Oulu

Ouluspora ajelutti hel­sin­ki­läi­siä me­nes­tyk­sek­kääs­ti – hel­sin­ki­läi­set pitävät Oulua kiinnostavana paikkakuntana

Ouluspora kyyditsi helmikuussa helsinkiläisiä kutsuvieraita. KUVA: Mauri Ratilainen Mauri Ratilainen
Oulu 27.6.2018 6:10
Iida Ahonen

50 prosenttia Ouluspora-kampanjan Helsingin seudulla huomanneista ihmisistä pitää Oulua kiinnostavana paikkakuntana esimerkiksi opiskeluiden, työn tai matkailun näkökulmasta. Helsingin seudulla yli 20 prosenttia ihmisistä kertoi huomanneensa raitiovaunun.

Kampanjan aikana Oulu-teemainen raitiovaunu liikennöi Helsingissä päivittäisessä linjaliikenteessä. Ratikassa järjestettiin myös viisi yksityistilaisuutta, joiden aikana se ei ottanut kyytiin matkustajia.

Juhannuksena matkansa päättänyt Ouluspora tavoitti ihmisiä normaalia ulkomainontaa paremmin. Kun tavallisesti ulkomainonnan havaitsee keskimäärin 5 prosenttia ihmisistä, Ouluspora tavoitti seitsemän prosenttia.

Kampanjan projektipäällikkö Hanna Mattila arvioi, että huomioon vaikutti ratikan värikäs, iloinen väri ja sen kyljessä olevat kiinnostavat teippaukset, joissa esiintyivät esimerkiksi majoneesikänkky ja voitonmerkkiä näyttävä Toripolliisi.

– Ratikka herätti helsinkiläisissä hilpeitä reaktioita myös yksityistilaisuusajoissa, sillä kohdekylteissä saattoi lukea esimerkiksi "Oulun yliopisto" yliopiston kanssa järjestetyn tilaisuuden aikana, Mattila kertoo.

Spora pysyi budjetissa

Kampanjan kokonaisbudjetti asettuu tämänhetkisen lähimmän arvion mukaan noin 150 000 euroon. Kaupungin osuus budjetista on noin 75 000 euroa. Helmikuussa arvio kaupungin osuudesta oli 50 000–75 000 euroa, eli kampanja näyttää pysyneen budjetissa. Luvuissa ovat mukana myös kaikkien ratikassa järjestetyiden tapahtumien kustannukset.

Hanna Mattilan mukaan kampanja oli hintansa väärti.

– Olemme kokonaisuuteen tyytyväisiä. Ratikka ei mainostanut ainoastaan Oulua kaupunkina, vaan antoi esittäytymisalustan esimerkiksi kaupungin oppilaitoksille ja muulle oululaiselle osaamiselle. Toimme ratikalla esille, ettei Oulu ole ainoastaan kylmä yrityskaupunki, vaan myös täynnä kulttuuria.

 

MAINOS

Kommentoi

Helsinkihän lahjoittaa neljä käytöstä poistettua Ratikkaa eli Porraa hyvään kotiin. Sehän voisi kulkea Valkean ja tulevan monitoimi... väliä ja voisi Helsinki lisäksi lahjoittaa käytöstä poistettua kiskoakin (vähän käytettyä) jokusen metrin. Ja sitten, kun rahat riittää taas kaupunnilla, niin voitaisiin vetää kiskot Teekkaritalon kautta Linnanmaan Yliopistokampukselle ja sen voisi maalata punaiseksi, saman väriseksi, kuin se paloauto, niin sitten oilis Teekkareiden hienoa ajella Wappuna nenät punaisina ja iloisina. Ois kerrankin joitain muuta, kuin kumipyörillä kulkeva Potna-Pekka ja sitten muina aikoina joku voisi teippailla muun väriseksi tai ihan katutaiteella peittää, niin ja sen voisi vuokrata Kärpille. Miettikää vähän! Kun Kärpät taas voittaa MM:n, niin vois suoraan ajaa uudelta Hallilta suoraan Linnanmaan suihkulähteeseen ja matkalla kansa hurrais. Turisteja ja muita riittäis, ja sitten, kun ylijäämäkiskoa revitää ratapihoilta verkosto vaan laajenis. Tuleehan Tampereellekin se Nysse, vai mikä se siellä onkaan. Raideliikenteessä on ollut tulevaisuus jo pitkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Känkky??? Ei ole Oululainen sana, vaan tullista tulleen oma keksimä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

