Oulu

Oulun seudun bus­si­tar­jon­taan reilu lisä – katso kun­ta­koh­tai­set ke­hit­tä­mis­koh­teet

Vuonna 2013 Oulun paikallisliikenteellä oli 5 miljoonaa matkustajaa. Viime vuonna seudullisessa joukkoliikenteessä tehtiin jo 8,8 miljoonaa matkaa. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 4.3.2018 10:52
Kari Sankala

Oulun seudun joukkoliikenteen kehittämistavoitteeksi ollaan asettamassa 10 prosentin lisäystä tarjontaan. Tämä merkitsee 1,1 miljoonaa linjakilometriä lisää.

Panostuksella matkustajamäärän uskotaan kasvavan 4–­6 prosentilla, kun matkustajamäärä kasvoi vuonna 2016 peräti 14 prosentilla ja viime vuonnakin vielä 9 prosentilla.

Palvelutason nosto on asetettu tavoitteeksi seudullisessa joukkoliikennejaostossa. Nettokustannus on 1,4 miljoonaa euroa.

Palvelutaso nousee järjestämällä uusia yhteyksiä uusille asuin- ja työpaikka-alueille, tarkistamalla Linnanmaan kampusalueen yhteyksiä, ottamalla käyttöön moottoritien nopeammat reitit ja mahdollisesti Oulun keskustan ohittavat reitit.

Luvassa ovat myös lyhyemmät ajoajat Ouluun Tyrnävältä, Iistä ja Kempeleestä sekä iltatarjonnan parannukset. Lisäksi lentoaseman linjat aiotaan suoristaa Oulunsalossa.

Palvelutasoa päästään nostamaan Oulun seudun joukkoliikenteessä syyskaudella 2018 käyttämällä nykyisissä sopimuksissa olevaa muutosvaraa, mutta varsinaiseen tason nostoon päästään kilpailutuksen kautta.

Ensimmäinen uuden kilpailutuksen kautta oleva liikenne alkaa 1. heinäkuuta 2019.

Seudullisen joukkoliikenteen tulevaisuuden kehittämiskohteita:

Oulu

Runkoliikenteen yhteyksien kehittäminen, Linnanmaan kampusalueen yhteydet, keskustan läpiajon sujuvoittaminen, Hiukkavaaran ja Limingantullin yhteydet, moottoritien käyttö joukkoliikenteessä, uusien ja täydentyvien alueiden kohtuullinen palvelu.

Kempele

Tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen osuutta niin, ettei Kempeleessä tarvita kakkos-autoa. Linjan 51 tarjontaa lisää ja nopeammin, yhteys Zatelliittiin, suora linja kampusalueelle Linnanmaalle, yhteydet Kempeleen asemalle.

Liminka

Oulusta iltavuoro Tupoksen kautta Liminkaan, nopeat vuorot Ouluun, osa Tupoksen kautta, kunnan sisäiset reitit Halpa-Hallin kautta, Oulussa jatkoyhteys Kontinkankaalle, Linnanmaalle ja mahdollisesti Kaukovainiolle.

Lumijoki

Työssäkäyville vuorot myös kesällä, iltavuoron syöttövuoro Liminkaan ja yleinen syöttöliikenteen kehittäminen.

Tyrnävä

Nopea yhteys Tupostien ja moottoritien kautta Ouluun, suorat täsmävuorot Murron kautta Ouluun, säännöllisistä vuoroväleistä siirrytään täsmävuoroihin, kunnan sisäinen koululaisliikenne kustannustehokkaaksi.

Ii

Nopea yhteys moottoritien kautta Ouluun (kaikki vuorot eivät enää Haukiputaan kautta), viikonloppuisin paluuvuoro Oulusta Iihin kello 22–23, kuntakeskuksessa reitit Tikkasen ja Suvantolan suuntaan, koululaislähdöt linjalle 23 ja maaseutujoukkoliikenteen kehittäminen.

