Oulu

Oulun kau­pun­gin­hal­li­tus tutustui päi­vä­ko­ti­las­ten pyö­räi­ly­kou­luun Köö­pen­ha­mi­nas­sa

Lasten pyöräilykoulu kiinnosti oululaisia. Etualalla Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mari- Leena Talvitie (oik.), ympäristöjohtaja Pekka Vuononvirta ja apulaiskaupunginjohtaja Kalervo Ukkola. KUVA: Kari Sankala
Oulu 31.5.2012 6:11
Kari Sankala

Oulun kaupunginhallituksen ensimmäinen työpäivä Tanskan Kööpenhaminassa keskittyi pyöräilyyn keskiviikkona. Kaupunki kehuu olevansa pyöräilyssä maailman pääkaupunki ja Oulu Suomen ykkönen, joten kiinnostavaa tutkittavaa riitti.

Suurimman vaikutuksen oululaisiin teki se, kuinka tavallisissa päiväkodeissa lapsille opetetaan pyöräilyä ja siihen liittyviä taitoja kuten tasapainoa leikkien ja pelien avulla.

Polkupyöräpolttopallo sai tanskalaislasten suut nauruun, kun päiväkodin henkilökunta heitteli muovipalloilla ympärillä kurvailevia pienokaisia.

Tanskalaisvanhempien mielestä on hyvä asia, että lapset oppivat pyöräilyn taidon mahdollisimman nuorina, ja että leikissä saatu pieni kuhmu on sata kertaa vaarattomampi kuin oikeassa liikenteessä tullut. Toki Tanskassakin on vanhempia, jotka kuskaavat silmäteriään autoilla.

Lue lisää 31.05.2012 Kalevasta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

Tutustu ja tilaa kevättarjous 😎

Kaleva Digi 2 kk vain 9,90 €!
Säästä 67 %! (Norm. 2 kk/31 €)
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Näin meillä kaupungin päättäjät osallistuvat säästötalkoisiin. Korvensuoran yhtenäiseen peruskouluun ei rahoja löydy, mutta paljonkohan tuli tällekin reissulle hintaa. Matkan kuluilla olisi varmaan saatu jo kiva pesämuna koulun rakennussuunnitelmaa varten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tuo hienoa että kaupunginhallituken virkistäytymismatkalta voi osoittaa jotain saavansa oululaistenkin hyödyksi. Ei, mutta kuvahan kertookin matkaan liittyvän uusien toimintatapojen etsimisen päiväkotilasten hyvinvoinnin edistämiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi hyvänen aika, mikä syy lähteä tutustumismatkalle. Omassa kaupungissa olisi todella paljon kohteita, mihin päättäjien tulisi tutustua, jotta olisi edes pieni aavistus, missä kaupungissa mennään.

Hävettää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei Kööpenhamina oikeasti mikään maailman paras pyöräilykaupunki ole. Jotain tilastoja olen nähnyt joissa työmatkoista tehtiin pyöräilllä kolmannes (35% tai 37%), ja kaikista matkoista noin 22%. Kaikista matkoista tehtiin Oulussa noin 20% pyörällä, kun koululaiset ja opiskelijat ja eläkeläisten kauppareissut nostavat osuutta. Joten pikkuisen kirimällä päästään edelle! Työmatkoista en muista lukua, mutta siinä kyllä hävitään. Ja Kööpenhaminassa pyöräily on ollut laskussa viime vuosina koska pyöräilyolot eivät ole olleet tarpeeksi hyvät ja tuntuneet turvallisilta.

Hollannissa alle kolmenkymmenen prosentin osuus työmatkoista on huono. Koko hollannin keskiarvot on paremmat kuin Kööpenhaminan. Pyöräilykaupungista puhutaan Hollannissa vasta kun mennään yli neljänkymmenen prosentin. Parhaissa kaupungeissa pyöräilyn osuus kaikista matkoista on reilusti yli puolet, 59%!

Jos asia kiinnostaa, David Hembrow, pitää blogia josta voitte käydä katsomassa kuinka pyöräinfraa pitää tehdä. Nimeltään "a view from the cycle path". Brittiläisenä vertailee usein oloja entiseen kotimaahansa, mutta asia kyllä pätee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä joutuu uhrautuun kaupungin virkamies kun käsky käy matkustaa milloin mihinkin maankolkkaan. Ilmeisesti porukka kasattu vielä sisäisellä hyväveli periaatteella vai miksi ympäristövirastosta ollaan mukana. eikö olisi parempi että keskittyisivät Oulu Oyn ja jätteenpolttolaitoksen päästöjen seuraamisen, keskustan pölyhaitoista puhumattakaan. Mutta ei , kivempi lähteä reissuun. Vinkki, vinkki: Kanarialla on mahtava rotuaarin kukkaistutukset!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikein mieltä lämmittää kun kaupunginhallitus vaivautui oikein Köpikseen asti tutustumaan päiväkoti-ikäisten polkupyörällä ajamisella opettamiseen.
Jännityksellä odottelen, mitä ylimaallisia visioita ja innovaatiota tämäkin opintomatka tuottaa meidän veronmaksajien iloksi ja riemuksi.Koska mielestäni tällainen rahallinen satsaus vaatii sen, että siitä on jotkain hyötyä. Ei pelkästään matkustamisen ilo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä muuta kaupunginhallitus oppi? Mitä opittavaa oli aikuisten pyöräilystä, pyöräteistä ja pysäköinnistä??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pienemmälläkin porukalla olisi voinut tehdä kevät retken,oliko mukana suurimmasta pyörailyryhmästä ketään,nämä olisivat voineen nähdä asiat ehkä käytännön näkökulmasta,eipä tietenkään koska lapsilla koulupäivä josta ei voi irrottautua niin kuin jotkut työstä ja vanhukset voivat häiritä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

