Oulu

Polkupyörän kuljetus Oulun jouk­ko­lii­ken­tees­sä muutetaan maksulliseksi – perusteluina tilanahtaus ja kau­pun­ki­pyö­rät, joka bus­sin­vaih­dos­ta peritään uusi maksu

Polkupyörien kuljettaminen Oulun joukkoliikenteen linja-autoissa muuttuu maksulliseksi kesäkuun alussa. Arkistokuva. KUVA: Maiju Torvinen
Oulu 13.5.2019 20:24 | Päivitetty 14.5.2019 10:44
Antti Pasanen

Polkupyörien kuljettaminen Oulun joukkoliikenteen linja-autoissa muuttuu maksulliseksi kesäkuun alussa.

Ilmaisen kuljetuksen lopettamisesta on päättänyt kaupungin joukkoliikennejaosto.

Polkupyöristä peritään 3. kesäkuuta alkaen linja-autossa erillinen kahden euron maksu. Se pitää toistaiseksi suorittaa käteisellä.

Polkupyörän kuljetusmaksuun ei sisälly vaihto-oikeutta. Se tarkoittaa, että jos vaihtaa matkansa aikana linja-autoa, jokaisessa autossa on maksettava kaksi euroa pyörän kuskauksesta.

Kaupungin mukaan polkupyörien kuljetusmaksua voidaan soveltaa myös suurikokoisiin potkupyöriin ja muihin vastaaviin kulkuneuvoihin.

Pienet taitettavat, kuljetuspussiin pakatut polkupyörät, alle 7-vuotiaiden lasten polkupyörät sekä pienet potkulaudat ja vastaavat ajopelit voi jatkossakin kuljettaa bussissa maksutta.

Polkupyörien kuljettaminen Oulun joukkoliikenteen vuoroissa on ollut maksutonta kesästä 2014 alkaen.

Maksulle useita perusteluita

Joukkoliikennejaoston asiaa koskevassa esityslistan kohdassa maksullisuuden tuloa perustellaan useilla syillä.

– Polkupyöriä kuljetetaan runsaasti etenkin kesäaikana. Ruuhka-aikoina polkupyörille, lastenvaunuille sekä apuvälineille varattu tila käy usein ahtaaksi, eivätkä kaikki halukkaat sovi linja-auton kyytiin, tekstissä sanotaan.

Ratkaisuun on vaikuttanut myös alkavana kesänä käyttöön otettava Oulun kaupunkipyöräjärjestelmä, joka esityksen mukaan "mahdollistaa polkupyörän sujuvan käytön etenkin joukkoliikenteen A-vyöhykkeen alueella, vaikka käytettävissä ei olisi omaa polkupyörää. Lisäksi Oulun kaupunki ja ympäryskunnat toteuttavat yhteistyössä ely-keskuksen kanssa uusia pyörätelineitä ja pyöräkatoksia lukuisille linja-autopysäkeille. Toteutus ajoittuu kesälle 2019 ja toimenpiteellä parannetaan pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhteiskäyttömahdollisuudet Oulun seudulle laajasti."

Näiden syiden takia kaupunki katsoo, että tarve pyörien maksuttomalle kuljettamiselle joukkoliikenteessä ei ole jatkossa enää yhtä suuri kuin ennen.

Lisämaksun arvioidaan vähentävän kaupunkilaisten intoa kuljetella omia pyöriään busseissa, sillä esityksessä todetaan muutoksen vapauttavan bussien kuljetustilat "paremmin lastenvaunujen sekä liikkumisen apuvälineiden kanssa matkustavien henkilöiden käyttöön."

– Kyllä näin on tarkoitus, myöntää joukkoliikennepäällikkö Edwin 't Lam.

Hänen mukaansa muutoksen taustalla on myös matkustajien palaute.

– Samassa tilassa voi olla ahtaasti pyörä ja lastenvaunut ja on kysytty, onko se turvallista enää.

Kaupungilla ei ole tietoa siitä, paljonko pyöriä on kuljetettu vuosittain busseissa. 't Lam mukaan asiaa ei ole Oulussa seurattu, koska pyörien mukaanotto on ollut ilmaista.

Uudelle lisämaksulle ei Edwin 't Lamin mukaan ole määritetty tai arvioitu mitään tuotto-odotusta.

– Se mitä kertyy, käytetään joukkoliikenteen ostamiseen kaupungille.

Juttua korjattu 14.5. kello 10.44. Edwin 't Lamin nimen kirjoitusasu korjattu.

Kaupungin ohjeet polkupyörän kuljetukseen busseissa

Polkupyörän saa ottaa bussiin, jos niille varattu tila on vapaana.

Pyörää kuljettavan on pidettävä pyörästä kiinni ja huolehdittava, ettei pyörä pääse liikkumaan tai kaatumaan, eikä siitä aiheudu haittaa tai vaaraa muille matkustajille tai kalustolle.

