Oulu

Oulun kaupunki: Pohjois-Suomen kasvu edellyttää Limingan ja Oulun välisen kak­sois­rai­teen toteuttamista

Oulun kaupunki haluaa, että Limingan ja Oulun välinen kaksoisraide toteutetaan. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 12.9.2019 13:44
Heidi Peltonen

Oulun kaupunki vaatii toimia kaksoisraiteen toteuttamiseksi Limingan ja Oulun välille. Oulun kaupungin julkaisemassa esityksessä todetaan, että Pohjois-Suomen kasvu ja ilmastotavoitteet edellyttävät kaksoisraiteen rakentamista. 

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan allekirjoittamassa kirjeessä todetaan, että raidekapasiteetin ja junanopeuksien lisääminen edellyttää kesken jääneen Seinäjoki-Oulu -kaksoisraiteen loppuunsaattamista. Kirjeen mukaan eritoten Limingan ja Oulun välin rakentaminen on tärkeää. 

Liminka-Oulu kaksoisraiteen kustannusarvio on noin 60 miljoonaa euroa.

– Kiireelliset kehittämistoimenpiteet tulee kohdistaa pääradan hitaimmille osuuksille (nopeusrajoitus 160 km/h) sekä erityisesti tavaraliikenteen ja kansallisen kasvun kannalta kriittisille osuuksille Länsi- ja Pohjois-Suomeen pääradalla, esityksessä sanotaan.

Kaksoisraiteen rakentamista perustellaan kirjeessä muun muassa kasvavalla henkilöliikenteen määrällä Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Lisäksi todetaan, että kaksoisraide mahdollistaisi myös Oulun seudun lähijunaliikenteen. 

Esityksessä mainitaan myös Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas- ja Oulun Stora Enson kartonkitehdashankkeet.

Samalla kaupungin esityksessä todetaan, että valtion budjettiin tulee varata riittävät määrärahat, jotta Väylävirasto pääsee nopealla aikataululla aloittamaan pääradan Seinäjoki-Oulu-Tornio välin suunnittelun.

Kaupunginjohtaja on lähettänyt esityksen valtionvarainministeri Mika Lintilälle, valtiosihteeri Maria Kaisa Aulalle, erityisavustaja Jukka Ihanukselle ja Oulun vaalipiirin kansanedustajille. 

Esityksen taustalla ovat Liikenne- ja viestintäministeriön tiistaina kertomat raideliikenteen suunnitellut parannukset. Parannuksia suunnitellaan Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere -välille. Samalla LVM esittää päärataan kytkeytyville Tampere-Pori, Tampere-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa väleille yhteyksien nopeuttamista ja parantamista. 

– LVM:n esitys tarkoittaisi, että koko Pohjois-Suomen tarpeet unohdettaisiin sekä EU:n komissionkin linjaama TEN-T ydinverkon laajennus Perämerenkaaren ympäri jäisi koko Pohjois-Suomen osalta huomioimatta, kaupungin kirjeessä todetaan. 

Kirjeen mukaan esitys vie pohjan tulevalle 12 vuodelle tarkoitetulta valtakunnalliselta liikennejärjestelmäsuunnitelmalta, johon esitykset on kytketty. 

– Pohjois-Suomen kannalta on tärkeää, että koko pääradan suunnittelu TEN-T ydinverkon Helsinki-Oulu-Tornio välillä ja Liminka-Oulu kaksoisraiteen toteutus saadaan valtion vuoden 2020 budjettiin edellä esittämällämme tavalla.

Oulun mukaan Pohjois-Suomea ei tule unohtaa raidehankkeiden toteutuksen osalta hallituksen linjauksissa ja päätöksissä.  

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (45)

Turku - Tre - Hki -kolmiossa asuu 80 % väestöstä ja tarve korjata/parantaa ratoja on huutava. Pk-seutu osallistuu väylähankkeisiin maksaen niistä 30 - 80 %. Alueen kunnat omistavat lähes kaikki rautatieasemat ja paljon junakalustoa. Tampere rakentaa itse suurta raitiotiehanketta.