Muhos

Koulukuljetukset huomioon (vuorot ajallaan ja porrastus pois), kesän aamuvuoro Ouluun kello 7:ksi, junille aamuvuoro Ouluun, joka palvelee myös Utajärven ja Vaalan tarpeita.

Lue lisää 04.03.2018 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (55)

Missähän on Yli-Iin yhteydet Ouluun päin? Pääsee täältä aamulla 6.30 Iin kautta (tätä reittiä käyttävät Haukiputaalle ammattikouluun menijät, pitkät päivät) ,7.25 Kiimingin kautta. Iltapäivällä 1 reitti Kiimingistä ja 2 Iistä, viimeinen vuoro perilla 16.30, millä.ammattikoululaiset kotiutuvat, ellei bussi rikki tms. Silloin vanhemmat ajaa 60 km saadakseen nuoren kotiin. Viikonloput, lyhyet ja pitkät lomat ollaan ilman joukkoliikennettä. City-bussi kulkemaan viikonloppuisin ja lomilla, pari vuoroa molempiin suuntiin. Ei ole nuoret samanarvoisia Oulun alueella, lomien aikaan muualla toimii nuorille liikennöintiedut. Ylikiimingistäkin pääsee joka päivä Ouluun,mutta Yli-Ii sai huonot sopparit liikennöinnin suhteen Ouluun liittyessä. Nyt olis jo aika toimia liikennesuunnittelun. Huvittaa valitukset aikatauluista tai kun reitti ei ihan lähipysäkiltä. Mietippä, jos ei se kulkis ollenkaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

miksi kabus-tyypin busseissa on niin niukasti penkkejä eikä takaa pääse ulos????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suorayhteys kivikkokankaalta poikkiksen yli kajaanintielle ja oysin ohi. Silloin siirryn itsekin käyttäjäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten on mahdollinen yhtälö, että Oulunsalon Pitkäkankaalla säilyy vuorot puolen tunnin välein, mutta 9:n reitti suoristetaan ajamaan Lentokentäntien kautta? Niemenrannasta tulee paperi-Kalevan uudistuksen jälkeen mukaan 6-10 vuoroa päivässä, joten mikä bussi ajaa sitten noita Pitkäkankaan reittejä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko ihan tosi että Oulunsalon Salonpää/Varjakka alueelta Niemenranta mukaan lukien ei tule lisä vuoroja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paperi-Kalevassa ei ollut mainittu tästä erikseen, mutta kartassa oli Niemenrannasta ainakin jotain lisävuoroja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Iin Alarannalta ajaa vain yksi vuoro aamu seitsemän aikaan. Vanhukset ja autottomat loukussa. Lisätkää päivävuoroja edes yksi, millä pääsee Iin keskustaan ja Ouluun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pieniä citybusseja enemmän ja useammin. Ne ovat edullisia ja siksi olen käyttänyt niitä aina kun mahdollista. Niille ei tarvitse olla erityisiä joukkoliikennekatuja, vaan ne voivat kulkea muun liikenteen seassa ja terpeen vaatiessa joustavasti myös kevyenliikenteen väylillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joillakin vähän käytetyillä linjoilla pienbussit voisivat riittää. Muutama kerta päivässäkin parempi kuin ei julkista liikennevaihtoehtoa ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ouluun pitää saada samanlainen pikaraitiotie kuin Tampereelle tulee. Vaikkapa välille (Lentoasema)-Kempele-Kaakkuri-OYS-Keskusta-Tuira-Yliopitso-Ritaharju. Jos suunnittelun aloittaisi heti, sen saisi kenties valmiiksi jo ennen tamperelaisia, koska hämäläiset ovat tunnetusti hitaita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi? Ei siina ole Tampereellakaan mitaan jarkea. Ennemmin kannattaisi kehittaa lahijuna liikenne Kemi-Simo-Ii-Oulu-Kempele-Liminka ja siita Ylivieskaan ja Raaheen. Rajakylan ja Elektroniikkatien valiin esimerkiksi seisake, palvelisi asukkaita, tyopaikkoja ja opiskelijoita. Vaatii toki kaksi raidetta Kemiin asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko yllätys että juuri Oulunsalossa ja vain siellä julkisen liikenteen vuorot tosiasiassa vähenevät?

