Oulu

Oulussa 39,7 prosenttia ravintoloista noudattaa elin­tar­vi­ke­la­kia oivallisesti – määrä on pienempi kuin muissa isoissa kaupungeissa

Yhteensä 39,7 prosenttia ruokapaikoista Oulussa on saanut oivallisen eli parhaan mahdollisen tuloksen elintarviketurvallisuudesta Ruokaviraston teettämässä uusimmassa Oiva-valvontatarkastuksessa. Kuvituskuva.r KUVA: Kati Valjus
Oulu 22.3.2019 15:31 | Päivitetty 22.3.2019 18:10
STT

Ravintoloiden, kahviloiden ja pikaruokaloiden elintarviketurvallisuus on Oulussa hieman heikommassa tilassa kuin Suomen suurissa kaupungeissa keskimäärin.

Yhteensä 39,7 prosenttia ruokapaikoista Oulussa on saanut oivallisen eli parhaan mahdollisen tuloksen elintarviketurvallisuudesta Ruokaviraston teettämässä uusimmassa Oiva-valvontatarkastuksessa.

Suomen kolmessakymmenessä suurimmassa kaupungissa luku on keskimäärin 42,3 prosenttia. Oivallinen tulos tarkoittaa, että ravintola noudattaa kaikkia elintarvikelain määräyksiä esimerkillisesti.

Virasto teettää tarkastuksia ravintoloille säännöllisesti valvoakseen, kuinka säntillisesti ne noudattavat elintarvikelakia ja viranomaisten ohjeita, jotka koskevat elintarvikkeiden säilyttämistä ja käsittelyä. Ravintola saa tarkastuksesta tuloksen neliportaisella asteikolla oivallinen, hyvä, korjattavaa tai huono.

Vähintään hyvän arvosanan tarkastuksissa on saanut Oulussa suurin osa eli 98,7 prosenttia ravintoloista. Loppujen ravintoloiden arvosana on ollut tuoreimmassa tarkastuksessa "korjattavaa" tai "huono". Niiden toiminnassa on näin ollen havaittu epäkohtia, jotka heikentävät elintarviketurvallisuutta tai johtavat kuluttajia harhaan. Tällaisia ravintoloita oli Oulussa viisi kappaletta.

Kolmessakymmenessä Suomen suurimmassa kaupungissa hyvän tai oivallisen arvosanan sai edellisessä Oiva-tarkastuksessa 96,0 prosenttia ruokapaikoista.

Tulokset perustuvat selvitykseen, jossa käytiin läpi, kuinka hyvin ruokapaikat eri puolilla Suomea ovat noudattaneet elintarvikelakia ja viranomaisten ohjeita elintarviketurvallisuudesta. Otokseen valittiin kaikki ravintolat, kahvilat, pikaruokalat ja grillit. Ulkopuolelle rajattiin muun muassa ruokalat.

Oiva-tarkastuksissa selvitetään muun muassa, ovatko ravintolan tilat ja laitteet puhtaita, ovatko henkilökunnan työtavat hygieenisiä ja työvaatteet asianmukaisia ja säilytetäänkö ruoka-aineita kylmässä tai lämpimässä kuten kuuluu. Lisäksi tarkastuksissa tutkitaan esimerkiksi, voiko ravintolan valmistamiin ruoka-annoksiin joutua niiden reseptiin kuulumattomia ylimääräisiä allergisoivia ainesosia.

– Oivallinen tulos tarkoittaa, että ravintolassa on kaikki hyvin. Hyväksi arvioidussa ravintolassa asioissa on pientä korjattavaa, mutta kuluttajalle ei koidu minkäänlaisia riskejä. Jos valvonnan tulos on oivallinen tai hyvä, niin asiat ovat ravintolassa ihan ookoo, kuvailee tarkastustulosten asteikkoa kehittämisasiantuntija Marina Häggman Ruokavirastosta.

Koko tarkastuksen tulos määräytyy huonoimman osa-alueen mukaisesti. Yksikin epäkohta, kuten vaikkapa puutteellinen työvaatetus, estää parhaan arvosanan saamisen, vaikka kaikki muut asiat olisivat ravintolassa kunnossa. Tarkastukset tehdään ravintolaan yleensä ennalta ilmoittamatta.

Oulussa STT:n selvityksen kohteena oli 388 ravintolaa ja ruokapaikkaa. Niihin tehdyt Oiva-tarkastukset ovat vuosilta 2013–2019.

