Oulu

Pohjantien lii­ken­ne­jär­jes­te­lyt muuttuvat tällä viikolla – Linnanmaan eri­ta­so­liit­ty­mä jakaantuu kahteen haaraan

Linnanmaan eritasoliittymä jakaantuu keskiviikosta 17. heinäkuuta alkaen kahteen haaraan. Kuvituskuva ei esitä kyseenomaista ramppia. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 15.7.2019 9:41 | Päivitetty 15.7.2019 12:52
Mirko Siikaluoma

Linnanmaan eritasoliittymän kaistajärjestelyt muuttuvat tällä viikolla. Väylävirasto tiedottaa muutosten vaikuttavan pohjoisen suunnasta tulevan liikenteen kulkuun.

Linnanmaan eritasoliittymä jakaantuu keskiviikosta 17. heinäkuuta alkaen kahteen haaraan, joista oikeanpuoleista uutta ramppia pitkin ajetaan Haukiputaan ja Rajakylän suuntaan. Vanhempi vasemman puoleinen ramppihaara toimii Linnanmaalle kulkemiseen.

– Ollaan siis tarkkana ensimmäisillä ajokerroilla ja muistetaan vilkun käyttö, muistuttaa Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä.

Kuvituskuvan tekstiä tarkennettu 15.7.2019 kello 12.52: Kuvituskuva ei esitä kyseenomaista ramppia.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (43)

Laanila Linnanmaa välillä betoni kaiteita asennettu, miksi näitä betoni elementtejä on tien vieressä, kun olisi , voinut nostaa suoraan paikoilleen. Tämäkin homma venynyt koko kesän... Ja 60/km rajoitukset on ja pysyy. .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanokaapa mikis Ideaparkin kohdalla pitää uudessa liittymässä olla hirveä mäki joka peittää mm kaikki Ideaparkin valomainokset. Ei tunnu kiinnostavan ketään tämäkään. Varmaan sama suunnittelija kun koko Kaakkurissa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kenen taidon näyte opasteet siellä, ei ole tullut kouluja turhaan käytyä.

Luokalle, koko sakki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onnena tämänpäiväiselle ruuhkalle mikä oli Kaakkurissa lentokentältä päin. Ihan uskomatonta puuhastelua keskellä päivää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno homma kun pikku hilijaa valmistuu. Saadaan turvallinen ja hyvä tie. Hyvin ovat tekijät työnsä tehneet. Talvella ei kannata Suomessa kantavia maatöitä tehdä, eikä jäisiä maita levitellä, ettei sitten heti keväällä painu. Vaikka siellä ei näy kettään työmaalla, ei ole kaikki kaiteet paikoillaan, ja betonilehmiä tienvarret täynnä: ei ole turvallista kaahottaa satasta.

Koko remontin ajan on väliä Haukipudas - Poikkimaantie (rampit 15 ja 7) väliä ajettu. Mukavan rauhallista on ollut körötellä. Noppeusrajoitusten mukaan ajellessa ei ole ollut kuin korkeintaan 6 min vaikutus tuolla välillä suuntaansa. Eikä ole juuri ollut kolareita. Mutta kun saadaan taas oikiat noppeuvet voimaan, alkaa pelti rytistä, kun peräkannaa mennään. Sitten seisotaan jonoissa ja odotellaan palokuntaa siivoamaan rattimiesten ja -naisten romut syrjään. Siinä se ajansäästö meni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai oikein eritaso liittymä jakaantuu. Eikö toimittajille voisi teettää suomenkielen testin ja vain sen läpäisseet saisi kirjoittaa lehteen. PS. Osaako pääntoimittaja Suomia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä koko pohjantien remontti on aivan naurettavaa puuhastelua, ei tämän tyyppistä projektia voi aloittaa jos työntekijöitä on 1/10 siitä mitä projekti vaatisi..pari vuotta ajellut päivittäin töihin ja takas, hommat seisoo, rajoitukset voimassa 24/7 vaikka ei ole työmiehet paikalla ja ainoa normaalista poikkeava on kaistaviivojen puuttuminen. Poliisitkin ajelivat viime perjantaina reteesti 90kmh tuossa hiirosen ja kaakkurin välisellä 60kmh rajoitusalueella..80kmh alueella mentiinkin jo reilusti yli sataa, ei kehdannut perässä painaa kun koppalakeilla oli varmaan "virkatehtävä" joka vaatii törkeän ylinopeuden ilman hälytysvaloja...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa olen ihmetellyt. Eipä ihme ettei kaikki jaksa noudattaa nopeusrajoituksia, kun ehyellä tiellä turhia rajoituksia jo kohta 2 vuotta kymmenien kilometrien matkalla. Pitäisi urakoitsijalta vaatia tehokkaampia toimia ja valmista jälkeä lyhyemmissä pätkissä. Nyt tämä rajoitusviidakko on enemmänkin tahallista autoilijoiden kiusausta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa olen miettinyt, pitäs viikolla rajoitukset jossa työporukka, viikonloppunakin rajoitukset vaikkei ketään ole, voisivat urakoitsijalle uhkasakkoa lyödä ku ei valmistu, Oulusta kuivaniemeen saakeli 40-60-80-60-40kmh

