Oulu

Pohjantien automaattinen järjestelmä välittää autoilijoille varoituksia, myös no­peu­ra­joi­tuk­sia voidaan muuttaa

Pohjantien nopeusrajoitusta voidaan muuttaa kelin ja liikennemäärien. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 18.12.2019 10:12 | Päivitetty 18.12.2019 10:15
Anna Leinonen

Pohjantielle on rakennettu uudenlainen liikenteenhallintajärjestelmä, joka välittää tienkäytäjille tietoa kelistä, liikenteestä ja liikenteen häiriöistä.

Muuttuviin liikennetilanteisiin reagoidaan vaihtuvilla nopeusrajoitus- ja varoitusmerkeillä sekä tiedotusopasteilla, kerrotaan Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen tiedotteessa. Lisäksi häiriötilanteiden aikana järjestelmä vaikuttaa myös varareittien liikennevalo-ohjaukseen.

– Liikenneturvallisuuden kannalta muuttuvat nopeusrajoitukset ja varoitusmerkit ovat erittäin toivottu järjestelmä valtatielle 4 Oulun seudulla, sanoo ely-keskuksen liikennejärjestelmäpäällikkö Heino Heikkinen ely-keskuksen tiedotteessa.

Uusi järjestelmä on otettu käyttöön joulukuussa 2019. Se on rakennettu 53 kilometrin matkalle Limingan Haaransillan ja Iin Räinänperän välille.

Järjestelmää ohjataan automaattisesti tiesääasemilta ja liikenteenmittauspisteiltä saadun informaation perusteella. Järjestelmää operoi ITM Finlandin tieliikennekeskus. Sen käytössä on myös suuri määrä liikenne- ja kelikameroita kyseisellä tieosuudella.

Pohjantien liikennemäärä on vilkkaimmillaan reilut 60 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärä on kasvanut viime vuosina 3–5 prosenttia vuodessa.

Telematiikkaa on rakennettu myös valtatielle 20 Oulun ja Kiimingin välille sekä valtatielle 22 Oulun ja Madekosken välille.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Kilometriverotusta ja kansalaisten online-valvontaa vartenhan nuo on rakennettu samoin kuin uudet peltipolliisitkin, ei mitään muuta varten. Tähän orwellilaiseen uuteen maailmanjärjestykseen kyllä rahaa riittää. Kuka muka on uskovinaan muuta? Kuka muuten uskoo poliitikon, virkamiehen tai juristinkaan puheita? Ei heistä sitä rehellistä löydy!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä. Sitten Oulun kaupunki kaikessa viisaudessaan pitää 60 tai 80 km / h rajoitusta tieosuudella, joka tukkii täysin koko moottoritien ja aiheuttaa valtavaa ketjuuntumista. VAIN 100 tai 120 km / h.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä se haittaa jos joku ohittaa motarilla? Enemmän minua ihmetyttää ohituskaistalla ajelevat köröttelijät. Itse ajan rajoitusten mukaan, mutta joutuu ohitteleen kun jotkut vaan tykkää ajaa 70-80. Sitä minä kyllä ihmettelen miksi moottoritiellä on 80 rajoitus, vaikka ei ole mitään haittatekiöjöitä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyyhän sitä nyky ajan maailmassa olla kaikenlaisia hienouksia ettei kuskilla käy aika pitkäksi ajaessaan autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saisiko siihen tauluun vielä vilkkuvan huomautuksen perässäroikkujalle liian lyhyestä turvavälistä ao. ajoneuvon rekisterikilpineen ja ISOLLA fontilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aja oikeaa nopeutta, niin kukaan ei tule perääsi kihnuttamaan. MUISTA ottaa huomioon mittarivirhe.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on joo tarpeellista tietoa tauluissa. Lokakuun alusta huhtikuun loppuun liukkausvaroitus.

Mukavaa kun ei enää tarvi erikseen katsoa auton ikkunasta ulos että onko tiellä lunta tai jäätä.
Lisäksi tuo tekniikka on halpaa kuin saippua. Liekö mennyt miljoonaakaan euroa per taulu. Lisää vaan tätä.

