Oulu

Raitotien rakentaminen Hiukkavaaran ja Kiulukankaan välille alkaa - Ouluun muodostuu kehätie

Raitotien uutta osuutta rakennetaan tänä talvena. KUVA: Oulun kaupunki
Oulu 6.11.2017 10:32 | Päivitetty 6.11.2017 14:32
Kaleva

Raitotien uuden osuuden rakentaminen alkaa tässä kuussa, kerrotaan Oulun kaupungilta. Raitotien rakennustyöt alkavat marraskuussa.

Uusi tieosuus valmistuu Hiukkavaaran ja Kiulukankaan välille ensi vuoden heinäkuussa. Alueella on jo menossa maan kynsiminen. Katualueen raivaukset on tehty aiemmin tänä vuonna.

Kyseessä on noin kolme kilometriä pitkä katuosuus, joka yhdistää Raitotien Poikkimaantiehen. Samalla muodostuu koko kaupungin kiertävä kehätie. Tieyhteys vähentää läpikulkuliikennettä muun muassa Haapalehdon alueella.

Rakennusurakan yhteydessä tehdään autotien lisäksi kevyen liikenteen väylä. Uusi tieyhteys on tarpeellinen myös siksi, että osa Hiukkavaaran uuden koulun oppilaista tulee Kiulukankaalta.

Raitotien uusi osuus katkaisee Haapalehdosta lähtevän kuntoreitin ja ladun. Rakennuttajavalvoja Sauli Heikinheimo Oulun kaupungilta kertoo, että kuntoreitille on tarkoitus rakentaa jokin yhteys Raitotien kohdalle. Yksi vaihtoehto on esimerkiksi silta. Yhteyttä ei rakenneta vielä tänä talvena, kun rakennustyöt ovat kesken.

Rakennustyön vuoksi alueella liikkuu raskaita ajoneuvoja, jotka voivat aiheuttaa haittaa liikenteelle. Kohteen pääurakoitsija on VRJ Pohjois-Suomi Oy Raitotien rakennustyöt alkavat marraskuussa.   

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (69)

Toivottavasti tuohon saatais sitten bussi yhteyskin sitte, ois niin kiva ku pääsis ruskoon bussilla..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyen liikenteen väylä on loistava uutinen. Sille on paljon enemmän käyttöä kuin autotielle. Tämä on nykyaikaa ja tulevaisuutta. Kaupunkisuunnittelussa ollaan ajan hermolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun liikenne Poikkimaantien sillalla tämän myötä lisääntyy, huolehditaan toivottavasti myös melusuojaus kuntoon. Sillan kupeesta puuttuu noin 50 metrin pätkä melumuuria, ja siltaa korkeammalla sijaitseviin taloihin nouseva melu on kova, tasoltaan 65-80db. Tämä ylittää raja-arvot reilusti. Melusuojauksen tulisi kuulua tasa-arvoisesti kaikille ympäristön asukkaille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanoisin että sama vaatimus koskee myös haapalehdon puoleisessa päässä, eli siellä oleville taloille melu lisääntyy joten meluntorjuntaa pitää parantaa ehdottomasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti tätä ennen Poikkimaantien sillankorvalta puuttuva melumuuri pätkä rakennetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On sitä saanut odottaakin.Toivottavasti Oulujoen sillankorvassa etelärannassa asusteleva rannanvaltaaja juppikansa on tyytyväinen lisääntyvästä liikenteestä uuden sillan yli.Kumma että eivät saaneet jarrutettua tämän pidempään tätä silta ja maantie/pyörätie hanketta.Vihdoinkin tuhansia ihmisiä hyödyntävät hankkeet saadaan toteutettua ilman töitä haittaavia valituksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Otsikko johtaa helposti harhaan.
Ouluun siis ei ole tulossa raitioväylää / ratikkaa.
Kyse on Raitotie-nimisestä autotiestä, jota nyt rakennetaan =D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kasvu on yksi Suomen nopeinta ja tieverkosto kasvaa ja kehittyy. Mahtavaa asun kasvukeskuksessa, missä koko ajan tapahtuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kasvu tapahtuu lähinnä kahdesta syystä:
1) kuntaliitoksissa maalaiskuntia on liitetty Oulun kupeeseen.
2) maaseutualueella on keskimääräistä suurempaa syntyvyyttä

Jotenkin itse mieltäisin että elinvoimaiseen kaupunkiin muuttaa väkeä sen takia että alue on houkuttelevaa, nyt tuntuu että syyt ovat muualla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarvitaan vielä toinen ja kolmaskin ulompi kehätien pätkä , että etelästä Kuusamoon menijöiden ei tarvitse ruuhkauttaa Pohjantietä. Tupoksen kohdalta Murron vierestä Sanginsuuhun ja Ylikiimingitielle
Tyrnävän kohdalta suoraan Päivärinteen ylävirtaiselle sillalle ja Pudasjärven suuntaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa minäkin olen miettinyt. Mitä turhaan ajattaa kaikki liikenne samojen moottoritien ruuhkapaikkojen läpi? Paljon auttaisi sekin, jos tuohon Laukan sillan läheisyyteen olisi suora yhteys Kempeleen kohdalta. Vaan jos siihen raskasta liikennettä haluaisi siirtää, täytyisi myös Ylikiimingin päässä vetää mutkia suoraksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiinankioskilta ootellaan sitten huomista,että päästään mukaan liikenteeseen.Aluerajoituskin 60. :(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hiukkavaaran takamailla oli kesällä vielä mukavan hiljainen luonnonrauha. Tuon tien myötä se on mennyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiiätkö. Ei siitä kovin montaa sataa vuotta oo kun Valkean kohdallakin linnut lauloi ja hongat huminoi... ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kehätie tulee mutta milloin tulevat bussit jotka kulkevat sitä myöten? Nyt pitää aina mennä keskustan kautta bussia vaihtaen vaikka raitotietä pääsisi suoraan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai että "kehätie"!? Senhän pitäisi olla nopea ja sujuva tieyhteys - tällä hetkellä Raitotie on kaikkea muuta. Lukemattomia pikkuristeyksiä liikennevaloineen, 50 kmh rajoitus, tolkuttoman ruuhkainen. Oululaista liikennesuunnitteluosaamista parhaimmillaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (69)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöstä alkaen Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, pöllyävän lumen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

200 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalaisprofessorin väitös; Suomi olisi voinut välttää talvisodan

Jopas on herra Stephen Kotkinilla s.17.2.1959 puheet ja tutkimustulokset. Suomi oli itsenäinen maa, joten miksi Stalin h... Lue lisää...
Sotamies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image