Oulu

Oulun yleis­kaa­vaeh­do­tus: Ratikka len­to­ken­täl­le, lähijuna Muhokselle

Kemintiestä kaavaillaan bulevardityyppistä liikenneväylää, jossa kulkee myös raitiovaunuliikenne. KUVA: Oulun kaupunki
Oulu 4.8.2015 18:37
Kaleva

Uuden Oulun yleiskaavaehdotuksessa on laadittu suunnitelmia mahdolista raideliikennettä silmälläpitäen.

Yleiskaavaehdotuksessa puhutaan mahdollisen raitiotien toteuttamisesta kokonaisuutena, johon kuuluisi pohjois-eteläsuuntainen liikennekäytävä sekä toissijaisesti lentokentäntien varteen rakennettava raide, joka tarjoaisi yhteyksiä Oulun lentokentälle.

Lisäksi yleiskaavan maankäyttösuunnitelmissa varaudutaan lähijunaliikenteeseen Limingan ja Iin sekä Muhoksen ja Oulun välillä.

Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa lentokentän yhteyksiä parantamaan on esitetty viisi vaihtoehtoa, joista suositellaan ensisijaisesti niin sanottua parannettua bussiliikenteen mallia. Tämän ehdotuksen mukaan kaupunkiin tulisi tiheävuoroinen "kumipyöräratikka" eli pikabusseja keskustasta Lentokentäntietä lentoasemalle.

Toissijainen suositus, varsinainen raitiovaunuyhteys kulkisi Oulun matkakeskuksesta Oulunsalon taajaman kautta Lentokentäntien kohdalla noin 14 kilometrin matkalla.

Suositukset riippuvat toteutuneista kaupungin asukasluvun ja työpaikkojen kasvun ennusteista.

Pohjois-eteläsuuntainen raidetie kulkisi Kemintien kautta Alppilan ja Välivainion välistä keskustasta Linnanmaan yliopistokampukselle, ja ehdotukseen onkin liitetty tätä kuvaavia havainnekuvia. Kemintietä kehitettäisiin tämän ehdotuksen mukaan bulevardityyppiseksi liikenneväyläksi.

Bulevardeja on suunniteltu Oulussa aikaisemminkin. Hallituskadun pitäisi olla Otto Karhin puiston nurkalta rautatieasemalle sellainen.

Liikennejärjestelmäsuunnitelma tähtää vuoteen 2030, jolloin Oulun seudun asukasluvun ennustetaan kasvavan 276 000 asukkaaseen.

Ennuste 2050: 60 000 uutta asukasta, 35 000 uutta työpaikkaa

Koko yleiskaavaehdotuksen tähtäimessä on Oulun kehitys pitkällä aikavälillä, vuoteen 2050 asti. Yleiskaava perustuu ajatukselle, jonka mukaan vuoteen 2050 Oulussa on noin 60 000 uutta asukasta ja 35 000 uutta työpaikkaa.

Yleiskaavaehdotus on julkisesti nähtävillä 5.8.-7.9. muun muassa Oulu10-palveluissa osoitteessa Torikatu 10.

Yleiskaavaehdotus löytyy myös Oulun kaupungin verkkosivuilta.

Haukiputaan, Kiimingin, Oulunsalon ja Yli‐Iin kunnat sekä Oulun kaupunki muodostivat 2013 uuden kunnan, jonka maankäytön ohjaamiseksi on nyt laadittu uusi yleiskaava.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (181)

