Oulu

Pohjantien kol­mi­kais­tai­sel­ta osuudelta lumet kerätään jatkossa kuorma-auton kyytiin – "Tämä talvi tulee olemaan harjoittelua"

Pohjantietä puhdistetaan lumesta monikaistaiselta osalta uudella tavalla. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 26.10.2018 17:04
Heidi Peltonen

Lumenpoisto toteutetaan tulevana talvena osassa Pohjantietä eri tavalla kuin aiemmin. Uusi toimintatapa otetaan käyttöön uusilla monikaistaisilla tieosuuksilla, eli kolmikaistaisella osalla Pohjantietä. 

Jatkossa kolmikaistaisella osalla lumi aurataan kolmannen kaistan ja meluvallin välissä olevaan lumitilaan. Tästä lumi kerätään pyöräkuormaajan perässä olevan suurteholingon avulla kuorma-auton lavalle, jonka kyydissä se kuljetetaan lumenkaatopaikalle. Noin 30 metrin päässä pyöräkuormaajan perässä on turva-auto, joka varoittaa tielläliikkujia lumenpoistotöistä.

Kunnossapitopäällikkö Markku Tervo Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksesta kertoo, että kierrossa on jatkuvasti mukana useita autoja. 

– Kun yhden auton lava täyttyy, toinen auto jatkaa. Näin ei tarvitse jäädä odottamaan, vaan moottoritie saadaan mahdollisimman nopeasti puhtaaksi. 

Lumenpoiston aikaan kolmas kaista on joltain osin poissa käytöstä. 

– Kaksi kaistaa on kuitenkin vapaana, Tervo toteaa.

Muutoksen taustalla ovat tien varteen rakennetut uudet meluvallit. Tervon mukaan vallit ovat niin korkeat, ettei lunta voi lingota niiden yli. Lisäksi takana voi olla jotain sellaista, ettei sen päälle voi lingota lunta.

Tervon mukaan muualla Pohjantiellä auraus voidaan tehdä entiseen malliin, sillä korkeat meluvallit ovat vain uuden kolmikaistaisen osion kohdalla. 

– Kyseessä ei ole pitkä tieosuus, mutta se on se kaikkein vilkkain osuus, Tervo sanoo. 

Ely-keskuksen lähettämässä tiedotteessa toivotaankin autoilijoilta malttia ja uudenlaisen tilanteen huomioimista tien päällä. 

Tervon mukaan tuleva talvi on testi uudelle toimintamallille. Urakoitsija on varautunut uuteen tilanteeseen hankkimalla lisäkalustoa. 

– Tämä talvi tulee olemaan harjoittelua. Jos ei toimi, niin tarkastetaan. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (49)

