Oulu

Pohjantiellä tuskin ainoat sillat, joiden kantavuus ei riitä yhä raskaammille rekoille - "Jostainhan ne siltarahat on löydettävä"

Liikenneviraston projektien toteutus -osaston johtaja Pekka Petäjäniemi sanoo, että Pohjantien siltojen kaltaisia kantavuusongelmia saattaa ilmetä myös muilla tärkeillä silloilla. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 8.2.2018 5:00
Petri Hakkarainen

Liikennevirastokaan ei halua etsiä tässä vaiheessa syyllisiä remontin tuntuvaan viivästymiseen.

Pohjantien siltojen kaltaisia kantavuusongelmia saattaa ilmetä myös muilla tärkeillä silloilla.

Liikenneviraston projektien toteutus -osaston johtaja Pekka Petäjäniemi sanoo, että nyt ei ole oikea aika etsiä syyllisiä Oulussa pieleen menneeseen suunnitteluun.

– Siellä on vahingossa otettu siltojen korjaus budjettiin vanhoilla tiedoilla. Olemme ottaneet opiksemme ja nyt selvitämme, miten tilanne on viisainta korjata.

Petäjäniemen mukaan on syytä pelätä, ettei kaikkien muidenkaan siltojen kantavuus riitä, kun niiden koko leveys halutaan ottaa ajoneuvoliikenteen käyttöön.

Oulujoen siltoja saneerattiin vuosina 2005–2006. Silloin lähdettiin siitä, että sillat kestävät 60-tonniset ajoneuvot.

Vuonna 2013 ajoneuvojen suurimpia kokonaismassoja nostettiin 76 tonniin. Kun Pohjantien siltojen nykyisiä muutostöitä suunniteltiin, kantavuuslaskelmia ei huomattu tehdä uusien enimmäispainojen mukaan.

Silloille asetettiin painorajoitus kaksi viikkoa sitten. 10–76 tonnin painoiset ajoneuvot ohjataan nyt oikeanpuoleiselle kaistalle. Yli 76 tonnin erikoiskuljetusten pääasiallinen reitti kulkee Poikkimaantien sillan kautta.

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ylijohtajan Matti Räinän mukaan on toivottavaa, että Oulujoen yli rakennetaan uudet sillat.

– Kyseessä on hyvin vilkkaasti liikennöity maan valtaväylä, joten jos siltoihin ei löydy rahaa, niin sitten sitä ei löydy mihinkään.

Liikenneviraston Petäjäniemi yhtyy Räinän näkemykseen.

– Jostainhan ne rahat on löydettävä, vaikka muista kohteista säästäen. Mutta ministeriöiltä on meidän näitäkin rahoja anottava.

Uusien siltojen hinnaksi on arvioitu ainakin 10 miljoonaa euroa. Petäjäniemen mukaan hintaan vaikuttaa suuresti se, voidaanko nykyisiä virtapilareja hyödyntää uudessa sillassa. Silloin vain siltojen kannet uusittaisiin.

Räinän mielestä uudet sillat rakentaen vastattaisiin kasvavan liikenteen haasteisiin ainakin 50 vuodeksi.

– Uusiin siltoihin saataisiin myös neljännet kaistat.

Pohjantien sillat saadaan normaaliin käyttöön ehkä vuonna 2020 tai 2021.

Sillat on saanut ylittää jopa 100 tonnin yhdistelmillä, kun on hakenut ely-keskukselta vuoden voimassa olevan luvan. Räinän mukaan muuttuneesta tilanteesta on ilmoitettu lupien haltijoille.

Säännöllisessä reittiliikenteessä olevia, satatonnisia ja 34 metriä pitkiä HCT- eli superrekkoja on liikenteessä nyt 42 ja lupahakemuksia on käsiteltävänä parikymmentä.

Paljon suurempi muutos on kuitenkin vireillä: liikenneministeriön aloittamassa hankkeessa pidemmät yhdistelmät tulisivat käyttöön koko maassa.