Pyörä pitää asettaa sille varattuun tilaan niin, että kaikki pääsevät liikkumaan bussissa ja poistumaan bussista turvallisesti.

Kuljettajan ei tarvitse ottaa polkupyörää kyytiin ruuhka-aikana tai jos niille varattu tila on täynnä.

Polkupyörien ja muiden isokokoisten tavaroiden ottamisesta bussiin päättää kuljettaja tilanteen mukaan. 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (178)

Eihän tässä pyöriä kielletä vaan taittuvan pyörän voi kuljettaa veloituksetta. Normaali pyörä vie ainakin kaksi asiakaspaikkaa niin 2 euroa halpa taksa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös noille koululaisille ja pienten lasten kuljettajille ja vaunuille voitaisi järjestää omia minibusseja liikenteeseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö saanut julkaista kirjoitusta siitä, mitä on matkustaa nokka kiinni tuulilasissa täydessä bussissa? Saako viestin julkaista vasta sitten, kun nokka on läpi lasin täydessä ruuhkabussissa. Halvempi lippu jos istumapaikkaa ei ruuhka-aikaan löydy!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pk-seudulla ei saa tuoda pyörää (edes maksua vastaan) bussiin tai ratikkaan. Metroon ja lähijunaan saa maksutta (paitsi ei ruuhka-aikoina mutta siitä ei olla niin tarkkoja). On erittäin hyvä sääntö koska ei usein kaikki vaunuja kuljettavatkaan mahdu busseihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähijunaan pääkaupunkiseudulla saat tuoda aina polkupyörän, koska sitä varten on oma osasto eikä ole väliä onko ruuhka.
Metrossa kehoitetaan välttämään polkupyörän kuljetusta ruuhka aikaan, mutta sekään ei ole kiellettyä.
Kokoontaitettavalla pyörällä ei ole mitään rajoitteita eli saa kuljettaa kaikissa kuljetusvälineissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussahan on pyöräteitä joilla ajaa. Sitä ihmettelen, että miksi muutamat sukkahousukaverit ajavat autoille tarkoitetuilla teillä, pyörätiet ovat vieressä? Nopeusero muihin on ontuva selitys. Esim. Saarelassa tiistaina pari hemmoa liikennevaloissa autojen seassa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa voi kysyä pyörätiellä ajavilta autoilijoilta? Miksi he oikaisevat pyöräteitä pitkin sinne kotiovelle, jos pitää kiertää 100 metriä tietä pitkin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ouluun pitäisi saada kaupungin kustantamat sähkö-potkulaudat, niitä on jo monessa kehittyneessä suurkaupungissa, tuskin kaupungin johto haluaa jäädä kehityksestä jälkeen. Ne on helppo viedä bussiin, eikä kanssamatkustajat pahoita mieltään. Aluksi voisi riittää noin 800 potkulautaa ja 50 latauspistettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyis kehitellä uudenlainen linja-auto jossa voisi sijaita turvallinen polkupyöriensäilytys, Pitkänmatkan busseissahan on laukkujen säilytystila, niin niiden vastapuolelle voisi aivan hyvin kehitellä seinään kiinnitettävät pyörien kiinnitysjärjestelmät, joka lukitseisi pyörän kummastakin renkaasta siihen seinään kiinni kuskin automaattisesta kiinnitysjärjestelmästä käsin. Sitten pitäsi pyörän kohdalla olla painallin kun matkustaja sitä painaa niin seuraavalla pysäkillä sitten sen matkustajan pyörän lukkojärjestelmä avautuisi automaattisesti.
Tai miksi ruuhka-aikana ei kulje erikseen bussi missä matkustajat vain kasseineen ja toinen perässä johon matkustajat joilla polkupyörä, lastenvaunut/kärryt, rollaattorit, rullatuolit, avustajat, avustajakoirat. ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohan olisi loistava ehdotus. Bussin hinta tosin pikkuisen pompsahtaisi ja pyörän kuljetushinta olisi arviolta 2x matkustajan hinta. Toki jos joutuisi liikennöimään vajaalla kapasiteetilla, voisi hinta vielä hiukan nousta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Syrjemmästä kouluun lähtevä nuori pystynyt tähän asti ajamaan bussilla pysäkille, ja jäätyään bussista siirtymään matkan keskustasta omalle koululle. Bussiyhteydet ei kauempaa mene aina suoraan kohteen viereen,joten pyörällä voi taittaa osan matkaa. Näin ollen nuorelle riittänyt 50 euron bussikortti kuukautta kohti. Nyt tulisi sitten päivää kohti vähintään 4epäivässä lisämaksu bussimatkoihin = viikossa 20euroa= 80euroa kuukaudessa. Eli kuukauden aikana kouluun kulkeminen maksaakin ensisyksynä 130euroa! Näinkö on tarkoitus? Kyllä kaupunki tekee välistä niin hulluja päätöksiä. Sivummalla linjoilla ei ole ollut ruuhkaa, nuori tienny että joutuu väistämään muita jos ruuhkaa bussissa. Minusta kaupunki tekee nyt ison virheen. Kokonaisuutta ei oo tarkasteltu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokonaisuus=sinun lapsesi kulkemiset? Eikö voi kävellä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Linja-autojen on palveltava matkustajiaan ja siihen kuuluu myös matkustajan mukana kulkevat tavarat mitä kulloinkin tarvii määränpäässä. Joukkoliikennettä on toitotettu hyvänä liikkumismuotona mutta ei täytä edes matkustajien tarpeita kuin hitusen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ottaa päästä..älytöntä..just muutettu kaukovainiolle ja ajattelin,että hyvät yhteydet ja voi ottaa pyörän..molemmilla kk lippu ja nyt pitää alkaa maksaan ekstraa ja vielä vaihdossa toiset extraa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polkupyörä ulokkeineen on vaarallinen kanssamatkustajille onnettomuustilanteissa. Polkupyörä pitäisi vähintään sitoa kiinni luotettavasti kaiteisiin tms.

