Oulu

Oulun yliopistoon hankittiin itseohjautuva auto, ja se on ensimmäinen askel uuden kou­lu­tusoh­jel­man käyn­nis­tä­mi­ses­sä

KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 24.1.2020 21:42
Elina Ursin

Oulun yliopiston sähkö- ja tietotekniikan tiedekuntaan ja osaksi 6G Flagship -tutkimuskokonaisuutta hankittu itseohjautuva auto luo pohjaa laaja-alaiselle tutkimustyölle.

Se on ensimmäinen askel Oulun yliopistoon suunnitteilla olevalle auto-ohjelmistotuotannon koulutusohjelmalle yhteistyössä ruotsalaisen Chalmersin yliopiston kanssa, kertoo tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan emeritusprofessori Pasi Kuvaja M3S-tutkimusryhmästä.

Koulutusta ei ole yhdessäkään suomalaisessa yliopistossa.

– Pystymme kouluttamaan yliopistotasoisia osaajia autoteollisuuteen. Tieteellisellä tutkimuksella luomme katu-uskottavuutta yrityksiin päin.

Käytännön työhön ohjautuva ohjelmistokoulutus on valmisteilla ja ensimmäiset kurssit voisivat Kuvajan mukaan alkaa vielä tämän vuoden aikana.

– Kun Oulusta löytyy tekijöitä, se houkuttelee myös autoteollisuutta ja haluttuja investointeja.

Kuvajan henkilökohtainen visio on rakentaa investointeja vaativa autolaboratorio Ouluun.

– Autolaboratorio mahdollistaa yhteistyön teollisuuden ja yritysten kanssa. Laboratoriota voitaisiin käyttää myös opetukseen ja tutkimukseen.

M3S-tutkimusryhmä on jo kymmenen vuoden ajan tehnyt yhteistyössä auto-ohjelmistotutkimusta saksalaisen autoteollisuuden kanssa. Kuvajan yhteistyö saksalaisen Boschin kanssa alkoi vuonna 1989.

– Koko tietotekniikan ala kärsii työvoimapulasta. Oulun yliopiston auto-ohjelmistotuotannon koulutusohjelma vastaisi osaltaan tähän tarpeeseen.

Käyttötarpeita itseohjautuvalle autolle yliopistossa on useita. Auto on tutkimuslaite, johon kahdentoista sähkö- ja tietotekniikan sekä teknillisen tiedekunnan tutkimusyksikön tutkijat voivat asentaa omia instrumenttejaan ja testata niitä oikeassa ympäristössä, liikenteessä.

Tutkimusryhmät kehittävät teknologiaa, mitä tulevaisuuden autoissa käytetään automaattiajamisen tukena.

Ohjelmistotuotannon professori Markku Oivo korostaa, että autot on nykyään hyvä nähdä ohjelmistoympäristöinä. Autossa voi olla jopa 200 ohjelmistolisenssiä ja 200 miljoonaa riviä koodia.

Tutkimuksella ratkotaan, miten isoja ja laajoja ohjelmistokokonaisuuksia voidaan rakentaa tehokkaasti ja hajautetusti.

Avoimen lähdekoodin osuus tulee oivon mukaan kasvamaan.

– Olemme kehittäneet avoimeen lähdekoodiin pohjautuvaa sovellusalustaa, joka mahdollistaa auto-ohjelmistojen kehittämisen ja jakamisen pilvipalveluina. Nyt pääsemme konkreettisesti testaamaan asioita.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Pidän tutkinto-ohjelmasuunnitelmia outoina. Kukahan tuollaisen valmistelun on hyväksynyt? Nimittäin ei mahdu yliopiston toimintalogiikkaan noin fokusoiminen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi näistä itseohjautuvista autoista ollaan niin innostuneita? Onko ajatuksena saada kaikki palkan edestä autoa tai maansiirtokoneita ajavat työttömiksi?
Mikä on tavoite? Kaikki ihmiset korvataan koneilla? Saattaa olla ettei yhtälö toimi, ellei aleta kehittämään rikkaita kuluttaja robotteja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikoinaan kun hevosettomat vaunut ilmestyivät kuvioihin moni ohjastaja ihmetteli varmasti samaa.

