Oulu

Parempi taksitolpalla kuin eläkepäivillä joutilaana – lomakassan kartuttaminen kannusti 73-vuotiasta Matti Särkelää palaamaan autonrattiin

Matti Särkelä päivystää Oulun lentoaseman tolpalla. Koneita ja asiakkaita odotellessa Särkelä selaa Facebookia ja ottaa päivänokoset. KUVA: Pekka Peura
Oulu 16.9.2019 20:49
Elina Ursin

Matti Särkelä on valmiina taksitolpalla odottamassa ensimmäisen aamukoneen laskeutumista Oulun lentoasemalle. 73-vuotias Särkelä palasi pari viikkoa sitten autonrattiin, kun kyllästyi toimettomana pyörittelemään peukaloitaan kotona Lumijoella.

Oulun lentokentän taksitolpalla on Särkelän lisäksi pari muutakin eläkepäiviltä töihin palannutta ikämiestä.

– Kaverit houkuttelivat minut töihin. Lentokentän taksitolpalla on pari entistä sora-autonkuljettajaa aivan kuten minäkin.

Taksi oli helppo uravalinta, koska Särkelä ajoi nuoruusvuosina vapaapäivinä taksia. Yritys saada oma taksilupa Kempeleeseen 1970-luvun alussa kariutui ikävästi.

– Koska vanhat taksarit eivät puoltaneet minun anomusta, lääninhallitus ei myöntänyt taksilupaa.

Unelma omasta taksista jäi kytemään useaksi kymmeneksi vuodeksi. Kun taksiluvat vapautuivat reilu vuosi sitten, Särkelä pisti tuulemaan, hankki auton ja tarvittavat luvat.

– Mietin, että taksilupa pitää anoa ennen kuin uusi liikenneministeri Sanna Marin toteuttaa uhkauksensa laittaa taksit järjestykseen.

Vaikka joidenkin mielestä uusi taksilaki oli suuri virhe, Särkelän mielestä uudistus on hyvä ja toimii.

– Kun taskussa on taksiyrittäjän ajolupa, saan ottaa asiakkaan kyytiin mistä haluan.

Oikeastaan paluu työelämään lähti liikkeelle siitä, kun Särkelä teki elämäntaparemontin kaksi vuotta sitten. Vatsan ympärille oli kertynyt ylimääräistä. Eläkkeelle jäänyt Särkelä jumitti kotona tai kuten Lumijoella on tapana sanoa paunotti menemään.

Kun Limingassa avattiin kuntosali Särkelä marssi ensimmäistä kertaa elämässään salille.

– Meitä oli parhaillaan viisi ukkoa treenaamassa salilla kaksi kertaa viikossa. Kun 20 kiloa lähti pois, mieli virkistyi ja jaksoin touhuta enemmän.

Työvuosia Särkelällä on takana yhteensä 57.

– Aloitin Lumijoen osuuskaupassa 16-vuotiaana, ja eläkkeelle jäin kaksi vuotta sitten kuljetushommista.

Kilometrejä autonratissa on kertynyt noin kaksi miljoonaa Suomen, Venäjän ja Euroopan maanteiltä ja työmailta.

Kun Särkelä oli 1980-luvulla autonkuljettajana Pohjolan Kaapelissa, Nokian tytäryhtiössä kyydissä kulkivat pääjohtajat Björn Westerlund ja Kari Kairamo. Kolme vuotta kestänyt kuskihomma letukan ratissa päättyi, kun Särkelä aloitti Maatalous-Hankkijan myyntimiehenä. Nuorena miehenä Särkelä oli käynyt maamieskoulun ja työ vastasi koulutusta.

Seitsemän vuotta hurahti myyntitöissä, mutta veri veti takaisin autohommiin.

Ensimmäinen ulkomaankeikka oli Andreapolissa Venäjällä sotilastukikohdan rakennustyömaalla. Venäjän urakan jälkeen sora-auton ajo jatkui Turun moottoritien työmaalla. Kun työnantaja vaihtui euralaiseen kuljetusliikkeeseen, Särkelän haave päästä ajamaan rekkaa Eurooppaan toteutui.

