Oulu

Punainen väri, tutkat ja lepovihreä – tällaisia ovat Oulun uudet su­per­suo­ja­tiet

Alppilan supersuojatie saa punaisen värin vielä tässä kuussa. Pyörätie on leveä, eikä reitillä ole ajoa haittaavia korotuksia. KUVA: Vesa Kärki
Oulu 5.5.2018 9:49
Susanna Kemppainen

Oulun suojatieverkostoa uudistetaan lähikuukausien aikana.

Risteysalueiden suojateitä muutetaan niin sanotuiksi supersuojateiksi, jotka tunnistaa poikkeavasta ulkoasusta, rakenteesta ja tekniikasta.

Supersuojateillä pyöräilijät ja jalankulkijat ohjataan omalle kaistalleen eli ylittämään suojatie tietystä kohdasta. Pyöräilijöille varattu kaista on väriltään punainen.

Lisäksi risteysten katukiveykset on poistettu hankaloittamasta pyöräilyä.

Tähän saakka valo-ohjatuissa risteyksissä asfalttiin asennetut induktiosilmukat ovat tunnistaneet risteysalueelle saapuvan autoilijan ja vaihtaneet hänelle mahdollisuuksien mukaan vihreän valon. Lisäksi joissain risteyksissä myös pyöräilijät on tunnistettu induktiosilmukoilla. Liikennevalojärjestelmällä on yritetty jaksottaa valojen vaihtumista tasapuolisesti sekä autoilijoille että pyöräilijöille.

Jatkossa supersuojatiekohteisiin asennetaan tutkat, jotka tunnistavat sekä pyöräilijät että jalankulkijat.

Tavoitteena on se, että pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden ei tarvitsisi pysähtyä punaisiin valoihin vaan järjestelmä vaihtaa heille nopeammin vihreän valon tai pidentää sen palamisaikaa.

Osassa supersuojatieristeyksistä pystytään jatkossa näyttämään myös jalankulkijoille ja kävelijöille niin sanottua lepovihreää. Heille palaa vihreä valo vaikka tuntikausia, jos risteykseen ei saavu autoja.

Supersuojateitä on jo väriä vaille valmiina kolmessa kohteessa eli Alppilassa, Tuirassa ja yhdessä keskustan risteyksistä. Punaisen värin väylät saavat toukokuun aikana.

Talveen mennessä uusia supersuojateitä rakennetaan edelleen niin, että niitä on tänä vuonna käytössä yhteensä kymmenen. Ensi vuonna supersuojateitä saadaan viisi lisää.

Lue lisää 05.05.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (147)

Pyöräilijät eivät tunne liikennesääntöjä ja ajelevat ja parkaavat tästä eteenkin päin missä sattuu !
Kalevan kannattais julkaista säännöllisesti tietovisa tyyppisiä artikkeleita liikennesäännöistä ja eri liikennetilanteista.

Nämä pyörätiehömpötys tullee oululaisille veronmaksajille kalliiksi.

Tilanne paranee vasta, kun koko liikenne ja kaikki kulkumuodot Oulussa suunnitellaan samanaikaisesti !
Ammattitaitoinen suunnittelija ei ratko osa-alueite ennenkuin yleissuunnitelma ja tavoitteet ovat valmiita.

Mielestäni Liikennesuunnittelu on nyt vähän hakoteillä. Nyt suosikkiaiheita ovat pyöräily ja bussit.
Toivottavasti seuraava suosikki on elävä kaupunki ja hyvä saavutettavuus !

Kannattais kerran miettiä, mitä tapahtuisi, jos keskustasta kerättäisiin pois kaikki liikennemerkit ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"...eikä reitillä ole ajoa haittaavia korotuksia."

OHHHHOHH!!! Nyt rasti seinään! Ja iso!

Enhän minä näitä tämmösiä ole odottanut kuin vasta 30 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaan, käykääpä katsomassa sairaalarinteen tiellä suojatien varoitus valoja jalankulkijoista. Tosi fiksu ratkaisu, lisää tälläisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turhaan pyöräilijöille mitään tutkaa laittaa. Jos lähtee pyörällä liikenteeseen, niin silloin ei ole kiire mihinkään. Välillä ehtii punaisissakin puuskuttamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattais sitten "kiireisten" autoilijoittenkin hypätä pyörän satulaan. Loppuis se ainainen kiirehtiminen ja punaisia päin ajaminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja pyöräilijät muistaa sitten että ovat ajoneuvon kuljettajia ja väistämissäännöt haltuun ennekuin lähette soheltamaan tuonne liikenteeseen muita vaarantaen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörällä pääsee nopeammin perille kuin autolla Oulun keskustan tuntumassa muutaman kilometrin matkoilla. Kiireisillä ihmisillä ei siis ole aikaa autoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yritätkö sanoa, että autoille pitäisi saada vihreitä putkia ja keskustan pysäköintiä helpottaa? Olen samaa mieltä. Toisaalta nykytekniikalla liikenteen saisi sujuvaksi kaikille tienkäyttäjille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En yritä. Yksityisauton pitäisi tulla liikenteen prioriteeteissa heti kävelyn, joukkoliikenteen ja pyöräilyn jälkeen. Oulun keskustaa on suunniteltu liikaa autoilun ehdoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilijöillehän oulun keskusta on pyhitetty jalkakäytäviä myöten. Aamulla työmatkaliikenteen aikaan saa kaikista eniten varoa jalkakäytäviä ajavia pyöräilijöitä. Ihan hullua menoa! Poliisi seisoo parkissa ja katsoo kun fillarit vetää jalkakäytäviä nenän edestä, liekö aamukahvit ja donitsit kesken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lautakunnan Keski-Euroopan opintomatkoilla taisi olla mukavaa. Harmi, että Suomen talvi peittää maan 6kk. Silloin asfalttin värjätyt opasteet ovat turhia. Ensimmäisen talven aurauksen jäljlitä ei seuraavalle kesällekään paljoa jää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos miljoona hippiä kävelee 10 metrin välein edes takas, niin silloin on autoille punainen valo iäisyyden. Todistakaa teoriani vääräksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvasin jo otsikon lukiessani että nyt on kommenteissa märinää ja valitusta. Olipa mukava olla oikeassa 😁

