Oulu

Oulun kaupunki: Pohjois-Suomen kasvu edellyttää Limingan ja Oulun välisen kak­sois­rai­teen toteuttamista

Oulun kaupunki haluaa, että Limingan ja Oulun välinen kaksoisraide toteutetaan. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 12.9.2019 13:44
Heidi Peltonen

Oulun kaupunki vaatii toimia kaksoisraiteen toteuttamiseksi Limingan ja Oulun välille. Oulun kaupungin julkaisemassa esityksessä todetaan, että Pohjois-Suomen kasvu ja ilmastotavoitteet edellyttävät kaksoisraiteen rakentamista. 

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan allekirjoittamassa kirjeessä todetaan, että raidekapasiteetin ja junanopeuksien lisääminen edellyttää kesken jääneen Seinäjoki-Oulu -kaksoisraiteen loppuunsaattamista. Kirjeen mukaan eritoten Limingan ja Oulun välin rakentaminen on tärkeää. 

Liminka-Oulu kaksoisraiteen kustannusarvio on noin 60 miljoonaa euroa.

– Kiireelliset kehittämistoimenpiteet tulee kohdistaa pääradan hitaimmille osuuksille (nopeusrajoitus 160 km/h) sekä erityisesti tavaraliikenteen ja kansallisen kasvun kannalta kriittisille osuuksille Länsi- ja Pohjois-Suomeen pääradalla, esityksessä sanotaan.

Kaksoisraiteen rakentamista perustellaan kirjeessä muun muassa kasvavalla henkilöliikenteen määrällä Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Lisäksi todetaan, että kaksoisraide mahdollistaisi myös Oulun seudun lähijunaliikenteen. 

Esityksessä mainitaan myös Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas- ja Oulun Stora Enson kartonkitehdashankkeet.

Samalla kaupungin esityksessä todetaan, että valtion budjettiin tulee varata riittävät määrärahat, jotta Väylävirasto pääsee nopealla aikataululla aloittamaan pääradan Seinäjoki-Oulu-Tornio välin suunnittelun.

Kaupunginjohtaja on lähettänyt esityksen valtionvarainministeri Mika Lintilälle, valtiosihteeri Maria Kaisa Aulalle, erityisavustaja Jukka Ihanukselle ja Oulun vaalipiirin kansanedustajille. 

Esityksen taustalla ovat Liikenne- ja viestintäministeriön tiistaina kertomat raideliikenteen suunnitellut parannukset. Parannuksia suunnitellaan Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere -välille. Samalla LVM esittää päärataan kytkeytyville Tampere-Pori, Tampere-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa väleille yhteyksien nopeuttamista ja parantamista. 

– LVM:n esitys tarkoittaisi, että koko Pohjois-Suomen tarpeet unohdettaisiin sekä EU:n komissionkin linjaama TEN-T ydinverkon laajennus Perämerenkaaren ympäri jäisi koko Pohjois-Suomen osalta huomioimatta, kaupungin kirjeessä todetaan. 

Kirjeen mukaan esitys vie pohjan tulevalle 12 vuodelle tarkoitetulta valtakunnalliselta liikennejärjestelmäsuunnitelmalta, johon esitykset on kytketty. 

– Pohjois-Suomen kannalta on tärkeää, että koko pääradan suunnittelu TEN-T ydinverkon Helsinki-Oulu-Tornio välillä ja Liminka-Oulu kaksoisraiteen toteutus saadaan valtion vuoden 2020 budjettiin edellä esittämällämme tavalla.

Oulun mukaan Pohjois-Suomea ei tule unohtaa raidehankkeiden toteutuksen osalta hallituksen linjauksissa ja päätöksissä.  

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (47)

Miksei kerralla tunnin juna Oulun ja Helsingin väliin? Hyperloop pystyisi siihen.

Mihin se kunnianhimomme on kadonnut?
Vuosituhannen vaihteessa Nokian huipulla ollessa kaiken piti olla parasta. Nyt itketään jotain pieniä mutkien suoristuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turku - Tre - Hki -kolmiossa asuu 80 % väestöstä ja tarve korjata/parantaa ratoja on huutava. Pk-seutu osallistuu väylähankkeisiin maksaen niistä 30 - 80 %. Alueen kunnat omistavat lähes kaikki rautatieasemat ja paljon junakalustoa. Tampere rakentaa itse suurta raitiotiehanketta.

