Oulu

Pohjois-Pohjanmaan maa­kun­ta­hal­li­tus: Hailuodon kiinteä yhteys välttämätön sääs­töin­ves­toin­ti

Hailuodon lautta. Arkistokuva. KUVA: Katja Lehto
Oulu 16.8.2017 11:01
Kaleva

Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallituksen mukaan Hailuodon silta on välttämätön säästöinvestointi valtiolle. Maakuntahallitus toteaa kannanotossaan, että Hailuodon kiinteä yhteys toisi vuodessa useiden miljoonien eurojen säästöt.

– Nykyiset lautat ovat tulossa tiensä päähän. Kiinteän yhteyden toteuttamisella voidaan säästää perusväylänpidon menoja lauttaliikenteessä, laitureiden kunnossapidossa ja väylän ruoppauskustannuksissa 7–8 miljoonaa euroa vuodessa, perustelee hankkeen tarpeellisuutta maakuntajohtaja Jussi Rämet.

Valtiovarainministeriön budjettiesitys ensi vuodelle ei sisällä Hailuodon kiinteää yhteyttä. Sen sijaan liikenne- ja viestintäministeriön esityksessä Hailuodon kiinteä yhteys on mukana.

Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallituksen mukaan Hailuodon kiinteän yhteyden toteuttaminen on ensisijainen vaihtoehto paitsi säästöjen, myös toimivan liikennöinnin vuoksi.

– Kiinteän yhteyden toteutuksen kustannusarvio on 73,6 miljoonaa euroa. Sillan rakentaminen kestää 2–3 vuotta, joten rakennusajan päällekkäiset kustannukset ovat noin 15 miljoonaa euroa. Sillan kunnossapitokustannukset ovat vähäiset. Toteuttaminen edellyttää tiesuunnitelman ja ympäristöluvan. Niiden prosessit ovat jo käynnissä. Aluetta koskevien yleiskaavojen valitukset on hylätty hallinto-oikeudessa ja sillan yleissuunnitelman valitusten käsittely on käynnissä. Arvioitu toteutus voisi alkaa vuonna 2019, maakuntahallitus katsoo.

Lauttaliikenteen nykyinen kilpailutettu sopimus on voimassa vuoteen 2020 asti. Liikenteen perusväylänpidon määrärahalla maksettavat vuosittaiset kustannukset ovat 5,8 miljoonaa euroa vuosina 2015–2018 ja 6,8 miljoonaan euroa vuosina 2019–2020. Nykyisten Hailuodon lauttojen käyttöikä on päättymässä ja ainakin toinen lautoista on uusittava seuraavalla sopimuskaudella.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (49)