Pitkillä työvuoroilla oli myös hintansa.

– Kävin vielä yhden keikan ja sen päälle vielä yhden. Avioero siitä tuli.

Uusi työ on tempaissut mukaansa ja parhaimpina päivinä Särkelä päivystää lentokentän tolpalla aamukuudesta iltayhdeksään.

– Harmittaa, etten ole joutanut töiltäni kuntosalille. Siihen asiaan pitää saada muutos.

Särkelällä ei ole huimia työtavoitteita. Kymmenisen ajoa päivän aikana on taksiyrittäjän mielestä ihan hyvä.

Erinomainen kannustin palata autonrattiin on Thaimaassa asuva naisystävä.

– Matkarahoja pitää tienata. Tarkoitus on, että Nid tulee käymään Lumijoella syksyn aikana.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Oulunsalossa on paljon maatiloja jotka pröystäilevät eu tukien vomalla, olist kysynyt traktorihommia vaikka niin olis itse isäntä saanut jatkaa ompeluseuralinjalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitehän lie turvallisuus jos noin pitkää päivää tekee ja ei ne refleksit enään tuossa iässä taida olla ihan työikäsen luokkaa. Pitäisi palata entiseen systeemin 70 vuotiaana ammattiajokortit pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnin pari ehtii ottaa tirsoja kyytien välillä. 8h toimistotyötä on huomattavasti rankempaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei juma! Eläke ei riitä niin pitää pojottaa taxin ratissa! Onneksi ite olen tajunnut sijoittamisen maailmaan liittyä hyvissä ajoin. Velaton firma, omistusasunto ja 40 000€ sijoituksia. Ikää alle 40v.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä sinulle, mutta enemmän minä peukut nostan ylös tälle uutteriaalle taksimiehelle. Hienoa, että jaksaa huolehtia ihmiset lentokentältä töihin ja koteihin. Samalla huolehtii myös yhteiskunnan tulevaisuudesta veroja maksamalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan se kiva että voi tulla harrastelemaan eläkepäivillään. En voi olla miettimättä, millainen turvallisuusriski on 73-vuotias torkahteleva eläkeläismies, joka painaa 15 tunnin työpäiviä. Lisäksi juuri tällainen toiminta vie ammattitaitoisilta taksikuskeilta leivän, jotka ennen elättivät itsensä ja perheensä työllä.

Minäkin ajoin kymmenisen vuotta taksia äärimmäisellä ammattiylpeydellä, mutta nämä hienot uudistukset romahduttivat tulot (vaikka hinnat nousikin) joten oli pakko vaihtaa alaa. Harmittaa, koska rakastin työtäni. 5-10 vuoden päästä ammattimainen taksin kuljettaminen on muisto vain, kun alaa pyörittää kaiken maailman tilapäistyöläiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suoraan sanottuna köyhien hommaa. (alottakaa sijoittaminen nuorena)
Olen kohta 54v, enkä töihin kaipaa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tekemistä ja harrastuksia riittää.
Mm. oman metsän hoidosta ympärivuotiseen mökkeilyyn ja monipuolisen ulkoliikunnan harrastamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

54-vuotias työkyvyttömyyseläkkeellä ja harrastaa metsänhoitoa, aika erikoinen yhtälö. Itse joutunee kuitenkin puurtamaan 67-vuotiaaksi, eikä ole juuri aikaa ja hirveästi voimiakaan työpäivän jälkeen harrastaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

“– Koska vanhat taksarit eivät puoltaneet minun anomusta, lääninhallitus ei myöntänyt taksilupaa.“

Vanhat hyvät ajat. Kuulostaa aika absurdilta.