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harvemmin se elämää parantaa, vaikka pääseekin nopeammin perille. Joskus pitää älytä lopettaa mallin katsominen muista. Koiralaumakin vauhkoontuu jos muutama alkaa haukkua, ilman järkevää perustetta. Hyviä kuskeja on silti paljon liikenteessä ja luottoa pitää olla. Muistetaan maltti ja jätetään pelivaraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajetaanko pohjoisesta tultaessa Rajakylään rampista 13 ja Linnanmaalle ja Kuivasjärvelle rampista 12, vai mitä tuo kuva yrittää esittää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa lukea tuo uutinen tarkasti, eikä hökäistä kyselemään tyhmiä. Siinä selvästi sanotaan, että kuva ei esitä uutista. Ja kyllä sen oppii tuon rampin toisella kerralla, jos eka kerta menee väärin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin juuri, kannattaa itse avata silmät, opetella lukemaan sekä ymmärtämään luettu. Sen jälkeen voit arvostella muita, jos on aihetta. "Kuvituskuvan tekstiä tarkennettu 15.7.2019 kello 12.52: Kuvituskuva ei esitä kyseenomaista ramppia." Eli päivitetty aiheellisen kommenttini jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valittajat ovat samanlaisia kuin autoilijat Pohjantiellä ja muuallakin.
Ajat tietä rajoitusten mukaan, nopeus putoaa 40 km tunnissa ohi menee letka hetkessä ja perävalot häviää, ajat 40 km tunnissa, kohta nopeus 100 km tunnissa, otat letkan kiinni joka ajaa toinen toisissaan kiinni rampilla tulijoilla todella hankalaa näyttää olevan tulla väliin, jarrut vilkkaa, ei turvaväliä alkuunkaan. Lähdet ohittamaan alinopeutta ajavaa letkaa, että jono purkaantuisi, ajat rajoitusten mukaan matka etenee, ihmetyttää miksei ajeta kahta kaistaa, syy selviää pian takaa tulee ylinopeutta ajavia takapuskuriin ihan kiinni, ei mikään hälytysajoneuvo vaan firman kallis lisenssi auto tai nuori vanhalla bemarilla. Näillehän tämä toinen kaista on varattu, kukaan ei voi ajaa sinne ja letkat kasvaa.
Jonossa ei voi antaa tietä näille hätäkuljettajille, koska oikea kaista täysin tukossa, äänimerkkiä soitetaan ajat 110 mittarissa siis noin 104 km tunnissa tarkistetulla mittarilla.
Tässä tarinaa 50 vuotta ilman kolareita ajaneelta, ilman ylinopeussakkoja nopeusrajoitusten mukaan ajavalta.
Nykyään nopeusrajoitukset tietyömaalla on vitsi ja viikonloppuisin ajetaan täysillä kaikki vaikka teiden rakenteet eivät vielä kestä, myös siellä on piilossa eri työntekijöitä.
Kiitos rakentajille, teette vaativaa työtä, nopeasti saadaan tiet Oulussa huippukuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Empiiriset tutkimukseni ovat osoittannet, jotta 99 % autoilijoista ei ymmärrä vilkun tarkoitusta. Nimittäin, nuo 99 % vilkuttaa vasta sitten, kun he ovat jo vaihtaneet kaistaa.
Noh, toki on hyvä muustuttaa perässä ajajia (ja ehkä myös perään ajajia) siitä, että vaihdoin kaistaa.
Mikä siinä vilkun käytössä on niin vaikeaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikuttaa että vilkun käyttö koetaan jotenkin armon anomukseksi... päälle vasta, jos ei mikään muu auta :(
Jotku sanoo, että kiilataan, jos laittaa vilkun mutta eipä ole itselle tullut vastaan moista. Aina on tilaa löytynyt kun laittaa ajoissa vilkun päälle.
Toisaalta usein näkee niitä kaistan laidasta laitaan ajajia, joista voi vaan arvailla onko vaihtamassa kaistaa (ei tietysti vilkkua) vai kännissä/huumeissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (43)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

158 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Mistä sinä tiedät että joku itse peukuttaa juttuaan? Lue lisää...
eräs vaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image