Oulu

Pyö­rä­te­li­nei­tä ja parkkiruutuja voi kadota keskustan pa­raa­ti­pai­koil­ta – "Se on kau­pun­ki­pyö­rien hinta"

Rotuaarin pyörätelineet ovat jatkuvasti täynnä. Kävelykadulle pitäisi kuitenkin saada mahtumaan vielä pysäköintiasemia kaupunkipyörille. KUVA: Annika Ollanketo
Oulu 17.7.2018 7:24
Marianna Langenoja

Oulun liikenneinsinöörin mukaan Oulu saa kaupunkipyörät toukokuussa 2019 vain, jos kaikki menee niin kuin Strömsössä. Vaikeinta on saada pysäköintiasemat mahtumaan Rotuaarille.

Yritäpä löytää Oulusta 60 paikkaa, johon asentaa kaupunkipyörille tarkoitettu asema. Paikan tulisi sijaita vilkkaalla alueella aivan palveluiden äärellä, mutta pyörät eivät saisi olla jalankulkijoiden tiellä. Asema voidaan pystyttää vain asfaltin tai hiekan päälle, esimerkiksi nurmikenttä ei kelpaa. Kohteen lähelle pitäisi päästä huoltoautolla.

Oulun kaupunki on kesän ajan etsinyt sopivia paikkoja kaupunkipyörien pysäköintiasemille, mutta työ ei ole ollut helppoa.

Rotuaarilta sopivaa paikkaa on kaikista vaikein löytää. Se on jo nyt niin täynnä pyörätelineitä ja ihmisiä, ettei sinne mahdu enää kaupunkipyörille tarkoitettua asemaa.

– Joillakin keskustan alueilla täytyy nykyisiä pyörätelineitä siirtää syrjemmälle, jotta kaupunkipyörille saadaan asemia, kertoo Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Myös muutama tienvarressa sijaitseva parkkiruutu on uhrattava kaupunkipyörien asemille.

– Se on hinta, joka kaupunkipyöristä pitää maksaa.

Kaupunki on tehnyt vasta alustavan suunnitelman siitä, mihin kaikkialle asemia rakennutetaan. Niitä on jo merkitty kartallekin, mutta kaupunki ei halua julkaista karttaa vielä. Syynä kainosteluun on se, että asemien paikat voivat vaihtua vielä moneen kertaan.

– Kun Turkuun suunniteltiin kaupunkipyöriä, siellä käytiin kovaa vääntöä siitä, saako autojen pysäköintipaikkoja korvata pyöräasemilla. Voi olla, että Oulussakin käydään vielä keskustelua asemien sijainnista, Vaarala sanoo.

Sen verran hän paljastaa, että keskustan alueelle on suunniteltu noin 35–40 pyöräasemaa. Useita asemia tulee myös Linnanmaalle, jossa halutaan palvella opiskelijoita.

Vaaralan mukaan Oulu saa omat kaupunkipyöränsä toukokuussa 2019, jos kaikki menee kuin Strömsössä. Aikataulu on tiukka, koska monen tahon pitää hyväksyä hanke ja siihen liittyvät järjestelyt.

Toistaiseksi edes pyörien toimittajaa ei ole päätetty. Neuvottelut ovat vasta käynnissä. Elo- tai syyskuun aikana aloitetaan virallinen kilpailutus. Innokkaita pyörien toimittajia on kuitenkin jo ilmoittautunut useita. Vaaralan mukaan innokkaimpia on pitänyt toppuutella.

– Osa yrityksistä olisi jo kevättalvella tuonut kaupunkipyöriä Ouluun. Halusimme kuitenkin edetä virallisen kilpailutuksen kautta.

Kaupunkipyörillä pyritään muuttamaan oululaisten ajattelua julkisista kulkuneuvoista. Kaupunki toivoo, että oululaiset omaksuisivat samanlaisen matkaketjuajattelun kuin helsinkiläiset. Matkaketju tarkoittaa sitä, että esimerkiksi työmatkan voi taittaa useammalla eri kulkuvälineellä.

– Kaupunkipyöriä sijoitetaan myös bussipysäkkien lähettyville. Jos työpaikalle ei pääse suoraan bussilla, voi lopun matkan pyöräillä.