Selvä sääntö olisi, ettei mitään kulkuvälineitä saisi kuljettaa matkustamossa mihinkään hintaan, sitä varten ovat taksit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos joukkoliikenteen turvin pitää tässä maassa kulkea niin se tarkoittaa myös sitä että pyörät lastenvaunut potkulaudat luistimet matkalaukut lapsiperheen ruoka ja kauppakassit talvisin sukset, luistimet pilkkivarusteet telttoineen ja kaikki mitä ihminen tarvii matkallaan on joukkoliikenteen linja-auto sekä raideliikenteen sopeuduttava ja tarjottava sopivat kalusto siihen. Ei lypsämistä eikä ehtoja saa asettaa ihmisten vapaalle liikkumiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polkupyörästä pitäisi periä tilan viemä hinta. Jos se vie yhden ihmisen tilan bussista, pitäisi hinta olla yhden matkustajan lisähinta jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (178)

Uutisvirta

18:00
Kuvagalleria: Nelivuotiselta tauolta palannut 22-Pistepirkko hurmasi yleisönsä Oulussa
18:00
107-vuotias Dagny Carlsson kirjoittaa blogia, koska ei halua pysähtyä: "Ei pidä uskoa, kun muut sanovat, ettei tuo sovi vanhoille ihmisille"
18:00
Arvio: 22-Pistepirkon zombie palasi Ouluun – loppuunmyyty paluukeikka oli odotettu tapaus bändin tahdissa nuoruutensa viettäneille ja uuden sukupolven faneille, katso keskiviikon keikka Tilaajille
17:31
Kolumni: Kun pääministeri lupasi pelastaa Paavo Posteljoonin, on hänen pelastettava ensi keväänä myös Sari Sairaanhoitaja
16:51
Suomi ei saa rangaistusta "pitch invasionista" – UEFA armahti kannattajien kentälle ryntäyksen, joka johtui historiallisesta miesten EM-kisapaikasta
16:50
Yle: Rami Hietaniemen painiura päättyy itsenäisyyspäivän Ruotsi-otteluun –  "Se on vähän niin kuin yhden elämän hautaisi"
16:34
Pääministeri Antti Rinne: Työehtoshoppailun kitkeminen työryhmiin – "Tietenkin tämä on työmarkkinatoimijoiden asia"
56
"Siihen loppui kasvilihan tarina" – Poutun käyttämä termi joutui pannaan, päätöksestä isot kulut ja toimitusjohtajalta kova purkaus
54
"Haastava, haastava" – Postilakon selvitysryhmällä on edessä hikinen viikonloppu, sillä maanantaina voi rysähtää tukilakkojen suma
33
Pääministeri Rinne: Postin pakettilajittelijoiden työehdot turvataan ja työehtoshoppailu loppuu
32
Oulun poliisi muuttaa suurilta osin Linnanmaalle – keskustaan tila asiakaspalvelulle, putkat pysyvät vielä Haukiputaalla
14
Rekat seisovat terminaaleissa ja jotkin aluksetkin satamissa – postilakon tukitoimet vaikuttavat varsinkin Pohjoismaiden ja Länsi-Euroopan liikenteeseen
13
Haapavedeltä lähtöisin oleva sketsiryhmä tekee paluun Yle Areenassa – Justimus lyö ronskisti sovinnaisuuden yli
13
Telian matkapuhelinverkossa perjantaina laajoja häiriöitä – ongelmat saatiin korjattua ennen viittä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

193 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Mistähän johtuu kaunasi oikeasti ay-liikettä kohtaan? Olet työnantaja joka on määrätty lakituvassa maksamaan lain mukais... Lue lisää...
tämä on jo vainoamis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.11.

Fingerpori

22.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image