Mitkä ihmeen ruoppauskustannukset? Ei oo ruoppauksille ollu tarvetta ku viimeksi vuonna 1988 ku uus lautta tuli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katselin Hailuodon silta-pengeralueen merikorttia. Seitsemästä kilometristä reilut kuusi on alle 1,5- metristä syvyydeltään ( 0-1,5m). Hailuodon päähän suunnitellun sillan kohdalla on syvin kohta,jossa parinsadan metrin matkalla on yli viisimetriä vettä. Oulunsalon puoleisen sillan kohdalla reilut satametriä alle nelimetriä syvää. Tuon Oulunsalon puoleisen sillan vois kyllä korvata parilla isolla siltarummulla, sillä sen eteläpuolella on jo alle puolenkilometrin päässä taas matalikko,joka on kuivaa maata muutaman vuoden kuluttua. Että tämmönen tilanne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiko lautta ole vasta sitten uusimistarpeessa kun se ei olekkaan enää tulossa tiensä päähän...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuoto on luonnon moninaisuuden kannalta parasta pitää saarena. Luontomatkailukin on huomattavasti viihtyisämpää kun tuntee olevansa jossain muualla kuin asfalttitien varressa. Hailuotolaisten vain tulisi osata hyödyntää paremmin tätä saaren tuomaa kinnostusta esim. ulkomaisten matkailijoiden houkuttelemiseksi. Saarelle voitaisiin perustaa erityinen kasvi- ja eläintieteellinen yliopisto siltarahoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toiset saa matkustaa lautalla ilmaitteeksi mutta minä en saa matkustaa bussilla ilmaitteeksi edes puoltakaan matkaa siitä mitä lautalla matkusvat enkä saa istua autossani kun bussi liikkuu?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä trynderit hykertelee jos silta Hailuotoon tulee.Onhan ne ostaneet jo valmiiksi paljon maata että on mitä myydä sen jälkeen kun silta tulee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ääni sillalle. Sitten vielä turisteille kunnostaa se HL-laiva. Kovin ois kaikissa saarissakin kunnostettavaa ja voitas rakentaa moneenki saareen laiturit joilla hyvä rantautua moottori tai jopa purjeveneellä. Nuotiopaikat ja laavut esim. kahvakarilla ja kraaselissa kehnossa kunnossa, varjakan saari nippanappa. Pyydyskaristakin sais kivan. Veneily ja merellisyys kunniaan sanon minä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Arvioitu toteutus voisi alkaa vuonna 2019, maakuntahallitus katsoo." Mitäs ihmettä ei kai sitä vuoden 2018 budjettiin kannata laittaa jos toteutus voi alkaa vasta 2019.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silta voidaan rakentaa sillä ehdolla että sinne ruopataan syväväylä joka on todella helppo j ja edullinen, Saadaan hyvä satama tukemaan Pohjois-Suomen liikennettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mutta mitenköhän kaupungilla riittää rahaa ja työväkeä joka suuntaan?
tälläki hetkellä ainaki kolme isoa talo projektia kaks tornia ja sitten resina tornien rakennus!!
milloin muuten aloittavat välkkylän ja ototornin rakentamisen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen hyvin viihtynyt lautalla tuota matkaa tehdessäni. Ainakin näin satunnaiskävijälle riittää lautta ja siinä on oma viehätyksensäkin. Katselee merta, lukee lehden tai ottaa nokoset. Tämä tietysti vain omasta puolestani.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, säästöjäpä hyvinkin, näin nykyaikaisen yks ynnä yks -talousajattelun aikana. Paljonko maksaa saarimiljöön erikoisasema? Jos tulee kiinteä yhteys, ei sillä ole enää tätä saaristatusta, vaan se on vain hemmetin iso niemimaa. Nyt olennainen osa Hailuodon viehätystä on lauttamatkan "siirtymäriitti" mantereelta saarelle. Kun tuota erikoista matkan vaihetta ei enää ole, ei se enää samalla tavalla kiehdokaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tämhän on se kepulainen sullemulle-kemujen järjestäjä, veronmaksajat maksaa satojentuhansiuen juhlat useamman kerran vuodessa kaikille kavereille. ihan sama mitä puuhaavat.

siltaa hailuoto ei kaipaa, vaan rauhaa. unohtakaa se antakaa nitten olla siellä rauhassa. kaikkein parasta.
ja jos pengertietä vain vähän jatkaa puolin toisin, saisi lauttaliikenteenkin joustavammaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raha ja helppo käytäntö ratkaisee tässäkin! vaan tälläistähän on kun on kyse maakuntien kehityksestä ja maanpinnan noususta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä että siltarahaa ei tullut, viisas päätös. Siinä se on Hailuoto ollut saarena iät ajat hyvinä ja huonoina aikoina. Olkoot jatkossakin. Silta pilaisi koko jutun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

73,6 miljoona euroa yhdestä sillasta! Ja tuo on vasta arvio. Melko kallista, ottaen huomioon, että saarella asuu alle tuhat asukasta. Luotolaiset maksakoon siltansa itse, jos sellaisen haluavat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tee pieni laskelma omassa päässäsi kuinka paljon nykyinen lauttaliikenne maksaa tulevien vuosien aikana. Laske vaikka 10v kustannukset.
Jonkinlainen liikenneyhteys tulee olemaan joka tapauksessa.
Jos minä omistaisin veronmaksajat niin haluaisin ottaa säästöjä sieltä mistä on helpointa ja laittaisin rahat muuhun. Ei tarvi kikyjä yms suunnitella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska eihän sitä siltaa käytä kuin luotolaiset. Ne samat luotolaiset jotka ilmeisesti käyttävät kesäloman kauneimmat päivät jonottamalla lauttaa tuntikausia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No samalla tavalla voisivat kaikki muutkin alkaa maksamaan omat moottoritiensä, kävelykadut ja pyörätiet. Katsotaan sitten mihin rahasi riittävät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (49)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan länsiosassa, Kymenlaakson maakunnassa sekä Pohjois-Pohjanmaan länsiosassa on vaarallisen voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja Etelä- sekä Keski-Lapissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta aamusta alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hyvätuloisten asumistuki

151 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hyvätuloisten asumistuki

Juttutupa on kateellisten keskustelukerho. Kotitalousvähennyksen leimaaminen rikkaitten asumistueksi on järjen köyhyyttä... Lue lisää...
Vähäistä on tuo

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

22.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image