Pidemmillä yhdistelmillä tarkoitetaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen sopivaa yhdistelmää sekä nykyistä pidempiä puoliperävaunuyhdistelmiä.

Liikenneministeriössä valmistellaan jo tänä vuonna lakitason muutoksia myös yhä painavampien yhdistelmien käyttöönotolle.

Ajoneuvojen massoja kasvatetaan aluksi vain rajatulla tieverkolla.

– Seuraavaksi on alettava suunnittelemaan yhä raskaampia kuormia kestäviä teitä ja siltoja, sanoo johtava asiantuntija Otto Lahti Trafista.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (80)

Moottoritien remontilla ei ole kiire.
Kiireellisempi on laittaa väli II-Simo turvalliseen kuntoon.
Eli paljon ohituskaistoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis ensin tehdään 'lakitason muutoksia myös yhä painavampien yhdistelmien käyttöönotolle' ja sen jälkeen vasta 'Seuraavaksi on alettava suunnittelemaan yhä raskaampia kuormia kestäviä teitä ja siltoja.' Häh? Ei kai se lakimuutos yhtäkkiä nosta siltojen kantokykyä. Sitä paitsi, kun tuolla liikenteessä rällää jo nyt mahdoton määrä ulkomaisia kuljettajia ja ulkomaisia rekkoja, niin luuleeko viranomainen, että juujuu ihan varmasti noudattavat painorajoituksia ja pysyvät Pohjantielläkin oikeanpuoleisella kaistalla??? Odotan mielenkiinnolla ja kauhulla, milloin joku silta jossain romahtaa alas. Ilmeisesti sitten on aika etsiä syyllisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahat voi pyytää siltä taholta, joka ajaa superpainavia rekkoja ja tarvitsee siltoihin vahvistusta. Nythän ei ole kyse siitä,etteikö sillat kestä rekkoja vaan siitä että halutaan ahneuksissaan ajaa 76 tonnia painavilla rekoilla. Jos jatketaan ajamista 60 tonnisilla, niin sillat kestää. Tämä ei todellakaan ole veronmaksajien hanke. Maksakoot kuka tarvitsee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tässä pannaan kaikki kotteron omistajat maksamaan rekkaliikenne jälleen kerran. Näinhän on jo suolauksenkin kanssa. Mutta ei hätää, pannaan kaikki ostamaan seurantalaite ja laskutetaan lisää nyt jo maksettujen päälle. Jokin ympäristövero siihen kanssa sopisi samaan laskuun. Maailma pelastuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisko parempi laittaa tielle kilometrimaksut
100km ja maksu on 10€
eli Kymppi aina sataa kilometrriä kohden.
Autoon on helppo laittaa sammutin jos ei ole maksua suoritettu.
Seuraavana aamuna ei auto käynnisty jos on tiemaksu maksamatta.
Nämä maksut käyttöön 2015 ennen valmistettuihin autoin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuntuu jo tahalliselta tumpeloinnilta! Kannattaisikohan selvittää mitkä rakennusyhtiöt tästä hyötyvät ja kuka niiden osakkeita omistaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

50 vuotta aivan liian lyhyt suunnitteluaika silloille. Laitetaan 100 vuotta eteenpäin, pitää varautua miljoonan asukkaan kaupunkiin. Silta tehtävä niin, 5 kaistaa suuntaansa ja kahdessa kerroksessa. Koska kaupunki on tehty niin, että tuo aina reitti tielle.