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka palstalla on vakiomäärä myös niitä, jotka edes ymmärtäneet mistä puhutaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensi talvena kun maa jäätyy ja kaistamaalaukset peittyy lumella ja jäällä niin ruumisarkun myyjät kiittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oliskohan kätevämpää rakentaa silta kevyelleliikenteelle? Mitä järkeä on alkaa keksimään polkupyörää uudelleen, jos liikenteen voi kevyellä sillalla ohjata risteyksen yli ilman turhia kikkailuita. Kaikkien kannalta nopein ja ennen kaikkea turvallisin?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millä tavalla silta on nopeampi kuin automaattisesti vihreäksi vaihtuva liikennevalo? En ymmärrä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Super hyvä juttu, intelligenssia risteys. Mutta mun mielestä risteykset pitäs muuttaa kaikki sekaristeyksiksi ja niissä pitäs palaa ihan kaikille, kaikenvaralta, yhteisvihree niin että jokainen sais tulla ihan niiku itestä hyvältä tuntuu ja vaikka törmätä johonkuhun. Tietys ihan vaan sen takia että, kukkaan ei vaan loukkaantuis. Mutta ohan tuoki jo etteenpäin. Kallista tietysti mutta hyvvää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (147)

Uutisvirta

18:00
Lauantaina nostetaan maljat Tullisalin kunniaksi – Areena Oulun seuraaja on kiillotettu avajaisiin lattiaa myöten Tilaajille
17:57
Koneen suomalaista yrityshistoriaa tekevä kauppa entistä lähempänä – Esimerkit varoittavat: Saksassa luutiminen voi käydä kalliiksi ja mainehaitta syntyä äkisti
17:45
Suomessa varmistui ensimmäinen Wuhanin koronavirustartunta: Lapin keskussairaalassa oleva potilas on eristyksissä – oireilu alkoi sunnuntaina, kun potilas oli Saariselällä
17:38
THL: Lapin keskussairaalaan tuodulla kiinalaisnaisella on Wuhanin koronavirus
17:06
Auto osui kaiteeseen Pohjantiellä – yksi henkilö loukkaantui
16:59
Rotuaarin sulanapito reagoi säähän viiveellä – Autosaaren läheisyydessä testataan anturia, joka käyttää hyväkseen sääennustetta
16:07
Analyysi: Ollos huoleton, maanpuolustustahto on kääntynyt nousuun – Naiset halutaan mukaan, mutta mistä löytyy sopivia tehtäviä?
183
Tutkimus selvitti, miksi BMW- ja Audi-kuskit tuntuvat törttöilevän muita useammin – statusautojen omistajissa on keskivertoa enemmän itsekkäitä kuskeja
86
Pääministeri Sanna Marin luottaa, että 30 000 työpaikkaa syntyy syksyyn mennessä – "Sillä polulla ollaan"
75
Analyysi: Nyt on siirryttävä poseerauksesta tekoihin – työllisyystoimet tänään hallituksen pöydällä
56
Väyrynen harkitsee paluuta keskustan jäseneksi – Jos Väyrynen palaa, Kärnä harkitsee puolueesta eroamista ja oman "uuskekkoslaisen" eduskuntaryhmän perustamista
35
Maanpuolustustahto kääntyi hienoiseen nousuun – yli kaksi kolmesta puolustaisi maata aseellisesti aina, myös ylivoimaista vihollista vastaan
19
"Otamme kalastusvesiemme vallan takaisin" – Britannia alkaa säätää EU-ajan jälkeisiä lakeja
18
Arviointineuvosto kritisoi hallitusta: "Kulutusta pitäisi lisätä vasta, jos työllisyystavoite saavutetaan"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan keski- ja itäosassa sekä Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi keskiyöstä alkaen maan pohjoisosassa sekä Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi tallouden pitää kasvaa koko ajan?

Palkat eivät nouse kuitenkaan suhdateiden mukaan, kuten viimekertaisen nousun alun ja tämän neuvottelun välillä. Nousu o... Lue lisää...
Kui se tuollaisen ny...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image