Oulu

Pyöräilybaana toi mukanaan au­to­lii­ken­tees­tä tutut kärkikolmiot – baanaa ajavilla on etuajo-oikeus, sivusuunnasta tulevat väistävät

Pyöräteiden risteyksiin on laitettu kolmioita ja väistämisvelvollisuus. KUVA: Joel Karppanen
Oulu 27.8.2018 6:09
Helge Murtovaara

Linnanmaan ja Tervahovin välisellä uudenlaisella erotetulla jalankulun ja pyöräilyn väylällä on autoliikenteestä tuttuja elementtejä.

Hieman yli viikko sitten liikenteelle avattu Linnanmaan baanan ensimmäinen vaihe toi mukanaan autoliikenteestä paremmin tuttuja elementtejä.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo, että Linnanmaan ja Tervahovintien välisellä baanalla pyöräliikennettä priorisoitiin asettamalla sivusuunnat väistämisvelvollisiksi baanan suuntaiseen pyöräliikenteeseen verrattuna.

Väistämisvelvollisuus koskee niin ajoratoja kuin sivusuunnista saapuvia pyöräteitäkin. Väistämisvelvollisuudesta kertovat liittymiin asennetut kärkikolmiot sekä niiden alapuolelle asennetut kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittavat lisäkilvet.

– Ne tuovat esille pyörätieverkon hierarkiaa, eli on olemassa ikään kuin korkeamman ja matalamman tason pyöräteitä ihan samalla tavalla kuin autoliikenteessä on aina ollut. On pää- ja sivusuuntia, ja sivusuunta yleensä asetetaan väistämisvelvolliseksi, Vaarala selventää.

– Kärkikolmio koskee kaikkia liikkujia väylällä. Jos väistämisvelvollisuutta ei erikseen ole liikennemerkillä kerrottu, silloin väistetään ihan normaalisti oikealta tulevia.

Lue lisää 27.08.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (137)

Yksi asia, mitä autoilijat eivät tiedä. Kun pyörä on jalkojen välissä, niin ei väistetä suojatien edessä. Kun pyörä on sivussa ja odottaa suojatielle pääsyä, niin väistetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se nyt ihan noin mene. Kyllä autoilija SAA aina väistää, tai antaa tietä polkupyöräilijällekkin.
Ei se kiellettyä ole. Eikä päälle saa tahallaan ajaa, vaikka toinen olisi väärässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saa väistää, mutta samalla opettaa pyöräilijälle väärät liikennesäännöt jolloin opitaan rikkomaan lakia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvan risteys taitaakin olla ainoa autotien kanssa risteävä. Eipä ole kummoinen uudistus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä ihme saa jotkut pyöräilijät ja autoilija ja osin myös jalankulkijat syyttelemään toisiaan, kun yhdessä pitäisi liikenteessä toiset huomioida ja sääntöjä edes jotenkin noudattaa. Itse esim. suojatielle pyörää taluttaessani lähes kaikki autot väistävät kiitettävästi, kun lähestyn varoen. Samoin väistävät, jos minulla on etuajo-oikeus ja huomaavat minut. Oman terveyden kannalta ei kannata väkisin pitää oikeuksistaan kiinni, jos joku ei huomaakaan. Sitten on niitä, jotka eivät tunne tai välitä säännöista, yleensä ovat pyöräilijöita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen aina ihmetellyt tätä kärkikolmiota, sen tarkoitus on selvä merkin suunnasta tuleville, mutta etuajo-oikeutettua tietä ajava ei tiedä sitä mistään muusta kuin katsomalla merkkiä nurjalta puolelta! Etuajo-oikeutta kertovia merkkejä on hyvin harvakseen! Tästä aiheutuu ongelmia etenkin risteyksissä, joiden kunto ja leveys ovat yhdenvertaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta sehän piisaakin että näkee kolmion nurjaltapuolelta, ajojärjestys selviää sillä sekunnilla. Vai onko joku muu liikennemerkki malliltaan kolmionmuotoinen, terävä kärki ALASPÄIN?? Tien kunto tai leveys ei kerro ajojärjestystä risteyksessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No hoxpox, väistämisvelvollisuudesta kertova merkki on ainoa kärjellään seisova kolmio, sen erottaa siis vaikka takaapäin. Ja on just parempi ettäetuajo-oikeudesta kertovia merkkejä on vain vähän, sillä muuten monet tollot terveen varomisen sijasta vain painais silmät kiinni risteyksistä läpi välittämättä mistään mitään "koska minulla on oikeus"!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten pyöräilijät tietävät mitä kolmio tarkoittaa, heillähän ei kuulemma ole ajokorttia. Näin sanottiin kun ehdotettiin kolmioita pyöratien ja kadun risteykseen silloin
kun pyöräilijän pitää väistää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Kärkikolmio koskee kaikkia liikkujia väylällä." ei pidä paikkaansa.
Kärkikolmio koskee vain ja ainoastaan ajoneuvoja.
Ei jalankulkijaa.
Eli, pyörä väistää jalankulkijaa, vaikka tämä tulisi kärkikolmion
takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei väistä jos jalankulkija ylittää ajoradan jossa ei ole suojatietä.
Vain suojatiellä olevaa väistetään,myös Baana on ajorata

