Oulu

Pyö­räi­ly­baa­nan rakennustyöt häiritsevät kevyttä liikennettä keskustan ja Tuiran välillä – katso, miten työt etenevät

Linnanmaan baana päättyy tällä hetkellä Tervahovintien ja Kaarnatien risteykseen. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 12.6.2019 16:08
Heidi Peltonen

Linnanmaan baanan toisen vaiheen rakennustyöt aiheuttavat häiriötä kevyelle liikenteelle Oulun keskustan ja Tuiran välillä. 

Liikenneinsinööri Harri Vaarala Oulun kaupungilta kertoo, että baanan toisen vaiheen rakennustöitä tehdään tällä hetkellä Kaarlenväylän ja Koskitien välisellä alueella. 

– Kuusisaaren kohdalla on tarkoitus saada työt valmiiksi ennen kuin Kuusisaaressa järjestetään isoja tapahtumia, Vaarala toteaa. 

Vaaralan mukaan urakka-alueet ja samalla niiden aiheuttamien liikennehaittojen vaikutusalueet vaihtelevat. Baanan urakka-alueella olevat sillat ovat Vaaralan arvion mukaan suljettuna liikenteeltä muutaman viikon ajan. 

Linnanmaan baanan toisessa vaiheessa pyöräilybaanaa rakennetaan Kaarlenväylältä Alppilan Kaarnatielle saakka, missä se liittyy viime syksynä valmistuneeseen ensimmäisen vaiheen baanaan. Uusi baana kulkee reittiä Heikolanpolku-Tervaporvarin sillat-Kangaspolku-Kuivastie-Polannepolku-Kaarnatie. 

Linnanmaan baanan toisen vaiheen rakennustyöt alkoivat toukokuun puolessa välissä. Urakan on tarkoitus olla valmis syksyllä. 

Kaarlenväylän ja Tervaporvarintien välille sijoittuvan urakan valmistuttua työt siirtyvät Tuiraan Koskitien ja Alppilan välille. Tällä alueella töitä tehdään kesäkuun ja elokuun välisenä aikana. 

Viimeinen vaihe sijoittuu Alppilaan, jossa töitä tehdään lähinnä Kaarnatien alueella. Suuntaa-antavan aikataulun mukaan Alppilassa tehdään töitä heinäkuun ja syyskuun välisenä aikana.

Kaarnatiellä baana yhdistyy viime syksynä valmistuneeseen ensimmäiseen vaiheeseen. Baanan toisen vaiheen on tarkoitus valmistua syyskuun lopussa.  

Ensimmäisessä vaiheessa baanaa tehtiin kaksi kilometriä. Toisessa vaiheessa baanaa valmistuu kolme kilometriä, eli yhteyden pituudeksi tulee viisi kilometriä. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (89)

5/5. Vaihdoin vanhan kakkosautomme sähköpyörään ympäristösyistä, ja työmatkat ovat nopeutuneet huomattavasti eikä tule edes hiki. Mukavaa kun parannetaan vielä pyöräteitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että pyöräilijöille rakennetaan väylää. Ihan hyvä homma, toivottavasti tulee nopeasti valmiiksi, että päästään surfailemaan. Täällä olevat valittajat ovat perusvalittajia - valittavat jos ei ole pyöräteitä ja valittavat, jos on. Mikään ei ole hyvä asia heidän kannaltaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas Oululaista osaamista ja suunnittelua. Kauhea kiire saada pyörätie valmiiksi kesäkuun loppuun ,että voidaan sulkea pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta ja saadaan liikenne taas silloille hengenvaarallisiin olosuhteisiin. Tapahtumat Kuusisaaressa aiheuttavat tien sulkemisen. Kiitos Oulu....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kymmenettuhannet ihmiset nauttivat festareista muutaman päivän vuodessa niin ei se ole vakavaa jos muutama hassu pyöräilijä joutuu vähän kiertämään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pyöräily paana täyttä vähien rahojen tuhlausta ei mitään järkeä koko touhussa.siinä on taas joku yliopisto viisas päässyt pätemään täysin tyhmällä idealla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten baana jatkuu Koskitieltä eteenpäin eli Alppilan suuntaan siitä ei ole ollut mitään ilmoitusta saatikka karttaan merkittyä kohtaa, olisi tärkeä tietää etukäteen että voi suunnitella työmatkansa ilman yllätyksiä, Kalevan toimittaja voisi ottaa asiakseen kysellä jatkosta ja ilmoitella lukijoilleen. Kiitos jo etukäteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en ymmärrä vieläkään, miksi pyörätie pitää maalata punaiseksi ja alkaa kutsumaan sitä baanaksi ? Sama pyörätiehän siinä on, vaika se on mustaa asfalttia. Jotenkin niin keinotekoinen juttu, kuin olla ja voi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, sillä kohotetaan joidenki päättäjien itsetuntoa ei muuta.
Onko Oulun kaupunki tehnyt baanoja etä mummut papat ja heikommin liikkumaan pääsevät voisivat liikkua ongelmitta ympäri kaupunkia.
Ei vaan suojateiden kohdalla reunakivetys suoraan sanoen estää kulkemisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se punainen väri ole ruuhkapaikoissa sen vuoksi että jalankulkijat tajuaa pysyä toisessa laidassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Punainen väri ei tee pyörätiestä yhtään parempaa ja turvallista.Monta risteystä ylitettävänä,vaarallinen mäki Koskitien yli ja siitä jatkuen mutkaan Oulujoen sillan yli,jota ei oikaista.Lisäksi Kuusisaaren kohdalla Baana suljetaan keskellä kesää josta pyöräilijät ohjataan silloille todella ahtaalle pyörätielle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koskitien ja joen välinen mutka on ollut mukava hurauttaa vauhdulla, mutta nyt näyttävät muuttavan pyörätien linjausta. Sääli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan yleistä maailmalla merkitä pyöräkaistat eri värillä, etenkin keskusta-alueilla.