Kaupunki aikoo uudistaa myös Oulun liikenteen verkkosivuja matkaketjuajattelua tukevaksi. Kaupunkipyörien ja bussien sijaintia voi uudella sovelluksella tarkastella reaaliaikaisesti. Sovellukseen rakennetaan myös erillinen reittiopas, jonka avulla pystyy etsimään parhaita reittejä ja kulkuneuvoja eri pysäkkien välille.

Lue lisää 17.07.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (116)

Päättäjien päätökset tekevät keskustasta enemmän ja enemmän aution, jos omille asukkaille ei ole tarpeeksi pyörätelineitä ! Eihän sielä ole mitään minkä vuoksi sinne pitäisi raahautua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustassa (Oulun) on muutenkin liian vähän pyöräparkkeja ja telineitä. En vastusta kaupunkipyöriä vaan kehotan kaupungin suunnittelijoita pikaisesti miettimään Oululaiset parkkeeraavat pyöränsä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä sinne Kalkioparkkiin mahtuu edelleen enemmän autoja. Joulun alla Huippuvuorilla 8-20 välillä keskimääräunen käyttöaste on noin 60-65% ja vastaavasti 10 vuorokaudesta kallioparkki on ihana tyhjä.
Lisäksi tulevaisuudessa kaupunkeihin tulee tietullit. Tätä ei vain haluta sanoa ääneen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinneppä ne kotihoidon tuet livahti taas. Vanhukset vähentävät pakosta syöntiä, että rahat riittää lääkkeisiin. Varmaan osa otetaan ja otettu aurauksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistava uutinen! Kaupunkipyörät yhdistettynä joukkoliikenteeseen tarjoaa todella hyviä matkaketjuja. Kaupunki kaupungistuu ja tämä on ongelmien ratkaisua ennen kuin niitä edes syntyy. Autoton ikäpolvi on kohta työelämässä ja se muuttaa paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimimerkit "Oululainen 5000 km/v ajava" ja "Pyörällä pääsee" ovat näköjään sama, koska kirjoittavat sanatarkasti saman viestin, höh.
No vastaus "kummallekin":
Sanot: "Autoilla on maan päällä lähes kaikki entiset pysäköintipaikat".
No ei todellakaan ole! Torikadulla tai Uudellakadulla ei saa pysäköidä, ensiksimainittua ei saa "siviiliautolla" edes ajaa. Kirkkokatua tai Isokatua ei keskustakortteleissa saa ajaa läpi, saati niillä pysäköidä. Ja toiseen suuntaan: Kauppurienkadulle (keskustassa) ei saa ajaa. Saaristonkadulta on viety parkkipaikat, samoin Pakkahuoneenkadulta (paitsi yksi säälittävä pätkä Aleksin ja Torikadun välillä, ja sekin on nyt vain toisen puolen parkki).

Saanen ennustaa: tämän citypyörähullutuksen myötä Rotuaarin jalankulku/pyöräilyalue laajennetaan Kirkkokadulla kaupungintalolle asti ja toiseen suuntaan Albertinkadulle, ja samoin Albertinkadulle Isokadun ja Hallituskadun risteyksestä.

Tämä myös Oikariselle tiedoksi: olisi kaupungin jo aika ryhtyä palvelemaan myös meitä ei-pyöräilijöitä. Autolla pakosti työssä kulkevien ja/tai huonojalkaisten liikkumavara ja mahdollisuudet vedetään Oulun keskustassa yhä huonommiksi. Pyöräparkit Kivisydämeen, eikä viedä enää niille tilaa jalankulkijoilta tai autolla keskustan liikkeisiin tai ruokaravintoloihin pyrkiviltä kaupunkilaisilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin uudella-kadulla on ollu pysäköintipaikat?
en ainakaan muista 1963 lähtien kun olen autoillut.
Autopaikkoja tehtiin lisää 900kpl kiviluolaan,oletko niin köyhä
vai itara ettet raski maksaa autosi paikasta.Mun mielestä kaikki ilmaispaikat
poistettava kadun varsilta.Hyvä asia on kun Pakkahuoneen-katu tulee pyöräkaduksi
Ranta-kadulta-Rautatien-kadulle asti.Myös kirkkokadulta autopaikat pois ja pyöräkaistat tilalle.