Ihan hölmöläisten hommaa koko touhu! Tämän ongelman näki ettei lumet sovi mihinkään. Ensin tehdään ratkaisuja, jotka vaativat kalliita lumen keräämisiä ja sitten valitetaan ettei rahat riitä teiden hoitoon. Samoin tekemällä tehdään ratkaisuja jolla voidaan lypsää veronmaksajien rahat pois. Äivan järjetöntä touhua ja oliko se sitä oululaista ossaamista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime talvena harjoiteltiin leveällä auralla auraamista. Mitkä oli kokemukset siitä, tietääkö kukaan miten onnistui. Luulen että jollakin taholla olisi jo kokemuksia lumenaurauksesta, estääkö ylpeys kysymästä ettei tehdä samoja virheitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuntuu kyllä siltä että toi kolmas kaista olisi pitänyt jättää tekemettä. Ei noemi oululainen autoilija voin näin monimutkaista kuviota enää aivoihinsa sisäistää. Tulee vielä talvella monen monta kolaria tämän vuoksi ja vakuutus maksut nousee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti tuohon sillallekin tulee nuo meluvallit ettei kaikki kumi ja nastojen metalli päädy oulujokeen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oisko tuo aita kannattanut rakentaa 5 metriä kauemmas niin säästöä ois tullut kun muutenkin tuo Oulun auraaminen ei onnistu ja lisäksi tehty näitä keskikorokkeita ja laitoihin vielä kivetys,esim tuolla Bittiumin lähellä Kuivasrannantiellä mutkaan tuollainen,kun aurataan niin kapeaksi jää raskaalla ajoneuvolla tila,tämä on sitä "viisaan"insinöörin suunnittelua,olen kuullut huhua ettei tällä suunnittelijalla ole edes ajokorttia niin miten voi tällaisia suunnitella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotenkin minusta rupesi tuntumaan, että se kolmas kaista on tukossa aika useasti tänä talvena.
Harjoittelu ei kuulu kyllä moottoritielle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet väärässä - ajaahan ne autokoulun autotkin motarilla harjoittelemassa. Eli harjoittelu kuuluu sinne myös. Korkeimman nopeusluokan tie se on, mutta siellä saa ajaa ihan kaikentaitoiset kuskit, ei ole kiellettyä mennä moottoritielle vaikka ajotaito olisi keskimääräistä alhaisempi, vaikka se riskialtista oliskin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä tulee pelti rytiseen kun lunta tulee. Täytyy kiertää jälleen keskustan kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudella leveellä kolmikaistaosuudella on uutena hienoa läpinäkyvää ja korkeeta melukaidetta, jonka takia joudutaan lumenajoon, kun tavallinen auraus ei riitäkään.
Mutta just samanlaista melukaidetta ollaan juuri rakennettu Kaukovainion kohdalle, mitenhän sillä kohdalla lumi lentääkin auraten kaiteen paremmalle puolelle... Ja toivottavasti samanlaista kaidetta tulee vielä toisellekin puolelle motaria, siis Höyhtyän ja Karjasillan kohdillekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johan siellä on se teho-osaston (ICU) raffitti väritettynä, ollu jo jonku aikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paremi paskat graffit kuin tuo kakofonien kaikukoppa. Enpä haluaisia enää tuon tien lähellä kun kovalla pakkasella ääniaallot risteilee puolelta toiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Halvemmaksi ja tehokkaammaksi tulisi, jos kerättäisiin ne lasit suosiolla pois vaikka talveksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hmm. Ensin ajattelin, että kyllähän tämä voisi toimia noinkin. Tyhjennetään sitä kaistojen välissä olevaa aluetta. Okei. Nyt sitten katsoin jutussa olevaa kuvaa ja näen tuon valotolpan keskellä lumentyhjennysaluetta. Eli, pyöräkuormaaja joutuu käyttämään useast tuota kolmatta kaistaa, jotta pystyy siirtymään ns. "tolppien väliin".

Jotenkin tuntuu vähän huonolta suunnittelulta kun tätä oikein miettii. Mutta joo, kokeillaanhaan joku talvi ja siirretään sitten niitä meluvalleja kauemmas. Kai tämä menee sitten urakoitsijan piikkiin ns. takuutyönä.

Muuten pakko sanoa, että hyvää työtä on tehty ko. osuudella. On kuin isommassa kaupungissa olisi. Nyt ei voi enää erehtyä ajamaan Oulun ohi, kun opasteistahan se on aikalailla puuttunut vuosikymmenet (siis maininta, että OULUN KESKUSTA, käänny tästä, ole hyvä!".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi se urakoitsijan piikkiin menisi? sehän on rakennettu juuri niinkuin suunnitelmissa lukee

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lumet aurataan vasemmalta oikealle niinkuin tähänkin asti ja kolmas kaista on se äänivallin viereinen ulommainen kaista. Eli se aura ei tuolla keskikaistaleen puolella aja eikä väistele valotolppia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (49)

Uutisvirta

135
"Suomeen pitää houkutella 20 000 – 35 000 ulkomaalaista töihin" – EK esittää myös 70 prosentin palkkatukea, jos yritys työllistää turvapaikan saaneen
77
Liikenneministeri Berner Suomen Kuvalehdelle: ”Dieselautojen myynti tullaan jollain aikavälillä kieltämään”
63
Tulli: "Nyt rysähti!" – Virolainen nuuskajengi salakuljetti Suomeen tuhansia kiloja, miljoonien eurojen tapaus
60
Kärpät eteni kahdeksan parhaan joukkoon CHL:ssä - Tshekkihyökkääjä Radek Koblizek oli kahdella maalillaan oululaisten sankari
42
Oululaiset ruokakaupat myyvät hävikkiruokaa ResQ-sovelluksen kautta – ruokakasseille ollut kova kysyntä
41
Kiire ja suorituspaineet uuvuttavat lapsia ja nuoria – asiantuntijat penäävät lisää lepoa ja vaatimusten vähentämistä
40
Siniset ja Kansalaispuolue solmivat vaaliliiton Oulun ja Vaasan vaalipiireissä – "Eduskuntavaalit ovat kaikille iso ponnistus"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

miten syntyvyys nousuun

108 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Olisi oikeudenmukaista kohtuullistaa eläkkeet niin, että kukin ikäpolvi saa sen, kuinka paljon ovat siihen eläkemaksuill... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.11.

Fingerpori

20.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image