hieno juttu, mallia Köpiksen pyöräilykulttuurista kannattaa todellakin ottaa! Ouluun myös pyöräilijöille omat kaistat, jopa näppärää menoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se hyvä, että hallitus saa matkustaa... hieman vaan mietityttää mitä hyötyä tuosta reissusta oikeasti on. Kannustetaanko jatkossa Korvensuoran, Talvikankaan ja Hönttämäen yläkouluikäisiä polkaisemaan pyörällä "lähikouluunsa" Tuiraan kun ei sitä omaa koulua saada.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kaikille eskarilaisille pyörät ja vermeet kaupungin laskuun. niillä kuljetaan ympäri vuoden. voidaan näin lopettaa ja vähentää linjakas vuoroja ja tulevaisuudessa pyöräilypakko kaikille. siis myös aikuisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitikö se taas koko hallitus lennettää sinne viikoksi katosmaan niitä pyöräleikkejä. Olisi varmaan pienempikin delegaatio riittänyt. Suoraan sanottuna tämmöinen kaupunkilaisten rahoilla lomailu haiskahtaa.. pahalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ettäs kehtaavat reissailla,. Sattuikohan heille silmään Kööpenhaminassa oleva pyöräparkkitalo??? Olisin kyllä kiinnostunut todennäköisenä yhtenä reissun kustantajana tietämään kustannukset päivärahoineen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi tämäkin porukka mennyt tutustumaan Korvensuoran koulu
tilanteeseen, olisi rahaa säästynyt paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin säästöaikana olisin voinut kertoa sen mitä menivät näkemään, ai niin eihän matkaa voi saada, anteeksi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Julkinen liikenne in huonompi vaihtoehto kuin pyöräily. Pyöräily takaisin kunniaan Oulussa. Bussi ihmisiä suositaan muutenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

onhan se huonompi vaihtoehto mutta yleisesti kaikkialle ei aina voi mennä pyörällä. voisitko nyt perustella miten muka bussi ihmisiä suositaan?, minusta Oulussa suositaan kyllä Yksityisliikennettä julkisen sijaan Nimittäin vuoroja karsitaan ja vuorojen linjat on ihan älyttömän huonoja eli ajetaan "jonossa" tai sitten vuorot loppuu aikasten että vuorotyöläinen ei voi kulkea? Eli suosittelen kyllä ihan oikeasti julkisen liikenteen parantamista. Itsehän kuljen pyörällä mutta talvisin vaikka on kunnon varusteet bussin käyttö lisääntyy ja paha mieli myöskin. Tähän heitän villin veikauksen että koskilinjat lopettaa syksyllä muutaman vuoron, taas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bussikaistat, ei ole sykkelikaistoja. Bussibysäkit, pyörien pysäköinti kiven alla. Maksetaan bussitukia. Ei makseta pyöräilytukea. Siinä muutamia otteita bussiensuojeluohjelmasta. Bussit pois keskustasta. Keskustaan omat pyöräilykaistat, joissa ei ole jalankulkijoita ja koirankusettajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksityisautoille samat kaistat, ainoastaan taitaa olla tasan kaksi paikkaa mistä ei saa suhata henkilöautolla, autoille kallioparkki tulossa, bussivuoroja lopetetaan, kannustetaan yksityisautoiluun antamalla kaikki varat yhdelle bussiyhtiölle ja ei vaadita tukirahoille vastinetta. Itse en kyllä näe tätä katsantokantaa kun pyöräteitä on niin hyvin ja paljon että pyörällä pääsee, keskustassa on pyörille paikoja mutta ne ei ole ihan keskellä rotuaaria enään. Eiköhän siellä ole jalankulkijoilla suurimma osalla oma pikku auto parkeerattu johonkin pikkupaikkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä sitä kaupungin varoja haaskataan "lomailuun", tommoiset tutustumiset on vaan "selittelyä" reissun tärkeydelle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

95
Puheenaihe: Ovatko Stora Enson yt:t suurempi isku kuin Nokian vähennykset?
50
Kärpät nollasi Ilveksen ja siirtyi puolivälieräsarjassa 2–0 -johtoon – Osalan taklaus kuumensi tunteet, pitkä pelikielto uhkaa
29
Analyysi: Vaalikampanjoista loppuivat repivät aiheet, koska kukaan ei halua suututtaa Sdp:tä
25
Lehmät kuumentavat vaalikeskustelua – keskusta ja kokoomus pelkäävät vasemmiston ja vihreiden ilmastotekoja
17
Ferrovanin tehdasta ei tulekaan Raaheen – yhtiö on asetettu selvitystilaan ja toimitusjohtaja vapautettu tehtävästään
17
Ulkoministeri Timo Soinin kimppuun yritettiin hyökätä Vantaalla – vartijat taltuttivat Soldiers of Odin -tunnuksiin pukeutuneen miehen
15
Radio Pooki palkittiin vuoden paikallisradiona, kanavalle myös vuoden paikallisradiojuontajan palkinto

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivällä Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa, seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Ranua ja Posio lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

PEKKA HAAVISTO

389 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kyseenalainen onnellisuustutkimus

Kyllä tutkimus perustuu mitattavissa oleviin, ja myös vertailukelpoisiin tietoihin eikä mielipiteisiin. Tämä oli jo sei... Lue lisää...
Heippa vaan rehellis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image