Oulu

Oulun lii­ken­nein­si­nöö­ri pyöräili kuukauden Hollannissa – "Meidän pitäisi päästä eroon siitä, että liikennettä suunnitellaan en­si­si­jai­ses­ti autoille"

Harri Vaarala polkee työasioissa päivisin kaupunkipyörällä ja matkat töihin maantiepyörällä. Pyöräilijät ja jalankulkijat erotetaan pian omille väylilleen Saaristonkadulla. KUVA: Teija Soini
Oulu 7.5.2018 6:57
Arja Mikkola

Hollannissa edistetään kaupunkien keskustoissa kestäviä liikkumismuotoja autoilun sijaan. Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala polki maaliskuussa Utrechtin ympäristössä liki 800 kilometriä niin maantiepyörällä kuin mummopyörälläkin tutkimassa kaupunkien viihtyisyyttä edistäviä liikenneratkaisuja.

– Meidän pitäisi päästä eroon siitä, että liikennettä suunnitellaan ensisijaisesti autoille ja toiseksi siitä ajatustavasta, että liikennesuunnittelulla ei saisi suosia tiettyä kulkumuotoa. Pitäisi sanoa ihan suoraan, että autoilu ei ole perusoikeus, Vaarala toteaa.

Hollannissa pyörällä ajavat kaikki iästä ja asemasta riippumatta.

Pienessä maassa, jossa elää 17 miljoonaa ihmistä, on tiheässa sekä kaupunkeja että moottoriteitä. Silti vain tiettyyn pisteeseen asti pääsee autolla helposti.

– Kun tullaan tietyn kehän yli, autoliikenteen sujuvuus lakkaa.

Liikennevalot priorisoivat pyöräilijöitä. Risteyksissä on lähestymisantureita, jotka pidentävät vihreää valoa tarpeen mukaan, ja jopa sadetutkia, jotka varmistavat etusijan polkijoille.

– Liikennesuunnittelussa joudutaan allokoimaan (jakamaan) vihreää aikaa eri kulkumuodoille. Vähänkään lähempänä keskustaa vihreää aikaa annetaan enempi pyöräilijöille kuin autoilijoille.

Autolla voi toki ajella ydinkeskustassakin, mutta liikennevirtaa hidastetaan vaikkapa katua kaventamalla. Välillä autot ohjataan tarkoituksella kiertoreitille.

Missä Oulussa sitten voisi mennä autoilun raja?

Vaaralan mielestä rauhoittaa voisi ruutukaava-alueen: raja voisi kulkea pohjoisen alikulun kohdalla ja kiertää Pokkitörmälle sekä Heinäpäähän.

Lue lisää 07.05.2018 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (319)

Olisin ostanut pesukoneen keskustasta, mutta en saanut sitä mahtumaan pyörän tarakalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä niin. Olisiko syytä muistaa, että luminen Oulu on erilainen kuin lyhyet matkat Hollannissa. Oulussa työmatkat ovat pitkät ja auto on tarpeellinen. Bussit eivät kulje 15 min välein , nopeasti. Oulun keskustassa on riittävästi hankaloitettu autojen liikkumista. Saaristonkatu olisi pitänyt jättää koko matkalta kaksisuuntaiseksi autoliikenteelle ( Ei pyöräilyyn pääväyliä).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun yksi parhaista puolista on todella hyvä ja kattava pyörätieverkosto. Keskusta on kivan pieni, jossa on helppo pyöräillä, eivätkä autoilijat kaahaile.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuukausi verorahoilla pyöräilemässä Hollannissa. Tuon saman tiedon olisi löytänyt googlettamalla noin 15 sekunnissa.
Seuraavaksi kannattaa lähteä tutkailemaan pääseekö esim jokien ja vesistöjen ylitse siltoja pitkin ja miten. Ja millaisia ovat pengertiet muualla maailmassa. Muutaman kuukauden reissu päivärahoineen noin aluksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokemuksesta voin sanoa, että Oulussa on loistavia pyöräteitä heti keskustan ulkopuolella, mutta itse keskustan pyöräväylät ovat luokattomia tai olemattomia. Asiointi keskustassa olisi miellyttävämpää pyörällä, jos laatu nostettaisiin ympäristön tasolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässähän se jutun ydin tulikin jo monessa kommentissa esille.
Miten päästä nopeasti kaupungin ydin keskustan läpi tai ohi.
Kaupunkilaisillehan siellä ei ole enää mitään.
Koko ennen niin viihtyisä ydin pienine liikkeineen on pilattu,poissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha autoilu vähenee, kun muutetaan moottoritielle ja Tuiran silloille vain yksi autokaista kumpaankin suuntaan, ja Rautasilta kokonaan kevyelleliikenteelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hollainissa liikennevalot priorisoivat pyöräilijöitä.

Risteyksissä on lähestymisantureita, jotka pidentävät vihreää valoa tarpeen mukaan, ja jopa sadetutkia, jotka varmistavat etusijan polkijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli liikennesuunnittelijamme on sitä mieltä, että autoille tarkoitettuun kallioparkkiin ei tulisi autolla helposti päästä? Tämä selittää aika monta asiaa Oulun keskustasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Missä Oulussa sitten voisi mennä autoilun raja?

