Oulu

Oulun tauti vaivaa yhä autoja – Ford puolitti jakohihnojen vaihtoajan

Arkistokuva Pohjantieltä. KUVA: Pekka Peura
Oulu 24.8.2016 6:26
Jussi Pesonen, Eetu Halonen

Autojen jakohihnojen kuluminen ennen aikojaan Oulun seudulla aiheuttaa asiantuntijoille edelleen harmaita hiuksia.

”Oulun tautia” puitiin tiistaina Oulun Autoteknillisen yhdistyksen järjestämässä tilaisuudessa.
Tarve vaihtaa auton jakohihna ennen ilmoitettua määräaikaa paljastuu usein huollon yhteydessä.

Ylimääräisestä jakohihnan vaihdosta aiheutuu satojen eurojen lasku.

Ford puolitti jakohihnojen vaihtoajan Oulun, Kemin ja Tornion seuduilla viime vuoden lopulla, mutta antoi vastuun tiedotuksesta Ford-liikkeille. Kaikille asiakkaille ei tieto ole kulkeutunut.

Esimerkiksi Volvo ei ole lähtenyt muuttamaan jakohihnojen vaihtotiheyttä, vaan tilanne selvitetään määräaikaishuoltojen yhteydessä.

Kuluttajaoikeusneuvoja Aulis Koivistoisen mukaan auton myyjä on velvollinen ilmoittamaan ostajalle tavallista tiheämmästä vaihtovälistä, sillä ennen aikojaan rikkoutuneesta hihnasta on myyjä vastuussa.

Lue lisää 24.08.2016 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (165)

Voisko tutkia, onko hihnat kierrätystavaraa. Onko hihnojen materiaali rupuvärkistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Syy on Pohjois-Venäjältä tuulien mukana tulevien kemikaalien radioaktiivista ja happamaa sadetta, joka Pohjois-Suomen teillä johtuvan voimakkaan suolauksen yhteisvaikutuksena hapertaa heikkoja hihnaseoksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvoisa Kaleva, tiedän, että lehden tulee seurata ja julkaista tästäkin aiheesta juttuja. Kaikkiaan lehtijuttujen perusteella koko tutkimustoiminta on ollut farssi. Tähän vaikuttaa se miten toimittaja(t) kirjoittaa jutun ja ymmärtääkö hän aihetta. Vuosien varrella on lehdissä ollut jos jonkin näköistä asiantuntijaa ja tuloksia on kommentoitu ennenkuin lopullista tutkimustulosta on saatu. Missä on lehdistön analyyttinen lähestyminen ja missä tutkijoiden on johdonmukaisuus. Tämä jakohihna-kaplakka on selvitettävissä. Toivottavasti autojärjestöt tms. saavat rahoituksen järjelliseen kuntoon ja tolkun tutkijaryhmän kasaan, niin saadaan tällekin jakohihnapaniikkisopalle loppu. Koska asia koskee läheisesti Pohjois-Pohjanmaata, ehdotankin, että hyödynnettäisiin Oulun yliopiston ajoneuvo-, materiaali- ja (tie)rakennustekniikan osaajia ja laajaa heidän monialaista

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on Ford 2008 mutta siinä on työntötankokone. Ei ole ongelmia muutakuin takapyörien pidon kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fordin huollolta hyvää työtä kun vaihtavat remmin puolessa ajassa. Tämähän on selvää säästöä kuluttajalle jos vaihtoväli on säilynyt ennallaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alkoi 90-luvulla...
Silloin ruvettiin näillä alueilla käyttämään Raahen masuunikuonaa ja masuunihiekkaa maanrakennuksessa; myös teiden rakennekerroksissa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itsellä on ollut 20 vuoden aikana 17 uutta Toytaa eikä koskaan ole ollut mitään isonpaa. Normaalia kulumista vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kyllä pitäisikään koska autosi on olleet korkeintaan reilun vuoden ikäisiä eikä näin ollen juuri kilometrejäkään kovin paljoa. Ei pitäisi olla mitään vikoja sen ikäisissä autoissa. Itsellä taloustilanne sellainen ettei koskaan uuteen autoon rahaa.
Silloin pitää ajella toisten vanhoilla autoilla joissa paljon kilometrejä ja remonttia piisaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kansiventtiilien vaaroista olen yrittänyt kertoa jo sata vuotta. Ylösalaisin sijoitettu venttiili voi tiivisteen pettäessä pudota sylinteriin. Myös veden laittaminen lohkoon on mieletöntä niinkuin on vaarallinen jarrulaite kääntyvissä pyörissä. Törmäyksen varalta olisi myös parenpi jos autoa ohjattaisiin takapenkiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toyota,Mazda,Mitsubishi,Honda Kia,Hundai... Miksi ihmiset ei osta näitä laatu autoja ???
Miksi pitää rahat turhuuteen haaskata ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Masuunikuona Torniosta ja Raahesta jota ajetaan rekalla avokuormina. Ensimmäiset 100km pölisee tielle ja on kovuudeltaan timantin kovaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei koske toyotaa, juuri vaihdoin 98tkm:n kohdalla ja remmi ynnä pyörät kuin uudet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaahaileva ajotyyli (Oululainen) ja Moottorijarrutukset,siinä syy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työsuhde-autoilijalla ei ole ongelmaa tässäkään asiassa.
Tärkeintä on tietää miten auto tankataan...
Tosin jos ei huvita niin voi pyytää huoltoasemalla tankkauspalvelua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä! osta auto jonka huoltovälit tiedät ,sitten ne puolittuu valmistajan toimesta niin kai ne maksaa joka toisen hihnan vaihdon!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmän olisin huolissani ihmisten keuhkoista, kuin jakohihnoihin kertyvästä pölystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmän olisin huolissani ihmisten keuhkoista, kuin jakohihnoihin kertyvästä pölystä.

samaa mieltä,
Nastarenkaat kiellettävä kaupungin keskustassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on S 500 Mersu , ei mitään ongelmia, paitsi nuo fordit tuolla motarilla haittona, kun ei pääse edelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (165)

Uutisvirta

24.1.
Suomalaisille ilmanpuhdistimille ryöpsähti kova kysyntä Kiinassa – jättivaltioon tilattu satoja laitteita torjumaan koronaviruksen leviämistä
24.1.
Wuhanin koronavirus rantautui Eurooppaan: Ranskassa vahvistettu kaksi tartuntaa, Ruotsissa peruttu kiinalaisten ryhmien matka Norrbotteniin
24.1.
Oulun yliopistoon hankittiin itseohjautuva auto, ja se on ensimmäinen askel uuden koulutusohjelman käynnistämisessä
24.1.
Kaavailtu Baltian lentopalloliiga kiinnostaa suomalaisia seuroja, myös Ettaa – Olli Kuoksa: "Suomen liiga ei ole kehittynyt 25 vuodessa mihinkään" Tilaajille
24.1.
Emmi Peltonen lyhytohjelman jälkeen viidentenä EM-taitoluistelussa – "Nyt on magee fiilis etenkin kaikkien hankaluuksien jälkeen"
24.1.
Williams ja Osaka katsomoon Australian avoimissa – Federer kuilun partaalta jatkoon
24.1.
Vankiloiden toimintamallin mullistus alkaa Hämeenlinnasta: vartijoista valmentajia – "Ei sovi vaarallisille vangeille"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Henkilö joka suostuu ottamaan vastaan vain osa-aikatyötä

Se aika, että ihminen elää vain työstä ja työlle on ohi. Huonosti on sellaisella ihmisellä asiat, jolla ei muuta ole kui... Lue lisää...
PORHO

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image