Semmoinen virhe on tullut, että nopeusrajoituksen vaihtoehdoissa on satanenkin. Varmaan ulkopuoliset konsultit noita säätäneet. Oulun kaupungin tieinsinöörille tunnetusti riittää 60, ehkä max 80 keskikesällä poutasäällä. Ja ainahan jossain kohtaa motarin lähettyvillä on senverran töitä käynnissä, että voi laittaa koko motarin matkalle 50:n rajoituksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan tyhjänpäiväinen järjestelmä. Siinä meni takuulla miljoonia hukkaan, kun ilmoitetaan ruuhkajonossa, "liikenne voi jonoutua"! Onko suunnittelija vieraantuneet todellisuudesta että se minkä ihminen näkee pitää vielä jollain aivan absurdilla tekstillä ilmoittaa? Toinen järjettömyys on kun on pyydetty muuttuvia rajoituksia sillä perusteella, että hiljaiseen aikaan voitaisiin ajaa kovempaa. Nyt sitten muuttuvat rajoitukset vain laskevat rajoitusta eivätkö koskaan nosta. Eli jousto tulee vain alaspäin ei ylös pätkän vertaa! Järjetöntä yhteiskunnan rahan tuhlausta. Ei sitten tarvitse ihmetellä mihin meidän verorahat uppoaa ja miksi kaikki rakentaminen maksaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihin se yhteiskunnan raha hukkuu jos sinun matkasi tällä tien pätkällä kestää hetken pidempää.
Näillä kaikilla tien parannushankkeilla luodaan sinulle ja muille tiellä liikujille turvallisempi liikenneympäristö.
Ennen valitettiin kun tiet olivat tukossa. Nyt ja kohta ne vetää entistä paremmin.
Ei kannattaisi aina nillittää joka asiasta. Kaikki on nyt paremmin, kuin ennen. Otetaan nyt Joulumieli päälle ja keskitytään johonkin positiiviseen. Se alentaa jopa verenpainetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä on olla infotaulu Madekoskellakin.
Sisämaasta tänne rannikolle tulessa, voi keliolosuhteet muuttua oleellisesti.
Varsinkin syksyisin ja osin keväällä. Meri näet lämittää syksyllä ja vastaavasti jäähdyttää keväisin.
Tämä vaikuttaa tiestönkin tilaan välillä paljonkin.
Ja toisekseen, ei kait siitä infotalusta Madekoskella kuin muuallakaan mitään haittaa ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääosin nuo opaste- ja muuttuvat nopusrajoitustaulut tulevat tarpeeseen.
Ruuhka-aikaan kannattaisi kokeilla: pidä pitempi turvaväli.
Tämä ohje voisi olla ruuhKa-aikoina käytössä vaikka koko ensivuoden.
Ei sitä muuten ymmärretä täällä, kun ollaan omasta mielestä niin hyviä kuljettajia.
Kaikesta hulimatta pohjantien liikenneolosuhteet ovat kaikkinensa parantuneet.
Hyvä että tänne Pohjoiseenkin on saatu tieinvestointeihin rahaa.
Ollaan tyytyväisempiä, hyvä tuo on😊

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

..pitää kai olla omat ajo-ohjeet. Pikkaisen naurattaa Muhokselta päin tullessa, kun taulussa lukee liukkaus varoitus vasta Madekosken kohdalla. Eiköhän se ole muutenkin jo tullut huomattua ennen tuota kylttiä, kun ajaa monta kymmentä kilometriä?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On siellä muitakin liikenteessä, ei ne pelkästään sinulle ole. Jos on Madekoskelta lähtenyt niin ei ole ajanut vielä montaa kymmentä kilometriä. Pitäisikö se olla jo Muhoksella. Entäs jos on Utajärveltä tulossa niin sehän on jo tiedossa. Entäs jos Kajaanista. Jatka itse ketjua pidemmälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turhanaikainen ylinopeusvalvonta pois, alinopeusvalvonta ja liikenteen blokkauksen valvonta tilalle. Nopeusrajoitukset pois kokonaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähän ihmetyttää että varoitetaan "Liikenne jonoutuu" siinä kohtaa kun se jonoutuminen on jo alkanut. Joka aamu suurin osa kulkee samaan aikaan ja näillä varoituksilla ei ole mitään vaikutusta koska on kyse näin lyhyestä pätkästä. Olisi eri asia jos moottoritietä olisi 200km ja varoitetaan 20 kilometriä aikaisemmin että kymmenen kilometrin päässä on ruuhkaa. Nyt nämä ruuhkailmoitukset ovat keskellä ruuhkaa. Enemmän olisi hyötyä varoittaa että edessä olevan 2km matkalla keskituntinopeus on 67kmh. Laitteet saa keskituntinopeudet muutenkin, koska sen perusteella automaattiset nopeusnäytöt muuttavat nopeusrajoitusta. Pelkkä "Liikenne ruuhkautunut" ei palvele suurta massaa ollenkaan. Jotain järkevämpää pitäisi olla näkyvillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuttuvat nopeusrajoitukset kaikkialle ja valvontakamerat pois. Jospa järki alkaa voittaa pikku hiljaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lisää kameratolppia on ainoa vaihtoehto, jolla kaahareita voidaan perjataan pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin koskee taajamia lähinnä siellä eniten "kaahataan" mutta ei riitä monella vauhtia motarilla edes hyvällä kelillä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uudet kameratolpat ja keskinopeustolpat olisivat poikaa. Loppuisi se pelleily ajotaidottomilla sankareilla kun ahdistaa ajaa rajoitusten mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

42
Korona pelastaa Oulun yliopiston – jälkihoito tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi, että tällä vuosikymmenellä rakennetaan vain ihan välttämättömiä Lukijalta
28
Koronahelvetti – olen taistellut ”punaista paholaista” vastaan laskujeni mukaan noin kolme viikkoa Lukijalta
15
Hallituksen tuoreet linjaukset: Länsirajan liikennettä kiristetään, koulujen etäopetus jatkuu toukokuun puoliväliin saakka
14
Kauppakamarien kysely paljastaa: Korona iski jo erityisesti palvelusektorin yrityksiin – 26 prosenttia vastaajista arveli konkurssiriskin kasvaneen
13
Pohjois-Pohjanmaalla ensimmäinen koronatartunta, jonka alkuperää ei ole pystytty selvittämään – tautitapausten ennakoidaan kasvavan
13
Oulun ja Kiimingin välimaastoon tulee erilainen, maaseutumainen Vesalanmäen asuinalue – Kunnallistekniset työt aloitetaan loppuvuodesta
12
Senaatti ei ole vielä neuvotellut Oulun yliopistokampuksen siirtymisestä asema-alueelle – Toimitusjohtaja: "Oulun asema-alue on kaupungin parhaita sijainteja" Tilaajille

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Etelä-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on ohut lumipeite.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

Eikö samalla logiikalla työttömäksi jäävänkin pitäisi olla nillittämättä työttömyyttään ja kestää se puoli vuotta ilman ... Lue lisää...
Eikö työttömäksi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

31.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image