Oulu

Pohjantien Kaakkurin liittymän isot siltatyöt alkavat – liikenne kavennetuille kaistoille, no­peus­ra­joi­tus 30 km/h kevääseen asti

Oulu 9.11.2018 10:49
Antti Pasanen

Oulun kohdalla Valtatie 4:n eli Pohjantien parannustyöt ovat siirtymässä uuteen vaiheeseen, kun Kaakkurin liittymässä aletaan rakentaa uutta moottoritien ylittävää siltaa.

Työt aloitetaan ensi tiistaina 13. marraskuuta, kertoo Liikennevirasto.

Moottoritien liikenne ohjataan siltatyömaan kohdalla kavennetuille kaistoille. Käytännössä ajokaistat siirretään ja kavennetaan ajoväylien reunoille.

Etelän suunnasta tulevat ajavat ensi tiistaista lähtien tien oikeaa reunaa, pohjoisen suunnasta tulevat vasenta reunaa.

Nopeusrajoitukseksi paikalle tulee 30 kilometriä tunnissa.

Tienkohdan muutokset tulevat voimaan maanantain ja tiistain välisenä yönä.

Poikkeusjärjestely ei ole ihan lyhytaikainen, sillä se jatkuu läpi talven tulevaan kevääseen saakka. Työt saadaan päätökseen arviolta toukokuussa.

"Malttia tarvitaan"

Siltatyöt näkyvät myös kevyelle liikenteelle. Vasaraperäntien kevyen liikenteen alikulku on suljettu. Vaihtoehtoinen reitti kulkee Keräsentien alikulun kautta.

Kaakkurin liittymän kohdalta kevyen liikenteen reitti avataan 15. toukokuuta 2019 mennessä, Liikennevirasto kertoo.

Raskaan liikenteen on syytä huomioida, että rakennustöiden ajan Kaakkurin sillan alikulkukorkeus on vain 4,5 metriä.

Liikenneviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä sanoo, että uusi työmaa ja uudet liikennejärjestelyt kysyvät tienkäyttäjiltä tarkkuutta ja huolellisuutta etenkin ensimmäisinä aamuina.

Ajokaistat ovat normaalia kapeampia ja kiihdytyskaistat lyhyempiä. Oman lisävaikeutensa tuovat pimeät syysaamut ja -illat.

– Kaakkurin kohdalla tarvitaan tulevina kuukausina joustavaa asennetta ja yhteispeliä. Ajo-opasteita on katsottava tarkasti ja nopeudet pidettävä kurissa. Näin huolehditaan myös sillanrakentajien työturvallisuudesta. Raskaan liikenteen on puolestaan oltava tarkkana lastikorkeuksien kanssa, Päkkilä toteaa tiedotteessa.

Päkkilän mukaan odotettavissa voi olla ruuhkia, joten työmatkaan on ensi viikolla syytä varata hieman aiempaa enemmän aikaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (124)

Nämä teidenrakentamiset on turhanpäiväisiä, ei mitään siltoja vaan aletaan pitämään entiset tiet paremmassa kunnossa jopa purkamaan vanhat pois ja metsää tilalle.
Valtion rahat menevät betoniin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ma 26.11. aamulla klo: 04.15 ei ollut ketään töissä, lisäksi olivat sammuttaneet kaikki katuvalot Maikkulaan asti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Naurettavaa vaatia körötteleen 30:iä 24/7 vaikka töitä tehdään alle kolmasosa ajasta. Joku tuhannen kukkahattu keksii kettuillessaan nuo rajoitukset, ei tule toimimaan...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeusrajoituksia ei noudateta, koska niitä ei käytetä asiallisesti. Ei 30km/h tai 50km/h rajoituksia saa jättää paikoilleen jos työt eivät ole käynnissä, eikä työmiehiä ole varottavana!

30km/h kyltti vaan kumoon ja vaikka 70km/h tilalle, ihan joka kerta kun työt siltä päivältä loppuu.

Pitäisi veronmaksajia sen verran kunnioittaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monta kohtaa on hyvin korjattu mutta monta vaaran paikkaa jäi korjaamatta. Rahat meni bussipysäkeille ja meluaitojen koristeluun.

Kuusamontien ramppi etelään on vaarallisin paikka ja jäi muuttamatta, vaikka sillan alla on sille tilakin tehty jo 70 luvulla.

Etelästä Kajaanintielle ei tullut lisäkaistaa vaikka liikenne seisoo moottoritiellä. Olisi vaatinut vain yhden sillan kevennyksen.

Kaakkurin ruuhkat tulevat jatkumaan koska sinne jää liikennevalot sillanpäihin.