Ratikka on 1800 -luvun alun keksintöjä silloisiin liikennetarpeisiin ja teknisiin mahdollisuuksiin. Älkäämme seuratko Tampereen ratkaisua suunnittelemalla 200 vuotta vanhoja liikenneratkaisuja, vaan siirtykäämme Oulun joukkoliikenteen ratkaisuissa tälle vuosituhannelle.
Ehdotan ratkaisuksi aivan uutta innovaatiota eli ROBA -ratkaisua. Mikä ihmeen ROBA - et tosiaan ole siitä kuullut, koska sellaista ei missään maailmassa vielä ole. Sillä rahalla, jolla rakennetaan kiinteä ratikkakiskosto, voidaan rakentaa joustavasti muunneltava ja helposti skaalattava RObotti Bussien Avennue. Robottiautot ovat liikenteessä vuosikymmenessä ja niiden avuksi kiskojen sijaan rakennetaan satelliittipaikannukseen ja liikenneväyläantureihin perustuva bussien ohjausjärjestelmä. Ratkaisut on synnytettävissä Pohjois-Suomen voimin.
Käyttämällä hieman mielikuvitustasi, ymmärrät mikä maailmanluokan innovaatio olisi kyseessä, millainen kansainvälinen matkailunähtävyys siitä tulisi ja mikä työllistävä vaikutus suunnittelulla ja rakentamisella olisi nyt ja tulevaisuudessa. Kysyntää ratkaisulle löytyisi globaalisti - joku tämänkin ratkaisun ottaa käyttöön ensimmäisenä - miksei kehityssuunnan näyttäjänä ei voisi olla innovatiivinen Oulu - kyllä voi! Siis ROBA!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tampereelle saatiin 71 miljoona ratikan rakennukseen valtiolta. Oulu vois tällä rahalla tehdä saman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten olis ratikka keskusta-Tuira-Toppila-Nallikari-huvipuisto? Ai niin... Sieltä revittiin just kiskot pois, jotta kiskoja käyttäviä mahtuisi enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö sitä voisi myöskin tehdä rautatietä Kiiminkiin päin? Ei kai se nyt niin suuri investointi voisi olla tehdä uutta radanpätkää 20 km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi hyvänen aika mitä hommaa. Ei tosiaa mittää ratikoita Ouluun. Menkööt Hesaan ne ketkä niitä haluaa käyttää ja haluaa tänne Ouluun kasata. Vittuako niillä tekee ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mittään ratikoita ouluun,saa jo tarpeeksi ku käy helsingisä. Oulusa voiaa ajjaa väliästi ja helsingisä voi käyä jos oikee tuntuu että pittää päästä härdelliin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyviä avauksia mutta vaativat tiiviimpää kaupunkirakennetta, enemmän ihmisiä ja monen kunnan yhteensulauttamista yhdeksi suureksi kunnaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, voisihan se Finaviakin vähän katsoa mitä lentomatkustajat näkevät ensimmäisenä Oulusta. Lentoaseman vieressä sortuneita taloja kuten Venäjällä. Siinä ne pikkuhiljaa lahovat pystyyn. Ehkä 20 vuoden kuluttua aika on ratkaissut visuaalisen ongelman..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saman olen pannut merkille. Toisen mörskän katolle oli tuolikin vielä hiljattain. Eivät kuitenkaan taida olla lentokentän mailla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt kyllä meni ohi. Ajan lentokentätietä säännöllisesti enkä ole nähnyt mitään epäsiistiä jne. sillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä visio raideliikenteen käytöstään perustuu sille faktalle, että kaupunki kasvaa seuraavan 15 vuoden aikana merkittävästi. Kaavoittamalla rakennuskantaa raideliikenteelle varatulle alueen läheisyyteen luodaan mahdollisuus. Ratikka tarvitsee noin pari tuhatta asukasta per ratakilometri, jotta se olisi aikalailla täydellinen. Näihin lukemiin ei valitettavasti vielä tänään päästä, mutta ehkä tulevaisuudessa asiat voivat olla toisin. Kemintien bulevardi on juuri sitä visiota, joka tukee ratikkaa välille keskusta-yliopisto. Etelämmäs jos mennään niin Kotkantie on päätepysäkki.