Itä- ja Pohjois-Suomi odottavat valtion maksavan radan. Tuota, tuo 60 miljoonaa Limingan rataan ei kuulosta suurelta Oulun itsensä maksettavaksi. Etelän kaupungit nettomaksavat muulle maalle isoja summia ja investoivat moninkertaisesti liikenteeseensä. Eikö Pohjois-Pohjanmaalla joskus voitaisi tehdä jotain ihan itse?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa muistaa että toimiva joukkoliikenne mahdollistaa alueen kehittymisen ja kasvun ... turha odotella että sitten investoidaan kun on kasvettu ja kehitytty... ei nääs tule tapahtumaan itsekseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide Ii-Oulu-Liminka ja Oulu-Muhos välille ja lähiliikenne pyörimään ! Se olisi modernia, energiatehokasta ja ekologista. Toimiva joukkoliikenne luo elinvoimaa ja vaurautta ympärilleen. Kukapa ei haluaisi asua vähän kauempana kun pääsisi kaupunkiin töihin tuskattomasti paikallisjunalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukapa haluaisi kulkea töihin todella tuskallisen hitaasti: ensin autolla tai fillarilla rautatieaseman liityntäparkkiin, sitten paikallisjunalla keskustaan ja siitä bussilla työpaikalle. Siinähän vierähtääkin sopivasti pari-kolme tuntia. Omalla autolla puoli tuntia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupunki tarvitsee rataliikenteen ja työmatkailun strategian.

Oulun Ratakadulle ja suunnitellun matkakeskuksen paikalle sijoittuva 30-kerroksisten tornitalojen rypäs (liike-elämän keskus) mahdollistaisi kohtuullisen ajan (huom. ei matkan) päästä päivittäisen työmatkailun Ouluun.

Näin esim. Ii, Utajärvi ja Liminka/Ruukki muuttuisivat Oulun esikaupungeiksi. Mikäli liikenteellistä saavutettavuutta korkeaa rakentamista suunnitellessa ei ajatella, niin tämä vaihtoehto poistuu automaattisesti laskuista.

Tornitalojen funktio on palvella liike-elämää, eikä toimia vain maamerkkinä. Siksi tornissa on oltava työpaikkoja ja niiden oltava liikenteellisesti optimaalisella paikalla. Siis lähellä moottoritieliittymää ja rautatieasemaa. Oikeat tornit sitten kyllä näkyvät kyllä mihin tahansa vaikka sijaitsisivatkin vaikka Raksilassa, eikä umpikujan päässä torinrannassa.

Esim. japanilainen Nagoya train station näkyy ja toimii. Samanlaisia ratkaisuja on tehty myös Sveitsiin, jossa toimivan ja aikatauluissa pysyvän julkisen liikenteen vuoksi on normaalia käydä töissä jopa kauempanakin olevissa kaupungeissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä matkustajat lähijuniin? Limingassa asutus on hajallaan kylissä ja pelloilla eikä Oulussa työpaikat ole aseman luona.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Saksalaiset yrittivät turhaan Pohjois-Suomen kasvattamista kun eivät tienneet Limingan kaksoisraiteen merkitystä vaan linnoittelivat Lappia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu- Tornio- Haaparanta olisi kiireisin kehitettävä, ja sieltä eteenpäin etelään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asun Limingassa n. 3 km asemasta. Olen toissä Oulussa n. 4 km asemasta. Turha luulla, että ajaisin Limingan asemalla ja jättäisin autoni sinne pakkaseen. Sitten oulun asemalta kävelisin linja-autopysäkille ja sieltä työpaikalleni. Sama uudelleen,kun pääsen töistä. Siinä työmatkaani kuluisikin aikaa.
Tämä Laajala ei näytä ymmärtävän, että valtaosa Limingan ja Kempeleen asukkaista ei asu asemien läheisyydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi et pyöräilisi sitä 3 km siellä Limingassa ja 4 km Oulussa? Hommaat taittopyörän, jonka otat junaan mukaan ja avaat taas Oulussa ja suhautat sillä töihin. Aika äkkiä maksaa itsensä säästyneinä polttoainekuluina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vihreät haluavat pakottaa ihmiset oman muottinsa mukaan. Sinä voit pyöräillä,jos haluat. Minä en !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kakkosraide ja seudun sisäinen raideliikenne pitää yltää Yliopistolle asti. Vielä sellaisia vaunuja, että voipi mennä pyörän kanssa. Jess.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä kannanotto. Tämä on oikeasti ensisijainen juttu lähijunan kannalta. Tuo summa on pieni ja Oulu (Liminka ja Kempele) voisi ihan hyvin laittaa euroja tiskiin jotta saadaan nopeasti lähijunaverkko pelaamaan, Nyt pitää olla kovana, että saadaan tuo. Jos ei saada, niin sitten vaikka perustetaan oma valtio ja rakennetaan itse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähinjunat Kempeleestä ja Limingasta ei ole toimiva ajatus. Silloin ihmisten pitäisi asua , aseman läheisyydessä. Nyt ei niin ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sitenhän sitä rupeaa asutusta tuleen asemien ympärille kun on asema ensin ja kaavotettua asutus aluetta näkeehän tuo jo nyt oulun etelä kunnissa tontit menee sitä mukaa kaupaksi kun saadaan kaavotettua .liminka ja kempele suomen eniten kasvavia kuntia suomessa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai pakotatko Laajalan kanssa ihmiset muuttamaan, rautatien läheisyyteen ! Huono hanke, sillä matkustajia ei riitä !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (45)