Turvallisuus ensin ja sitten maisemointi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelän suunnasta ei ole ramppia Kajaanintielle lainkaan, tarkoittanet Kainuuntietä (vt 22). Pidempi ramppi vaatisi tosiaan Joutsentien ylittävän sillan leventämisen. Tiedä vaikka toteutuisi, kun siinä olisi myös kevyelle liikenteen sillan paikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi se silta pitää rakentaa paikallaan?
Näin vuosia sitten dokumentin Ameriikasta, jossa uusi moottoritien ylittävä silta rakennettiin muualla ja siirrettiin sitten paikalleen.
Siirtoon ja paikalleen asentamiseen meni päivän verran
Se silta voitaisiin rakentaa vaikka Bauhaussin parkkipaikalla ja valmiina sitten setä ajaisi sen paikalleen joystikillä siirtohirviötä ohjaten.
Muutama liikennemerkki pitäisi poistaa siirron ajaksi.
Ameriikassahan tämmöinen osataan kun siellä on se Trumppikin neuvomassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vastaavan dokkarin itsekkin nähny, mutta syy lienee paikallisessa politiikassa sun muussa.
Lisäksi ne Mammoetin siirtoalustat, joita käytetään hel--tin raskaiden kuormien siirtoon, maksaa maltaita ja hunajaa jopa vuokrata.
Aatellaan että "säästetään"...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kolmikaistainen on liian kapea,moottoritiet kuuluu olla nelikaistaisia kuten Saksassa.Siellä yksi kaista on varattu todella nopealle ajolle noin keskinopeus lähes 200km/h

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama mitä laitetaan nopeusrajoitukseksi. Ei ne Oululaiset niitä kuitenkaan noudata. Nähty on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauan kestää yhden sillan rakentaminen. Kauan tuntuu myös kestävän betonikaiteiden rakentaminen poikkimaantien ja kaakkurin sillan välillä. Taidetaan tehdä ns. tuntipalkalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko 30km/h rajoitus liikaa? Ruuhkaa on kuitenkin ollut jo ennen tätäkin remontin vaihetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

oli 30 40 50 tai 60 km/h rajoitikset niin harva ajaa niiden mukaan. on se huomattu noiden muidenkin siltatyömaiden kohdalla kun on kiire kotiin.sen mitä voittaa ajassa on jo mennyt ennen kuin kerkeät avata sen turvavyön ja aukaista oven

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi moottoritielle 30 rajoitus, kun on kaksi kaistaa suuntaansa eikä jalankulkijoita. Kaupungissa saa ajaa 50 ja on kevyttä liikennettä ja suojateitä. Alakyläntiellä Auran majan kohdalla hankalalla kiertotiellä 40 rajoitus ja vain yksi kaista. Ei oikein ole linjassa nämä nopeusrajoitukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensimmäisenä tulis mieleen työntekijät jotka siltaa tekekevät. Varmaan olen väärässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saattaa siinä moottoritiellä kulkea tunnissa muutama auto enemmän kuin alakyläntiellä auranmajan kohalla, tulitko sitä ajatelleeksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No niin, saadaan taas vuosi kuunnella sitä vikinää liian alhaisista nopeusrajoituksista. Kun ei malttaisi millään sillä minuutilla matkaansa pidentää, vaan juuri siitä on päivittäin tai lähes päivittäin elämä kiinni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri saatiin kokkokankaalle uusi liittymä ja Ouluun ajo helpottui. Ihmettelen tätä 30Km/h rajoitusta. Onko se täysin pakollinen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, eikai se haittaa jos 100 km/h vauhdissa liiraa liukkaalla kelillä työmaan läpi ja teloo työntekijöitä. Sinä haluat työpaikallasi säilyä terveenä päivän päätteeksi, niin halua sillanrakentajatkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (124)

Uutisvirta

14:53
Poliisilla jättiratsia aamulla Oulussa, lähes 2 000 puhallutetun joukossa kaksi rattijuoppoa – toinen oli matkalla Alkoon, toinen äidinsä luota kotiin
14:44
Suuri sammutusajoneuvo hankittiin käytettynä Terrafamen palokunnalle – akkukemikaalitehtaan tuloon varaudutaan
14:30
Vaalikampanjoinnissa oli häirintää – Rinne kehotti kansanedustajia olemaan ihmisiksi
14:20
Presidentti Niinistö korosti kansanedustajille sitoutumista ja kansakunnan yhteistä etuja: "Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön"
13:59
Tukes muistuttaa: Kuumaa kertakäyttögrilliä ei tule heittää roskiin, väärin hävitetty grilli aiheuttanut kymmeniä paloja
13:49
Poliisi järeästi varustautuneena paikalle, kun väkivaltarikoksesta epäilty linnoittautui kerrostaloasuntoon Rovaniemellä – operaatio kesti tunteja
12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ”Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
56
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
40
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
25
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
23
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
23
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
15
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
10
Samalla kun varhaiskasvatus on ottanut huikeita positiivisia harppauksia, se on kärsinyt talouspoliittisista seurauksista Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

232 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Eläkejärjestelmämme on maailman kolmanneksi paras sanoo kansainvälinen tutkimus. Mikäs siinä sitten on niin nerokasta? K... Lue lisää...
JLow

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image