Oulu

Oulussa meni kuitukaapeli poikki kahtena peräkkäisenä päivänä – "Kaivajilla on velvollisuus selvittää, mitä maan alla on"

Valokuidun katkeaminen aiheutti Oulussa ongelmia verkkoliikenteeseen maanantaina ja tiistaina. Kuvituskuva. KUVA: Vesa Joensuu
Oulu 23.5.2019 7:50
Pekka Rahko

Maanantaina katkesi Telian kuitukaapeli Pohjantien vieressä Kaakkurin kohdalla ja tiistaina valokuitukaapelin katkeaminen Ruskossa Graniittitiellä aiheutti ongelmia verkkoyhteyksiin muutamalle DNA:n asiakkaalle.

Kalevan verkkolehdessä oli maanantaina illalla teknisiä ongelmia, jotka johtuivat kaapelin katkeamisesta Graniittitiellä.

– Tällaiset viat syntyvät tyypillisesti ulkopuolisen aiheuttamina ja lähes aina on kyse siitä, että joku on kaivanut kaapelin poikki, johtaja Mikko Kannisto DNA:n siirtoverkot-yksiköstä kertoo.

Routa on sulanut ja kaivuukausi alkanut, ja Kanniston mukaan kaapelin katkomisia tapahtuu lähes päivittäin. Vaikutus asiakkaille on kuitenkin tavallisesti hyvin pieni.

Kaapelivika huomataan nopeasti yhteyksien valvonnan kautta. Kanniston mukaan ensin tarkistetaan, ettei kyseessä ole laitevika, mutta heti seuraava toimenpide on lähteä kentälle etsimään vikaa.

– Joskus käy niin, että maat on jo peitelty ja kaivaja poistunut paikalta, Kannisto kertoo.

Korjauksen kesto riippuu siitä, kuinka nopeasti vikakohta löytyy ja siitä, kuinka nopeasti katkennut kaapeli saadaan korjattua.

– Meillä pienemmissä kaapeleissa kulkee 12 tai 24 kuitua, mutta suurimmassa 864, Kannisto laskee.

Poikki menneen kaapelin sisältä pitää etsiä keskenään oikeat kuituparit, puhdistaa ne ja hitsata yhteen pari kerrallaan.

Asiakkaiden yhteyksien turvaamiseen operaattoreilla on monia varmistuskeinoja.

– Operaattorien välinen yhteistyökin on mahdollista, mutta tyypillisemmin vaurio voidaan kiertää verkossa.

– Kun vika on ilmennyt, on tärkeintä selvittää, onko vaihtoehtoista reittiä, Kannisto tähdentää. Tämä tehdään jo samaan aikaan, kun vikakohtaa vielä etsitään.

Tietoliikenne ohjataan siis kulkemaan ehjille reiteille. Tätä varten kaupunkien sisäiset alueverkot on Kanniston mukaan suunniteltu niin, että niissä on erilaisia rinkejä ja ristikkäisiä yhteyksiä. Aina varayhteyksiä ei kuitenkaan löydy.

– Runkoverkkorinkejä meillä on kaksi erillistä, Kannisto lisää.

 

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (51)

Asia menee näin. Kun kaapeli asennetaan maahan urakoitsija on velvollinen tekemään esim. kiinteistöjen pihoillaa ja lähistöillä aluekuvaan merkinnat metrilukuineen niin tiedetään sitten kun aloitetaan joskus kaivamaan moissä ne menee.
Tiiähäntä kun esim. DNA on kaapelityön ukoistanut niin onko mitään , tarkkoja tietoja tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tänään Kaakkurissa pyöri urakoitsijan autoja...Viron kilvillä?
Ei taida olla tietoa, kuinka Suomessa kaapelit merkataan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yrittäjä tekee töitä ja toiset valittaa ja niillähän ei virheitä satu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En nähnyt uutisessa kohtaa, missä kerrottaisiin kuka maksaa aiheutuneet kustannukset. Arvatenkin kustannukset jää operaattorille, joka laskuttaa be edelleen asiakkailtaan kohonneina maksuina.

Laittakaa vahingonaiheuttaja maksamaan kustannukset kokonaisuudessaan omasta pussistaan, ei vakuutuksesta, vaan täysin omasta tai korkeintaan edustamansa yhtiön pussista. Ja uutisoikaa ne näyttävästi, jotta seuraavakin kaivinkoneenkuljettaja tietää mitä seuraa laiminlyönnistä, kun ei oteta asioista selvää.

Alkaa tympimään tämän muitten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen, vaikka rahaa onkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin yleisestä harhaluulosta että velvollisuus ilman vastuita olisi jotenkin sitova... Kaikkia voi velvoittaa mihin vain mutta jos ei ole mitään todellista vastuuta mistään niin eipä se juuri mitään merkitse. Siksi nykyään rakennustyöt, autonhuollot ja mikä tahansa on ihan hällä väliä asenteella tehtyä. Ehkä tekijät jopa osaavat mutteivät piittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä korjautan aina samalla korjaajalla, jolla olen korjauttanut autoni jo yli 10v. Kaskon takuukorjaukset (vaikka tehty muualla) käyn aina näyttämässä samalle korjaajalle ja hän monesti tekee reklamoinnit yms niin, että tulee kerralla hyvä. Koskaan ei ole veloittanut ylimääräisiä tunteja tai osista ylimääräistä. Luotan häneen kuin kallioon ja suosittelen myös muille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alkaa noita kaapeleita olleen sen verran paljon maassa että niiden "maalarit" pitäisi löytää yhden puhelinnumeron takaa . Silloin sinne olisi todella helppo soittaa ja ei tarvitse numeroita katella operaattoreiden vaihteilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Google tietää, että sellainen sivusto ja sieltä löytyvä numero on kyllä olemassa... linkinkin olisin voinut laittaa jos ne menisi läpi täällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja jälleen Juice vainaan sanoin: Rasvanäppi kaivurikuski kuuman linjan katkaisee...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (51)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

307 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image