Oulu

Oulun pyö­rä­tie­ver­kos­ton isä Mauri Myllylä valittiin vuoden pyöräilijäksi

Mauri Myllylä pyöräilee kotikaupungissaan Oulussa päivittäin. Kaupungininsinöörin työstä eläkkeelle jäätyään hän on jatkanut toimintaansa pyöräilyn hyväksi muun muassa liikenneministeriön ja konsulttiyrityksen palveluksessa. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 16.5.2015 12:45
Kaleva

Oulun kaupungin entinen kaupungininsinööri Mauri Myllylä, 80,  on valittu Vuoden 2015 pyöräilijäksi. Valintaa perustellaan ainutlaatuisella pyöräilyn hyväksi tehdyllä elämäntyöllä ja tiedon jakamisella seuraaville sukupolville.

Myllylä oli suuressa roolissa, kun Ouluun suunniteltiin ja toteutettiin kattavaa pyörätieverkostoa. Pyöräliikenteen ensimmäinen kokonaissuunnitelma Ouluun syntyi 1972, ja sitä pidetään edelleen yhtenä Suomen parhaista.

Toimivien pyöräteiden vuoksi pyörä on nykyään Oulussa nopein kulkuväline alle viiden kilometrin matkoilla, perusteluissa sanotaan.

Suunnitelmia vastustettiin

Myllylä muistelee, kuinka 1970-luvulla pyörätiesuunnitelmat kohtasivat vastustusta ja myös kävelykatu aiheutti pahennusta. Rotuaarin rakentamista Myllylä pitääkin yhtenä vaativimmista liikennehankkeista.

- Rotuaari saatiin 20 vuoden työn tuloksena. Suunnitelma herätti aikanaan paljon pahennusta, kun uskottiin, että autolla on pakko päästä ovelle tai kaupat kuolevat, Myllylä kertoo tiedotteessa.

Myllylä muistuttaa, ettei pyöräilykaupunki saa jäädä lepäämään laakereilleen.

- Keskustan alueella on edelleen pahoja puutteita ja pyöräilyn selkeämpi erottelu jalankulusta tekisi pyöräilystä sujuvampaa, Myllylä sanoo.

Tunnustuksen myöntää Suomen Pyöräilykuntien verkosto ry. Diplomi luovutetaan Mauri Myllylälle lauantaina Stadin Kelat -tapahtumassa Helsingissä.

Aiemmin Vuoden pyöräilijöiksi on valittu muun muassa Mikko ”Peltsi” Peltola 2007, Osmo Soininvaara 2008, Hannu-Pekka Björkman 2009, Oras Tynkkynen 2010, Lauri Tähkä 2011, Kaisa Leka 2012, Teppo Moisio 2013 ja Vappuliisa Hakalehto 2014.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