Suoristamalla lentokentän reittejä poistuu liikenteestä useita vuoroja Pitkäkankaan alueelta. Miten tässä enää huonojalkainen omillaan assuu? Pitääkö nyt muuttaa pois tutuista ympyröistä kaupungin palavelutaloon vanhan Oulun puolelle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paperi-Kalevassa oli karttaan merkitty Pitkäkankaalle puolen tunnin vuoroväli. Tosin ei ole mainittu, millä linjalla tuo ajetaan, kun 9:n reitti aiotaan suoristaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kempelen keskustasta pääsee paremmin suoraan kaupunkiin, kuin vuosi sitten. Toivottavasti myös jatkossa. 51 linjalla ei ole niin paljon matkustajia. Hyvä ajatus nopeuttaa linjoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö siis vieläkään ole suunnitteilla Alakylä- Linnanmaa kampus - Keskustareittiä? Kouluja ollaan kuitenkin siirtämässä Kiimingistä Kaukovainiolle palveluverkkoesityksessä. Miten sinne kaupungille päästään ilman bussiyhteyksiä? RedBull antaa siivet kai.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennen kulki onnikka iltapäivälläkin Haipuskylän ohitse, jolloin autottomana oli helppo palata töistä kotiin. Nykyisin pyöräilen kelissä kuin kelissä Kiimingin keskustaan 5 km, että pääsen onnikalla töihin. Ajokorttia en terveydellisistä syistä omista. Onneksi nykyisin on pyörätiekin... Toista oli vielä vähän aikaa sitten, kun piti autotien vierellä polkea tai kävellä. Syrjäkylien onnikkayhteydet ovat täysin retuperällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti joukkoliikennettä kehitetään myös kaluston osalta ja nuo meluisat Kabus romut hävitetään Oulusta jonnekkin mihin ei aurinko paista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukkoliikenne on sosialismia! Opiskelijat muuttakoon Ouluun ja työssäkäyvät hommatkoon auton ja sillä ajelkoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyisellä määrälläkin voisi hoitaa osin paremmin. Ei jopa kolmen auton tarvitsisi kulkea parvessa kerran tai kaksi tunnissa samalla suunnalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (55)

Uutisvirta

130
Oulun punaiset pyöräilybaanat löydettiin ja todettiin heti liian kapeiksi – väylien erottuvuus kerännyt kiitosta
87
Iltalehti: Jani Toivola nostaa korotettua kulukorvausta tyhjillään olevasta Riihimäen-asunnostaan, vaikka asuu Helsingissä
54
Lippo Pesiksen sarjapaikka siirtyy Lippo Junioreille – uusi yhtiö vastaa sarjapaikasta
48
Polttoainesuuttimiin on muodostunut suolaa – Nesteen bensiinin Mercedes-Benzeihin aiheuttamaa vikaa tutkitaan yhä
45
Koodareista on Suomessa huutava pula – helpotusta haetaan sieltä, missä pippuri kasvaa
35
Oulun kaupunki ei aio keskeyttää Move-testin tekemistä – sivistysjohtaja Mika Penttilä toivoo kuolemantapauksen avointa käsittelyä
33
Maatilojen kriisituen valtaosa suunnattiin kuivuudesta eniten kärsineeseen Etelä-Suomeen – mihin kriisituki riittää?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Mainitsemasi alat eivät ole pienipalkkaisten aloja, korkeintaan siivooja, en tiedä. Sunnuntait ja vuorotyöt nostavat tul... Lue lisää...
Varakas köyhä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

18.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image