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörätie ei ole ajorata.
Pyörätie on ajoradasta rakenteellisesti erotettu, tai erillinen tien osa, taikka erillinen tie.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lintulammentien ja Joutsentien liikenneympyrässä tänään eivät autoilija ja pyöräilijä tienneet kumpi väistää ja törmäys tuli

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tai ehkä pyöräilijä tiesi, mutta autoilija ei. Siinähän autoilla on joka vaiheessa väistämisvelvollisuus kevyeen liikenteeseen nähden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, nyt puen sukkahousut jalkaan ja vedän tuosta pitkäpyrstöpyörällä kakskytykkönen päällä niin paljon kuin pohkeista lähtee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilymaa Hollannissa pyöräkaistoilla on tosiaan selvä laatoitus, jota pitkin ajaa. Väriltään usein graniitin punainen. Oulussa pyöräkaistat todella leveät ja väritys järkyttävän punainen. Kuka valitsee tuollaisen värin? Tuollainen punainen matto pilaa keskustan kamalalla värityksellä, eikö tässäkään asiassa ole ajateltu kaupunkikuvan kokonaisuutta. Leveät punaiset matot kuuluvat aivan eri tilaisuuksiin. Pyöräilivät näkevät varmaan vähemmälläkin kaistansa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on ainut väri tai materiaali, jolta jalankulkijat edes vähän tajuaa pysyä poissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (137)

Uutisvirta

8:47
Amnesty: Siirtotyöläiset Qatarissa kuukausia ilman palkkaa – MM-kisojen rakennustöiden kuolonuhrit ja boikotit eivät ole vaikuttaneet epäkohtiin
8:00
Näin syntyvät kasvissyöjän kampasimpukat – Herkuttele hyvin myös pihlajanmarjoilla, palsternakalla ja syyssipuleilla Tilaajille
8:00
Sofi Oksasen odotettu uutuusromaani kertoo rumasta bisneksestä – kävimme kirjailijan kanssa hedelmöitysturismin tapahtumapaikoilla Ukrainan suljetussa kaupungissa Tilaajille
7:00
Kalen! kalluppi: Näytäkkö nää hyvältä?
7:00
Uotinen johdattaa sinkut pöytään – sokkotreffeillä vaivaava jännitys välittyy kotikatsomoon
7:00
Päivän leffapoiminnat: Kookospähkinälaukkaa päin historiaa – Monty Pythonin elokuva tipauttaa katsojan jakkaralta
7:00
Latitude 66 Cobalt ei tavoittele lupaehtojen heikentämistä Lukijalta
37
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
27
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
17
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä
16
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
14
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
11
Näin budjetti vaikuttaa arkeesi: Keskituloisen palkasta tippuu 160 euroa, autoilu kallistuu ja kotitalousvähennys laskee
7
Uskomaton ihmenousu! Suomen lentopallomaajoukkue taisteli lähes toivottomasta tilanteesta tiensä EM-kisojen neljännesvälieriin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Eurojackpot voittaja osti Toyota yariksen

Kerran olen toyotan koeajanut ja jäi myös viimeiseksi. Miksi noin huonoja autoja edes tehdään. Lue lisää...
Jalmari100

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image