Lähtökohtaisesti sillan pitää kestää mitä hyvänsä. Ja niin, että sitä ei tarvitse erikseen laskea. Järjetöntä tämä, että haetaan liikennekuormasta porsaanreikiä minimi kuorman etsimiseksi kuin myös mitoitusohjeista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa miljoona asukasta? :D Ei taida olla niin vetovoimainen kaupunki tällä hetkellä, eikä tulevaisuudessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sadan vuoden kuluttua logistiikka ei kulje maan pinnalla, ei ainakaan kumirenkailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eihän siihen tarvi lisärahoitusta kun kieltää nänä yliraskaat rekat..pärjätäänhän me vähemmälläkin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelma poistuu heti kun vain laitetaan painorajoitusliikennemerkki sillan viereen! Näin on tehty iät ja ajat, niin miksei nytkin!
Se, joka haluaa kuljettaa maksimipainoja, niin valitsee sellaisen reitin, mistä voi ajaa!
Ei kait kansan veroeuroja saa käyttää siten, että liikennöitsijät ja yritykset pääsee käärimään suurempia voittoja taskuihinsa! Miksei nuo tarvitsijat rahoita itse omia investointejaan, kuten kantavampia siltoja?
Henkilöautoilijoita syytetää koko ajan teiden urautumisesta, vaikka todellinen syyllinen on tuo raskas liikenne! Tuntuu, että järki on kokonaan hävinnyt päättäjien päästä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tästäpä tulee mieleeni, että onko jonkun superraskaan rekan ostaja jo etukäteen tietoinen, että missä tiet ja sillat kestävät tuollaisen ajoneuvon painon!? Samalla voisi kysyä, että kun valtiovalta antaa luvan superraskaiden rekkojen liikennöimiseen, niin onko luvan antaja tietoinen, että missä tuollaisella rekalla saa ajaa ja missä ei saa ajaa, sekä annetaanko tuollaiselle rekalle jotkut määrätyt reitit, jotka kestävät tuollaisen rekan painoja!? Tuossa siltahankkeessa on kyllä JOKU TÖPÄNNYT PAHASTI, kun on korjaukset alimitoitettu reilusti ottaen huomioon tuollaiset superraskaat rekat!!!??? Kyllä kait nyt pitäisi tutkivan journalistin selvittää, että kuka/ketkä ovat laittaneet tämän nimenomaisen sillankorjausasian tarjousasiakirjat vireille ja kuka/ketkä nimenomaan ovat hyväksyneet sen, ettei tuollaisia superraskaita rekkoja edes huomioida sillan korjauksessa!!!???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Pohjantiellä tuskin ainoat sillat, joiden kantavuus ei riitä yhä raskaammille rekoille - "Jostainhan ne siltarahat on löydettävä""