Noin sitä monopolia suojeltiin. Kilpailu on aina hyvä asia kuluttajan kannalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän hallituksen taksiuudistusta on arvosteltu , kuitenkin uudistus oli välttämätön . Työn tekeminen on terveellistä kuitenkin määrää tekijän mitoittaa voimien mukaan. Työ ei tekemällä lopu vaan makaamalla .Veronmaksajien rahoilla makaaminen lisää työttömyyttä työhaluttomuuseläkkeet on lopetettava , pitää saadaa työllisyysaste korkiammalle tasolle. Pienemmätki oikiat työt on kansataloutta kasvattavia , vaikuttaviakin suoritukset tehdään sadoissatuhansissa paikoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä näkee suomalaisten eläkkeellä olon arvostuksen. Ja päättäjät saa lisää tulta siipien alle, että nostetaan eläkeilää reilusti kun kerran töissä pystyy käymään vielä yli seitenkymppisenäkin. Kohta se on totta jokaisén kohdalla. Näiden ihmisten pitäisi tehdä vain pikkutöitä, tilapäisesti paikkaajana kun ketään muutä ei saa, ei vakituisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet siis valmis alentamaan eläkeikäisen toisen luokan kansalaiseksi, jolle voidaan suoda oikeutus vain "tilapäisen paikkaajan" rooli silloin, kun nuoremmat eivät halua työtä tehdä. Olet väärässä. Ihmisarvo on sama kaikilla, eläkeläisilläkin. Se pitää sisällään myös oikeuden tehdä työtä, sittä eivät sinunkaltaisesi voi onneksi rajoittaa, perustuslakimme ei suo siihen mahdollisuuksia. Jos toisin on, osoittanet sen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinähän sitä on savottaa eläkeläiselle. Saa tulla viiden aikaan aamulla odottomaan sitä ensimmäistä konetta. Ja eläkeläisellä on samat hinnat mitä näillä hirmuhinnoilla ajavilla vanhoilla takseilla. Pakko kyllä sanoa että ennemmin keräisin pulloja kuin lojuisin päivän lentokentällä . Mutta kiusa se on pienikin kiusa ja toivottavasti saa onnellisemman elämän hän .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä sitä savottaa riittää kun omia menojasi suunnittelet. Et taida paljon ajatella, miten henkilönkuljetuslogistiikkakin voi toimia? Ei sinne kentälle tyhjänä ajella viideksi odottamaan - on asiakkaita joiden on päästävä ajoissa kentälle. Vie mennessäs ja tuo tullessas, ei se voi olla niin vaikeeta parhaimmillaan kun vain asiakkaan löytää. Ne kerättävät pullotkin on muuten jo vähentymään päin, nykyjermut kerää juomatölkkejä - niistä saa 0,05 eur / kpl enemmän vielä panttiakin kuin mitä pullosta, hirmupantti verrattuna pulloon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän tuo juurikin tyhjänä sinne kentälle joka kerta ajelee, ei ilman kyytivälitystä ajeta mitään muuta kun tolppakyytejä ja kukaan lentokentälle menijä ei mihinkään taksitolpalle lampsi aamuyöstä vaan se taksi tilataan ihan kotiovelle tai hotellille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

8:03
Turkki suostui Yhdysvaltojen tulitaukoehdotukseen, tauko kestää viisi päivää
8:00
Finnveran toimitusjohtaja: Vanha klisee pätee yhä suomalaisissa yrityksissä – vientikauppaa ei osata Suomessa Tilaajille
7:00
Rakentamisen isot hankkeet pitävät Oulussa työmaat kiireisinä, Kempeleessä vauhtia tuo yksityinen rakentaminen Kaupallinen yhteistyö
7:00
Elektro-poppari James Blake on elävänä elementissään Suvilahdessa
7:00
Päivän elokuvapoiminnat: Auschwitzin rannaton painajainen heijastuu Saulin kasvoilta
7:00
Rion paralympiajoukkueesta tippuminen ei lannistanut oululaista Jussi Lotvosta – nyt tähtäimessä on ensi kesä ja Tokion paratriathlonmatka Tilaajille
7:00
Näkökulma: Liha on saanut liian suuren roolin ilmastotaistelussa – mustavalkoinen päätös nostatti mustavalkoisen keskustelun

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Pohjois-Savon ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivästä alkaen Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Köyhän ihmisen elämä ei ole ihmisarvoista elämää

aloittaja on sorrettu? 99% syyllinen omaan köyhyyteen ja kurjuuteen katsoo peilistä takaisini. Muita on aina helppo syy... Lue lisää...
ja miten....

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.10.

Fingerpori

18.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image