Oulu

Pohjoisen kaup­pa­ka­ma­rit: Rau­ta­tie­lii­ken­teen kehittäminen on kesken Pohjois-Suomen näkökulmasta

KUVA: Moilanen Jukka-Pekka
Oulu 21.1.2020 9:30
Heidi Peltonen

Lapin ja Oulun kauppakamarit ovat huolissaan siitä, että Pohjois-Suomi on jäämässä rautatien kehittämissuunnitelmissa sivuraiteille. 

Ensimmäisenä toimenpiteenä Oulun kauppakamari ja Lapin kauppakamari esittävät Liikenne- ja viestintäministeriön ja Valtiovarainministeriön järjestävän suunnittelurahoituksen Väylävirastolle pohjoisen ratahankkeiden suunnittelun käynnistämiseksi.

Pohjoisen kauppakamarien mukaan Ylivieskan ja Oulun välisen radan kehittäminen kaksoisraiteeksi pitäisi olla prioriteettilistan kärjessä yhdessä Laurilan ja Tornion välisen rataosuuden sähköistämisen kanssa. 

Kauppakamarien mukaan pohjoisen raideliikenteen kehittämiselle lisäävät painetta muun muassa alueen suurhankkeet metsä- ja kaivannaisteollisuudessa. Myös matkailun vahva kasvu lisää painetta raideliikenteen kehittämiseen.

– Pohjois-Suomen osalta kehitystyö on polkenut pitkään paikallaan. Onko Suomi-radan kehittäminen pohjoiseen saakka hallituksen suunnittelussa? Hukkuvatko pohjoisen kehittämiskohteet etelän kasvukolmion ’hankeaaltoon’ ja kehittäminen yltää Suomi-radan osalta vain Tampereen ratapihalle, Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen kysyy. 

Kauppakamarien mukaan pohjoisen ratayhteyksien kehittämisessä on kysymys ennen kaikkea nopeudesta sekä sujuvuudesta, eikä nopeuden nosto ole mahdollista Oulun ja Seinäjoen välillä ilman kaksoisraidetta. 

– Pohjoisen kauppakamarien mukaan Pohjois-Suomen näkökulmasta Suomi-radan kehittäminen on kesken ja elinkeinoelämän investoinnit, tavaraliikenne, matkailun kasvu ja kasvussa oleva henkilöliikenne edellyttävät työn loppuun viemistä, Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Oulussa voitaisiin tehdä valmisteluja mahdollisesti kasvavaa junaliikennettä varten = radan itäpuolelle paljon nykyistä enemmän kiekkoparkkitilaa junille ja linja-autoille ihmisiä omilla autoillaan kuljettavia perheenjäseniä varten. Eikä kadunvarsipysäköintiä turvallisempi paikka takselleikkaan olisi pahitteeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuta ei tarvitse kehittää kuin että junat kulkisivat aikataulujen mukaan. Junien kulkuun ei nykyisellään ole luottamista jos esim.aikoo lentää Helsingistä maailmalle ja käyttäisi junaa pohjoisesta HKi-Vantaan lentokentälle menoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjoisen väkimäärä laskee rajusti työikäisen väestön keskittyessä Helsinki-Turku-Tampere-kolmioon. Kauppakamarit pohjoisesta voi sulkea rauhassa yksi toisensa perään. Ei turhia investointeja tyhjenevään pohjoiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä mennään jo maksiminopeutta mitä tällä kalustolla pystyy ja se riittää vallan mainiosti tänne routaisen maan rautateille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mennä lähellekään maksiminopeutta Ylivieskasta pohjoiseen ja siitäkin etelään päin ainoastaan paikoin. IC-junien huippunopeus on 200 km/h ja Pendolinon 220 km/h.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihin näitä nykyisiä luotijunia tarvitaan kun kulkevat vai 20km/h normijunia nopeammin.

Asemia voi jättää väliin myös
IC junat ja ns luotijunia voi
käyttää Oulun ja Seinäjoen
välillä poimimassa ja
päinvastoin väliasemien
matkustajat, kuin lättähatut
konsanaan ennen muinoin.

Kehitys on valtava siitä kun
vielä höyryveturin vetämällä puurakenteisella yöjunalla
mentiin Helsinkiin, eikä siitä ole kuin vajaat puolivuosisataa.

Lentämistä voi vähentää ja
alkaa verottamaan ja lopettaa vähennysoikeus kokonaan verotuksessa.