Terv:Autoileva ja Pyöräilevä oululainen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"pyörät eivät saisi olla jalankulkijoiden tiellä.". Täällä Helsingissä asia on ratkaistu niin, että pyörät on laitettu autoilijoiden tielle - jopa siellä missä ne mahtuisivat olemaan ei-kenenkään tiellä. Mutta Helsingissä ei jätetä käyttämättä mahdollisuutta häiritä autoijoita ideologisista syistä. Siksi pyösäasemat on välillä sijoitettu jopa niin, että sijainnista on selkeää vaaraa pyörien noutajille/palauttajille, vaikka turvallinen sijoituspaikka olisi 20 metrin päässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä olen ymmärtänyt asian niin että Helsingin liikennesuunnitteluvirastoon pääsee töihin kun lompakosta löytyvä ajokortti on korvattu vihreäkantisella puoluekirjalla. Lopputulos on sen mukainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...ymmärräkään kaupunkisuunnittelusta mitään, kun maalla asuvat tai oikeastaan suolla ja siinä keskellä muutama hassu katu kivitaloineen ja vielä matalia taloja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki liikenne ja liikkuminen kuuluu elävään dynaamiseen kaupunkiin, täällä Oulussa sitä rajoitetaan ja tulokset on nähtävillä. Oulu on kohta kuin kuollut kulissikaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Rooppiin" pitää saada asiakkaita vaikka väkisin-jos ei hyvällä niin poistamalla parkkipaikkoja autoilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katupysäköinnin piti loppua kallioparkin valmistuttua, mutta puppupuhettahan se oli, kuten päättäjien puheet yleensä tuppaa olemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai se on päättäjien vika, kun autoilijat pysäköi kadunvarteen eivätkä Kivisydämeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jonkin pikkuasian hoitamiseksi ei ole mitääm järkeä joutua viemään auto kallioparkkiin, vaan pitäisi olla mahdollista saada auto näppärästi liikkeen viereen Koska se ei ole, niin enpä enää asioikaan keskustassa. Kun tarpeeksi moni tekee samoin, niin pian keskusta onkin kuollut museo - mutta sitä ilmeisesti halutaankin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi sen auton jättää lyhyen asioinnin ajaksi vaikka liikkeen oven eteen jalkakäytävälle. Hätävilkut päälle ja autoa lastaamaan kaikessa rauhassa, ikinä en ole sakkoja saanut alle puolen tunnin pysäköinnistä. Poliisia ei kiinnosta ja pysäköinninvalvojia ei näy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jättää rantaan yhden kerrostalon rakentamatta,mahdollistaa edullisen pyöräparkin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräparkkeja ei voi keskittää yhteen paikkaan, niitä tarvitaan sinne tänne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on täysin turha hanke. Kaikilla oululaisilla on jo polkupyörä, ja minulla on kolme erilaista polkupyörää. Kaupunkipyöräjärjestelmä maksaa paljon, vie tilaa ja pyörät lopulta päätyvät jokeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (116)

Uutisvirta

21:50
Leveä kuljetus Nelostiellä matkalla pohjoiseen
21:38
Juha Mieto täyttää 70 vuotta ja keikkoja piisaa – mämminsyöntiä hän on kuitenkin vähentänyt puoleen entisestä
21:37
Työterveyden kilpailutus sai periaatteet – taustalla Työterveys Virta Oy:n osakkeiden myynti
21:35
Arinan Kastellin huoltoasemahanke jäi pöydälle kaupunginhallituksessa
21:17
Oulu päättää pormestarimallista vuonna 2021 – asia jää samana vuonna valittavan kaupunginvaltuuston päätettäväksi
20:22
Poliisi on palauttanut Irakiin tänä vuonna 45 henkilöä – EIT:n ratkaisu vei maasta poistamiset tauolle, jonka kestoa ei toistaiseksi tiedetä
20:14
Fingrid: Talven pakkaskausien sähköpulan riski on kasvanut Suomessa – sähkö riittää, jos tuotanto ja markkinat toimivat normaalisti
79
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
56
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
44
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
34
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
29
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
22
41 prosenttia pyöräilijöistä käyttää pyöräilykypärää, selvitti Oulun kaupunki – käyttö kasvanut erityisesti kahden viime vuoden aikana

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image