Oulu

Pohjantien re­mont­ti­su­maan tulossa helpotusta: Alennettuja no­peus­ra­joi­tuk­sia puretaan kesän aikana, siltatyömaa vaikuttaa liikenteeseen vasta syksyllä

Pohjantien remontti alkaa lähestyä loppuaan. Oulujoen siltojen remontti vaikuttaa kuitenkin liikenteeseen syksystä alkaen. KUVA: Pekka Peura
Oulu 16.6.2019 16:34
Heidi Peltonen

Pohjantiellä tehdään tänä kesänä viimeisiä töitä Kaakkurin ja Pateniemen liittymien välisellä alueella. 

Projektijohtaja Risto Lippo Destia Oy:sta kertoo, että työmaita on Oulun kohdalla koko matkalla lukuunottamatta Kontinkankaan ramppien ja Kuusamontien ramppien välistä aluetta. 

– Se kohta on meidän osaltamme valmis, Lippo toteaa. 

Lippo kertoo, että Pateniemessä tehtiin torstain ja perjantain välisenä yönä viimeiset päällystystyöt, mutta Linnanmaalla päällystystyöt jatkuvat vielä. Sekä Linnanmaalla että Pateniemessä tehdään vielä kivetys- ja vihertöitä. 

Lisäksi Linnanmaan ja Pateniemen eritasoliittymien välillä kaksi Nelostiellä olevaa kiertotietä poistetaan käytöstä ensi viikolla. Kiertotiet on tarkoitus ottaa pois käytöstä ennen kuin juhannusliikenne alkaa. 

Juhannuksen jälkeen on vuorossa loppujen melukaiteiden asennus. Kaiteita asennetaan useisiin eri kohtiin.

– Niitä tulee Linnanmaan ja Kaakkurin välille sinne tänne, Lippo toteaa. 

Lippo kertoo, että kaiteiden asennuksien jälkeen Pohjantieltä päästään poistamaan 60 kilometrin tuntinopeusrajoituksia. Tällä hetkellä nopeusrajoituksia on tasaisin väliajoin Kaakkurin ja Pateniemen välisellä alueella. 

Nelostien remontin Oulun alueella on tarkoitus valmistua tämän vuoden syyskuussa lukuunottamatta Oulujoen siltoja. 

– Kaakkurin kohdalla työt valmistuvat viimeisenä. Siellä on vielä kaksi ramppia avaamatta ja siltoja viimeistelemättä, Lippo kertoo. 

Kaakkurin ja Pateniemen välisen osuuden valmistuttua Destian urakka jatkuu vielä Pateniemen pohjoispuolella, jossa töitä tehdään Kellon ja Räinänperän välillä. Lisäksi Oulun pohjoispuolella jatkuvat myös Nelostien parannustyöt Oulu-Kemi-välillä. 

Kreate Oy:n urakoimalla Oulujoen siltatyömaalla tehdään kesän aikana valmistelevia töitä. Projektipäällikkö Jukka Päkkilä Väylävirastosta kertoo, ettei valmistelevilla töillä ole vaikutuksia sillan liikenteeseen. 

– Liikennejärjestelyt tulevat vasta syksyllä, Päkkilä kertoo. 

Oulujoen siltojen urakan on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan keväällä 2021.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (46)

Oulu-Kemi väli on kyllä oikein malliesimerkki epäonnistuneesta tieurakan johtamisesta. Ei tartte selittää niille jotka väliä on joskus ajaneet, muita tuskin kiinnostaakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä mitkään 60/kmh rajoitukset ole vieläkään poistuneet... Miten voi kestää kaide asennukset noin pitkään? Kun ei niitä kaiteen "pätkiä' sinne tien viereen käsin kuitenkaan kukaan nosta. (Nosturi hommaa) .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvältähän tuo näyttää! Oulujoen yli voisi siltojen tilalle tehdä lossin, se rauhoittaisi kaahailua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kertokaa minulle miksi osa autoilijoista pudottaa nopeuden kuuteenkymppiin etelään menevällä kaistalla Kuusamontien ramppien kohdalla ja sillan jälkeen nostaa takaisin kahdeksaankymppiin. Se kuudenkympin rajoitus poistettiin viime jouluna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiessä on jyrkähkö mutka ja alamäki, kaksi ramppia lähekkäin ja silta. Liikennemäärät ovat ajoittain suuret. Eräissä liikennetilanteissa suurin sallittu nopeus ei ole turvallinen nopeus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne rampit menevät tukkoon kun eivät pysty liittymän moottoritielle, joka matelee edessä. Pohjantiellä ajavalla ei ole väistövelvollisuutta, vaan rampilta tulevalla.
Jos välttämättä haluaa rikkoa lakia moottoritiellä ajaessa, niin kannattaa siirtyä vasemmalle kaistalle ramppien kohdalla kuin pudottaa nopeutta useita kymmeniä ja aiheuttaa vaaran takana tuleville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

