Oulu

Pyöräilijät ohjataan punaiselle matolle Oulussa – ensimmäinen supersuojatie on valmistumassa

Saarinstonkadun punainen kaista saattoi hämmentää, ajaako vai ei. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 24.5.2018 16:44
Kaleva

Saaristonkadun-Mäkelininkadun risteyksessä viimeistellään Oulun ensimmäistä supersuojatietä. Pyöräilijöiden kaista on merkitty punaisella värillä, jota osa kulkijoista  jopa väisti ihmeissään. 

Jalankulku ja pyöräily erotellaan näin omille puolilleen. Kävelijöitä ja pyöräilijöitä opastavat tiemerkinnät maalataan katuun pikapuoliin.

Myöhemmin kesällä jalankulkijoiden ja pyöräliikenteen erottelu jatketaan Mäkelinkadulta aina Syrjäkadulle asti.

Pyöräilijöiden kaistan väri toteutetaan mahdollisimman näkyvällä kirkkaalla värillä eli punaisella kivisirotepinnoitteella.

Supersuojatieristeyksiin asennettavat uudet tutkat tunnistavat jalankulkijat ja pyöräilijät 30–40 metrin päästä.

Uusilla tutkilla varustetuissa risteyksissä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ei tarvitse painaa liikennevalossa olevaa nappia saadakseen nopeammin vihreän valon. Järjestelmä tunnistaa heidät jo heidän saapuessaan paikalle ja vaihtaa valon automaattisesti.

Usein suojatieristeyksissä on viistettyjä reunakiviä pyörätien laidassa, mutta supersuojatieratkaisuissa kivet on poistettu kokonaan pyöräilyn helpottamiseksi.

Nyt Oulussa toteutetaan kolme supersuojatietä: keskustassa, Alppilassa ja Tuirassa. Kesän aikana niitä tulee vielä kymmenkunta lisää ja ensi kesänä taas toiset kymmenen.

Supersuojatien toteuttaminen maksaa noin 10 000 euroa risteystä kohti. Jos paikalla joudutaan tekemään runsaasti kivitöitä eli muun muassa kiveyksen poistoa, nousee hinta lähelle 20 000 euroa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (179)

Pohjoisen alikulun pyöräkaistassa avain liian vähän pyörä-/jalankulku erkintojä. Varsinkin eläkeläiset polkevat sissinä jalankulkijoiden kaistaa, kun viimeiset 60 vuotta on samasta kohtaa poljettu. Jos olisi esim. 5m välein pyöränkuva asfaltissa, voisi ehkä hiukan paremmin mennä kaistojen tarkoitus jakeluun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole taas mietitty rullaluistelijoita. Mahtavaa ohittaa kävelijöitä kivisitotepinnoilla, kun he täyttävät rinnakkain kulkiessaan koko murskeettoman alueen. Turhaa hommaa tällainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rullaluistimilla voi luistella kastellissa joen rantaa pitkin
pääsee emännänpolulta poikkimaantien-sillalle asti.
Rullaluistimet ei ole katujen varsi teille eikä jalkakäytäville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin hieno homma, erinomaista! Tätä toimintaa tulee jatkaa. Rahaa tähän menee todella vähän, mutta turvallisuus lisääntyy moninkertaisesti ja säästää hyvin todennäköisesti monta miljoonaa kansantaloudelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuttaako tuo jotenkin liikennesääntöjä? Samanlainen ansa pyöräilijälle kuin korotettu suojatie keskellä pyörätietä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei Oulussa mitään supersuojateitä tarvita. Autoilijat on jo kyykytetty ja maan rakoon painettu, vaikka ovatkin kovia veronmaksajia, mutta siis viis. Jalkapalloilijat ja kännykkää suojateillä näpräävät pyöräilijät ajelevat ainakin keskustassa täysin omien halujensa ja mielijohteidensa mukaisesti, Supersuojatiet vain heitä kahlitsisivat. Ei sellaisiasia siis. Tulee psyykksisia ongelmia. Please.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos katselet miten ne autoilijat näpräävät kännyköitään ajon aikana, voisit yllättyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä tiedät mun pankkitilin vaikka siellä olis miljoonia enemmän kuin sinulla
Ajan pyörällä lyhyet alle 20km matkat ja autolla pidemmät.
Keskustaan menen aina pyörällä.
Teillä on autot pankin omistuksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohon Saariston-kadun ylittävään pyörätien jatkeeseen pitää saada jyrkät kivet poistettua kadun reunasta
siis Rautatien ja saaristonkadun valo-ohjatun pyörätien jatkeen kohdalle.
Tai autoille myös samallaisia korotuksia joka risteykseen,autolle muurata tiiliskivet katuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaapi tuossa kymppitonnissa olla jonkun matkaa ilmaa, tai joku voisi sanoa katetta. Tuo tekniikka ei maksa puoltakaan tuosta hinnasta vaikka olisi valotkin mukana. Niin tai näin, niin varmaan tulee sitten vimban päälle hyvää jälkea :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Säänkestävyys ja varmatoimisuus ovat vaatimuksina sieltä hintataulukon kalleimmasta päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa laittasivat vain päälysteet kuntoon. Ensin siellä missä kaavan mukaan pitäisi olla päällyste mutta onkin soratie ja sitten sinne missä on renkaanmentäviä railoja ja sitten korjatkaa ne montut ja töyssyt ja muut paikat. Sillä saadaan enemmän turvallisuutta ja parempia väyliä aikaan kuin imagovärillä sadalla metrillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jossain päin suomea muistini mukaan joskus kokeiltu ennenkin. Silloin oli polemiikkia liukkaudesta. Oli ilmeisesti maalattu jollain katumerkintämaalilla. Rouhe oletettavasti parempi. Punainen väri kummaksuttaa, jos ei ennen ole sellaista nähnyt, voip ihmetellä ja jotenkin mieltää varoitusväriksi. Liekö miten asetusten jne kanssa koko hommeli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisilta voikin odottaa näin epäloogista ratkaisua! Ei punaisella matolla ajella pyörillä, ne on tarkoitettu jalankulkijoille. Alakaapi tulla onnettomuuksia, kun sivistyneet eurooppalaiset turistit tulee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (179)