Ei vielä tänään, mutta tulevaisuuden Oulussa sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljon pitää Muhoksen väkiluvun nousta, että paikallisjunaan saadaan asiakkaita. Jos suuntana on vaikkapa Oulun keskusta, niin eipä täältä Päivärinteeltä kannattaisi pyyhkäistä autolla ensin Muhoksen keskustaan asemalle ja sieltä sitten Ouluun aikataulun mukaisesti. Muhoksen tulisi kehittyä paljon ja mikä ettei, onhan se Oulun alueen kauneimpia seutuja asua, lämpimämpikin kuin meren rannassa kärvistelevä Oulun keskusta. Myös jokien (Oulu ja Muhos) virkistyskäyttöä olisi mahdollisuus merkittävästi kasvattaa Muhoksen alueella. Valtatie 22 tulisi myös siirtää raatatien viereen , joka hiljentäisi oleellisesti Oulujokiseutua melulta. Oulun paras laajenemissuunta on ehdottomasti Muhos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et ole käynyt Iissä? Muhos on hieno paikka, käynyt monesti pelkästään vierailemassakin, mutta Ii! Liikenneympyrästä ohi mennessä ei taida kovin miellyttävältä näyttää, mutta kun menee vähänkään syvemmälle niin aivan ihana paikka. Katso esim. vanhaa haminaa, Wanhan haminan museoaluetta ja kesäteatteria, ruustinnan reitti, Ympäristötaidepuisto, Illinsaari, Rantakestilän satama, Iijoki monien Oululaistenkin mielestä paljon kauniimpi kuin Oulujoki. Iissä on myös hirveästi tapahtumia, eräänä isoimmista Tukkilaiskisat jonne virtaa väkeä muilta paikkakunniltakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannatan lähijunaa Liminka-Ii, sillä nyt matka Limingasta Oulun Teknologiakylään kestää kahdella bussilla rapiat 1,5 h. Ja kumpikaan bussi ei todellakaan aja suorinta reittiä!

Junalla olisi suorempi reitti ja junarata menee sopivasti Teknologiakylän Rajakylän puoleisen osan vierestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mutta odotetaan ensin että kalliparkki on täysin valmiina ja aletaan vasta sitten kaivamaan uusia kaivantoja. Näinhän aina tehdään. Hox hox: LVI ja sähköt omiin kaivanteisiinsa limittäen työt siten että edellinen on täysin valmiina jotta työn traditiot säilyvät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulusta voi tehdä sellaisen, mm. kehittämällä joukkoliikennettä :) Oulu on kuitenkin helsiingin vieressä olevia espoota ja vantaata mukaan laskematta kolmanneksi suurin kaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (181)

Uutisvirta

23.1.
Ruotsin sprinttitykin takareidessä repeämä – MM-kisat jäävät todennäköisesti väliin
23.1.
Norjan poliisi: Viimeisen lumivyöryn suomalaisuhrin etsinnät lopetetaan – "Valitettavasti on odotettava nyt kevättä"
23.1.
Oppositiojohtaja julistautui Venezuelan presidentiksi – Trump tunnusti uuden johtajan vain minuuteissa
23.1.
Kapinaryhmä ehdottaa brexitin siirtämistä vuoden loppuun – May tiukkana: "Ei ratkaise mitään"
23.1.
Pieni vauva jäi pakkasella autoon Iskon Nesteellä – äiti oli tankkaamassa ovien napsahtaessa lukkoon, palokunta ja hinauspalvelu hätiin
23.1.
Hailuodon jäätie työn alla, avaamiseen vaadittavasta jään paksuudesta puuttuu vielä kymmenisen senttiä
23.1.
Meiju Suvas kasvoi Frederikin taustalaulajasta lavatähdeksi – "Minun tekisi mieli sanoa, että opin Frederikiltä, mitä ei pidä tehdä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Pakkasvaroitus: Maan itä- ja pohjoisosassa lukuun ottamatta Pohjois-Lappia esiintyy lähivuorokauden aikana kireää pakkasta.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Eläkeläiset töissä

Eli rahan perässä olet elämäsi juossut. Oletko osannut nauttia elämästä, Oikeasti? Minä kunnioitan ihmisiä jotka jäävät... Lue lisää...
Raukka

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image