Oulu

Pohjantien siltojen no­peus­ra­joi­tus laskee rajusti Oulujoen kohdalla – toinen vanhoista silloista jää pois käytöstä

Oulu 16.9.2019 10:23 | Päivitetty 16.9.2019 11:24
Antti Karvonen

Osana Nelostien parannustöitä Oulu-Kemi-osuudella käynnistetään tällä viikolla Oulujoen siltatyöt. 

Pohjantien ylittävien siltojen alla on tehty kesän ajan valmistelevia töitä, joiden myötä liikenne siirretään länsipuolen sillalle. Liikenteen siirtämiseen liittyvät muutostyöt tehdään yöaikaan keskiviikon 18. syyskuuta ja perjantain 20. syyskuuta välisenä aikana. 

Itäinen silta valmistuu kesällä 2020. Sen jälkeen liikenne siirtyy uudelle puoliskolle ja samalla käynnistyvät läntisen puoliskon purkutyöt. 

Rakennustöiden ajan on käytössä kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin. Nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa. Kevyenliikenteen väylä on poistettu sillalla käytöstä lisätilan luomiseksi.

Kumpikin silta on käyttövalmiina nykyisen suunnitelman mukaan kesällä 2021.

Siltahankkeen urakoitsija Kreate on rakentanut nykyisten siltojen alle 54 metriä leveän työsillan. Sen keskellä on valaistu kuusimetrinen veneaukko, joka suljetaan 1. lokakuuta 2019, ja avataan jälleen 31. toukokuuta 2020. 

Oulujoen siltojen kantavuustarkastelussa havaittiin ongelmia alkuvuodesta 2018. 

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Oulujoen kolmikaistaisen sillan olisi pitänyt valmistua syksyllä 2018.

Vuonna 1965 rakennetut sillat saneerattiin vuosina 2005–2006.

Juttuun lisätty tietoja kello 11.23. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (117)

Vai että oikein saneerattiin 2005. Kyseessä oli pintabetonin piikkaus ja uuden massa levitys tilalle ”suojaamaan” btoniteräksiä korroosiolta. Mummokin tajuaa että kyseisessä rötväämisessä kantava poikkipintaala pienenee ja kantavuus siten pienenee myös. Kaiken kukkuraksi projektin vetäjillä ja konsulteille ei löytynyt alkeellista laskutaitoa kantavuuden määrittämiseksi, vaan palkkiot itselle oli saatav projektista hinnalla millä hyvänsä ja näyttämään siltä että ”meillä osataan”

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pohjoispuolella körötellään 80km/h tietyömerkkien kanssa vaikka valmista näyttää olevan ja työntekijöitä ei ole näkynyt viikkoihin..?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tampereen areenan valmistumista voi seurata livenä nettikamerasta. Sellainen olisi hyvä tuohon siltatyömaallekin. Linkki maailmanlaajuiseen jakeluun otsikolla ”In Oulu we call this construction work”:-o

