Oulu

Porokello leviää kännyköihin kovaa vauhtia, sovellus vähentänyt selvästi porokolareita

Toissa kesänä käyttöön otettu Porokello-sovellus on vähentänyt porokolareiden määrää viime ja tänä vuonna. KUVA: Lapin ely-keskus / Porokello-projekti
Oulu 7.11.2017 21:17
Antti Ervasti

Porokello-sovellusta on ladattu yksityisautoilijoiden kännyköihin huimaa vauhtia tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä Porokello on noin 28 000 autoilijan kännykässä. Vain reilu kuukausi sitten luku oli puolet siitä. Käyttäjiä porokellolla on nyt arviolta 1 000–1 800 vuorokaudessa.

Porokello-sovellus on vähentänyt selvästi porokolareita, vaikka aivan tarkasti sen vaikutuksia ei pystytä mittaamaan. Silti se ei pysty estämään kaikkia onnettomuuksia, kuten nähtiin maanantaina kolarissa, jossa pakettiauto törmäsi porotokkaan, ja peräti 16 poroa menehtyi.

– Viime vuoden aikana, kun se oli pelkästään ammattiautoilijoiden käytössä, Porokellon ansiosta vältettiin useita satoja kolareita, kertoo Porokello-projektia vetävä Maria Timo-Huhtala Lapin ely-keskuksesta.

Timo-Huhtala sanoo, että koska tämän vuoden porokolaritilastot tulevat viiveellä vasta ensi vuoden puolella, vaikutusta ei vielä tarkasti pysty arvioimaan.

Tämän vuoden lokakuu ei ollut poikkeuksellisen alhainen porokolarivuosi esimerkiksi viime vuoden lokakuuhun verrattuna, jolloin olikin alhaisin luku vuosiin. Liukkauden tulo, sääsket ja sää vaikuttavat paljon porokolarien määrään.

– Koko vuoden porokolarimäärä on selvästi keskiarvojen alapuolella. Olen vakuuttunut siitä, että Porokello on vähentänyt porokolarien määrää tänäkin vuonna. Kuinka suuri osa mainitusta vähenemisestä on Porokellon ansiota, sitä en uskalla tulkita.

Lapin ely-keskuksen tekemässä kyselyssä 63 prosenttia 311 vastanneesta ammattiautoilijasta kertoi välttäneensä porokolarin Porokellon ansiosta.


Sovellus ei voi
mitenkään olla erehtymätön, ja negatiivistakin palautetta järjestelmästä on Timo-Huhtalan mukaan tullut. Toiminta perustuu ammattiautoilijoiden ilmoituksiin heidän tekemistään porohavainnosta teiden varsilla. Eläimet voivat juosta hyvinkin pian kauaskin havaintopaikasta.

– Se varoittaa korkeasta riskistä törmätä poroon eikä kerro poron paikkaa. Ihan täyttä turvaa autoilijalle siitä ei voi tulla koskaan, eikä siihen voi sataprosenttisesti nojata.

Erittäin suuri merkitys on Timo-Huhtalan mukaan myös sillä, että lähtiessään ajamaan ja pannessaan Porokellon päälle autoilijalla on asia heti mielessä, ja hän on normaalia valppaampana seuraamaan poroja.

Tällä hetkellä porokelloja on jaettu 1 000 ammattiautoilijalle, ja he antavat järjestelmään päivittäin 300–1 500 varoitusta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (44)