Väritys on tavallaan turha Linnanmaa-Koskela -välillä, mutta ei siitä nyt mitään haittaakaan ole.

Absurdeja nämä kommentit kuin punainen baana ”pilaa maiseman”. Ettehän te edes itse liiku siellä, mitä se teitä liikuttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älyttömän huonosti toteutettu tuo Tervahovintien ja Kaarnatien risteys. Risteys on hengenvaarallinen. Varsinkin Alppilan suunnalta valoristeyksestä vasempaan kääntyjille risteys on todella ongelmallinen, koska tarkkailtavaa on moneen suuntaan, ei vähintään suoraan Niittyaron urheilukentän suunnalta mäkeä laskeutuvia kohtaan, joilla risteystä lähestyessään on usein liikaa vauhtia. Ruuhka-aikana risteys on hyvin vaikea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta puhut. Se baana pitäisi linjata siihen Kemintien varteen, ja tehdä alikulut Tervahovintien ja Mittamiehentien ali. Tilaa olisi reilusti ja kulku sujuvaa. Valitettavasti tulevassa kaavaluonnoksessa siihen ei tule baanaa vaan kerrostaloja gryndereille. Ei näin kaupunki!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ei autoa saa kontrollissa pysymään ja päätä kääntymään niin parempi suunnata baanalle muiden pyöräilijöiden sekaan 🥰

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilybaanoissa on kuulemma sama ominaisuus kuin esim. Rastin juoksuratojen pinnoitteessa, eli niillä ei pysty liikkumaan rullaluistimilla, -suksilla tai potkulsudoilla tai invalidien rullatuoleilla. Aiheuttavatko baanalle äkisti siirtyvälle kaatumisia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumma juttu, että polkupyörän pyörä toimii, mutta rullatuolin pyörä sitten muka ei.

Älä viitsi keksiä asioita omasta päästäsi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole mitään kumipintaa baanalla. Ei se mikään mondo-juoksurata ole.

Älkää viitsikö höpöttää järjettömiä.

Tämäkin asia olisi selvinnyt jos olisit käynyt baanaa katsomassa - vaikka niillä luistimilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se ole hyvä asia ettei luistimet ha potkulaudat pääse baanalle , sehän on tarkoituskin ettei siellä ole kaiken maailman toikkaroivat edessä, esim pyyörä tuolit kyllä kuuluu sinne jalkakäytävän puolelle ehdottomasti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Punainen matto eli pyörätien väritys on todella kamala valinta....jos sitä joku insinööri on edes valinnut, ottanut vain jonkun värin. Pilaa maiseman ja luonnon. Ei kai pyöräilijät ihan sokeita ole, näkeehän pyörätien vähemmälläkin. Toivon totisesti, että se kuluu pois mahdollisimman nopeasti. Miten Oulussa osataan tehdä tällaisia kummallisuuksia....??? Osataanhan muualla maailmassa ajaa pyörällä kapeampiakin pyöräteitä ja ilman karseita värityksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (89)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi Suomella menee niin kuin menee?

Suomella menee ihan hyvin ja suomalaiset ovat myös hyvin arvostettuja ihmisiä maailmalla. Osa aloittajan mainitsemista ... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image