Uutisvirta

20:55
Lämpöpatterit päälle ja tulet uuniin: Alkava viikko on Oulun seudulla hyinen ja sateinen, viikon puolivälin kylmät yöt voivat tietää mustaa jäätä
20:10
Reissusa: Roomasta leirintäaluemökin vuokrannut Päivi Kinnunen pääsi seuraamaan lempisarjansa Isä Matteon kuvauksia
19:17
Kuka kätki hopea-aarteen Inarijärven rannalle? Kysymys piinasi Seppo Saraspäätä 16 vuotta, kunnes hän ratkaisi sen Tilaajille
19:10
Talouden käänne heikompaan panee vipinää kinttuihin – Hallituspuolueet lähtevät sorvaamaan budjettia "kaikki mulle heti" -asetelmassa
19:01
Roope Korhonen onnistui supervuorossa – Sotkamon Jymy selvitti ensimmäisen ottelupallon
18:44
Espanja palasi ansaitusti koripallomestariksi – titteli heltisi puhtaalla pelillä
18:13
Bensan hinta voi nousta Saudi-Arabian öljyntuotantolaitoksiin kohdistuneiden iskujen seurauksena, mutta miten paljon?
85
Puheenaihe: "Myrkky, joka ei kuulu ympäristöön" – Kysyimme, pitääkö lyijy kieltää hauleissa ja luodeissa
44
Vaasalaisfanit riehuivat Raksilassa: Järjestyksenvalvoja joutui sairaalaan, poliisi kirjasi rikosilmoituksia pahoinpitelyistä
29
EU harkitsee lentojen tai petrolin verottamista – Suomessa kokoontuneet EU:n valtiovarainministerit puivat ympäristöverojen lisäämistä
22
Rakennetaan omaleimainen Oulu – myös matala ja tiivis rakentaminen on tehokasta Lukijalta
22
Verkkokirjautuminen ja -maksaminen muuttuivat – puhelinpalveluissa ruuhkaa, osa asiakkaista näreissään
21
Sport juhli alussa, Kärpät lopussa – Hiljalleen täyttä pelikuntoa lähestyvä Jussi Jokinen kiteytti kotiavauksen: ”Ensimmäisen kympin olimme jaloissa, mutta pystyimme parantamaan”
21
Vieraslaji ottaa haltuun Venäjän Karjalan peltoja – ikääntyvät asukkaat eivät jaksa taistella jättiputkea vastaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

83 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

Niin mikä on nyt sitä? Tämä nykyinen yltäkylläisyyskö? Ihmiset elävät pidempään ja rutiköyhien osuus on maailmassa pien... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image