Oulu

Pohjantien remontti etenee ja liikenne on jo alkanut sujua paremmin – vii­meis­te­ly­töi­tä jää vielä ensi keväälle

Kontinkankaan ja Laanilan kohdilla remontti on tänä syksynä valmis. Moottoritien osuus tulee lopulta olemaan kokonaan kuusikaistainen. KUVA: Pekka Peura
Oulu 7.10.2018 8:05
Antti Ervasti

Pohjantiellä ajavat ovat parin viime viikon aikana huomanneet, että liikenne on alkanut sujua aiempaa paremmin ja toista vuotta kestäneet korjaustyöt ovat osin valmistuneet.

Kontinkankaan ja Laanilan kohdilla remontti on tänä syksynä valmis. Moottoritien osuus tulee lopulta olemaan kokonaan kuusikaistainen, mutta odotettua suuremman siltaremontin takia kolmansia kaistoja ei voida avata sillan kohdalla.

– Nyt tähän jää tällainen ratkaisu siihen asti. Kolmannet kaistat ovat nyt siis käytössä vain siellä Oulujoen eteläpuolella, sanoo projektijohtaja Risto Lippo tieremonttia urakoivalta Destialta.

Kolmannet kaistat mahtuisivat sillankin kohdalle, mutta ilmenneet kantavuusongelmat estävät niiden käyttöönoton ennen siltaremontin valmistumista.

Päällystystyöt jatkuvat Kontinkankaan ja Laanilan liittymissä jonkin aikaa, mutta valmista tulee pian. Torstaina otettiin käyttöön uusi Oulujoen ylittävä kevyen liikenteen silta. Syksyn aikana tehdään Hintantien viimeistelytyöt.

– Valmista pyritään saamaan siellä syksyn aikana riippuen siitä, miten kelit etenevät. Päällystystöitä ei voi tehdä pakkasilla eikä nollakeleilläkään. Viimeistelytöitä jää vielä ensi keväälle.

Oulujoen siltaremontin ympäristölupa lähtee aivan näinä päivinä Pohjois-Pohjanmaan ely-keskukselta aluehallintovirastoon.

– Se, milloin lupapäätös saadaan, sanelee täysin siltaremontin aloittamisen. Jos lupa tulee hyvin nopeasti, ensi vuonna alkukesällä päästään töihin aikaisintaan. Karkeasti arvioiden sillan korjaus kestää puolitoista tai kaksi vuotta, projektipäällikkö Jukka Päkkilä Liikennevirastosta kertoo.

Töiden aikana sillan yli ajetaan nykyiseen tapaan neljää kaistaa. Liikenne ohjataan toiselle nykyisistä silloista tai rakennetaan viereen väliaikainen silta.

– Kapasiteetti ei pienene, mutta tietysti sillan kohdalla joudutaan alentamaan nopeusrajoituksia.

Zatelliitti valmistui Kempeleessä

  • Nelostien parannushankkeen osa, Zatelliitin yritysalueen liittymän rakentaminen, valmistui ja avattiin liikenteelle viime viikon perjantaina.
  • Kokonaisuuteen kuuluivat rampit moottoritielle, neljä siltaa, kiertoliittymät Zatelliitintien ja Kokkokankaantien liittymiin, linja-autopysäkkikatokset ja poikittainen kevyen liikenteen yhteys Kempeleen keskustaan Pohjantien alitse.
  • Nelostien parannustyöt jatkuvat Oulun ja Kemin välisellä tieosuudella.
  • Koko Pohjantien parannushanke alkoi viime vuonna.

Lue lisää 07.10.2018 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (83)

