistyötä harkitaan
7.4.
Päivän kotoiluvinkki: Pienet asiat pitävät yllä kodin siisteyttä – hommia kannattaa jakaa eri päiville
7.4.
Eurooppaa kiertävä kilpaesteratsastaja Mirella Lesonen-Hakola on kaaoksen hallinnasta nauttiva ison perheen äiti – "Karanteeni ei meillä juuri vaikuttanut, koska normaalistikin ehditään hädin tuskin käydä kaupassa" Tilaajille
7.4.
Suomen hoivakodeissa tapahtunut jo ainakin 20 koronakuolemaa – yhdessä yksikössä kahdeksan virukseen menehtynyttä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

Siitä vain lisää veroja. Loppuu sitten maksajat, sillä köyhemmätkin kuin Wahlroos muuttavat pois Suomesta. 43% nollasta ... Lue lisää...
pääomatulojakin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

8.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image