Uutinen on kirjoitettu automaattisella tekstintuotannolla. Lähteenä on käytetty Ruokaviraston tarkastustietoja.

MAINOS

Kommentoi

Itse asiassa Ruokavirasto, entinen Evira, ei tee näitä Oiva-tarkastuksia. Kuntien tai kuntayhtymien terveystarkastajat niitä tekevät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kerran saanut koko perheelle aivan muualla grillikioskilla ruokaa jota ei ruuaksi tunnistanut hajun , ulkonäön , eikä koemaistamisen perusteella , oli valmistettu tarvikkeista jotka olivat olleet joskus huomattavasti aiemmin ruokatarvikkeita vaikka olisivat voineet olla yhtä hyvin kaatopaikkakuormasta varastettua jätettä . Rahalla saa kaikkea , mielenkiintoisia makuelämyksiäkin , erittäin mielenkiintoisia peräti ja saattaa saada muitakin elämyksiä jos nielee mitä tahansa nälkäänsä .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän näitä löytyy. Pari vuotta sitten silloin 12 v tyttäreni sai illan ruokailusta ruokamyrkytyksen eräästä kaupungin keskustan suosituimmista ruokapaikoista. Jälki oli melkoinen kun eväät olivat yöllä tyttären huoneen karvalankamatolla. Ilmoitus lähti asiata valvontaa hoitaville seuraavana aamuna ja paikka on kierretty sen jälkeen totaalisti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paras tapa korjata puutteet on julkaista ne hyvien ruoka paikkojen ja kahviloiden nimet.
jokainen voi sitten ihmetellä missä se minun paikan nimi on???????????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silloin kun tämä systeemi tuli, luin yhden kertomuksen jossa keittiö oli saanut kaikesta muusta parhaan mahdollisen arvosanan,
mutta pukuhuoneessa oli yhden työntekijän kengät lattialla, eikä kengille varatulle telineessä.
Tästä kohdasta tuli vain "tavallinen hymynaama", joka myös tarkoitti loppuarvosteluksi sitä, että koko paikka sai arvosanaksi "hyvä",
koska "erinomainen" ei täyttynyt viimeisein kohdalla.
Ne kengäthän siellä pukkarissa vaikuttaa ruoan käsittelyyn valtavasti...............

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vain 39,7% noudattaa lakia? Enemmistö siis rikkoo kylmästi ja tietoisesti lakia ja tämä vain todetaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen tehnyt satoja hygieniasuunnitelmia asiakkailleni ja valvonut niiden toteuttamisia väliin hammasta purren. Osa heistä ei vain ymmärrä jos valtiovalta antaa uusia määräyksiä tai ohjeita asiakasturvallisuuden lisäämiseksi tai varmistamiseksi. Sain kuulla useasti ettei meidän maassa näin toimita jne. mutta olen pitänyt "oman pääni" ja kun asia on mennyt perille niin olen myös saanut kiitosta. OIVA laittoi vihdoinkin ensinnäkin keittiöhygienian kaikille toimijoille tärkeimmäksi asiaksi yrittäjille jotka haluavat toimia alalla pitkään ja lopetti niiltä yrityksiltä toiminnan jotka vähät välittivät puhtaudesta, hyvä niin.
Yksi ongelma tässä järjestelmässä on vain se ettei kaikilla alihankkijoilla ole ammattitaitoa tai halua sanoa asiakkailleen puutteista tai virheistä asiakas kadon vuoksi eli eli menettävät asiakkaita. Ketkä tästä sitten kärsii? Ravintolan_pizzerian asiakkaat tietysti. Tähän OIVAAN kuuluvat kaikki kaupat, marketit ja ja ruokaa jakavat paikat. Olen tehnyt myös näihin hygieniasuunnitelmia ja tiedän mistä puhun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko tämä Oiva-tarkastus on suoranaista pelleilyä kuluttajia kohtaan sillä ensimmäisen huonon tuloksen pystyy kiertämään erittäin helposti. Ei laita huonoa raporttia asiakkaille näkyville vaan pitää edellistä "HYVÄÄ" raporttia esillä ja korjaa virheet siihen mennessä kunnes tulee ennalta sovittu tarkastusaika ja saa hyväksytyn tarkastuksen. T'ämän jälkeen voi palata vanhaan "HYVÄÄN" toimintamalliin.
Maakunnat ovatkin sitten asia erikseen sillä siellä tarkastukset tekevät yleensä eläinlääkärit ja mitä he tietävät esim. pintahygieniasta tai pesukoneiden pesuaineannostuksista, ei mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oliko se vanha malli sitten parempi sinusta? Eli mitään tietoa ei ollut asiakkailla mikä on tarkastuksen tulos. Nuo tuloksethan löytyy netistäkin ja jos oveen ei laita esille niin se on rikkomus. Tarkastuksia ei sitä paitsi sovita etukäteen.