silmälääkäriin mars mars,siinä oli 50km rajoitus ei 60km,sillan kohdalla 30km

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se Linnanmaan työmaa oli kyllä sekava monessa kohtaa, mä en osannut siellä ajella, tai ainakin luulen, etten osannut. Muutenkin tuntuu, että työmaiden opasteisiin ei enää kiinnitetä riittävästi huomiota, noissa paikoissa pitää monesti miettiä, että mistä mä saan ajaa, mistä kuuluu ajaa, ja missäköhän tässä kaista menee. Samoin työmaiden, lyhytaikaistenkin, nopeusrajoitusmerkintöihin pitäisi kiinnittää huomiota, se varmaan lisäisi niitten noudattamistakin. Eli jos tie on hetken aikaa jonkin kaivuutyön takia poikki, sitä ennen laitetaan 30 km/h rajoitus, mutta sitä rajoitusta ei muisteta merkitä päättyväksi työmaan jälkeen. Joutuu vaan itse olettamaan, että ei se tässä varmaan enää päde, kun oli niin selkeä pieni työmaa-alue. Mutta tuo on omiaan heikentämään rajoitusten uskottavuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin huomaa muutoksen, rekat ajavat nyt 89 km/h Kaakkurin kohdalla, korkeusrajoitus on poistunut ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tuo kyllä ikävää simputusta, että nuo nopeusrajoitukset on 60 km/h on esim viikonloppuisin sellaisissa paikoissa, missä ei ole työmiehiä eikä mitään estettä ajaa normaalinopeuksia.
Tällainen yllyttää liikennetottelemattomuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se riitä kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan? Miksi ihmeessä pitää itkeä että ei näy kettään mää voisin aijjaa lujempaakin? Eihän sitä edes tiedä onko siellä kettään ennenkuin on ajanut siitä ohi? Toivottavasti joku ilta siellä onkin telakone poikittain kun nää äidin pienet pojat vetelee sataa työmaan ohi....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Takalasistako sinä sitä liikennettä seuraat? Kuskin penkiltä näkee eteenkin päin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Positiivisia uutisia ja itkupillit ja valittajat Etelässä jaksaa valittaa.
Oulussa on nyt huippuhyvä Pohjantie, kateeksiko käy. saadaan uusi leveä silta, se on tärkeää, ajetaan yhtä siltaa pitkin väliaika, siinä itkua piisaa, niin itkettää miestä, naista-

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen ainut 60km/h rajoitteinen moottoritie, nopeusrajoitus jäänyt ilmeisesti pysyväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hätäisimmillä meni hermot monta kertaa, sanoin heti , kyllä se siitä valmistuu, työntekijöitä pitää kunnioittaa, ottaa muut huomioon, joustaa ja sitten on paremmat olosuhteet, kun kestää hermot vähän aikaa.
Hienoa työtä ammattimiehiltä, hyvä Sipilä, et uskonut Berneriä, kun oli viemässä tierahat Kolariin ja Lappiin, Kiitos Keskusta ja Sipilä, Perussuomalaiset ja Kokoomus ei Oulusta välittänyt!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkistakaa ihmeessä, että myös Höyhtyän osalla desibelimäärät ovat lain puitteissa, koskapa tulemme mittaamaan ne! Eli älkää väheksykö oikeita dB-arvoja!!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lasketaan nopeutta Höyhtyän kohilla, jos tesipelit on katossa. Ei tarvi valleja laitella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyypit töihin usiampaan vuoroon niin homma etenee. Pistäsivät rampan kalakattaan. Meluvallin ikkunat on näköjään niin tärkeitä, että niitä voi sunnuntainakin asennella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On nuo projektit sen verran haastavia että valmistunevat vasta 10 vuoden päästä, suomalaista projektiosaamista voisi viedä ulkomaillekin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (46)

Uutisvirta

9:19
Talvisodan syttymisestä tuli marraskuun lopussa 80 vuotta – puna-armeijan marssiopas vuodelta 1939 kertoo Neuvostoliiton suunnitelmista Tilaajille
8:51
Tutkija: Brexit-sopimuksen läpimeno vasta välietappi, niukka siirtymäaika johtaa ongelmiin seuraavaksi
8:44
Hiilellä lämmittävää Puolaa ei saatu ainakaan vielä EU:n ilmastoruotuun
8:24
Kolumni: Työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn vastusti brexitiä sosialismilla ja möhli mahdollisuutensa tehdä historiaa
8:00
Enni Rukajärvi ja Rene Rinnekangas valmistautuvat X Gamesiin erilaisista lähtökohdista – Rinnekankaalla takana viikkojen pakkolepo, Rukajärvi kisaa joulun alla Tilaajille
7:50
Puoliperävaunun rengas syttyi tuleen Nuottasaarentiellä
7:39
Johnson saa nyt haluamansa nopean brexitin ensi kuussa – hävinneen työväenpuolueen sisällä alkanee valtataistelu
37
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys: peltipoliisien sijoittelulle ei suurelta osin järkeviä perusteita – "Kansan silmissä kameratolpista tullut sakotusautomaatteja"
24
Britanniassa Boris Johnsonin konservatiiveille suuri vaalivoitto – tie aukeamassa brexitin nopealle toteuttamiselle
19
Näkökulma: Al-Holin leirin lapset kelpaavat nyt kaikille – pelko oppositioon valuvasta kannatuksesta on hidastanut poliittista päätöstä, jolla on jo kiire
8
Ovensuukyselyt: Konservatiivit ottamassa murskavoiton Britannian parlamenttivaaleissa – ennusteen mukainen vaalitulos tietäisi nopeaa brexitiä
6
Nuoret tahtovat YK:n ilmastokokouksilta tekoja – tarvitaan lainsäädännöllistä ohjausta ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen Lukijalta
6
Lapsiasiavaltuutettu: Lasten erottaminen huoltajistaan ulkomailla on mahdollista kiireellisellä sijoituksella
6
Johnson saa nyt haluamansa nopean brexitin ensi kuussa – hävinneen työväenpuolueen sisällä alkanee valtataistelu

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image