Itä- ja Pohjois-Suomi odottavat valtion maksavan radan. Tuota, tuo 60 miljoonaa Limingan rataan ei kuulosta suurelta Oulun itsensä maksettavaksi. Etelän kaupungit nettomaksavat muulle maalle isoja summia ja investoivat moninkertaisesti liikenteeseensä. Eikö Pohjois-Pohjanmaalla joskus voitaisi tehdä jotain ihan itse?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa muistaa että toimiva joukkoliikenne mahdollistaa alueen kehittymisen ja kasvun ... turha odotella että sitten investoidaan kun on kasvettu ja kehitytty... ei nääs tule tapahtumaan itsekseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisraide Ii-Oulu-Liminka ja Oulu-Muhos välille ja lähiliikenne pyörimään ! Se olisi modernia, energiatehokasta ja ekologista. Toimiva joukkoliikenne luo elinvoimaa ja vaurautta ympärilleen. Kukapa ei haluaisi asua vähän kauempana kun pääsisi kaupunkiin töihin tuskattomasti paikallisjunalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukapa haluaisi kulkea töihin todella tuskallisen hitaasti: ensin autolla tai fillarilla rautatieaseman liityntäparkkiin, sitten paikallisjunalla keskustaan ja siitä bussilla työpaikalle. Siinähän vierähtääkin sopivasti pari-kolme tuntia. Omalla autolla puoli tuntia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupunki tarvitsee rataliikenteen ja työmatkailun strategian.

Oulun Ratakadulle ja suunnitellun matkakeskuksen paikalle sijoittuva 30-kerroksisten tornitalojen rypäs (liike-elämän keskus) mahdollistaisi kohtuullisen ajan (huom. ei matkan) päästä päivittäisen työmatkailun Ouluun.

Näin esim. Ii, Utajärvi ja Liminka/Ruukki muuttuisivat Oulun esikaupungeiksi. Mikäli liikenteellistä saavutettavuutta korkeaa rakentamista suunnitellessa ei ajatella, niin tämä vaihtoehto poistuu automaattisesti laskuista.

Tornitalojen funktio on palvella liike-elämää, eikä toimia vain maamerkkinä. Siksi tornissa on oltava työpaikkoja ja niiden oltava liikenteellisesti optimaalisella paikalla. Siis lähellä moottoritieliittymää ja rautatieasemaa. Oikeat tornit sitten kyllä näkyvät kyllä mihin tahansa vaikka sijaitsisivatkin vaikka Raksilassa, eikä umpikujan päässä torinrannassa.

Esim. japanilainen Nagoya train station näkyy ja toimii. Samanlaisia ratkaisuja on tehty myös Sveitsiin, jossa toimivan ja aikatauluissa pysyvän julkisen liikenteen vuoksi on normaalia käydä töissä jopa kauempanakin olevissa kaupungeissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä matkustajat lähijuniin? Limingassa asutus on hajallaan kylissä ja pelloilla eikä Oulussa työpaikat ole aseman luona.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin on. Saksalaiset yrittivät turhaan Pohjois-Suomen kasvattamista kun eivät tienneet Limingan kaksoisraiteen merkitystä vaan linnoittelivat Lappia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu- Tornio- Haaparanta olisi kiireisin kehitettävä, ja sieltä eteenpäin etelään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asun Limingassa n. 3 km asemasta. Olen toissä Oulussa n. 4 km asemasta. Turha luulla, että ajaisin Limingan asemalla ja jättäisin autoni sinne pakkaseen. Sitten oulun asemalta kävelisin linja-autopysäkille ja sieltä työpaikalleni. Sama uudelleen,kun pääsen töistä. Siinä työmatkaani kuluisikin aikaa.
Tämä Laajala ei näytä ymmärtävän, että valtaosa Limingan ja Kempeleen asukkaista ei asu asemien läheisyydessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi et pyöräilisi sitä 3 km siellä Limingassa ja 4 km Oulussa? Hommaat taittopyörän, jonka otat junaan mukaan ja avaat taas Oulussa ja suhautat sillä töihin. Aika äkkiä maksaa itsensä säästyneinä polttoainekuluina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vihreät haluavat pakottaa ihmiset oman muottinsa mukaan. Sinä voit pyöräillä,jos haluat. Minä en !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kakkosraide ja seudun sisäinen raideliikenne pitää yltää Yliopistolle asti. Vielä sellaisia vaunuja, että voipi mennä pyörän kanssa. Jess.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä kannanotto. Tämä on oikeasti ensisijainen juttu lähijunan kannalta. Tuo summa on pieni ja Oulu (Liminka ja Kempele) voisi ihan hyvin laittaa euroja tiskiin jotta saadaan nopeasti lähijunaverkko pelaamaan, Nyt pitää olla kovana, että saadaan tuo. Jos ei saada, niin sitten vaikka perustetaan oma valtio ja rakennetaan itse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähinjunat Kempeleestä ja Limingasta ei ole toimiva ajatus. Silloin ihmisten pitäisi asua , aseman läheisyydessä. Nyt ei niin ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sitenhän sitä rupeaa asutusta tuleen asemien ympärille kun on asema ensin ja kaavotettua asutus aluetta näkeehän tuo jo nyt oulun etelä kunnissa tontit menee sitä mukaa kaupaksi kun saadaan kaavotettua .liminka ja kempele suomen eniten kasvavia kuntia suomessa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (47)

