
Noin 500 kaupunkipyörän hankinta Ouluun tulisi perinteisin menetelmin kilpailuttamalla maksamaan yli 500 000 euroa. Yhden pyörän hinnaksi tulisi jopa yli tuhat euroa.
Maanantaina tehdyssä valtuustoaloitteessa ehdotetaan, että pyörät hankittaisiinkin tuunaamalla vanhoja, jo hylättyjä pyöriä uuteen uskoon.
Pyörien keräämisen voisivat hoitaa esimerkiksi tukityöllistettävät. Korjaus ja tuunaus puolestaan tehtäisiin esimerkiksi nuorten työpajatoimintana.
Valtuustoaloitteen allekirjoitti 43 valtuutettua, ensimmäisenä Juha Huikari (kesk.).
Kommentoi ()
Eikö tähän pyöräprojektiin voisi yrittää kytkeä paikallisia yrityksiä, jotka saisivat, sovitun konseptin mukaan, laittaa oman mainoksensa pyörään ja mahdollisesti sitten sitoutusivat myös huoltamaan näitä nimikkopyöriä.
1000 mankeli? ei tosiaan jatkoon. ostakoon jokkainen oman mankelin.
Tuossa aloitteessa ei puhuta kaupunkipyöristä vaan jostain ihan muusta.
Mitäs jos Oulun joukkoliikenteen perustaksi otettaisiin Virosta tai Afrikasta uitetut käytetyt bussit jotka talkootöillä kunnostettaisiin ja maalattaisiin iloisen väriseksi. Silloin voisi hintaa alentaa ja tarjota jopa sen täysin ilmaisen joukkoliikenteen kun kustannuksia ei kerran ole.
Kuulostaisiko hyvältä? Tätäkö halutaan?
Täällä pyörät löytyvät Oulujoesta, joten ei missään nimessä sellaisia kaupunkipyöriä, joissa ei ole mekaniikkaa siihen valvontaan, että ne pitään palauttaa. Aika pientä puuhastelua tällainen toiminta, joka kuuluisi lähinnä jollekin yhdistykselle, eikä valtuustotasolle. On erittäin hyviä kaupunkipyöräsysteemejä esimerkiksi Pariisissa, joten käykääpä siellä exkursiolla, niin tiedätte tästä hommasta jotakin.
Pelkkää valtuutettujen puuhastelua, ei tätä systeemiä hoidella harrastuspohjalla edes miljoonilla. Oulussa on vaikea toteuttaa kolhoosin tapaista toimintaa, koska Oulu on ilkivallan teossa Suomen ykköskaupunkeja. Suosittelen mieluimmin jokaiselle omien pyörien ostoa, niitä saa huutokaupoista parilla kympillä ja sen saa jättää käytön jälkeen lojumaan vaikka Rotuaarille (niin kuin nytkin näyttää käyvän).
nyt oli parkkipirkko oikeassa paikassa
kurkelankujan autot laputettiin
vieläkö sais nuo nurmikolla parkkeeraajat sakot värtön uimarannan edessä.
Tutustukaa ihmiset oikeisiin käytässä oleviin ja hyväksi havaittuihin kaupunkipyöräsysteemeihin.
Missään se ei toimi niin että laitetaan sekalaisia kierrätyspyöriä vapaaseen jakoon kaupungille.
Pyöriä kuuluu huoltaa ja niiden käyttöä tulee seurata. Tarvitaan maksuapplikaatio ja lukitut telineet sellaisiin paikkoihin joissa niistä tutkitusti on hyötyä. Joka päivä viedään rikkinäiset huoltoon.
Ei sitä hoideta harrastelupohjalta.
Älä sie häiskä oo niin vakavamielinen. Kyllä hommat voi toimia hippimeiningilläkin ja vieläpä hieman lunkimmin.
Helsingissää on jo toimiva systeemi, olikos tässä Alepa sponsorina..? Eli joku isompi sponsoritaho voisi saada tässä näkyvyyttä liikkuvien mainosten muodossa.
Paikallisetkin käyttävät pyöriä jonkin verran, vaikka julkisillakin saattaisi autoton henkilö päästä saman matkan ja ovat nekin siellä melko edukkaita
Paikalliset niitä nimenomaan Helsingissä käyttävät. Kaupunkipyörät ovat maailmallakin paikallisten työmatka- ja asiointiväline. Ns. turistit ovat vähemmistössä.
ei välttämättä innosta keskustan kauppiaita, pyöränrämällä keskustassa ajeleva ituhippi ei mahda olevan paras asiakas ko. kaupoille, mutta saadanhan loppumaan kaupankäynti keskustassa lopullisesti... voipi toisaalta olla ihan hyväkin asia.
Heh, Oskulla ehkä hitusen ennakkoluuloja. Tuttavapiiristä kun löytyy työmatkansa pyöräileviä yritysjohtajiakin. Autoileva asiakas taas on tyhmä, jos ei tajua Kivisydäntä käyttää – mutta ehkä sellaista on helpompi höynäyttää?
Talkoilla kunnostetulla kierrätyspyörällä ajava yritysjohtaja? Ei taida olla pörssiyritys, veikkaisin enempi ”Raijan itu ja jooga” tai ”Maken piippu ja hamppu”-tyylin yritystä?
Raahessa on kokeiltu jo. Työpaja kunnosti parikymmentä pyörää ja maalasi ne punaruskeaksi. Niillä sai ajaa ja sitten palauttaa samaan paikkaan. Kaikki pyörät varastettiin.
Oulu haluaa olla mieluummin Raahe kuin Helsinki.
Oulukin taisi joskus kokeilla samaa. Oulu maalasi pyörät keltaiseksi ja kaikki löytyivät lopulta Oulujoen pohjasta.
Varmasti varastetaan, jos lainauksesta ei ole kunnollista seurantaa ja laskutusmahdollisuutta. Tuunattujen pyörien vaihtoehto on kuolleena syntynyt ajatus. Helsingissä on toimiva järjestelmä, joka sopisi Ouluunkin. Pyörien pitää olla asiallisia ja niiden huolto- ja palautustoiminta on järjestettävä hyvin. Oulun valtuuston päätäntäkyvyn tuntien pyöräasiaa vatvotaan ja pyöritellään hartaasti, joten lainattavia pyöriä ei nähtäne Oulun katukuvassa vuosikausiin.
Tämähän on todella hyvä idea ! Käytetään tuosta puolesta miljoonaasta eurosta oululaisten pitkäaikaistyöttömien palkkaamisen ja maksetaan OIKEA palkka työstä ! Pyöräkauppiaatko kommenteihin tulleet raivoaan ? Kaupunkipyöräksi käy mikä tahansa, ehjä runkoinen ja renkainen pyörä. Sehan on hyväksi vain, jos erilaisia pyöriä on tarjolla, ihmisiäkin on erikokoisia.
Kaupunkipyöräksi ei käy mikä vaan pyörä.