Pitikö mennä tekemään niin isoja rekkoja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavarajunia vaan lisää.Raiteille mahtuu.Ei jokaisella paketilla niin kova kiire ole perille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja kauppiaat hakevat kottikärryllä ruuat junasta? Kyllä siinä asemat tukkeutuu lukuisista kuorma-autoista, jotka pärrää tavaroita hakemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos vain Oulun tunarien tämä raha on pois pohjoisemman moottoritien parannuksesta, missä sitä kaistanleveyttä enemmänkin tarvittaisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokonaispainojen ja kuorma- auton pituuksien kavattaminen ei ole kansantaloudellisesti järkevää toimintaa.
Sillä siltojen uudelleen rakentaminen ja tiestön kunnostaminen on aivan älyttömän kallista puuhaa.
Tämän lsisäksi on vielä huomioitava uuden kaluston investointikustannukset ja kalusto on monesti stten ko. erikoiskalustoa vaativan ajon loputtua epäkuranttia kalustoa muuhun keveämään ajoon.
Yleensäkin vuosikymmenten saatossa ovat liikennöitsijät saaneet karvaasti kokea ja maksaa päättäjien tempoilevan lyhytjänteisen liikennepolitiikan. Väillä levennettiin kuormatilojen mittoja 2,50 metristä 2,60m ja sitten taas muutaman vuoden päästä kavennettiin Eu- vaatimusten mukaisesti umpikaluston mittoja takaisin pienempään.
On se vaan kumma juttu, että keski- ja eteläeuroopassa pärjätään lyhyemmillä yhdistelmillä, kuin Suomessa, siellä kuljetuskalusto on pitkälti puoliperävaunuyhdistelmiä tiestön ja ajoneuvotiheydestäkin johtuen.
Tähän tietysti yritykset ja päättäjät sanovat Suomen välimatkojen olevan pitemmät.
Tuollaiset mammuttiyhdistemät ovat kaiken lisäksi liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta sääolosuhteetkin huomioiden vaarallisia. Nyt siitä ei vielä ole huomattu merkittävää haittaa, kun ajoneuvoja ei ole vielä paljon liikenteessä.
Eräs pitkään ajanut rekkakuski sanoi minulle, ettei hän ainakaan lähde ko. yhdistelmiä ajamaan, koska ne ovat varsinkin talvikeleillä vaarallisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rakentaa Hailuodon sillat ainakin riittävän kestäviksi, jos joku haluaa ajaa sinne rekalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuodossa ei nyt montaa raskaampaa rekkaa käy, tukkirekkoja lukuunottamatta. Toki niissäkin silloissa täytyy varmaan huomioida uudet superrekat. Rahaa Pohjantien siltoihin saadaan siirtämällä Hailuodon tiehanketta tuonnemmaksi. Hankkeena se ei ole mitenkään kiireellinen. Pohjantiellä ajaa vuorokaudessa 30 000-50 000 autoa vuorokaudessa kun taas Hailuodossa muutama sata autoa samassa ajassa. Lautat kyllä kestää vielä kauan aikaa vastoin yleistä uskottelua niiden olevan tiensä päässä. Kyllä ne tien valmistumisen jälkeen siirretään satavarmasti liikennöimään Turun saaristoon. Ajaahan siellä montakin vanhempaa lauttaa kuin nämä täällä. MERITUULI -lauttakin, joka aloitti Hailuodon lauttaliikenteen vuonna 1968, on yhä liikenteessä Ahvenanmaalla nimellä BARO

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On hulluus huipussaan. Näitä seitenkutosia ja raskaampia on teillämme kourallinen. Mitä järkeä on rakentaa infraa satojen miljoonien edestä pienellä käyttäjä määrälle. Mikä järki tässä on. Paluu takasin 60 tonnisiin olisi kansantaloudellisesti järkevin päätös. Eihän keskieuroopassakaan ole noin painavia yhdistelmiä. Seuraavaksi vissiin ruopataan oulun satama 30 metrin syvyyteen jotta pääsee oikealla laivalla satamaan... Joku tolokku talukkanan syöntiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (80)

Uutisvirta

110
Vuokra-asunnot odottelevat asukkaita – "Oulussa on vuokralaisrintamalla hiljaisinta"
108
Kerro meille: Viillokkia, vatkulia, pinaattikeittoa – mikä kouluruoka oli herkkua, mikä ei mennyt alas millään?
71
Esirippu laski, yksi aikakausi päättyi – alkaako Lipossa uuden rakentaminen lahjakkaiden juniorien varaan vai onko seuran taru lopussa?
55
Oulun tornitaloista ja muista korkeista rakennuksista tarkka selvitys - kaupunki aikoo perehtyä korkean rakentamisen hyödyntämiseen ja kehittämiseen
43
Festivaalien talkootyöläisten verotuskäytönnöt puhuttaneet viime päivinä – Oulun suurfestivaalit vakuuttavat veroasioiden olevan kunnossa
41
Ruotsin autotuhopoltoista epäilty otettu kiinni Turkin rajalla
37
Oulun kaupunki hyväksyi Hailuodon pengertien suunnitelman

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa ei ole korruptiota vaan koko järjestelmä on läpimätä!

Mikä on ero Suomen ja Italian korruption välillä? Italiassa poliisi sentään yrittää kitkeä korruptiota ja jahtaa mafiaa.... Lue lisää...
PlayTheGame

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

15.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image