Rautateiden tärkeyttä
kansanedustajat voi osoittaa
esimerkillään ja siirtyä
rautateiden käyttäjien
joukkoon.

Tyhjien junapenkkien
kuljettaminen suomen halki ja poikki edestakaisin on taloudellisesti
kannattamatonta, laatuun
kannattaa kiinnittää
huomiota enemmän kuin
määrään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan sama laulu löytyy Savon sanomista. Itä-Suomi on jäämässä rautatien kehittämissuunnitelmissa sivuraiteille jne ....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neljän tunnin junan välillä Helsinki-Oulu tulisi olla valtakunnan ehdoton ykkönen liikennehankkeissa. Kakkosena tulee radan jatkaminen Rovaniemeltä Sodankylään. Tämä puolestaan mahdollistaisi malmiradan välille Sokli-Sodankylä. Tunnin junat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle ovat täysiä hukkainvestointeja. Samaan sarjaan menevät Tallinna-tunneli ja luotijuna Helsinki-Moskova.

Ratahankkeiden rahoittamiseksi valtion omistuksia pörssissä voitaisiin myydä. Valtion tehtävä ei ole omistaa pörssiosakkeita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapin ratojen rakentaminen riippuu ihan siitä, miten kaivoksia rakennetaan ja mitä ne tarvitsevat. Jotenkin kuulostaa siltä, että kaivosbuumi on heikkenemässä, mutta ei heitetä vielä toivoa.

Luotijuna Helsingistä Moskovaan on loistoidea, kunhan venäläiset maksavat osuuden Nuijamaalta Moskovaan. Tosin Moskova-Pietari rakennetaan joka tapauksessa suomalaisia kuulematta ja maksua pyytämättä. Suomi voi hieman nopeuttaa Lahti-Vaalimaa osuutta ja myöhemmin rakentaa uuden radan Vantaalta valtakunnanrajalle, kun venäläiset rakentavat samalla uuden radan rajalta Viipurinlahden ali Pietariin.

Tallinna-tunneli on taas taloudellisesti pähkähullu ajatus.

Huomattakoon, että mikään mikään megahanke (Tallinna-tunneli, Venäjän luotijuna, Jäämerirata, Pisara y.m.) ei tuo tavoittelemaansa hyötyä, ellei valtakunnan rataverkostoa ensin panna oikeasti kuntoon, koska muuten lisääntyvä junamäärä tukkisi sen kokonaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menisin mieluummin junalla reissut helsinkiin, mutta ei jaksa sitä istumista. Lentäen nopeampi, mutta vaivalloisempi (matka oulunsaloon jne).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun ja Helsingin välillä on lentoliikenteessä noin miljoona matkustajaa vuodessa eli noin 3 000 matkustajaa päivässä. Jos puoletkaan näistä matkustajista siirtyisi junaan, syntyisi Oulu-Helsinki välille kysyntään kolmen täyden junan verran. Myös Tampereella, Seinäjoella ja muualla etelässä pitäisi ymmärtää, että lisääntyneet junavuorot parantaisivat yhteyksiä koko pääradan varrella, vaikka nopeuttaminen toteutettaisiin pääasiassa Oulu-Ylivieska välillä. Mitä enemmän junassa on matkustajia, sen pienemmät ovat yksikkökustannukset ja sitä halvemmalla junalippuja voidaan myydä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on niin, että mitä sujuvammin pohjoisen yhteydet pelaavat, sitä täsmällisemmin juna kulkee eli sitä vähemmän siitä tulee häiriötä etelän liikenteelle.

Eteläiset kun perustelevat omia hankkeitaan pohjolaisille, että pohjanjunat kulkevat täsmällisemmin, kun etelään rakennetaan tunneleita lähiliikenteelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä olet aivan oikeassa, mutta jostain syystä kyseiset perustelut ovat sallittuja ainoastaan puhuttaessa etelän raidehankkeista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotta lentomatkustajia houkuttaisi oikeasti siirtyminen junaan tulisi matka-ajan Helsinkiin olla 3,5 tuntia tai alle. Tämä on edellytys myös sille että aamulla 9-10 alkaviin koulutuksiin/kokouksiin voisi edes ajatella menevänsä junalla saman päivän aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monelle liikematkustajalle nopeus on ensiarvoisen tärkeää, mutta miljoonaan lentomatkustajaan mahtuu paljon vapaa-ajan matkustajia, joille nopeus ei ole tärkeintä. Junassa on myös paljon helpompi tehdä töitä kuin lentokoneessa, joten nopeammilla junayhteyksillä Helsinkiin matkustus lisääntyisi huomattavasti.