Tutustu ja tilaa kevättarjous 😎

Kaleva Digi 2 kk vain 9,90 €!
Säästä 67 %! (Norm. 2 kk/31 €)
MAINOS

Kommentoi

Olen samaa mieltä nimimerkki Räpättimen kanssa, että myös Oulun kaupungin tulisi muistaa Myllylää ansioistaan kevyenliikenteen verkoston luomisessa Ouluun. Esim. joku pyöräreitti voitaisiin nimetä Mauri Myllylän reitiksi. Tällaisestahan oli jo aloite kaupungilla, mutta virkamiehet hylkäsivät sen sillä verukkeella, ettei Kuntaliitto suosittele teiden nimeämistä elävien henkilöiden mukaan. Mikä se Kuntaliitto on näistä asioista säätämään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi paikallaan, että myös kotikaupunki Oulu tunnustaisi Mauri Myllälän aikaansaannokset asianmukaisella tavalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En kannata vastakkain-asettelua , ajan pyörällä ,juoksen ja hiihdän ,mutta Oulun keskustan kehittamisessä on unohdettu autoilla liikkuvat ihmiset , Myllylän kaltaista kehittäjää ja visionääri olisi pitänyt olla myös henkilö-autopuolelle ,ei ollut ja keskusta on autio ja tyhjä ,Stockman lähtee jne.
Myllylälle onnittelut ansaitusta tunnustuksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sydänlämpöiset onnittelut Maurille! Oululla on Maurin ansiosta maankuulu pyöräilyllinen hyvä imago; niin hyvä, että kehtaa yli 20 vuotta jo muualla asuneena sanoa olevansa kotoisin Oulusta! ;-) Käsittääkseni myös pitkälti Maurin kädenjälkeä ovat autoteillä olevat "koukkauslevikkeet", jolloin vasemmalle kääntyvän auton ohi pääsee sujuvasti koukkaamaan oikealla olevan levikkeen kautta. Nämä liikenteen kulkua sujuvoittavat koukkauslevikkeet ovat jo vuosia sitten levinneet Oulusta muuallekin maahan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onnittelut Mauri Myllylälle hienosta työstä! Oulun pyörätiet ovat aivan huippua. Tämä on hieno ympäristöteko ja loistavaa terveyden hoitoa. Ei taida ainakaan Suomesta löytyä tässä asiassa Oulua parempaa kaupunkia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on aihe josta ei voi vaieta.
Sydänlämpöiset onnittelut Maurille. Maurin persoona tekee tästä entistäkin hienomman. Ei voi kuin henkeä haukkoa pyöräillessä ja liikkuessa, kuinka hieno on infra kaikin puolin. Ei ole verovarat menneet hukkaan.
Liikuntavarusteetkin kehittyneet kysynnän myötä. Erilaiset liikkujat runsaasti hyotyneet. Vielä kerran kiitos. Parasta SOTEA.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onnittelut myöskin minulta.
Taustaa, -60 luvun alkuvuosina ei ollut aurattuja pyöräteitä,kun 6,5 km polkupyörällä taivallettiin rautatieasemalle ,20 senttiä lunta tiellä . Juna lähti klo 7 aamulla. Naapurin tytön kanssa pyöräilimme, saimme paikan sen aikaiseen oppikouluun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos Mauri. Olen saanut nauttia pyöräteistä jo vuosia. Oulussa on mahtavat pyöräreitit! Kun pyöräilee kaikki matkat, ei tarvitse muuta liikuntaa. Lisäksi sadepäivinä pyöräteillä on tilaa ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää olla erikoinen pyörä, että se pitää yllä myös yläkropan lihaskuntoa. Jos ei oman painon verran nouse rautaa maasta suorille käsille, on lihaskunto katastrofaalisen surkea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä puhu palturia, ensinnäkin se että saat nostettua vaikak 80 kiloa suorille käsille ilman ettet ole koskaan treenannut etkä tiedä oikeita tekniikoita ym niin ei onnistu paitsi niiden kohdalla joilla on luonnostaan hyvä lihaskunto. Ainakin vuoden saa treenata perus hoikka suomalainen ennen ku tuo määrä nousee suorille käsille, lisäksi liike on haastava joten kyllä siihen aikaa menee. Vai väitätkö että jos esim mies painaa 70 kiloa ja ei saa nostettua suorille käsille tuon verran niin on rapakunnossa, tiedätkös että ulkonäkö voi pettää, mikä merkkaa on kestävyys ja voima. Kaikki eivät myöskään kehity samaa tahtia ja osasta ei saa edes leveää vaikkakin voi olla vahva vaikkei olisikaan hirveä kaappi. Ja on olemassa myös muitakin tapoja kehittää kuntoa kuin punttitreeni, kyllä nostasin tässä nyt sen aerobisen liikunnan kuten juoksun ensisijaiseksi jos rapakunnosta lähtee nostamaan itseään paremåpaan kuntoon. Mitä teet lihaksilla jos et jaksa juosta 200 metriä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mauri on hieno esimerkki siitä, että vahva taju oikealla asialla olemisesta ja sinnikkyys tavoitteen ääressä tuottaa laajalti ja kauaskantoisesti hyvää. Hän on hieno esimerkki myös siitä, että liikenneasioita voi ajaa hyödyllisesti muualta kuin ratin takaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Mauri! Edellinen kirja oli mielenkiintoista luettavaa. Itse olen nauttinut Oulun laadukkaasta pyörätieverkostosta enemmän tai vähemmän säännöllisesti vuodesta 1990.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt meni tunnustus oikealle henkilölle! Kiitos Maurille ja kumppaneille ainutlaatuisesta pyörätieverkostosta. Mukava on päivittäin pyörällä kaupungissa liikkua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Demarit esittää maidolle lisäveroa

247 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eikö töissä haluta käydä?

töissä käydään pakosta jos muuta elättämis mahdollisuuta ei ole Lue lisää...
pakko

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image