50% eli puolet pitää. Melko omahyväinen otsikko. Jos omissa hommissa 50% asiakkaista pitäisi tarjontaani kiinnostavana muuttaisin jotain todella ratkaisevasti, tai löisin hanskat tiskiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan se hyvä, että vanhusten vaiposta säästämällä saatiin helsinkiläisiä ajelutettua. Ehkä siinä muutama pikkutakkimieskin sai tärkeissä projekti-palavereissa kampaviineriä poskeensa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi oululaisten täytyy mainostaa itseään helsinkiläisille? Eikö kannattaisi nämäkin paukut pistää kansainväliseen markkinointiin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä oli hieno kampanja, älkää viitsikö taas valittaa.

Jostain syystä jokaisen Suomen suuren kaupungin paikallislehti on täynnä pelkkää valitusta oman kylän huonoudesta. Oli kyseessä sitten Tampere, Helsinki tai Oulu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kun ammattivalittajille se on päivän kohokohta. Ilmeisesti siitä tulee jotenkin hyvä mieli, ei vain voi ymmärtää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuohon humpuukin on rahaa, kaikki suomen ja maailmankin koulut löytyy ihan netin välityksellä, nuorethan osaavat käyttää sitä paremmin kuin hyvin. Opiskella täällä voi mutta työpaikka onkin sitten harvojen ja valittujen etuoikeus, työpaikat kun jaetaan sukulaisten ja tuttujen kesken. No kampanjaan on osallistuttu ja se siitä, siis hox myös muut kaupungit ovat ottaneet osaa mainontaan ei ainoastaan tää tuppukylä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On parempi että täältä Oulusta muuttaa maahan saapuneet pääkaupunkiseudulle jossa heitä jo mukavasti onkin ja lisää tulee lähivuosina runsaasti pääkaupunkiimme. He tarvii todellaa hyvää ja laadullista palvelua jota saavat pääkaupungissa verotulojen turvin. Oulu on valkea pohjoinen metropooli eikä Helsinki johon kaikki kuratti työnnetään ulkomaita myöten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En kyllä kehtaisi mainostaa Oulua kulttuurikaupunkina. Teknisiä ja kaupallisia aloja tänne voi tulla opiskelemaan, jos muualle ei ole päässyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota kulttuuria voisi ehdottomasti olla enemmän/laajemmin, mutta kyllä mm.iso teatteri tarjoaa ihan hyviä/tasokkaita (esim.puvustus/
lavastus loistavia jne.), Oulun Yliopisto se vaan on pukannut maailmaan myös hyviä esim. IT alan insinöörejäkin..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi Oulua! Oikein Sporalla pitää mainostaa. Sekö se tekee kaupungin kiinnostavaksi? Josko ensiksi Oulusta tehtäisiin kiinnostava? Päättäjät itkevät, kun ihmiset kirjoittaa tänne negatiivisia kommentteja. Mistähän se johtuu? Kommentoijista itsestäänkö? Olisiko viime vuosina tehdyillä ratkaisuilla osuutensa asiaan? Voihan Valkea! Voihan Työttömyys! Voihan DDR-mäinen kerrostalobunkkeristo keskustassa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja kuinka moni muutti Ouluun tämän kampanjan ansiosta, ei kukaan. Ainut hyötyjä on HSL mainostuloissa. Niin kauan kun Oulun keskusta näyttää suoraan DDR:stä ja palvelut ovat heikkolaatuisia ei yksikään Helsingin palveluihin tottunut halua muuttaa Ouluun. Ne kaivatut citynuoret ei peltolähiöihin halua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosiasiassa tuo kiinnosti ainoastaa oulusta muuttaneita, mutta helsinkiläisä tuo ei kiinnostanut ja sen artikkeli jo kertoi.
Oikeasti täällä oulusa on juntteja ja tämä on todella tylsä kaupunki, jossa ei ole mitään ja ei osata mitään. Kaikki matkitaan muualta ja sekin todella lahjakkaasti mokataan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja tämän lisäksi kaikki vain valittaa täällä kaikesta, eikä kenelläkään mikää nole koskaan hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukavaa, että Teppana on tyytyväinen siihen kun Oululaiset teippaa Helsingin raitsikoita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opettelhan teppana ymmärtämään lukemasi. Tuossa vain kerrottiin totuus, että helsingin seudulla vain 20% oli huomannut kyseisen sporan. Eli tarkoittaa, ettei valtava kiinnostus ollut.
Ja toinen totuus, että Oulu on todellakin tylsä pieni kylä, jossa ei ole mitään innostavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