Liikun Oulu Inari välillä useaan ja poistin koko sovelluksen, ei siitä ole mitään hyötyä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sodankylä Rovaniemi välillä 7 hälytystä joista yksikään ei ollut aiheeton. Sodankylä Kittilä välillä poroja paljon tiellä ja tien vieressä mutta niistä ei tullut hälytystä. Siinä ei kai liiku ammattiautoilijoita jotka merkkaisivat porot. Niin Rovaniemen keskustassa tuli yksi hälytys :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuukausi sitten ajoin Rovaniemeltä Utsjoelle viisi kohtaamista porojen kanssa eikä yhtään hälytystä , rekkoja ja linja-autoja tuli kyllä vastaan aika tiheästi. Ei varmaan viitsitty ilmoittaa poroista. Viime viikolla ajoin Pudasjärven kautta Ouluun neljä hälytystä joista yhdessä poroja. Viimeisin hälytys Oulun keskustassa OYKS: n kohdalla ? Reissulla 3kohtaamista jolloin ei hälytystä. Lisäksi tuo sovellutus syö todella kovasti akun varausta. Ei oikein innosta enää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kännykkäversio todella mainoi ja toimii, mutta navigaattoriin laitettava versio on todella hankala asennettava V-Trafikista. Ei meinannu ensinnäkään löytyä netistä millään ja todella hankala päivittää Garminin ohjelmistoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä niin, voi olla ettei jatkossa enää nähdä kahdesti kuolleita poroja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin autoilijoille pikku hiljaa sovellus kerrallaan syötetään ministeri Bernerin ideaa liikenteen seurannasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tässä oletus, että kaikiilla olisi PAKKO olla porokello. Eilen ajelin Pudasjärveltä Puolangalle. Oli kymmenenien kilometrien pätkiä, että poroja oli melkein jatkuvasi ja ne liikkuivat koko ajan. Tuo on tilanne jossa mikään ihmisen aktivoima porokello ei voi toimia millään, koska porot liikkuu nyt koko ajan. Lisäksi kun ihminen aktivoi sen kilkattimen, niin kuka kuittaa sen pois päältä - ei ehkä kukaan.
En pysty millään uskomaan tämän vempaimen tulevaisuuteen, vaikka tässä elvistellään aivan selvästi veronmaksajien rahoilla.
Poroasiakin ratkeaa uuden autoteknologian myötä, kun autokameroihin saadaan (otetaan käyttöön) lämpö- ja liiketunnistimet, jotka tarkkailevat ympäristöä suhteessa auton liikkumiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei näin lyhyellä kokeiluajalla voi sanoa että porokellon vuoksi olis kolarit vähentynyt,syy taitaa olla ettei ole ollut liukkaita joten ei ole ollut suolaa tiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Latasin sovelluksen puhelimeeni niin heti ensimmäisellä käyttökerralla tiellä 78 antoi kaksi hälytystä ja poroja oli molemmissa kohteissa.
Sitten on tieosuuksia, joissa on poroja jatkuvasti, mutta sovelluksesta ei ole sanottavaa hyötyä, koska vain ammattiautoilijat voivat tehdä merkinnän ja näillä teillä liikennöivät vähemmän, kuten seututie 942, (Ranua - Juotasniemi).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa Nämä rekat ajaa vain Kuusamon ja Oulun väliä kun ei porokello hälytä muualla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joka häipyisi muutaman tunnin sisään... Ei tarvisi keksiä pyörää uudestaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko joku käydä tekemässä kansalaisaloitteen poronhoitolain muuttamisesta siten, että vapaa porojen laidunnusoikeus säilyisi vain Saamelaisalueilla ja muualla porot tulisi pitää aitauksissa ympäri vuoden. Kannattaisin tätä aloitetta heti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Latasin sovelluksen heti sen ilmestyttyä meille tavan tallaajille kun oltiin lähdössä pohjoiseen lomalle. Kyllähän se pilpatti pariin otteeseen mutta ne olivat kaikki paikkoja joissa ns.tottuneet pohjoisen kulkijat tietävät jo entuudestaan että siellä on lähes aina poroja liikkeellä. Että sinällään meille se on aika turha kapistus kun tietää jo etukäteen ne todennäköisimmät vaaran paikat ja esimerkiksi Inarin pohjoispuolella ei ollut yhtäkään täppää vaikka sielläkin niitä elukoita liikkuu. Summa summarum: varmasti hyödyllinen ja auttaa sellaisia jotka käyvät kerran kahteen vuoteen pohjoisessa. Nostaa autoilijoiden valppaustasoa mutta paikallisille ja tottuneille poronhoitoalueen matkaajille melko hyödytön kapistus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omaa tuotetta tässä mainostetaan mutu-tuntumalla. Koska ei ole vielä tutkittua tietoa siitä, että onko onnettomuudet vähentyneet sovelluksen myötä, ei pitäisi esittää muuta mediassa.

”Erittäin suuri merkitys on Timo-Huhtalan mukaan myös sillä, että lähtiessään ajamaan ja pannessaan Porokellon päälle autoilijalla on asia heti mielessä, ja hän on normaalia valppaampana seuraamaan poroja.”