Uutisvirta

20:11
Pitääkö tavallisen suomalaisen nyt tehdä jotain tartunnan torjumiseksi ja epidemian ehkäisemiseksi – asiantuntijat antavat vain yhden tärkeän vinkin
20:11
Väistämisvelvollisuutta noudattamaton kuski törmäsi toiseen autoon Taivalkoskella – toista kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta
19:40
Jussi Eskola palaa viiden vuoden tauon jälkeen takaisin peliparketille ja Ynnin paitaan
19:30
Pirtusalakuljettajan lapsenlapsi Jarmo Impola ihmettelee, miksi aihe on arka vielä sata vuotta tapahtumien jälkeen – Kirjailija Tapio Koivukari seuraa romaanissaan pirtumiehen vaarallista elämää kieltolain Suomessa Tilaajille
19:11
Tämä tiedetään Suomen ensimmäisestä Wuhanin koronavirustapauksesta – 32-vuotias Kiinan kansalainen, altistuneita arviolta 15
19:00
Brexit pahentaa taas Belfastin jakoa – levottomuudet voivat kasvaa, mutta paikalliset eivät usko brittiarmeijan palaavan kaduille
18:00
Lauantaina nostetaan maljat Tullisalin kunniaksi – Areena Oulun seuraaja on kiillotettu avajaisiin lattiaa myöten Tilaajille
184
Tutkimus selvitti, miksi BMW- ja Audi-kuskit tuntuvat törttöilevän muita useammin – statusautojen omistajissa on keskivertoa enemmän itsekkäitä kuskeja
87
Pääministeri Sanna Marin luottaa, että 30 000 työpaikkaa syntyy syksyyn mennessä – "Sillä polulla ollaan"
75
Analyysi: Nyt on siirryttävä poseerauksesta tekoihin – työllisyystoimet tänään hallituksen pöydällä
71
Väyrynen harkitsee paluuta keskustan jäseneksi – Jos Väyrynen palaa, Kärnä harkitsee puolueesta eroamista ja oman "uuskekkoslaisen" eduskuntaryhmän perustamista
37
Maanpuolustustahto kääntyi hienoiseen nousuun – yli kaksi kolmesta puolustaisi maata aseellisesti aina, myös ylivoimaista vihollista vastaan
19
"Otamme kalastusvesiemme vallan takaisin" – Britannia alkaa säätää EU-ajan jälkeisiä lakeja
18
Arviointineuvosto kritisoi hallitusta: "Kulutusta pitäisi lisätä vasta, jos työllisyystavoite saavutetaan"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan keski- ja itäosassa sekä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi keskiyöstä alkaen maan pohjoisosassa sekä Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi tallouden pitää kasvaa koko ajan?

Palkat eivät nouse kuitenkaan suhdateiden mukaan, kuten viimekertaisen nousun alun ja tämän neuvottelun välillä. Nousu o... Lue lisää...
Kui se tuollaisen ny...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image