Kyllä tuo pohjantie enempi kinttupolulta vaikutta Venäjän valtateihin verraten. Kun esimerkiksi Moscowaan päin aletaan posottelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todellisuus onki sitte ihan toista. Veikkauksia meneekö 10v rikki ennenkuin pystyy ajaa normaali motarinopeuksilla Liminka-Ii välin....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvasta käy ilmi maankuulu karmea munaus, kun johtaja porras ei osannut ottaa huomioon että sillat ei kestä leventämistä.
Alkeellisella päättelytaidolla Sallan mummokin olisi tajunnut, että sillan kantokyky uudella kuormitustilanteella tulisi tarkistella kattavasti, mutta ei ,tunarit sohoo mitä sattuu.
Eikö olisi korkea aika käynnistää tutkinta ja hakea sytylliset esiin.
Nyky ratkaisulla pisoin pullonkaula Oulunjoen ylityksessä ja seuraava Kiiminkijoen ylityksessä, jonne levennystä ei myöskään voida tehdä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun päättäjiltä mainio veto siirtää Ruskotunturi 4-tien ja Kuusamontien risteykseen, tällöin saadaan halvalla kaksi tunnelia Ouluun kun muuallakin on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeasti se etenee ei voi kuin ihmetellä, Kiitos rakentajille.
Saadaan vielä uusi komea kolmikaistainen silta, joka ratkaisevasti parantaa liikenteen sujumista Oulujoen yli mennessä.
Eniten ihmetyttää heikko liikennekulttuuri joka Suomessa vallitsee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi näihin uusiinkin ramppeihin pitää tehdä mutkia??Varmaan siksi että et voi kunnolla kiihdyttää moottoritiellä ajavien sekaan.Ja sitten kun nämä rampit ja kaikki on valmiina,niin nopeus moottoritielle sadasta sataankahteenkymppiin niin liikenne sujuu paremmin,vaan hetkinen eihän sitä voi nostaa nopeuksia kun rampeilta tulevat ei kerkiä mukaan,nopeus vain kuudesta kahdeksaankymppiin ja tutka-autot valvomaan ja kamerat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuskin niitä täysin suoriksi saa koskaan, ei tarvitse muuta kuin ihmetellä valitusten määrää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi pojat, nyt on Oulussa kolme (3) kaistaa jolle voi väistää nopeampaa autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Molemmista suunnista Oulu-Kemi ongelmkohdaksi jää vielä vuosikausiksi Ii josta tulee melkoinen tulppa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja ajellaanko vielä vuosi 50-60km/h kyseisellä motarin pätkällä? Ihan vaan sen takia että talvella tuolla ei tapahdu mitään, kuin ei myöskään viikonloppuisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajellaan vaan kuten liikennemerkit määrää. Sinä et nopeuksia säätele kuitenkaan,, paitsi jos et osaa lukea niitä pyöreitä merkkejä tienposkessa...ilmeisesti et joten käytäpä julkisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti.. ja tuo 60km/h rajoitus on tuohon melkein vaarallisempi kuin että ajettaisiin 80-100 rajoituksella. Nimittäin joka päivä näkee että vasenta kaistaa porukka ajaa surutta 100km/h, keskimmäistä ajetaan siinä 70-80km/h eli ylinopeutta siinäkin silti ja sitten kolmannella kaistalla porukka ajelee 50-60km/h.. eikö tuo nyt vaan ois helpoin laittaa kunnon nopeus kun tuossa varmasti voi sitä ajaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuolla opilla olis vielä turvallisempaa jos ajeltais 170-200km/h paikan ohi,,,eikö?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisille pitäis olla siinä paikassa 40km/h:ssa nopeusrajoitus ja kahdeksi vuodeksi kiinteä kameratolppa, sellainen tutkalla mittaava uudenmallinen.
Täällä ei osata ajaa rajoituksien mukaan ja se tolppa kameroineen takaa sen osaamisen.
Kunhan se ensin välähtää muutaman sata kertaa päivässä.
Kummasti 170-200€/väläys opettaa tai viimeistään kun kutsu käy kortin kanssa laitokselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maan hallitukset on laiminlyöneet ja sössineet vuosikausia valtatie 4 perusparannuksen ja nyt on Oulun kohalla pullonkaula joka kestää vielä pari-kolme vuotta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa mieltä hallituksista, onneksi Kepu on nyt vallassa ja täälläkin tapahtuu taas hyviä asioita. Eihän näitä Oulun teitä ministeriöissä ollut nytkään ohjelmassa, mutta onneksi Keskusta ja Sipilä otti väkisin tie asiat Helsingissä esille yhdessä Oulun kaupungin ja kauppakamarin kanssa.
Pahin on Oulun kohdalla nyt jo ohi ja tilanne paranee koko ajan. Oulujoen silta uusitaan ja siinä menee kyllä jonkun aikaa, mutta ilmeisesti se puoli kilometriä voidaan ajaa huomattavasti nopeammin kuin nyt, arvioisin noin 80 km tunnissa.
Kaikki ollut hyvin informoitu ja sieltä mm. netistä löytyy lisää tietoa varmasti. Tältä palstalta ei löydy mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aattele, kuinka hienoa, että saadaan kolmas kaista yhden rampin välin käyttäjille jotka ruuhkauttavat nyt tien aamuin illoin.
Muuten tie on lähes tyhjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne akkunat pitäisi maalata mustiksi ja liikennemerkit sijoittaa niin että näkyvät joka tapauksessa. Maisemia ei niistä ikkunoista jouda oikea autoilija katselemaan muutenkaan. Keväällä ja näin syksyllä aurinko paistelee sopivista kulmista niin että meno on kuin tähtien sodassa, valot vain vilisee silmissä. Kyllähän heijastuksia tulee liikenteessä joka tapauksessa mutta tarviiko niitä ryhtyä tehtailemaan huonolla suunnittelulla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (83)

Uutisvirta

136
"Suomeen pitää houkutella 20 000 – 35 000 ulkomaalaista töihin" – EK esittää myös 70 prosentin palkkatukea, jos yritys työllistää turvapaikan saaneen
77
Liikenneministeri Berner Suomen Kuvalehdelle: ”Dieselautojen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään”
63
Tulli: "Nyt rysähti!" – Virolainen nuuskajengi salakuljetti Suomeen tuhansia kiloja, miljoonien eurojen tapaus
60
Kärpät eteni kahdeksan parhaan joukkoon CHL:ssä - Tshekkihyökkääjä Radek Koblizek oli kahdella maalillaan oululaisten sankari
42
Oululaiset ruokakaupat myyvät hävikkiruokaa ResQ-sovelluksen kautta – ruokakasseille ollut kova kysyntä
41
Kiire ja suorituspaineet uuvuttavat lapsia ja nuoria – asiantuntijat penäävät lisää lepoa ja vaatimusten vähentämistä
40
Siniset ja Kansalaispuolue solmivat vaaliliiton Oulun ja Vaasan vaalipiireissä – "Eduskuntavaalit ovat kaikille iso ponnistus"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

miten syntyvyys nousuun

108 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Olisi oikeudenmukaista kohtuullistaa eläkkeet niin, että kukin ikäpolvi saa sen, kuinka paljon ovat siihen eläkemaksuill... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.11.

Fingerpori

20.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image