Onhan se nähty jo viime vuosina kuinka paljon junamatkustus on kasvanut Oulun ja Helsingin välillä, vaikka lentokoneella pääsee paljon nopeammin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Läheskään kaikki eivät mene Helsinkiin, vaan jonnekin muualle Suomeen, minne ei lentokoneella edes pääse. Nopea juna palvelisi näitä maan sisäisiä yhteyksiä, kun vielä koko verkosto toimisi hyvin. Yksiraiteisuuden vuoksi siinä on vaan systemaattista häiriötä ja hurjan paljon ilmaa aikatauluissa ihan vaan varmuuden vuoksi.

Toisaalta on niitä, jotka menevät Vantaalle ja jatkavat ei-Finnairilla eteenpäin. Finnair kun ei kaikkialle lennä ja jonnekin pääsee paljon halvemmin toisella yhtiöllä. Norskista ei ole paljon apua. Finnairilla eteenpäin lentäville juna ei ole vaihtoehto juuri missään olosuhteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toisaalta jos ei halua herätä aamuviideltä lentokoneelle, voi valita yöjunan, joka lähtee Oulusta siinä puolen yön korvilla. Sopii noihin klo 9 kokouksiin, ja ehtii aamupalalle ja valmistautumaan ennen kokousta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yöjunassa vaan uni jää melkoisen pätkäiseksi eikä vireystila todellakaan parhaimmillaan. Lisäksi makuupaikat hinnoiteltu niin kalliiksi että lentäminenkin halvempaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:33
Liigan ärsyttävimmäksi äänestetty ketju jälleen kasassa – ainoastaan ykkösnyrkki säilyi ennallaan Mannerin muokatessa hyökkäysvitjoja JYP-peliin
12:28
Maustetytöt saivat kultalevynsä Tavastialla – vaalalaistaustaisen kaksikon debyyttilevy ylitti kultalevyrajan
12:11
Yhdysvallat kirjoittamassa sopimusta Afganistanin sodan lopettamiseksi – Ulkoministeri Pompeo saapui Qatariin, jossa ovat myös Talebanin edustajat
12:11
Näyttelijä Timo Reinikan Andrén herkkä kaari isä pieneksi – Oulun teatteri tarttui tärkeään ja hienoon näytelmään, joka puhuttelee ympäri maailmaa Tilaajille
11:34
Ostitko tältä mieheltä television, pyykkikoneen tai puhelimen? Lauri Ylipaavalniemi on tehnyt kauppaa lähes 60 vuotta ja innostuu yhä asiakkaasta, joka sanoo ei Tilaajille
11:18
PS-nuoret kaatoivat emopuolueen ajaman sääntömuutoksen – Halla-aho: Puoluehallitus ratkaisee, mitä tehdään
10:22
Koronavirus leviää uusiin maihin – epidemiapesäkkeet kasvavat Kiinan ulkopuolella ja talouselämä kärsii
64
Minua hävettää tunnustaa olevani oululainen eli kaupungista, jossa puistometsästä tehdään peltoa, jonka tarve on kyseenalainen Lukijalta
52
Sisäministeri Maria Ohisalo: Suomi on nyt varautunut paremmin turvapaikanhakijoihin kuin vuonna 2015
25
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
15
Selvitys ehdottaa Suomeen vesiveroja, tavoitteena käytön tehostaminen – suurimpia maksajia olisivat metsäteollisuus ja ydinvoimalat
9
Vanhoista käsityötaidoista on hyötyä vielä tänäkin päivänä – "Käsityöihminen ei ole koskaan työtön"
8
Koirien kiinnipitoaika alkaa sunnuntaina – lailla taataan rauha luonnoneläimille pesiä ja kasvattaa poikasia
8
HUSissa on varmistunut toinen koronavirustartunta – työikäinen nainen sai tartunnan Pohjois-Italiasta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Oletko kylmäpäinen sijoittaja?🤧🤒🥵

Ei näytä ainakaan puunkasvu hidastuvan coronataudista... Lue lisää...
Puu kasvaa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image