17:25
Kirjaston käyttö jatkuu virtuaalisesti – Verkossa saa tietoa ja viihdettä ilmaiseksi jo laajan kirjon Tilaajille
17:21
Ennuste muuttui: koronavirusepidemian arvioidaan olevan Pohjois-Suomessa pahimmillaan juhannuksen aikaan – epidemian uskotaan jatkuvan pitkälle syksyyn
16:07
Syyttäjä haki kovempaa tuomiota kuorma-autoa ajaneelle rattijuopolle – Vetosi rangaistusjärjestelmän uskottavuuteen Tilaajille
16:00
Yrittäjät eivät elä silkasta sympatiasta, vaan tarvitsevat asiakkaita tuomaan liikevaihtoa Kaupallinen yhteistyö
15:52
Boris Johnson on tehohoidossa ja saa happihoitoa koronaviruksen takia – ulkoministeri Dominic Raab siirtyi Britannian johtoon
15:41
Koronakuolemia tuli seitsemän lisää, menehtyneitä nykytiedon mukaan 34, raportoinnissa viivettä – tartunnoista reilusti yli puolet Uudellamaalla
15:15
Ensimmäinen lasti HVK:n Kiinasta tilaamia suojavälineitä laskeutui Helsinki-Vantaalle – Finnairin kone toi 2 miljoonaa maskia ja 230 000 hengityssuojainta
86
Oulu valmistelee 54 miljoonan euron säästöjä – suurimmasta osasta säästötoimista päättäjillä yksimielisyys
46
Suomen Pankilta madonluvut: Koronavirustoimet voivat lohkaista Suomen taloudesta jopa 13 prosenttia, työttömyys jopa 11 prosenttiin
35
Hallitus tiukentaa rajaliikennettä Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä, rajoitukset koskevat myös laivojen henkilöliikennettä – Katso tallenne tästä
33
Tiistaiaamun tiedot: Tartuntoja todettu Suomessa nyt 2 308, varmistettu määrä nousi 132:lla – Oulussa nyt 70 tapausta, sairaanhoitopiirissä 85
27
Länsimaissa takki kääntyy ja kasvot peittyvät – miksi saksalainen suojaa kasvonsa, mutta suomalainen ei?
21
Koronapotilaiden määrä OYSissa kasvaa: Tiistaiaamuna hoidossa oli yhteensä 11 henkilöä, seitsemän tehohoidossa
19
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

243 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

sulla on varmaan joku järkevä perustelu tuommoselle verolle siitähän kärsii köyhät tuunarit ensimmäisenä esim minä nosta... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image