Kehitys kehittyy, on täysin oma vika jos ei kehity itse sen mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä on joutilasta rahaa tuommoisiin turhakkeisiin ei tule koskaan yleistymään suomen liikenteessä.Kun seuraa pohjantien tapaturmia niin ei tässä ropotti autoja tarvita kun ei siellä osaa ajaa ihmisetkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti on kasko.
Toivottavasti asennetaan dataa kerääviä laitteita, joka todistaa "yliopiston terävällä päälle" ettei ihan mennyt putkeen tuo Amkin vääntäminen yliopistolle liikenteen ja parkkipaikkojen suhteen.
No onhan tuossa pirssi, mutta onkohan se "vanhaa mallia, " ennen kuin mitään itse asian eteen saadaan tehtyä kun kaikki on vielä toive ja unelma tasolla.
Kannattas seuraavaksi hankkia sellainen työbussi, johon voi nousta kyytiin ja siinä kierrellessä Linnanmaata voi päivän tehdä duunia. Nimittäin on parkkipaikat sen verran kortilla, että aamulla melkoinen karuselli alkaa pyöriä kun jengi etsii pattiotsassa Audille parkkipaikkaa. Ei auttanut kiero e-Parking systeemi, mitä se hyödyttää varailla paikkoja kun niitä ei ole. Ainoa positiivinen asia on se, että henkilöstö tulee aikaisemmin paikalle , osa jo seiskan jälkeen mutta tuppaa olemaan loppupäivästä leidit hiukkasen väsyjä työpäivän pituuden vuoksi, ne alkaa änkyräksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku anturi tai sähkövika ja rytisee. Kannattaa katsoa lentoturmatutkintaa. Tekniikkaan ei voi koskaan luottaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvioisin, että ensimmäiset robottiautot liikkuvat Suomessa tämän vuosikymmenen lopussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rahoittajien teippauksia eli tuskin on saunailtoja kierretty. Tekevät turhaa tutkimusta, koska insinöörejä on valamiiksi työttömänä. Miksi pikkukouluja lopetetaan. Äimärautiolla on liukkaat kelit, kuulin Tuiran Lissulta. 3G ei enää paljon työllistä, jospa 6G:n kohalla ei lopu tykkänään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä on höpörojekteja.
Muistan kun hankittiin tojotan hypriitti. Ei tainnut siitäkään mittään irrota ku pensa ja huoltokulut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että kannattais lopettaa kaikki opiskelu ja tutkimus? Juostas vaan miekkojen ja kirveitten kans elukoitten perässä pitkin mettiä. Se se viisasta ois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska 6g tolppia pitää sijoittaa 20m välein, niin Oulun yliopistonkin sähkönikkarit osaavat ohjata auton perille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

9:19
Pohjoisen poliiseista kolmasosa katsoo työturvallisuuden heikentyneen – asiakkaat ovat entistä aggressiivisempia ja arvaamattomampia
8:45
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
8:43
Väitös Oulun yliopistossa: Mobiilipelien grafiikkaoptimoinnin haasteet on mahdollista ratkaista
7:00
Päivän leffapoiminnat: Arto Paasilinnan Ulvova mylläri sai Asterix-käsittelyn – ranskalaisessa kyläkomediassa on sadunomaisia piirteitä
7:00
TV-arvio: Erityisherkkyys ei ole sairaus eikä se näy ulospäin – Katariina Männikkö kertoo Akuutissa, kuinka hän oireilee
7:00
Esteettömien autopaikkojen väärinkäyttö harmittaa – Kynnys ry:n puheenjohtaja: "Asiasta huomauttaessa vastaus on monesti välinpitämätön tai tyly – ei kuulu sinulle" Tilaajille
6:40
Turverekan pyörän laakeri syttyi tuleen Kuivaniemellä Iissä
22
Koronan leviäminen uhkaa Euroopassa, hallitus pui varautumista keskiviikkona – Asiantuntija vastaa kysymyksiin pandemian uhasta, viruksen leviämisestä ja rokotuksista
18
Uutisanalyysi: Oulun yliopisto tulossa Raksilaan – sijainnilla iso merkitys kilpailukyvylle Tilaajille
9
Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja ammattipätevyyden puuttuminen
6
Koirille uusi puistoalue Toppilan Rantapuistoon
3
Tervahiihto peruttiin hätiköidysti – Oulun seudulla mitä parhaimmat lumi- ja latuolot Lukijalta
3
Pohjois-Pohjanmaalla enemmän työttömiä kuin viime vuonna, maakunnan suurin työttömyysaste Taivalkoskella
3
Maailman onnellisin maa – helpolla hyvinvointivaltiossa ei pääse, jos on vanha tai sairas, usein yhtälöön kuuluu myös köyhyys Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image