Luuletko muutenkin, että on resursseja millään taholla kytätä kokoajan? Tiedätkö mitä sellainen valvonta maksaisi?

Eläinlääkärit eivät tee näitä tarkastuksia missään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oiva piti olla "aukot" tukkiva järjestelmä mutta se tukehtui omaan mahdottomuuteen, ei terveystarkastajat pysty tekemään yhtään enempää tarkistuksia kuin aikaisemmin mutta tällä pyrittiin avoimuuteen ja tiedottamiseen asiakkaille esim. tuulikaapin julkisiin ilmoituksiin. Jälkitarkastukset sovitaan etukäteen sillä kohteella on 30 vuorokautta aikaa laittaa puutteet kuntoon ja tarkastusaika sovitaan ensimmäisellä käynnillä. Eläinlääkärit tekevät tarkastuksia ja raportoivat esim. lähimmälle ruokahuoltopäällikölle joka saattaa olla naapuri kunnassa.
Resursien suhteen varmasti on puutteita mutta siksi esim. "tavarantoimittajat" joutuvatkin kouluttautumaan tähän hommaan ja ottamaan aiheitta vastuuta tähän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei pysty kiertämään, netissä on kaikki aiemmat myös. Löytyy googlella 30 sekunnissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oiva tarkistusraportti PITÄÄ OLLA nähtävillä asiakkaille, löytyy yleensä ulko-ovelta mutta jos ei näy niin asiakas voi vaatia sitä nähtäväksi henkilökunnalta. Kannattaa vaatia esittämistä ennen tilausta ja jos ei löydy niin ÄLÄ SYÖ siinä paikassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitääkö meidän kuluttajien pystyä arvaamaan nuo viisi huonoa ravintolaa? Eikö vois julkisesti sanoa ja homma ois sitä myöten selvä.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossa määrässä ei ole alkuunkaan kaikki Oulun tarkastuskohteet koska Oulun tarkastajat eivät pysty tarkastamaan kaikkia kohteita vuoden aikana. Olen itse tarkastanut ja hylännyt huomattavasti useampia kuin ilmoitettu määrä ja ongelmat yleensä löytyy yllätys yllätys pikaruokaloista. Kun vaadin virheiden korjaamista niin selitys oli yleensä että ei näitä aikaisemmin ole vaadittu tai lähtömaassa ei ole tällaisia vaatimuksia. Ne kohteet jotka tarkastin niin en varmasti käynyt syömässä vaikka pyydettiin tai kutsuttiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

21:50
Leveä kuljetus Nelostiellä matkalla pohjoiseen
21:38
Juha Mieto täyttää 70 vuotta ja keikkoja piisaa – mämminsyöntiä hän on kuitenkin vähentänyt puoleen entisestä
21:37
Työterveyden kilpailutus sai periaatteet – taustalla Työterveys Virta Oy:n osakkeiden myynti
21:35
Arinan Kastellin huoltoasemahanke jäi pöydälle kaupunginhallituksessa
21:17
Oulu päättää pormestarimallista vuonna 2021 – asia jää samana vuonna valittavan kaupunginvaltuuston päätettäväksi
20:22
Poliisi on palauttanut Irakiin tänä vuonna 45 henkilöä – EIT:n ratkaisu vei maasta poistamiset tauolle, jonka kestoa ei toistaiseksi tiedetä
20:14
Fingrid: Talven pakkaskausien sähköpulan riski on kasvanut Suomessa – sähkö riittää, jos tuotanto ja markkinat toimivat normaalisti
79
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
56
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
44
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
34
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
29
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
22
41 prosenttia pyöräilijöistä käyttää pyöräilykypärää, selvitti Oulun kaupunki – käyttö kasvanut erityisesti kahden viime vuoden aikana

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image