Mielestäni asia on juuri päinvastoin, porokello päällä kuski unohtaa kokonaan porojen havainnoinnin, kun luottaa vaan sen kellon hälytykseen. Vastaava asia, kun lähdet autolla ajamaan ja siinä on toiminnassa ajonvakautusjärjestelmä, niin kuski luottaa sen toimivan joka tilanteessa, mutta unohdat tarkkailla tien liukkautta sen varjolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi kun porokello ei kilikattasi koskaan..porot olisivat aidattu kuin yleensäkin kotieläimet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Latasin sovelluksen syksyllä puhelimeen. Lapin reissulla pari kertaa hälyytti mutta eipä näkynyt poroja, parikertaa näkyi poroja tienvierellä mutta silloin sovellus oli hiljaa. Elikkä onnistumis prosentti ei kovin korkea omalla kohdalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama täällä. Onnistumisprosentti omalla kohdalla on vielä 0%. Ilmeisesti noita autoja joilla voi ilmoittaa poroista on vielä liian vähän.
Paras ratkaisu niin liikenneturvallisuuden kuin myös petovahinkojen estämisen kannalta olisi laittaa porot aitauksiin ympärivuotisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (44)

Uutisvirta

21:09
Vaatiiko perustuslakivaliokunta sote-ilmoitusta EU:lle vai ei? Pontta ei tehty, mutta sanamuoto sitä suosii, arvioi professori
20:48
Vihiluodon kyläyhdistyksen ylläpitämä hiihtolatu ja retkiluistelureitti ovat taas käytössä – jään kunnossa on vielä toivomisen varaa
20:22
Pitkä elämä täynnä valokuvia ja tarinoita – Caj Bremer melkein itki nähdessään kuvansa ensimmäisen kerran hyvällä paperilla
20:21
Koripallon suurin lupaus loukkaantui Obaman silmien edessä – urheiluvälinejätti Nike lupasi selvittää tuotteensa pettämisen
19:26
Professori: Eduskunta ehtii käsitellä sote-uudistuksen lähiviikkoina, jos tahtoa löytyy – Yksi muutos voi kuitenkin vaatia poliitikoilta joustoa
19:08
Ministeri Annika Saarikko: " Olen toiveikas, sote-uudistuksen läpivienti on mahdollista vaalikaudella"
19:02
Suomen hiihtomaajoukkueen huoltopäällikkö Aki Hukka on väsymätön suksimestari, jonka rekassa on satoja pareja suksia Tilaajille
129
Uusi ennuste: Oulun seudun väestönkasvu taittuu ja muuttotappio iskee, Oulussa on parikymmenen vuoden päästä lähes 218 000 asukasta
56
Tutkijan mukaan eläin jää ruoantuotannossa näkymättömäksi – "Monet lapset ja aikuisetkin ovat tietämättömiä maidon- ja lihatuotannon todellisuudesta"
41
Autoilijat rysäyttäneet jo vuosia portaisiin Autorannan tuntumassa, jalankulkijoiden reitti hämää – "Miksei portaissa ole mitään estettä?"
34
Maailman suurin perinteinen purjelaiva vierailee Raahessa heinäkuussa – aluksen pituus 118 metriä
30
Media vaikuttaa siihen, miten yleisö suhtautuu kaivostoimintaan, kertoo Oulussa tarkastettava väitöskirja – "Ei edes haluttu kuunnella kriittisiä puheenvuoroja"
30
Halla-aho: Enemmistö suomalaisista ei halua maksaa ilmastotalkoista sitä hintaa, mitä muut puolueet vaativat
29
Flunssapöpö iski nyt Jussi Jokiseen, Lasu ja Koblizek pelikunnossa – Kärpät pelaa viikonvaihteessa Itä-Suomessa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi yöllä ja aamulla Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa jäätävän vesisateen, lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia jäätävän vesisateen, lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia jalkakäytävät ovat aamuyöstä alkaen erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

269 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vaalit kuin karnevaalit – jakojuhlat ennen paastoa

Ennen eläkemaksut eivät siis vaikuttaneet mihinkään? Urhoolliset yrittäjät ovat tilittäneet 18% eläkemaksuja jo vuodesta... Lue lisää...
No lol

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image