Vaaralan mielestä rauhoittaa voisi ruutukaava-alueen: raja voisi kulkea pohjoisen alikulun kohdalla ja kiertää Pokkitörmälle sekä Heinäpäähän."

Kallioparkin molemmat sisäänkäynnit jäisivät Vaaralan haaveileman sulkualueen sisälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eivätköhän nämä ole vain omia ideoita tai ajatuksia. Jos tällaista alettaisiin järjestämään niin eiköhän siihen osattaisi katsoa myös kyseiset sisäänkäynnit

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussahan on huippuhyvä ja koko kaupungin kattava pyörätieverkosto. Olkaamme iloisia siitä. Keskustankin läpi polkee kahdessa minuutissa, kun Oulun keskusta on oikeesti tosi pieni ja turvallinenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Olen samaa mieltä. Kyllä siihen menee lähes kolme minuuttiakin joskus. Tuomikirkolta heinäpäähän on peräti 4 katua ylitettävänä ja Uudeltakadulta torille yhtä monta katua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kivasti polkee alle kahden minuutin, kun ei tarvi välittää liikennevaloista ja jalankulkijoillalin on jo Oulussa hyvä itsesuojeluvaisto ja osaavat väistää alta pois.

Reilua neljää kymppiä kun polkee torin, jalkakäytävien, suojateiden ja katujen halki niin että kaikki muut väistää, niin kahteen minuuttiin etenee sen puolitoista kilometriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku päivä sattuu vastaan sellainen autoilija joka ei väistäkään vaan vaatii sinua noudattamaan liikennesääntöjä. OYS kutsuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menkääpäs katsomaan talvipäivänä vaikka Hallituskadulle kuinka paljon siellä liikkuu pyöräilijöitä ja paljonko autoilijoita. Itse olen muutaman kerran joutunut odottamaan vaimoa autossa istuen ja ajankulukseni laskenut kulkijoita.
Tulos on ollut 50 - 100 autoa ja 1 pyöräilijä samalla aikavälillä.
Sitten suunnitellaan liikennejärjestelyjä tämän yhden ehdoilla ja poistetaan mm. kadunvarsipysäköintipaikat jne. Tällainen suunnittelu ei todellakaan palvele kaupunkilaisten etuja.
Suunnittelun pohjaksi haetaan kuitenkin Keski - Euroopan miljoonakaupunkien liikennejärjestelyjä, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä arktisen ja hajanaisen pikkukaupungin olosuhteiden kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimenomaan näin on, ei kannata vertailla kirkonkylää ja isoa kaupunkia, on vissi ero.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (319)

Uutisvirta

22:50
Ukrainan presidentiksi nouseva Volodymyr Zelenskyi on oligarkin tukema näyttelijä ja yrittäjä
22:43
Pikkuleijonien taival MM-mitalipeleihin mutkistui entisestään – tappioputki kolme ottelua
21:41
Kalevalan Aino on nähty uhrina ja kuuliaisena sisarena, kirjailija Tiina Piilola näkee hahmon toisin – "Tällaiset tulkinnat kuulostavat nykynaisen korviin älyttömiltä"
21:14
Volodymyr Zelenskyi on voittamassa Ukrainan presidentinvaalit murskaluvuin – presidentti Poroshenko on tunnustanut tappionsa
20:51
Ensi viikolla ilmassa on kesän tuntua: Aurinko paistaa, lämpötilat nousevat Oulussa noin 16 asteeseen – "Lämpötilat selvästi tavallista korkeampia"
20:02
Tuntematon mies pahoinpiteli alaikäistä tyttöä Pudasjärvellä, Rukalla pahoinpitelyn uhriksi joutui eteläsuomalainen mies
19:51
Mies kelkkaili Pudasjärvellä pelkkä pyyhe päällään ja putosi kelkan kyydistä – puhalsi 1,9 promillea
89
Halla-aho ei irtisanoudu vanhoista blogikirjoituksistaan – "Osa tyhmiä ja harkitsemattomia, osassa edelleen pointti"
41
Isot ja pienet jäähyt värittivät Kärppien ja HPK:n finaaliavausta – Ulosajoon johtaneen taklauksen alle jäänyt Michal Kristof:” Vähän tuli verta, mutta tällaisia nämä pudotuspelit ovat”
28
Japanilaiset tulivat vain saunaan, eritoten savusauna sai suuren arvostuksen – Tuleeko Kuusamosta nousevan auringon saunamekka?
19
Pääsiäiskokko palaa taas lankalauantaina Oulun Lammassaaressa – parhaimmillaan kokon loimua on seurannut parikin tuhatta ihmistä
15
Syömäsä: Ideaparkin Chef’s Salad, Kebab & Pizzassa saa rahalle vastinetta – lounalla saa syödä mahan täydeltä
11
Reissusa: Sveitsissä Skier's Haute Routella edetään suksilla laskien ja skinnaten upeassa maisemassa
9
Sri Lankassa kahdeksan räjähdystä hotelleissa ja kirkkojen jumalanpalveluksissa – lähes 200 kuollut ja useita satoja haavoittunut

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Perintövero pois!

ainakin tuli selväksi minkä aatteen mies olet ei muuta kun muutat pohjois koreaaan siellä valtio omistaa kaiken oikea pa... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image