
Oulun yliopistossa luodaan päiväkoteihin tunnetaitoja tukevia menetelmiä. Varhaiskasvattajien mahdollisuudet olla lapsen ja perheen rinnalla tarvitsevat uudenlaisia keinoja.
Naruun, ihan tavalliselta villalangalta näyttävään, on tullut surun solmuja, joita selvitellään siihen yhdessä tarttuen.
Oululaisten Allinpuiston ja Kuivasjärven päiväkotien lapset ja aikuiset oppivat tänä syksynä niin surunarusta kuin ilostakin osana Oulun ja Turun yliopistojen varhaiskasvatuksen Rinnalla-hanketta.
Sen lähtökohta on selvittää, miten monipuoliset taideaktiviteetit auttavat lapsia ns. sosioemotionaalisissa vaikeuksissa, jotka ovat yksi eniten tuen tarvetta vaativista haasteista.
Rinnalla-hanke hakee ratkaisuja painottamalla muun muassa musiikin, kerronnan ja nukketeatterin mahdollisuuksia lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä myönteisen minäkuvan kehittymisessä.