Oulu

Oulussa Hornet-hävittäjän pitkäksi menneen laskun syy selvitetään tutkinnassa

Oulu 9.2.2018 13:03
Kaleva

Hornet-hävittäjän laskeutumisen torstai-iltaiseen epäonnistumiseen ei ole toistaiseksi löytynyt yksiselitteistä syytä. Hävittäjän järjestelmien tarkempi tutkinta käynnistyy maanantaina.

– Tutkinnassa käydään läpi kaikki vaihtoehdot ja koneen järjestelmät tarkasti. Mitään yksiselitteistä syytä ei ole vielä löytynyt, kyseessä on monen tekijän summa, sanoo Lapin lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Juri Kurttila.

Kurttilan mukaan alustavan tarkastelun valossa kaikki on ollut kunnossa.

– Tankkauksen suhteen kone on ollut laskeutumisvaiheessa normaalia raskaampi, mutta ihan rajojen puitteissa kuitenkin.

Hornetin laskeutuminen meni torstaina Oulunsalossa pitkäksi. Lapin lennoston yölentoharjoituksessa mukana ollut kone ajautui muutaman metrin verran pitkäksi ja pysähtyi lumihankeen. Kurttilan mukaan kone ei kärsinyt vaurioita ainakaan pikaisen tarkastelun perusteella.

– Jossain on tietysti ollut vikaa, sillä ei ole normaalia, että lasku menee pitkäksi.

Kurttilan mukaan tutkinta voi kestää kuukausia. Ensiksi koneen kunto selvitetään perusteellisesti. Jos kone on lentokuntoinen, se otetaan jälleen käyttöön, ja tutkinta etenee omaa tahtiaan.

– Silmämääräisesti näyttää siltä, että kone on kunnossa. Tarkemmalla tutkimuksella varmistetaan sitten, että kaikki todellakin on ok.

Koneessa ollut lentäjä ei loukkaantunut. Tilanne myöhästytti muutamia reittilentoja torstai-illan aikana Oulunsalossa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Ostakaa seuraavalla kerralla pienemmät koneet Ruotsista, nuo isot Amerikkalaiset rohjakkeet ei sovi laskeutumaan suomen lentokentille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pekuloijaan sitten pikkuisen. Me kentänkiertäjätkin tiedämme kuinka tärkeää on tietää mistä päin tuulee, lentoon lähtöä ja laskeutumista varten. Siis onko torni antanut oikean pään kiitotiestä. Mitä nopeampi kone, sen tärkeämpää on nousta ja laskea vastatuuleen. Tuuliolosuhteet saattavat vaihtua nopeastikin Oulunsalossa. Omallekkin kohdalle on sattunut startin keskeyttäminen tämän takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisko sitten lumiaurausta tehty liian vähän . Jos se onkin niin että kentää pitää aurata vähän pitempään . Kyllähän kentällä tilaa pitää olla . Aurataan lumet pois kunnolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parin koneen myöhästyminen on voinut aihettaa aikamoista tuskaa kymmenille ellei sadoille siviileille. Menkää jonnekin meren jäälle hornetteinenne!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää rakentaa kunnollinen kenttä puolustusvoimille erikseen missä saavat harjoitella vaikka kuinka paljon turvallisesti .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentoliikenne on muutekin ollut välillä pikkasen sekaisin kun sataa lunta niin nämä vielä pelleilemään niin ei hyvä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumma kun "inhimillisestä syystä" ei haluta puhua mahdollisena syynä.. Onko Hornetin lentäjäksi pääsy niin takuu hommaa, että he ns.täydellisyyden ruumiillistuma, jotka ei tee virheitä, tai niitä ei ainakaan sanota hyvän julkikuvan säilyttämiseksi. Jotenkin haiskahtaa sille, että lasku yksinkertaisesti tapahtui liian myöhään ja kiitorata kävi lyhyeksi. Onnistuuhan finskien koneella laskut ja sentäs on kyse suuruusluokaltaan aivan eri koneista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sä nimittelet suomalaisia finskeiksi. Sitten suututaan kun finskit nimittelee ryssix ja hurreix. Siellä ei oo aurattu lunta pois niinkun kuuluu . Ja nykyään kyllä kuuluisi rakentaa kiitotie erikseen armeijalle eikä pitää niitä matkustuskoneiden seassa. Jos haluaa turvata turvallisen harjoittelun . Venäjälläkin on esim. Wikipedia Lotinanpellon sotilastukikohta . Kyllä pitää löytyä rahaa turvallisuus syistä rakentaa kunnon kenttä armeijan koneille . Ja aurauskoneet töihin .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Horneteissa ei ole "reverssiä" eli moottorijarrurusta niin kuin finskin koneissa. Se on ratkaiseva ero. Onkohan venäläisten arktisiin olosuhteisiin valmistetuissa sotakoneissa nastarenkaat, kun niitten ei ole sanottu luistelleen kiitotiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiky-loikan vuoksi alla oli vanhat kitkarattaat eikä pitoa ollut. Kikyhengen mukaisesti kiitorataa olisi jatkettava heti kuusi metriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Reittilentojen myöhästymiset olisi mukava lukea tarkemmin. Kalevan mukaan 17.35 Oulusta lähtevä kone ei päässyt lähtemään. Onnettomuus tapahtui kuitenkin kuuden jälkeen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa oo kunnollista sotilaslentokenttää . Ookkona jälkeenjääny . Kenttä kuuluu aurata lumesta eikä ihmetellä kun lunta on kentällä . Ny uutta kenttää rakentamaan työllistää rakennusmiehiä . Ja auraamaan lumet pois. Eihän tääkään lumipenkkaan olis menny jos penkkaa ei olis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Inhimillinen erehdys selvittää kaiken, eli ei aihetta lisätutkimuksiin. Juhannuksena seuraavan kerran käyttöön tai sen jälkeen kun lumet ovat sulaneet, niin ei mene lumipenkkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikä nautinto olla tekemättä palkkatyötä, toverit

Et sitten edes lukenut aloitusta tai et järkytykseltäsi ymmärtänyt sitä. Lainaus: "...pitää osata olla menemättä lankaan... Lue lisää...
Sifferi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image