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei moottoritietä ole missään vaiheessa tarkoitettu kaupungin sisäisiin lyhyisiin siirtymiiin, vaan se on ohitustie. Laiskat plösöt vaan eivät malta kulkea muualta, kun siihen saattaa kulua peräti 5-10 minuuttia kauemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi sitten ramppien väliset oikeanpuoleiset kaistat ja tuleva siltaremontti tukee tätä kaupungin sisäistä siirtymää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska laiskat plösöt eivät osaa moottoritietä käyttää, niin täytyy tehdä sitten myönnytyksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on ihan kaupungin teiden suunnittelussa tehty valinta. Kaikki vaihtoehtoiset siirtymäreitit on tarkoituksella täytetty hitailla ja kankeilla liikenneympyröillä ja -valoilla, mikä pitää huolen siitä, että aina kannattaa käyttää ennemmin moottoritietä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asia on juuri näin. Kaikki lähtee huonosta suunnittelusta vaikka aina meitä autoilijoita parjataan. Varsinkin ne jotka eivät autolla aja ovat äänekkäästi aina kommentoimassa. Kauhulla odotan syksyn ruuhkia ja sitä mitä se työpäivän pituuteen vaikuttaa. Ne jotka kitisevät että lähde 10 min aikaisemmin: Moni meistä joutuu ajamaan tuon sumpun läpi neljäkin kertaa päivässä ja silti kaikki työt on hoidettava vaikka päivässä menettää puoli tuntia lisää aikaa ja se on kaikki perheeltä ja kotoa pois. Puhumattakaan paljonko sairaankuljetus, ammattiliikenne jne ja koko kansantalous menettää rahaa tuhlattuna aikana ruuhkassa. Nuo sillat maksavat satoja miljoonia helposti. Että miettikää jos pyöräteiden päällyste raavittais pois esim 2km matkalta syville urille tai hiihtolatu katkastaisiin kivikolla kolmeksi vuodeksi. Kaikki meistä eivät voi valita muuta kuin oman auton että pääsee tienaamaan veroeuroja valtiolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se päättäjä joka sallii ylipitkät rakennusprojektit ei ymmärtämättömyyttään tajua että tuosta kumuloituu välillisiä kuluja kaikille; ketjukolarit ja läheltä piti tilanteet, pidemmät siirtymäajat niin töihin kuin sairaalaan, hermojen turhn menetyksen kiireestä johtuen, nopeusrajoitusten välttämistä...
Pieninkin projekti kestää nyt tuplasti sen mitä pari vuosikymmentä sitten, kehitystä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseinen työmaa kuuluu työmatkapyöräilyni välille ja on vaikuttanut työmatkaani jo kohta toista vuotta. Matkaan lähtiessä ei voi olla varma, että mitä kautta tänään pitää kiertää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kepu-kokoomus päätti sallia painavat rekat liikenteeseen.
Päätös tarkoittaa, että duunarin verorahoilla rakennetaan
paremmat sillat ja tiet , jotta firmojen tulokset suurenevat.
Tällaista on kepu-kokoomuksen tulonsiirto politiikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jättirekkoja ei olisi pitänyt päästää etenkään Pohjois-Suomen teille. Pohjois- Suomen teiden ja rautateiden ( 2 kaistaa Oulu -Tampere väli ,ehdoton) parantamiseen ei valtio anna rahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sehän nyt on ihan sama että paljonko saa ajaa kun suurimmalla osalla käytössä vanhoja Toyotoita ja Mazdoja jotka kulkee korkeintaan alamäkeen sen 120.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyypä sanoa että yhtäkään mainitsemiasi kehonliikutusvälineitä ei tänäänkään näkynyt. Ja vielä suurimmalla osalla:D
Ei se tarkota että jos iteltä semmonen löytyy, niin kaikki niillä ajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin? Mutta kun ne kulkee sen 120 kmh. Tiedätkö paljonko tuossa sanottiinkaan nopeusrajoitukseksi?
Tiedätkö saako sitä nopeusrajoitusta ylittää?
Aivan...Mitäpä jos ottaisit käyttöön ne julkiset kulkuneuvot? Ne muuten lähtee valoista niistä punaisista kun vaihtuvat vihreiksi paljon rivakammin kuin sinun vekselivetoinen..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

no kun, sillat taidetaan tehdä valamalla, menee muottteja hieroessa lujasti aikaa, toki teräspalkkisilta ois moninkerroin nopsampi tehä, mutta kun ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Destian täysin boikottiin näin avuttoman esityksen jälkeen ja kuka kaupungin puolesta on tälläiset aikataulut hyväksyntä sietäisi saada potkut. Eihän tuolla tälläkään hetkellä ole hommissa ku muuan hassu kone ni ei voi odottaakaan mitään valmista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (117)

Uutisvirta

28
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
22
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
18
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
14
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta
14
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia
11
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

119 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image