Uutisvirta

12:53
Luken tutkimus: Suomen metsissä kasvaa yli neljä kertaa enemmän järeitä puita kuin sata vuotta sitten
12:09
Hanna Poikela ja Riina Hosio tanssivat Katrillin Karanteenista – "Tämä on käänteinen räsypokka oikeastaan"
12:02
Kolumni: Korona lykkäsi pelättyjä pääsykokeita Kiinassa, missä ambulanssit päivystävät pyörtyilevien pyrkijöiden varalta
11:17
Kuuma keskustelu suojainten ympärillä jatkuu – Pääministeri Marin: "Osa kunnista ja toimijoista etsii nyt valtiosta tai jopa elinkeinoelämästä syyllistä omaan heikkoon varautumiseensa"
11:00
Kokosimme tietopaketin, jonka avulla koronakriisissä kamppaileva yrittäjä saa apua ja tukea liiketoimintaansa Kaupallinen yhteistyö
10:58
New Yorkissa 9/11-uhriluvut ohitettu – Trumpin Valkoinen talo palasi alkavan koronan kovakorvaisuudesta normikaaokseen Tilaajille
9:57
Suomessa nyt yhteensä 2487 koronavirustartuntaa, Pohjois-Pohjanmaalla määrä kasvoi kolmella – Oulussa nyt 72 tapausta
35
Kuuma keskustelu suojainten ympärillä jatkuu – Pääministeri Marin: "Osa kunnista ja toimijoista etsii nyt valtiosta tai jopa elinkeinoelämästä syyllistä omaan heikkoon varautumiseensa"
29
Uuden ennusteen mukaan koronavirusepidemia olisi Pohjois-Suomessa pahimmillaan juhannuksen aikaan – epidemian uskotaan jatkuvan pitkälle syksyyn
18
Julkinen sektori kieltäytyy lääkäriyhtiöiden koronatesteistä, edunvalvoja keskittäisi päätökset valtiolle – Ministeriö kiistää periaatteelliset syyt: Yhteistyötä harkitaan
14
Onko Oulun kaupungin hammashoito jo sopeutunut koronan aiheuttamaan poikkeustilanteeseen? –"Tällä hetkellä emme ota uusia potilaita tarkastukseen"
11
Uros perusti innovaatiokeskuksen – start up -yrityksille tarjotaan viimeisintä teknologiaa
10
Kehysriihineuvottelut jatkuvat tänään, hallitus koolla Säätytalolla
8
Sairaanhoitajille on tilaisuus lähettää kannustavia terveisiä ääniviestinä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Antti Kiuru

Uusin lukijakuva

Aikaisin aamulla
JIko

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hurmos loppumassa - paluu Sipilän linjoille?

152 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

Siitä vain lisää veroja. Loppuu sitten maksajat, sillä köyhemmätkin kuin Wahlroos muuttavat pois Suomesta. 43% nollasta ... Lue lisää...
pääomatulojakin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

8.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image